TUOHTUNUT!!!!

  • Viestiketjun aloittaja joensuulainen
  • Ensimmäinen viesti
joensuulainen
Voiko alkuraskaudenultra oikeasti maksaa joensuun suinuussa melkein 100e kelakorvauksen jälkeen??? eli itselle maksettavaksi 100e??? varasin äsken sinne aikaa ja epämääräisesti selitteli hintoja ja näin minä tämän nyt ymmärsin...toivottavasti ymmärsin väärin....Kuinka tää nyt on???
 
voi
Kyllä voi enemmänkin. 120-150 euroa sanottiin täälläkin hinnaksi ennen kelakorvausta. Onneksi soittelin toiseen paikkaan, jossa kätilö tekee ultrauksen ja maksaa muistaakseni 55 euroa. Ei tosin ole lähimaillakaan Joensuuta, mutta...
 
joensuulainen myös
Kävin Suinuulla alkuraskauden ultrassa marraskuun alussa. Hinta ilman Kelan korvausta taisi olla 100 euron paikkeilla, mutta itse kyllä maksoin siitä vain 56 euroa. Tämä hinta siis pitäisi päteä, jos eivät ole nyt yhtäkkiä muuttaneet 2 kk:ssa hintoja..
 
tiina
kävin viime viikolla alkuraskauden ultrassa Suinuussa. hinta oli 81€ ja sentit päälle kelan korvauksen jälkeen. tais mennä niin, että ultrasta jäi kelan korvauksen jälkeen maksettavaa 47,60 ja sit lääkärin palkkio päälle.
 
Vertailu
Jotkut lekurit suostuu tekeen pelkkiä toteamisultria ilman lääkärinpalkkiota, toiset ottaa sen palkkionkin aina, toiset vaan kun tehdään samalla sisätutkimus. Vertailu ainakin pääkaupunkiseudulla kannattaa.
 
ap
Aika jännä, että ne hinnat voisi suinuulla noin paljon heitellä lyhyessä ajassa. No minulla on aika varattu sinne torstaiksi, silloin rv6+6....toivottavasti ei liian aikaista. Mitä mieltä olette? Sanovat kyllä, että ihan hyvä aika. Huolettaa kyllä vähän tuo hinta politiikka....miks ihmeesä ne on niin pirun kalliita? Tehtiinkö sinulle Tiina siellä muuta kuin se ultra? esim.sisätutkimusta ym?? Ajattelin vaan kun hinta oli pompsahtanut aikalailla edellisestä kirjoittajasta? Vastaa jos vielä käyt tällä sivulla.
 
Korjaus
Juli, ALKUraskauden ultra on rv 7-10 (parhaiten ja varmemmin näkyy rv 8 alkaen, jos ovis onkin ollut myöhempää)
Tuo rv 11-13 ultra on sitten jo np-ultra, jonka useissa kunnissa saa poliklinikkamaksulla.

Kyseessä siis kaksi eri asiaa.
 
opti
Itsekin varailin suinuuseen alkuraskauden ultra-aikaa. Sanoivat, että mieluiten 8 vkoa pitäis olla täynnä, ettei tule turhaa (eli sykettä ei näy vielä). Hedelmöittyminen on voinut tapahtua myöhemmin kuin itse on laskenut. Sitäpaitsi aikoja ei edes saanut aiemmin... onkohan sinne tullut peruutuksia. Minulla on 8 vkoa ja 4 päivää täynnä, kun menen ultraan. Mieli tekisi jo aiemmin, jos onkin tuulamuna tai kohdun ulkopuolinen, niin ei kauheasti ehtisi haaveilla ""turhaan"".
 
joensuulainen myös
Kun kävin marraskuun alussa alkuraskauden ultrassa, viikkoja oli vasta 6+4. Olin itsekin tosi epävarma siitä mitä siellä näkyy (ts. näkyykö mitään), mutta vastaanottovirkailija vakuutteli, että syke näkyy jo jos on näkyäkseen. Ja niinhän se näkyi. En silti väitä etteikö se voisi mennä tuossa vaiheessa vielä pieleenkin.. Varmemman päälle tietysti pelaa mitä myöhemmin menee. Itse vaan halusin mahdollisimman pian tiedon ja varmuuden asiasta. Kummeksuttaa silti tuo maksujen vaihtelu..!? Mulla ei ollut mitään sen kummempaa tutkimusta, katsottiin vain sikiön syke ja kokeiltiin kohtu ""rutiininomaisesti"". Ehkä siksi alempi hinta??
 
Jeps
EI kannata mennä ""liian"" aikaisin! Itse kävin myös tuossa 6 +jotain, ja turha reissu oli. Ei näkynyt sykettä ja paniikki siitä tuli, että onko nyt tuulimuna, keskytynyt kekenmeno jne. Odottelin paniikissa viikon.

Ja kun viikkoja oli lähemmäs tuo 8 niin menin uudelleen ja kaikki oli hyvin ja syke näkyi!

Ja kävin paikassa missä on ""huippulaitteet"" ja lääkäri mikä on erikoistunut juuri alkuraskauden ultriin. Mutta ei siis kannata mennä liian aikaisin ja maksaa turhaan ""tuplaten"" ja saada turhaa paniikkia, siis pahimmassa tapauksessa.
 
tiina
mulla oli rv 6+4 ja syke näkyi. ei mulle tehty muuta kuin kohdunsuuta vilkaistiin ja sit se ultra. homma oli ohi varmaan 10 minuutissa. takistin vielä hinnan ja se oli 81,22€
 
hoitsu
riippuu niin monesta asiasta, näkyykö syke. Mm. alkion sijainnista kohdussa. On turhaa maksaa palkkio ja saada kenties hermoilut, jos tulee liian aikaisin ja syke ei näy. Miksi ei voisi odottaa sitä viikkoa tai kahta ja tulla, kun 8 vkoa on täynnä? Olen niin monet itkut nähnyt, että joskus kyllästyttää ihmisten hötkyilyt.
 
Piukki
Mä kävin poliklinikalla ultrassa, kun epäiltiin keskenmenoa (oli vuotoja), tuolloin oli 6+6, mutta koska mulla on pitkä kierto, oli viikot oikeasti jotain 6+0. Kyllä siellä syke näkyi. Mutta itse en kyllä lähtis yksityiselle noin aikaisin ultraan, kun kaikilla ei tosiaankaan näy muuta kuin ruskuaispussi tuollon.
 
Ei liian aikaisin
Joo kannattaa tosiaan mieluummin odottaa vähän kauemmin kun mennä liian aikaisin ultraan. Monesti kun käy niin, että ovis on ollut luultua myöhemmin ja raskausviikkoja ei ole vielä niin paljon kun luulee.

Itse kävin, kun luulin että oli menossa rv 6, mutta hdedlmöitys olikin tapahtunut luultua myöhemmin ja rv oli vasta 5+4 silloin ja sykettä ei näkynyt. Raskaana kuitenkin ollaan, nyt menossa jo vko 16.
 
s
Kävin Suinuussa ja aika taisi olla kai tasan kuusi viikkoa - siksi niin aikaisin, että olin lähdössä matkalle, tutulla oli juuri ollut tuulimuna/varhainen keskenmeno ja halusin hinnalla millä hyvänsä varmistua, että tilanne on ok. No, se hinta oli vähennysten jälkeen muistaakseni jotain vähän alle 80 €.

Toki kysyin etukäteen, onko mieltä tulla vielä tässä vaiheessa. Vastaanotosta sanottiin, että syke todennäköisesti erottuu jo (harva bisnes kai sanoisi asiakkaalle et ""älä tule"", toisaalta). Ei se erottunut, enkä kyllä mennyt siitä sen kummempaan paniikkiin; reissu oli kuitenkin helpotus, kun lääkäri totesi alkion alkaneen kehittyä ja sulki tuulimunan tai kohdun ulkopuolisen raskauden pois.

Silti, kun / jos seuraava raskaus joskus tulee, maltan mieleni neuvolaan saakka. Ekan kanssa on kai vähän (yli)herkkä.
 
anne
Juli: varhaisultraan voi mennä jo ennen 12 vkoa, se ei ole sama kuin niskapoimu, joka tehdään 12-13 viikoilla. Varhaisultraa ei ilmaiseksi tarjota missään kunnassa. Np. ultraa ei voi tehdä enää viikolla 15. Joissakin kunnissa tarjotaan 3 ultrausta raskausaikana (kuten Joensuussa), joissakin vähemmän. Jyväskylässä ilmeisesti vain yksi. Mutta siis ykstyisellähän voi käydä ultraamassa vaikka joka viikko jos niikseen tuntuu. Niskapoimu katsotaan tuossa rv 12 viikkolla siksi, että se on hyvä ennuste lapsen terveydestä. Ilmeisesti siksi se Jyväskylässäkin on ""valittu"" ultraksi, joka tarjotaan kaikille.
 
Milla
Tuo on oikeestaan lääkärin päätettävissä, millasen summan ottaa. Mä oon joutunut käymään mm. viime raskaudessa useampaan kertaan yksityisellä ja eräs lääkäri veloitti ultrasta vai 25€+7€ toimistomaksun(tuosta tuli vielä se kelan korvaus muutaman euron takaisin) ja kallein tais olla samassa lääkärikeskuskuksessa np-ulta, josta jäi maksettavaksi n.90-100€ kelan korvausten jälkeen... Mulle ainakin sanottiin siellä toimistossa, että lääkäri velottaa eri hintoja...
 
Julille
11-14 tehdään np-ultra... Varhaisultra sitä ennen. Tuo 15-17 viikon ultra on vähän niinkuin aiennettu rakenneultra käsittääkseni, ja ainakin meidän kunnassa tehdään niille, jotka menevät veriseulaan, jolloin rakenneultra jää välistä sitten. (kunta tarjoaa myös vain yhden ultran meillä)
 
s
Hmm.
Meillä nimenomaan veriseula ja np-ultra kuuluivat yhteen, ja vasta ne molemmat yhdessä analysoitiin Kuopiossa ja nimenomaan niiden perusteella tuli arvio down-riskistä. Toki pelkän ultrankin olisi voinut käydä, mutta ei pelkkää verikoetta, koska niistä tehdään yhteistulos. Np-ultra piti käydä viikon 12 aikana ja veriseula viimeistään 12+6.
Rakenneultra jäi myöhäiseksi, 20+6, koska kävin noissa seulonnoissa; muuten se olisi kai ollut jonkin verran aiemmin.

Mutta kuten Anne (suurinpiirtein) sanoi, on kaksi eri asiaa, mitä kunta tarjoaa tai milloin itse haluaa käydä itse kustantamallaan lääkärillä / ultrassa.
 
juu
s: Yleensä se on just noin, että veriseula ja np-ultra kuuluu yhteen, mutta toisissa kunnissa ei ole np-ultraa ja silloin veriseulan yhteydessä tehdään tuo varhennettu rakenneultra... Ja niille, jotka eivät mene veriseulaan, tulee se tavallinen rakenneultra(yleensä rv18-20). Tämä siis kunnassa, jossa tarjotaan 1 ultra.
 
annelle
Mulle tehtiin np- ultra vk 15, missään nimessä sitä ei tehty aikaisemmin. Jyväskylässä on yksi kunnallinen ultra ja siinä katsotaan vaan laskettu aika, se ei ole np-ultra. Viimeksi mainittuun pääsee jos kuuluu riskiryhmään (yli 30vee)
 

Yhteistyössä