tuorekurkkua vauvalle..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
minkä ikäiselle vauvalle ootte antaneet tuorekurkkua, ja miten
( siis missä muodossa ) ? :p

ja toinen että minkä ikäiselle vauvalle voi antaa maissinaksuja imeskeltäväksi ?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kurkkua annoin viiden kuukauden ikäisenä. Voi toki antaa nuoremmallekkin, vettähän se vain on. Vauva tykkää kaltata ikeniä isoon kurkun pötikkään :D

eli siis kuori pois ja hyvin pestynä, käteen sopiva palanen, ettei tukehdu ?
meillä vauva 5kk ja ajatelin että hänestä olisi varmaan mukava jotain itse imeskellä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kurkkua annoin viiden kuukauden ikäisenä. Voi toki antaa nuoremmallekkin, vettähän se vain on. Vauva tykkää kaltata ikeniä isoon kurkun pötikkään :D

eli siis kuori pois ja hyvin pestynä, käteen sopiva palanen, ettei tukehdu ?
meillä vauva 5kk ja ajatelin että hänestä olisi varmaan mukava jotain itse imeskellä :)

En edes kuorinut, hyvin vain pesty. Pysyy kuorineen paremmin vauvan otteessa. Kannattaa vain tarkkailla ettei liikaa pehmene kurkku ja mene sitten nieluun isoina paloina.
Kylmä kurkku tekee juuri hyvää hampaille.

Alkuperäinen kirjoittaja RYPÄLE VoittamatonHerkkusieni:
Meijän poika tais saada naksuja jo siinä 4kk paikkeilla. :whistle:

:attn: mä olenki huono äiti ja syötän vauvalle jopa jäätelöä, musta ei missään nimessä tule ottaa esimerkkiä. :saint:

:)

kyllä äiti tietää mikä omalle lapselle on parasta !

Mä annoin muuten kurkusta ihan sellasen reilun palan, varmaan jonku 4-5cm pitkän palan halkaistuna kahtia. Sai hyvän otteen ja kulmat mahtu kivasti suuhun.

Joo, on totta että saattaa lähteä kurkusta paloja, mutta mä oon joskus vähän miettiny ja ihmetelly, että miten ne lapset oppii ikinä syömään jos niiltä otetaan kaikki pois mistä vähänkään irtoaa mitään syötävää? :whistle: Sitte myöhemmin ihmetellään kun vuoden vanha sihtikurkku syö sileitä soseita...

Ja ei, älkää kivittäkö, en halua tällä yleistää enkä parjata ketään. Tiedän että on yksilöllistä miten lapsi oppii syömään ja nielemään paloja ja toisilla vaan kestää kauemmin :)

4kk:n ikäisestä lähtien typy on maissinaksuja syönyt. Kurkkua olen antanut 4-5kk:n iästä lähtien, aina silloin tällöin. Oon siis ihan neuvolan ohjeiden mukaan tehnyt ja kovertanut kurkusta vain sen sisustan pois, ja haarukalla pieninyt ja siitä lusikoinut tytön suuhun.
Nyt kun hampaita teettää niin olen antanut porkkanan imeskeltäväksi, ja kovasti on tykännyt =)

Jos lapsi osaa ite pistää sen suuhun ja imeskellä, laps osaa myös sylkäistä ulos liian isot palaset jos sellasia siitä irtoaa. Huoletta voi antaa. Ei lapset ihan kyvyttömiä ole, muutenhan kaikki lapset tukehtuisivat ennen kun täyttävät yksi, lattialla ja maassa on sen verran paljon tavaraa mitä suuhun voi pistää...

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Jos lapsi osaa ite pistää sen suuhun ja imeskellä, laps osaa myös sylkäistä ulos liian isot palaset jos sellasia siitä irtoaa. Huoletta voi antaa. Ei lapset ihan kyvyttömiä ole, muutenhan kaikki lapset tukehtuisivat ennen kun täyttävät yksi, lattialla ja maassa on sen verran paljon tavaraa mitä suuhun voi pistää...

Meidän lattialla ei ainakaan ole sellaisia tavaroita mihin voi tukehtua ja mitkä suuhun mahtuvat, jos vauva on lattialla. Ei pahalla :)

Meidän lattialla ei ainakaan ole sellaisia tavaroita mihin voi tukehtua ja mitkä suuhun mahtuvat, jos vauva on lattialla. Ei pahalla :)

Onko teidän eka lapsi?

Onko teidän eka lapsi?

On :) Ja nyt tiedän, että aiot sanoa, ehtiihän sitä vielä, eikä aina ole aikaa tarkkailla lattioita ja tavaroita joita siellä on :D

No minä olen pariltakin tutulta kuullut kuinka vauva on oikeasti meinannut tukehtua porkkanaan. Itsekin sitä esikoiselle annoin, ja muistan kyllä kuinka vauva naama punaisena yökki hirveän kasan porkkananpaloja ulos suustaan, minä kun luulin että hän on nielaissut ne jo. Okei, osasi siis sylkäistä ne ulos, mutta ei se kovin hauskalta vauvasta näyttänyt. Varsinkin kun tukehtumisvaara on ihan realistinen.

Jos porkkanaa haluaa antaa sormiruoaksi, niin mieluummin höyrytettynä. Kurkkua vaikka raastettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Mä annoin muuten kurkusta ihan sellasen reilun palan, varmaan jonku 4-5cm pitkän palan halkaistuna kahtia. Sai hyvän otteen ja kulmat mahtu kivasti suuhun.

Joo, on totta että saattaa lähteä kurkusta paloja, mutta mä oon joskus vähän miettiny ja ihmetelly, että miten ne lapset oppii ikinä syömään jos niiltä otetaan kaikki pois mistä vähänkään irtoaa mitään syötävää? :whistle: Sitte myöhemmin ihmetellään kun vuoden vanha sihtikurkku syö sileitä soseita...

Ja ei, älkää kivittäkö, en halua tällä yleistää enkä parjata ketään. Tiedän että on yksilöllistä miten lapsi oppii syömään ja nielemään paloja ja toisilla vaan kestää kauemmin :)

Täysin samaa mieltä.

Onko teidän eka lapsi?

On :) Ja nyt tiedän, että aiot sanoa, ehtiihän sitä vielä, eikä aina ole aikaa tarkkailla lattioita ja tavaroita joita siellä on :D

Juu, sit en ota pahalla.

Kun niitä on taloudessa useampi, pitää ne huolta ettei se lattia pysy täysin puhtosena aina.

Mutta on aika typerä harhaluulo ettei vauvoilla olisi mitään kykyä työntää vieraita esineitä pois kurkusta. Oltais kuoltu sukupuuttoon jo miljoonia vuosia sitten jos näin olis :D Se ei tietenkään tarkoita etteikö joskus kävis vahinkoja, tietenkin aikuisen tulee aina valvoa vauvaa/pientä lasta, mutta ei ne niin avuttomia ole, etteikö kurkkua voisi antaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

No minä olen pariltakin tutulta kuullut kuinka vauva on oikeasti meinannut tukehtua porkkanaan. Itsekin sitä esikoiselle annoin, ja muistan kyllä kuinka vauva naama punaisena yökki hirveän kasan porkkananpaloja ulos suustaan, minä kun luulin että hän on nielaissut ne jo. Okei, osasi siis sylkäistä ne ulos, mutta ei se kovin hauskalta vauvasta näyttänyt. Varsinkin kun tukehtumisvaara on ihan realistinen.

Jos porkkanaa haluaa antaa sormiruoaksi, niin mieluummin höyrytettynä. Kurkkua vaikka raastettuna.

Raakaa porkkanaa ei kannata antaa sormiruoaksi kovinkaan pienelle lapselle koska kuten totesit, hän ei sitä pysty syömään. Siihen tarvitaan poskihampaita.

[/quote]Raakaa porkkanaa ei kannata antaa sormiruoaksi kovinkaan pienelle lapselle koska kuten totesit, hän ei sitä pysty syömään. Siihen tarvitaan poskihampaita.[/quote]

Mutta siis monella äidillähän on juuri se pointti tuossa että vauva saa vaan jäystää ikeniään porkkanaan kun niitä kutittaa. Tarkoitus ei todellakaan ole syöttää porkkanaa hampaattomalle vauvalle!

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:

Täysin samaa mieltä.

Ihanaa. Mä oon aina ajatellu et mä oon vaan hullu joka yrittää tukehduttaa lapsensa :saint: Nyt on tyttö 1v4kk, hampaita edessä 4,5 ja sujuvasti syö kaikkea :)

Ei meidän muksu saanu raakaporkkanasta mitään irti hampaattomana. Mutta rakasti kaluta kunnon porkkanaa kylmänä. kyl se pala lähti vasta sitten kun oli jo ainakin kaksi hammasta joilla lohkasta. Sama kurkun kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ho hoi:
Raakaa porkkanaa ei kannata antaa sormiruoaksi kovinkaan pienelle lapselle koska kuten totesit, hän ei sitä pysty syömään. Siihen tarvitaan poskihampaita.

Mutta siis monella äidillähän on juuri se pointti tuossa että vauva saa vaan jäystää ikeniään porkkanaan kun niitä kutittaa. Tarkoitus ei todellakaan ole syöttää porkkanaa hampaattomalle vauvalle!

Mäkin olen antanut porkkanaa puruleluksi mutta en sormiruoaksi. Sormiruoan on tarkoitus täyttää massua, joten sen pitäisi olla jotain joka menee sinne mahaan asti. Puruleluksi taas eri lapsille sopii eri ruoat...

Yhteistyössä