tuosta "perheen pitää syödä joka päivä ateria yhdessä" jutusta tuli mieleen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keppälerttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

keppälerttu

Tunnettu jäsen
02.08.2005
18 153
53
48
et kuinka yleistä se on, vaaditteko te perheenjäseniltä et joku tietty ruoka on aina syötävä yhdessä?
(pääsääntöisesti siis, tottakai kaikilla on poikkeuksellisia päiviä )

meillä kun ei oikeastaan syödä yhdessä, johtuen kaikkien erilaisista työ ja kouluajoista..MUTTA, meillä vietetään lähes kaikki illat yhdessä kotona, joten mun mielestä se korvaa sen ruokailuhetken..

onko tuo "sääntö" siis aikoinaan keksitty sen takia, et olis joku hetki päivässä jolloin kaikki olis samaan aikaan paikalla..ja jos aikaa muuten vietetään paljon yhdessä, niin onko se sit niin väliä syödäänkö se ruoka yhdessä?

Olen käsittänyt että "sääntö" on siksi, jotta perhe viettäisi ainakin sen ruokahetken yhdessä,keskustellen päivän tapahtumista yms. Siinä saman pöydän ääressä on varmaan "pakko" keskustella :D Kyllähän sitä muutenkin voi yhdessä aikaa viettää.

Meillä ei arkisin syödä koko sakki yhdessä. Kotipäivinä ruokin lapset ennen kuin mies tulee töistä. Ihan sen takia että molemmat riemastuvat aina niin kovasti isin kotiinpaluusta että menee hulinaksi koko touhu. Mielummin syödään "rauhassa" niin saavat sitten peuhata iskän kanssa.
Viikonloppuisin sitten eri meininki :)

ei onnistu meillä joka päivä. Viikonloppuisin kyllä.
Arkena syö joko isän tai minun kanssa. Kumpi sattuu hakemaan.
En ota tosta rasitetta. Me pojan kanssa jutellaan päivän tapahtumat matkalla kotiin
hoidosta, kun kävellään.

Juu kyllä, meillä syödään aina päivällinen klo 16-17 yhdessä :) Siinä samalla vaihdetaan kuulumisia ja näkee teinit kivasti myös viikonlopuisin. Se tuo turvallisuutta ja yhteenkuuluuutta ja normaaliutta lapsi perheeseen :)
Meillä siis ollaan aina joitaki harvoja etukäteen sovittuja poikkeuksia lukuunottamatta kotona klo 16-17 ja tästä ei tingitä :)

me pyritään siihen että päivällinen syötäsiin yhdessä. Kenelläkään meidän perheessä ei ole harkkoja siihen aikaan, jotne yleensä se onnistuu.
mukavaa siinä samalla kertoilla päivän kuulumisia, koulutapahtumia jne..niiin hauskoja kuin surullisiakin asioita. Yleensä teinit on muuna aikana aika visusti huoneissaan, harkoissaan tai kaverila joten silloin ainakin on aikaa puhua

Noei. Meillä kun vanhemmat on aina jompikumpi iltavuorossa, ja lapset syö yleensä heti koulusta tullessaan. Sen jälkeen tehdään läksyt (joissa saattaa varsinkin lukiolaisella mennä myöhäänkin), jonka jälkeen on lupa lähteä kavereille yms. Tosin aika paljon meillä on näitä koti-iltoja että kaikki muut paitsi se iltavuorossa oleva vanhempi käy esim. saunassa yhdessä tms., mutta sitte välillä isommalla on jotain isoskoulutusjuttuja yms.

Viikonloppuisin meillä on sitte kyllä koko perhe koolla kun syödään.

Meillä syödään "aina" klo 17. Jos lapset menee kavereilleen koulun jälkeen niin aika poikkeuksetta palaavat viideksi. Harrastukset on kaikki klo 18 tai 19 alkaen joten sopii hyvin meidän rytmiin. Ollaan aika kiireinen perhe, ei siis ole iltaisin paljonkaan hetkiä jolloin ihan kaikki olis yhtä aikaa paikalla joten meille tuo on tärkeä ja lapsetkin joutuu pitämään siitä kiinni esim. kiirehtimään kavereiltaan kotiin jne. Saa aikuisetkin pois töistä tolla tavalla koska pitää ehtiä viideksi laittaan ruoka. Ei tule turhia ylitöitä siis tehtyä, turhia siis siksi että mun mielestä perheen kanssa olo on tärkeintä ja helposti lipsuu venyttään työpäivää näennäisen kiireen vuoksi muutoin. ei telkkaria katsellessa tai jotaina aktiivisempaa yhdessä tehdessä synny samanlaisia keskusteluja kuin rauhallisessa ruokapöydässä jossa koko poppoo koolla.

Alkuperäinen kirjoittaja tärkeää meille;23203968:
Meillä syödään "aina" klo 17. Jos lapset menee kavereilleen koulun jälkeen niin aika poikkeuksetta palaavat viideksi. Harrastukset on kaikki klo 18 tai 19 alkaen joten sopii hyvin meidän rytmiin. Ollaan aika kiireinen perhe, ei siis ole iltaisin paljonkaan hetkiä jolloin ihan kaikki olis yhtä aikaa paikalla joten meille tuo on tärkeä ja lapsetkin joutuu pitämään siitä kiinni esim. kiirehtimään kavereiltaan kotiin jne. Saa aikuisetkin pois töistä tolla tavalla koska pitää ehtiä viideksi laittaan ruoka. Ei tule turhia ylitöitä siis tehtyä, turhia siis siksi että mun mielestä perheen kanssa olo on tärkeintä ja helposti lipsuu venyttään työpäivää näennäisen kiireen vuoksi muutoin. ei telkkaria katsellessa tai jotaina aktiivisempaa yhdessä tehdessä synny samanlaisia keskusteluja kuin rauhallisessa ruokapöydässä jossa koko poppoo koolla.

Ei kuulosta kovinkaan kiireiseltä elämältä, jos työkin on niin löysää molemmilta, että viideksi ehtii syömään ja vielä tehdäkin ruoan. Ruoan laittaja livistää ennen neljää töistä?

Mä en todellakaan ymmärrä, miksi perheen pitäisi märehtiä yhdessä yhtään sen enempää kuin että perheen pitäisi käydä täysistunnolla yhdessä. Keskustella voi muutenkin, ja muutenkin voi olla yhdessä, joka päivä ja paljon intensiivisemmin ja läsnäolevammin, kuin peruna suussa tursuen.

Mulla on taas sellainen kokemus lapsuudesta kun yksi kaveri joutui aina lähtemään viideksi kotiin syömään. Vaikka mikä olisi ollut niin leikit loppu 16:30 ja kaveri lähti kotiin. Sama homma kesti niin kauan kunnes muutti pois kotoa.

Ja arvatkaapa mitä? Meillä yrittäjäperhe ja paljon töitä, niin minäpäs olin kateellinen ystävälleni! Minäkin olisin halunnut syödä koko perheen kanssa ja istua alas niin että kaikki olisi paikalla mutta se ei koskaan onnistunut!

[QUOTE="vieras";23204110]Ei kuulosta kovinkaan kiireiseltä elämältä, jos työkin on niin löysää molemmilta, että viideksi ehtii syömään ja vielä tehdäkin ruoan. Ruoan laittaja livistää ennen neljää töistä?[/QUOTE]

voi kuule vaikka pääsis töistä neljältä, kerkiää hyvin ruoan laittaa viideksi. ei ruoanlaitoot ole mitään salatieettä, ruoan sa tehtyäö puolessa tunnissa OIKEASTi. suurimmallaosalla vaan se aika menee muuhun kuin ruoan laittoon. on monia ruokia jotka valmistuvat nopeaan. ja jos lapset on jo isoja, voivat esivalmistella tai vaikka laittaa sen ruoan. Joisskain perheissä työ voi alkaaa jo klo6 , silloin kyllä ehtii varmasti tekemään ruoan viideksi.
Meillä on pakko päivällinen olla jo ennen viittä ti ja to, koska pikkupojat lähtevät viideltä treeneihin, kun matkaan varataan tunti aikaa ( menee lapsella noin 40 minuttia kävellen, mutta vaatteetkin pitää vielä vaihtaa)

Nää on vaan organisointikysymyksiä.jos ei ehdi tekemään ruokaa alusa ati, niin miksi ei voi sitten tehdä edellisenä iltana ruokaa valmiksi ja lämmittää. Potturuokakin ehtii valmikis puolessa tunnissa kun lämmität ensin veden vedenkeittimessä ja laitat kattilan kuumalle levylle, nopeutuu paljon se keittäminen

[QUOTE="vieras";23204110]Ei kuulosta kovinkaan kiireiseltä elämältä, jos työkin on niin löysää molemmilta, että viideksi ehtii syömään ja vielä tehdäkin ruoan. Ruoan laittaja livistää ennen neljää töistä?[/QUOTE]

Mä oon töissä 8-16, kiitos sopivan työmatkan olen kotona ennen puoli viittä. Mies on kotona yleensä neljältä. Siitä syystä mies tekee usein arkisin ruuan ja lapset avustavat. Arkisin meillä syödään peruskotiruokaa. Perunaa, pastaa, riisiä, kastiketta yms
Uuni ruuista esim makaroonilaatikko valmistuu reiluun puoleen tuntiin kun tekee vaikka kaura/ruismakaroonista jotka kypsyy keittämättä uunissa puolessa tunnissa. Ja aina voi syödä vaikka edellisenä päivänä tehtyä ruokaa, tuunaamalla ja erillaisella lisukkeella.
Eli meillä syödään noin klo17 arkisin koko perhe yhdessä.

Miksi pitäisi kiire olla?

Sanotaan että pyritään syömään yhdessä, ainakin sillä kokoonpanolla joka on kotona. Vuorotyö nyt tekee sen että iltavuorolainen ei pääse mukaan, joskus sattuu toisella vanhemmista olemaan joku oma meno tms. Ei siis menetetä hermoja jos ei aina onnistu. Samoin voi olla että syödään heti 16-17 maissa tais itten otetaankin vain välipala kun kotiudutaan ja syödään vasta 19-20 paikkeilla se ruoka. Mikä vaan sattuu tuntumaa parhaalta ratkaisulta. Pidemmällä juoksulla tuo myöhempi ruoka kyllä tarjoaisi paremmin sitä perheen yhteistä aikaa meillä.

Yhteistyössä