Hae Anna.fi-sivustolta

Tuoremehun makeuttaminen

Viestiketju osiossa 'Keittiössä' , käynnistäjänä Tiialiia, 08.04.2013.

1. Tiialiia Vierailija

Ostin kaksi tölkkiä ananas-appelsiinituoremehua. Ovat stevialla makeutettuja enkä todellakaan pidä mausta. Ovat taatusti viimeiset joihin sorrun.

2. Olen aina ihmetellyt, miksi tuoremehuja pitää makeuttaa. Minusta pelkkä paljas mehu ihan sellaisenaankin on ihan riittävän makeaa, siihen ei tarvitse enää lisätä makeutta. Hämmästyttävän vähän on kuitenkin tarjolla sellaisia, joissa olisi vain hedelmän tai marjan oma sokeri.

Stevia jäi minullakin kertakokeiluun. Ostin makeutusjauhetta purkin, ja se ei maistunut yhtään millekään, ei makealle, ei keinotekoiselle, ei kitkerälle - ei kerta kaikkiaan millekään. Jatkan Canderelin käyttöä siellä, missä en halua sokeria käyttää.

3. Emäntä Vierailija

Nyt on käsittet sekaisin. Tuoremehuun ei saa lisätä mitään eikä siitä saa poistaa mitään. Kannattaa katsoa mitä siinä purkissalukee. Lisätietoa esim. täältä: Mehu ? Wikipedia

4. Eiköhän jokainen tiedä, mitä tarkoitetaan ihan saivartelemattakin. Tuoremehu-nimitys arkipuheessa ei ole niin täsmällinen kuin elintarvikeasetuksissa. Samalla hyllyllä myydään makeutettuja, makeuttamattomia, tiivisteestä tehtyjä vedellä jatkettuja ja täysmehuja, ja kaikkia näitä sanotaan puhekielessä tuoremehuiksi.

Minulle on ihan samantekevää, miksi sitä sanotaan, tärkeää on alkuperäisen ainesosan mahdollisimman suuri pitoisuus ja se, ettei siihen ole lisätty makeutusainetta eikä sokeria. Siksi tutkin pakkausmerkinnät hyvinkin tarkkaan, silloin harvoin kuin mehua ostan.

5. täysmehu. Vierailija

Täysmehut ovat kylmähyllyssä. Joissakin on pieniä määriä sokeria.

"sokerimehut" ovat limsahyllyjen vieressä.

Itse käytän täysmehuja ilman sokeria ja laimennan vedellä lapsille.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri