Tuota noin, tiedän että typerää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nolostus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nolostus

Vieras
Siis miksi mulle iskee nolostus jos olen tekemisissä huonosti suomea puhuvan ihmisen kanssa enkä aina täysin ymmärrä hänen puhettaan, mutten kehtaa jatkuvasti kysellä et mitä?, nyt en ymmärtänyt jne... Olisi kiva olla tekemisissä, ei siinä, mitään, mutta tosiaan hävettää kun en aina ymmärrä heidän puhettaan :/

Kuinkahan he kokevat sen etten ymmärrä, pitävätkö täysin nuijana, kun kyselen taukoomatta, mitä,mitä, mitä???

Mitä sitä nolostumaan, jos kerta ei ymmärrä. Kun toisaalta parempi kysyä ja ymmärtää kuin sanoa joo joo ja olla tajuamatta sanaakaan. Nimittäin mies eilen neuvoi kaupustelijalle että älä lähde tuonne suuntaan, se on umpi ryteikkö metsä, niin mies sanoi joo joo ja lähti villaroimaan ryteikköön. Eli joskus on parempi kysyä.

Entäs jos kohteliaasti välillä nyökkään niinkuin ymmärtäisit? Jos jotain kysyy ja nyökkäät vaan ja sulle meni ns. ohi niin eihän se maailmaa kaada. Ystävälliset eleet ja ilmeet kaiken a ja o, viis kielestä tai sen ymmärtämisestä.

Entäs jos kohteliaasti välillä nyökkään niinkuin ymmärtäisit? Jos jotain kysyy ja nyökkäät vaan ja sulle meni ns. ohi niin eihän se maailmaa kaada. Ystävälliset eleet ja ilmeet kaiken a ja o, viis kielestä tai sen ymmärtämisestä.

kyllä se on kielen oppijan kannalta vähemmän noloa jos kysyy ihan ilman nolostuksiaja sitten yhdessä opetellaan kuinka se on oikeen. Lapset on hyviä opettaan toisilleen kieltä ne sanoo ihan suoraan että ei noin ku tää on näin. Maahanmuuttaja/ paikallisväestö lapsia kuuntelin joskus ku olin ruotsissa töissä. :D

Mulla on ollut paljon ulkomaalaisia työkavereita, joilla on vaihteleva kielitaito. Jos en ole jotain ymmärtänyt, olen ihan suoraan pyytänyt selittämään tarkemmin, ja vastavuoroisesti, jos on ollut joku suomenkielen sana hukassa, ovat multa kysyneet neuvoa.

Hmm...meil on töissä 2 virolaista,toine puhuu paremmin suomee ja toinen huonommin...välttelen kumpaakin just sen takii et en kehtaa kokoajan olla et"anteeks mitä sanoit"jne...toisen kaa vaa väkisin joudun tupakkapaikal puhumaan...se varmaan pitää mua ihan idioottina ku en puoliakaan tajua :ashamed:

Yhteistyössä