tuntuu niin väärälle ett' on saanut lapsia nyt ne sitten pitäisi viedä päiväkodin oravanpyörään.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistunut

Vieras
Ahdistavaa. Miksei lapseni saa kasvaa kotona ja olla rauhassa. Vanhempi 3 ½ vuotias nauttii kotona olosta. Käy 2 x viikossa 2h kerhossa ja se on ihan riittämiin.

Nyt kuitenkin syksyllä pitäisi lähteä töihin ja tuntuu niin pahalle kun pienempi 1½vee joutuu lähtee niin pienenä hoitoo. Ja sisi tuntuu isommankin puolesta pahalta, mutta se on saanut kasvaa vähän isommaksi kotona rauhassa.

Miksi tässä pahassa maailmassa lapset kuuluu viedä hoitoon ja mennä töihin...

Okei valintohan ne on. Olisi pitänyt vaan asua rivarissa ahtaasti niin ei olisi kiire töihin. Mutta kun rakennettiin talo, niin kai se on sitten siitä kärsittävä ja alotettava lasten kanssa oravanpyörä elämä.

Okei onhan päiväkotilapset ihan tasapainoisia yms. Mutta minsuta vaan tuntuu niin pahalle viedä omani sinne.

Tiedän tunteen... Omani on vasta 1v7kk ja tarkoituksena olla kotona vielä reilu vuosi, mutta nyt jo ahdistaa ajatus. Onneksi on sosiaalinen lapsonen eli hän luultavasti on kuin kala vedessä ph:ssa. Äidille ja isälle tiukempaa. Ja itse olen erityislastentarhanopettaja eli päiväkotiin itsekin sitten palaamassa töihin. Kuinka ne kaikki vanhemmat, joiden kanssa olen tehnyt yhteistyötä, ovat voineet laskea kullanmurunsa minun hoiviin??? Vieraan ihmisen. Noh, enköhän tästä kasva ajatukseen vuoden sisällä =)

myös itse olen lastenhoitajana päiväkodissa....ja tuntuu väärälle viedä lapset hoitoon muualle ja mennä hoitamaan toisten lapsia. kääk.

ahdistaa vaan. Ehkä sitten kun arki alkaa niin kaikki menee hyvin ja lapset sopeutuvaisia ovat...

äidistä tuntuu niin väärältä vaan :(

Mulla samoja mietteitä sun kanssas.

Lapset 3v ja 8kk. Ahdistaa jo valmiiksi ajatus siitä et jossain vaiheessa hoitoon pitäisi laittaa.
Aika menee vaan niin nopeasti eteenpäin.

Ja lapset vain kerran pieniä. Kun ne viedään pienenä hoitoon niin sä et nää niiden kasvua ja kehitystä vaan päiväkodin väki. Surullista.

Ja mua riipaisi kerran niin pahatsi sydämessä kun näin päiväkodissa pienen vauvan joka vaan istua nakotti rattaissa ja katsoi kun toiset leikki. Ei huomiota, ei juttelua. siinä vaan rattaissa. Ja miettikääs miten pitkä päivä on lapsen olla siellä? Ei ymmärrä muita, ei osaa ilmaista itseään. Ja rakas äiti jossain.

Sama fiilis, mutta pakko tässä maassa on rahaankin saada. Ja ei todellakaan ole aina mahdollista valita kotonaoloa (kumman moni palstalainen aina tätä hokee) -elämäntilanteet ovat niin moninaisia.

Päiväkotihan on lapselle onni ja auvo. Pari vuotta sitten se ruotsalaistutkimus ainakin oli sitä mieltä, että pk voittaa kotihoidon 6-0. Plus siihen ne edut, että esim. leukemian alut typistyvät alituisilla flunssilla, niin johan alkaa päivähoito kuulostaa hyvältä.

Ettekö itse olleet hoidossa?

Itse kadun hirmuisesti, kun menin töihin, kun kuopus 1-vee ja sama tilanne kuin teillä. Alkoi todellinen infektiokierre ja syyllisyys on kova, kun joutui töihin menemään. Sen tähden jäänkin syksyllä kotiin vuoden työssäolon jälkeen, koska haluan olla lapsien kanssa kotona. Rahalla saa materiaa, mutta lasten kanssa olo on se tärkein juttu. Nykyisin on aika hyvin esim. pankista joustoa lainan ja muiden kulujen suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Päiväkotihan on lapselle onni ja auvo. Pari vuotta sitten se ruotsalaistutkimus ainakin oli sitä mieltä, että pk voittaa kotihoidon 6-0. Plus siihen ne edut, että esim. leukemian alut typistyvät alituisilla flunssilla, niin johan alkaa päivähoito kuulostaa hyvältä.

En. Äiti oli kotona. Olin omasta pyynnöstäni sellaisessa kerhossa, joka oli joka päivä jonkun kolmen tunnin verran.

On silti jo hyvä alku, että huomaat tuon seikan oravanpyörästä, vaikka et enää asialle voikaan mitään. Tässä yhteiskunnassa ei anneta sijaa vapaalle tahdolle tai vapaille teoille

"Tutkimuksen mukaan parhaiten olivat elämässään selvinneet ne, jotka olivat aloittaneet päiväkodissa alle yksivuotiaina. Heikoiten oli puolestaan mennyt niillä, jotka eivät koskaan olleet päiväkodissa."

http://www.mtv3.fi/uutiset/arkisto.shtml/arkistot/ulkomaat/2005/04/360242

Alkuperäinen kirjoittaja Manja:
On silti jo hyvä alku, että huomaat tuon seikan oravanpyörästä, vaikka et enää asialle voikaan mitään. Tässä yhteiskunnassa ei anneta sijaa vapaalle tahdolle tai vapaille teoille

vaihtoehtona on mysö tehdä osa-aika duunia täyspäiväsyyden sijaan..

En ole ollut hoidossa ja itse ja sama tilanne kuin edellä kirjoittaneilla. Olen myös töissä päiväkodissa ja kuopus on 2 vuotta kun aloittaa hoidon ja kyllähän se nyt jo surettaa, että ei voi olla kotona yhtä pitkään kuin esikoinen....
Olen nähnyt myös päiväkodin arjen ja ei se aina niin auvoista ole kun porukkaa kipeenä, eikä sijaisia saa ottaa, mutta toki hyviäkin puolia löytyy!!!
Tsemppiä ap:lle, samassa veneessä ollaan!

"Tutkimuksen mukaan parhaiten olivat elämässään selvinneet ne, jotka olivat aloittaneet päiväkodissa alle yksivuotiaina. Heikoiten oli puolestaan mennyt niillä, jotka eivät koskaan olleet päiväkodissa."

Niin, oravanpyörässä pärjätäkseen on siihen sukellettava mahd. nuorena.

Mua ahdistaa myös, ja kolmas lapsi ei ole edes syntynyt vielä. Aion olla kotona kunnes kolmas on vajaa 3. Eka ja toka saa siis olla kotona suht pitkään, mutta toi nuorin sitten joutuu aiemmin hoitoon. Joo tiedän että 3v ei ole hirveän pieni, mutta silti. Mä en haluaisi menettää niin montaa tuntia lasteni elämästä päivittäin. Mutta minkäs teet.

Ai kamala, kuinkahan pirun hyvin mulla olis sitten menny, jos olisin päiväkotiin pienenä päässyt??? =) Nää on näitä tutkimuksia. Suurimmalle osalle ihmisistä käy hyvin, olivat he sitten kotona tai pk:ssa lapsuutensa viettäneet.

"Ruotsalaistutkimus osoitti äskettäin, että päivähoito on eduksi lapsen kehitykselle. Nyt sen hyötyihin lasketaan myös suoja lapsuusiän leukemiaa vastaan. Bristish Medical Journalissa julkaistu havainto tukee teoriaa, jonka mukaan infektioiden puute ensimmäisen elinvuoden aikana altistaa leukemialle. Räkätaudit ovat hyvin yleisiä päiväkodeissa."

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2134

Kuten sanoit, niin valinnoistahan näissä asioissa on kyse. Me valittiin niin, että rakennettiin omakotitalo sen mukaan, mihin meillä oli varaa niin, ettei tarvitse laittaa lapsia hoitoon ennen kuin nuorin täyttää 3v. Eli ei rakennettu mitään linnaa, vaan mahdollisimman tehokas pieni koti. Lähes kaikki tehtiin itse, niin säästettiin rakennuskuluissa.

Nyt kun lapset ovat hoidossa (kotihoidontuki päättyi) , niin vaihdoin työpaikkani sellaiseen, että voin tehdä töitä vain 25-30 tuntia viikossa. Lapsilla on lyhyet päivät, ja parhaimmillaan ovat 4 päivää viikosta kotona, kun miehellä on viikonloppuvapaat ja minulla arkivapaat :)

Voisitko sinä tehdä vain osa-aikaista työtä?

Niin muakin ahdistaa. Ekan kerran olivat nyt yksityisessä ryhmiksessä 3kk, kun olin kursseilla. Otin kotiin nyt syksyyn asti, jolloin nuorin täyttää 3v. Hain heidät kunnalliseen ryhmikseen ja sinne jonotamme niin kauan että pääsevät. Isoon päiväkotirymään en heitä halua (molemmilla vieläpä infektiokierre) liukuhihnahoidettaviksi. Ikävä näin sanoa, vaikka itsekin olen alalla :ashamed:

"Ruotsalaistutkimus osoitti äskettäin, että päivähoito on eduksi lapsen kehitykselle. Nyt sen hyötyihin lasketaan myös suoja lapsuusiän leukemiaa vastaan. Bristish Medical Journalissa julkaistu havainto tukee teoriaa, jonka mukaan infektioiden puute ensimmäisen elinvuoden aikana altistaa leukemialle. Räkätaudit ovat hyvin yleisiä päiväkodeissa."

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=2134

Onneks ollaan menevää sorttia, eikä turhan hygieenikkoja, nin on tuo muksu saanut räkätauteja ihan kotihoidossakin =) Mun täytyy näköjään kommentoida sun jokaiseen tutkimusliitteeseen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Menni K.:
Kuten sanoit, niin valinnoistahan näissä asioissa on kyse. Me valittiin niin, että rakennettiin omakotitalo sen mukaan, mihin meillä oli varaa niin, ettei tarvitse laittaa lapsia hoitoon ennen kuin nuorin täyttää 3v. Eli ei rakennettu mitään linnaa, vaan mahdollisimman tehokas pieni koti. Lähes kaikki tehtiin itse, niin säästettiin rakennuskuluissa.

Nyt kun lapset ovat hoidossa (kotihoidontuki päättyi) , niin vaihdoin työpaikkani sellaiseen, että voin tehdä töitä vain 25-30 tuntia viikossa. Lapsilla on lyhyet päivät, ja parhaimmillaan ovat 4 päivää viikosta kotona, kun miehellä on viikonloppuvapaat ja minulla arkivapaat :)

Voisitko sinä tehdä vain osa-aikaista työtä?

En ole ap, mutta ymmärräthän että vaikka teidän perhe pystyi tekemään näin, ei silti kaikki pysty. Toiset kun tarvitsee ne kahden ihmisen pienet työtulot ihan vaan pitääkseen kattonsa pään päällä ja ruokaa pöydässä. Ilman että edes voivat haaveilla minkään tönön rakentamisesta...

Tosta ruotsalaistutkimuksesta muutama juttu. Tutkimus on tehty 1960-luvulla... eli lähes 50 vuotta sitten... Ruotsissa on pienemmät lapsiryhmät (15 lasta) ja koulutetummat hoitajat, opettajat ovat maistereita ja opettajia on enemmän.

Eli ei ihan oo yks yhteen Suomen tilanteen kanssa.

Yhteistyössä