Tuntuu pahalta ystävän puolesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voinko auttaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voinko auttaa

Vieras
Ystäväni on ylipainoinen (paino pyörinyt jatkuvasti satasen hujakoilla, pituutta 165) ja nyt hän on tehnyt alkuvuodesta monien muiden tavoin päätöksen terveellisempään elämään.

Hän odottaa kovasti tuloksia laihtumisesta, koska on lisännyt nyt liikuntaa. Silti hänen Hei Heiaan merkitsemänsä liikuntaa koostuu päivän mittaan yleensä vain yhdestä tai kahdesta 10 minuutin kävelystä kauppaan ja takaisin tai muutamasta kymmenestä lantion nostosta.

Ja mikä se oli sitten se minun ongelmani tämän suhteen? Se on se, että pelkään hänen pettyvän tuloksiin. Mielestäni tuo liikunta on melko vähäistä, eikä siitä ehkä ole sanottavaa hyötyä. (Vaikkakin tietenkin kaikki liikunta on hyödyksi). Olen yrittänyt houkutella häntä kävelylle kanssani ja esim. vesijuoksemaan (kohtalaisen kevyttä liikuntaa, kun tapahtuu vedessä), mutta hän vastaa aina suorittaneensa jo päivän liikunnan.

Ruokavalio hänellä koostuu noin puoliksi ihan terveellisistä salaateista, keitetyistä kananmunista, kanasta jne. Mutta puolet siitä monesti pikaruokalan hampurilaisia, ranskanperunoita, suklaapatukkoja, leivonnaisia.

Annanko vain olla vai voisinko jotenkin tukea häntä hänen projektissaan?

En usko, että voit oikein muuta tehdä kuin houkutella mukaan liikkumaan. Aikuinen ihminen, omat päätökset. Ja luulisi hänen nyt tietävän, että ei tuo riitä mihinkään, jos ihan normaalilla älyllä ja koulutuksella varustettu ihminen on.

Minusta tuet tarpeeksi sillä, että pyydät mukaan liikkumaan. Myös kyläillessä voit tarjota salaattia tai jotain muuta kevyttä pullan sijaan, mutta etpä oikein muuta voi ystäväsi puolesta tehdä.

Liikunta ei ole pakollista laihduttamisessa, 90% siitä on ruokavalion ansiota. Eli pelkällä ruokavaliollakin laihtuu kyllä hyvin. Toki jos ruokavalio ei ole kunnossa, niin hommasta ei tule yhtään mitään.

Joskus se hitaasti alkava elämänmuutos on pysyvämpi kuin kertarysäyksellä kaikki uusiksi. Mutta kiva että tuet häntä ja pyydät mukaan harrastuksiin. Mutta liiallinen toisen painonpudotusprojektin seuraaminen voi tuntua ystävästäsi myös ahdistavalta.

jos hän ei ole oikeasti valmis muuttamaan ruokailuaan, niin et kyllä voi auttaa :( . jos hän saisi tuloksia, niin varmasti liikuntakin alkaisi maistumaan aivan erilailla. sitten voit tsempata ja houkutella mukaasi. toki voit muistuttaa tuosta roskaruoan lihottavuudesta, vaikka täytyy olla tosi tyhmä, jos ei sitä itse ymmärrä

Ruokavalio on ykkösasia laihtumisessa. Jos ruokavaliossa on suklaapatukoita ja leivonnaisia, niin ne kalorit polttaakseen saa liikkua aamusta iltaan. En painostaisi liikkumiseen, koska se näyttää olevan vaikea kysymys eikä siitä olisi vastaavaa hyötyä. Ruokapäiväkirjan pitäminen voisi toimia, koska siitä näkisi mistä kalorit oikeasti tulevat ja paljonko niitä tulee.

Minä itse liityin kalorilaskuriin ja koen sen tosi hyväksi tavaksi seurailla syömisiä. Ja en aio lopettaa herkuttelua kokonaan, sillä tiedän että se olisi tuhoon tuomittu tie itselläni. Aika kivasti kun koostaa päivänsä sopivista annoksista ja perusterveellisestä ruosta, kasviksista, tarpeeksi proteiineistä, niin 1400-1500 kaloriinkiin saa mahtumaan pienen hemmettolun vaikka päivittäin tai sitten silloin tällöin jotain isompaa. Ja kalorilaskurissa huomaa senkin että pienistäkin liikuntatuokioista koostuu päivittäin ihan kohtuullinen lisäkalorinkulutus.

Yhteistyössä