Hae Anna.fi-sivustolta

Tupaantuliaisten tarjoilu

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä minni, 05.08.2011.

1. minni Vierailija

Eräs tuttavapariskunta oli ostanut itselleen ensimmäisen yhteisen kotinsa ja kutsuivat ystävät ja kaverit juhlimaan tätä tupaantuliaisten merkeissä. Jokainen vieras tuli paikalle lahjojen kanssa ja luonnollisesti hieman nälkäisenä, kun eikös tupaantuliaisissa aina kuulu tarjota hyvää syötävää? No kappas vaan, tarjolla oli pelkästään suklaaneliöitä, pari laatua piparia ja sipsejä, juomaksi oli kahvia ja teetä + boolia. Täytyy sanoa, että nolostuin emännän ja isännän puolesta, tarjoilu oli aivan ala-arvoinen. Mitä te olette tarjonneet omissa tupareissanne? Meillä oli lämmin ruoka kahdella eri salaatilla, patongilla ja levittelillä sekä jälkiruokana kahvitus suklaakakulla ym. pikkunaposteltavilla. Lisäksi boolia, olutta, lonkeroa ja viiniä. Ja väitän ettei kukaan jäänyt nälkäiseksi tai valittanut tarjoilun vähyyttä. Jos vieraat kutsutaan ja oletettavasti he tuovat lahjoja tullessaan, kun kyseessä on tupaantuliaiset, niin luulisi isäntäväen näkevän asian eteen vaivaa? Me mentiin juhlien jälkeen snägärin kautta kotiin nukkumaan, oli niin hirveä nälkä ;)

2. riinaK Vierailija

No jos heidän tarjoilunsa oli tosiaankin tuo sinun kuvailemasi, niin oli tosiaan köyhää! Eihän tuo riitä mihinkään! Tulee mieleen, että joko ovat ihan sairaan pihejä, tosi köyhiä (ei luulisi, jos kerran asunnon olivat ostaneet) tai sitten vaan tyhmiä tässä asiassa (ei siis mitään hajua mitä juhlissa pitäisi tarjota). Olen itsekin törmännyt vastaavaan, tosin synttäreillä, jossa oli tarjolla pelkkää täytekakkua ja kahta lajia piparia. Eihän sitä kakkuakaan kehdannut ottaa kuin yhden palan, kun se oli ainoa kakku, jonka emäntä oli tehnyt ja vieraita oli toistakymmentä :D! Joillain ei vaan ole tilannetajua yhtään!

Meilläkin oli tupareissa lämmin ruoka ja jälkiruokakahvitus ja tietty ne ruokajuotavat. Etiketinkin mukaan tupaantuliaisissa tulee tarjota kunnolla syötävää, joko lämmin ateria jälkiruokineen tai sitten runsas noutopöytä erilaisine pikkupurtavineen.

3. SNIIF! Vierailija

Ei oikeesti... suklaaneliöitä ja piparia + sipsejä?? Oliko ne lastenkutsut vai mitkä?

Meillä oli tupaantuliaisissa suolaisia ja makeita naposteltavia (tyyliin kahta eri suolaista piirakkaa, leivoksia, mustikkapiirakkaa yms.) ja boolia sekä teetä/kahvia.

Ei varmaan tule olemaan kovin suosittuja ap:n tuttavapariskunnan muut juhlat ;). Ainakin vieraat tästä lähtien tietävät vetää ruokaa napansa täyteen ennen kyläilyä ja lahjuksetkin jää vamaan aika pieneksi...

4. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Olisi sitä tarjottavaa (suolaista) voinut olla enemmän noissa ap:n käymissä tupareissa, mutta en ainakaan minä ole koskaan aiemmin kuullut, että tupareissa tarjottaisiin lämminruoka. Suolaiset piirakat ja jotain pientä makeaa ovat minun mielestäni tuparitarjottavaa.

5. riinaK Vierailija

6. Oletan että kyseessä on aika nuoret ihmiset?

Minusta on kyllä aika kohtuutonta vaatia tarjoamaan isolle porukalle kovin paljon alkoholijuomia, omat juotavansa voi jokainen tuoda tullessaan kun tietääkin mitä haluaa juoda. SE olisi fiksua. Booli minusta riittää ihan hyvin talon puolesta.

Jotain suolaista tarjottavaa tietysti olisi voinut olla. Ihmetyttää, että ette lainkaan kyselleet kun saitte kutsun, että voinko tuoda jotain tullessani, tekisinkö jotain (piirakkaa, salaattia..)? Me yleensä kysytään jos ollaan menossa illan istujaisiin ja omat juomat viedään aina ihan ilman muuta ja ylikin.

Olisitte myös voineet laittaa rahat läjään tilata porukalla vaikka pitsat kotiinkuljetuksella sinne, jotenkin siten ettei isäntäväki nolostu.

7. kahvi käy hyvin Vierailija

Minun mielestäni tupaantuliaisissa tarjotaan jotain vieraille. Niin ensimmäisessä viestissä on tehty.

Riippuu täysin tupaantuliaisten järjestäjästä, mitä hän tarjoaa: onko kyseessä ruokajuhla vai kahvikestit. Yleensä on hyvä, että kutsusta jollain tapaa ilmenee, mitä vieraille on tarjolla.

8. reissukokki Vierailija

[QUOTE="lahjahevosen suuhun.. ";10951949]
    Jotain suolaista tarjottavaa tietysti olisi voinut olla. Ihmetyttää, että ette lainkaan kyselleet kun saitte kutsun, että voinko tuoda jotain tullessani, tekisinkö jotain (piirakkaa, salaattia..)? Me yleensä kysytään jos ollaan menossa illan istujaisiin ja omat juomat viedään aina ihan ilman muuta ja ylikin.

Olisitte myös voineet laittaa rahat läjään tilata porukalla vaikka pitsat kotiinkuljetuksella sinne, jotenkin siten ettei isäntäväki nolostu.[/QUOTE]

En tiedä kuinka läheisiä juhlien järjestäjät ovat aloittajalle, mutta jos kyseessä on vähän vieraammat tutut niin en minä ainakaa kysele voinko tuoda jotakin. Tuttujen kesken näitä nyyttäreitä voidaan viettää mutta vähän isommat tuparit ovat mielestäni kyllä juhlat joihin vieraat tulevat lahjan kera ja isäntäväki tarjoaa ruuat, jossei erikseen ole sovittu nyyttäreistä. Juomatkin nykyään talo tarjoaa. Nuorempana ja köyhempänä harrastettiint OPM-meininkiä ja siitä ilmoitettiin jo kutsussa. Tosin nykyäänkin aika moni tuo tuliaisena viinipullon.

Mitenkähän nuo pizzat olisi tilattu ilman että isäntäväki nolostuu? Nöyryyttävää se heille olisi ollut lähes aika. No, ehkä jos juhlat ovat alkaneet päivällä, mutta ovat rennosti venyneet myöhään iltaan niin silloin voisi ehkä harkita pizzaa, mutta tuntuu aika kaukaa haetulta.

Jos kyseessä ovat vain kahvikekkeri niin silloin siitä ilmoitetaan erikseen niin vieraat tietävät syödä etukäteen. Tuparitarjoiluun yleensä kuuluu jonkinlaista kylmää tai lämmintä ruokaa.

9. minni Vierailija

No pariskunta on iältään yli kolmekymppinen ja ei, kutsussa ei mainittu minkätyyppiset tuparit tiedossa. Ja ei tullut mieleen kysyä tai viedä mitään syötävää mennessämme, koska emme ole kaveripiirissämme tuota nyyttärimeininkiä enää harrastaneet opiskeluaikojen jälkeen. Eli ei kukaan muukaan vieraista vienyt mennessää mitään syötävää. Ihmetytti vaan tuo tarjoilu, koska vieraita kolmisenkymmentä ja niistä suklaaneliöistäkin riitti yksi per lärvi ja sipsejä oli pari pussillista, joten loppuivat sen jälkeen kun oli saanut siitä kourallisen lautaselleen. Juhlat alkoivat myöhään iltapäivällä ja iltaa istuttiin useita tunteja, eli kyllä edelleen mielestäni tarjoilua oli liian vähän. Mutta siis vain minun mielipiteeni, ehkä jonkun mielestä tuparilahjan vastineeksi vieraalle riittää siis pala suklaaneliötä, pari piparia ja kourallinen sipsejä + juotavaa :).

10. ymmärrän... Vierailija

No lukemani perusteella, voin olla kyllä samaa mieltä ap:n kanssa tarjoilun vähyydestä ja yksipuolisuudesta, varsinkin kun vieraita noin monta. Eipä meilläkään enää yli kolmenkympin ikäisenä ole harrastattu isäntäväen ruokkimista omissa juhlissaan, johon on vielä erikseen kutsuttu.

11. Ai jaa.... no minä olen yli 50 vee ja siltikin viedään vähintään aina omat juomat mennessämme tuollaisiin vapaamuotoisiin juhliin... ehkä me ollaan sitten niin dokuja ettei voida olettaa isäntäväen juottavan meitä ja muuta vierasmäärää koko aikaa, tottakai heillä jotain on tarjolla, tervetuliaismaljat ja boolia tms.

Myös tuollaisiin kavereiden kesken juhliin tarjoudun aina tekemään jotain syötävää, toki monet sanoo ettei tarvi tuoda mitään. Ehkä me sitten ollaan aina niin tuttuja että asioista voi keskustella eikä haukuta selän takana jälkeenpäin.

Olen ilman muuta samaa mieltä siitä, ettei tuo tarjoilu ollut riittävä.

12. Ei ymmärretty Vierailija

Veikkaanpa että siinä on käynyt niin, että kutsujat ovat pitäneet selviönä, että vieraat tuovat myös jotain syötävää tullessaan, ja talon tarjoomukset oli ajateltu olevan vain osa pöydän antimista. Kutsuun olisi tietysti pitänyt laittaa, että vieraiden toivotaan lahjojen sijaan tuovan mukanaan jotain syötävää/juotavaa. Sattuuhan sitä.

13. oohh Vierailija

Miten isoja tupareita ihmiset oikein järjestää, jos niihin tulee paljonkin jotain "vähemmän tuttuja" ihmisiä?! Siis harrastetaanko nykyään jenkkityylistä "työkaveritkin kutsutaan lapsen synttäreille" -meininkiä Suomessakin? :-O
    Taidan olla aika metsäläinen, kun tapaan kutsua kotijuhliin vain ystäviäni...

14. oohh Vierailija

Ai niin, itse aiheeseen unohtui kommentti: Metsäläisyydestäni huolimatta tuo ap:n kuvailema tuparitarjoilu oli kyllä melko ala-arvoinen...

15. kukin tyylillään Vierailija

Olivat juuri saaneet talon valmiiksi, ei ollut enään laittaa rahaa vieraiden kestittämiseen.
    En minä ainakaan pidä pahana jos ei viinaa ,eikä ruokaa saa, minä yleensä syötän ukon kotona, ennenkuin lähdemme kyläilemään, ei tarvi sitten olla nälässä, jos ei mitään anneta.

16. Ei ymmärretty Vierailija

Hih! Minä en ukkoani taas syötä ollenkaan, hän on täysi-ikäinen ihminen ja osaa syödä jo ihan itse.

Meillä on niin fiksuja ystäviä, että kertovat kyllä kutsuessaan, onko tarkoitus myös ruokailla yhdessä (lähes aina on), ja silloin olisi kyllä aika epäkohteliasta syödä itsensä kotona kylläiseksi, ettei pystyisi sitten muuta kuin närkkimään kylässä. Näin myös silloin kun itse kutsumme ystäviä meille. Ruokailu on normaalisti tärkeä osa sitä yhteistä illanviettoa. Näin siis meidän ystäväpiirissämme. En osaa kuvitella, että saisimme kutsun jonkun sellaisen henkilön tupareille, jota emme entuudestaan tunne. Tällöin olisi toki aika hankala tietää, millaisista tupareista on kyse. Täytyisi vain kysyä suoraan.

17. Tessa Vierailija

Nykyään ei kaikilla ihmisillä todellakaan vielä kolmekymppisinäkän ole ihan hallussa, miten missäkin tilanteissa menetellään. Monet on vielä siinäkin iässä sen verran kakaroita, että niille vain juominen on sitä juhlaa. Tuparit voi niille tarkoittaa vain ryyppyjuhlimista.

Itse en viitsisi edes pitää mitään tupareita isolle porukalle. Ruuan laittaminen kolmellekymmenelle ihmiselle voi olla haasteellista, jos ei tiedä kaikkien mieltymyksiä ja sitä, minkä verran kukakin syö. Meillä ei varmaan olisi niin isolle joukolle edes astioitakaan. Eikä paikkaa, missä söisivät yhtä aikaa.

Mieluummin kutsuisin muutaman pariskunnan kerrallaan, vanhemmat kerrallaan jne. Silloin on paljon helpompaa.

Kyllä tuo ap:n ystäväpariskunnan tarjoilu oli aika mitätön, pakko myöntää. Luulenpa vaan edelleen, että kyse on taitamattomasta parista, suklaaneliöt on niitä lasten ja nuorten suosimia ja yleensä ensimmäisiä leipomuksia, mitä opetellaan tekemään, kun ne on niin hyviä. Voi olla, että on jäänyt leipomisharjoitukset siihen. Siihen sitten vähän pippereitä ja sipsejä, niillähän sitä kahdestaankin mukava ilta helposti vietetään, kun mukana on vielä jotain juotavaa. Ja onhan sitä voitu olla jossain opiskelijasolujen "tupareissa" vastaavanlaisilla tarjoiluilla ennenkin selvitä. Eli jotenkin lapsellista touhua.

Mutta eihän siinä muuta voi kuin toivoa, että nämäkin ihmiset joskus jotain vielä oppivat. Kunhan nyt muutamissa häissä, hautajaisissa, kastejuhlissa, pyöreiden vuosien synttäreillä ja oikeissa tupaantulijaisissa käyvät, niin eiköhän se siitä.

Noin muuten tämän tupariasian ulkopuolelta: nuorilla ihmisillä tuntuu olevan ihan hukassa muutkin tavat. Yritin taannoin neuvoa nuorinta veljeäni, miten hänen pitäisi tehdä, kun hänen kummitätinsä kuoli. Veli oli silloin jo 25 v. Koska hän ei kuitenkaan päässyt hautajaisiin, kerroin, että hänen pitäisi lähettää kummitätinsä puolisolle, siis kummisedälleen, adressi hautajaisiin. Hän ei tiennyt edes, mikä adressi on. Tarjouduin hänen seurakseen hankkimaan sellaista, mutta ei käynyt, kun hän kuulemma kyllä itse osaa parhaiten. No ei kyllä osannut, koko muistaminen oli jäänyt. No sitten kehotin häntä ostamaan osanotto-kortin ja lähettämään sen kummisedälleen. Juu juu, kyllä hän tietää ja osaa. Ei tapahtunut, unohti samantien. Hivenen hävetti hänen puolestaan.

18. Oi tapoja Vierailija

Tarjoilu kuulostaa niukalta juhlien ajankohdn huomioon ottaen, mutta tämä ylle lainattu kommentti kuitenkin on mielestäni vastenmielinen: ostitteko tosiaan lahjan vastineeksi ruokatarjoilusta?

19. meimei Vierailija

Jäi kyllä tästä keskustelusta mietittämään että oikeita tupareitako ovat siis vain yli kolmekymppisten, omistusasunnossa järjestämät tuparit? Nuoremmat vuokra-asunnoissa asuvat ei voi oikeita juhlia järjestää eikä juhlat ole "oikeat" ellei niihin viedä kallista lahjaa, tarjota lämmintä ruokaa ja ruokajuomia?

Ja melkoista yleistämistä se että nuoret eivät ole tavoista tietoisia...

Iästä riippuen niillä tupareilla lienee vähän eri tarkoitus eikä mikään niistä kai ole parempi kuin toiset. Meillä ainakin on tarkoitus nauttia ystävien seurasta (ja leipoa, koska rakastan leipomista ja mikä tahansa on hyvä syy siihen!), harvemmin koko ystäväporukkaa saa kasaan. Vieraat tuovat omat juomat mukanaan ja mahdollisesti jotain kukkasia tai itse tehtyä leipää tms. Suolan tuominen on kielletty, koska edellisistä muutoista on jäljellä useita kiloja kaapissa...

20. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Me asutaan vanhassa omakotitalossa joka on kertalleen remontoitu yli 30- vuotta sitten. Silloin täsä asui mieheni ja hänen äitinsä sekä äidin aviomies.
    Minä muutin tänne 29- vuotta sitten.
    Ollaan asuttu täsä vuodesta -84 kesästä.
    Nyt syksyllä saatiin tähän ns. kaukolämpö ja nyt sitten taloamme päivitetään sieltä -80 luvulta tähän vuosituhannelle. Remonttia tekee tuttu kirvesmies joka alunperin sitä ehdottikin ja mieheni. Lämmön tänne on laittanut naapurin putkimies. Me ei makseta mitään koko remontista vaan kartanon isäntä. Jokainen huone laitetaan uuteen uskoon ja mikä parasta, saan uuden keittiönkin.
    Tupaantuliaiset pidetään ensi kesänä ja olen ajatellut kutsua noita sisaruskiani sekä naapureita ja ystäviämme.
    Ja olenkin ajatellut, että mitä tupareissa oikein tarjotaan. ja kun pidetään ne kesällä????

21. Opiskelija 22v Vierailija

Luin kaikkien muiden vastaukset enkä voinut kuin nauraa. Olen itse nuori ja opiskelija ja myönnän ettei minulla ole vielä tietoa kaikista etiketeistä ikäni vuoksi, mutta voin olla aivan varma ettei teilläkään ole ollut niitä syntymästä asti!

Olen laukkonut monissa tupareissa (kaikki ovat olleet omaa ikäluokkaani) enkä ikinä ole ajatellut ystävistäni noin loukkaavalla tavalla että olipas huonot kestit. Ymmärrän jos jossain häät/hautajaiset/rippi/kastajaiset/ylioppilas juhlissa tarjottaisiin jotain tuollaista voisi olla aika outoa, mutta että tupareissakin pitäisi hössöttää ihan liiallisuuksiin. Tupareissa joissa olen käynyt niin on esimerkiksi tarjottu vain pakastepizzoja ja boolia, viime tupareissa tarjottiin sulkaaleivoksia, patonkeja, sipsiä, poppareita, boolia ja omatekoista viiniä. En millään kerralla ole ajatellut että onpa köyhää järjestää tällaiset tuparit. Minusta on jopa etiketin vastaista olla ottamatta omia juomia mukaan, koska mikäs peruste isäntäväen on huolehtia sun humalasta.

Mitä lahjoihin tulee niin en ikinä ole kyllä ruukanut ostaakkaan 5€ kalliimpaa lahjaa, koska kuka tupareita pitää niitä varten? Itse ainakin pidän sen takia juhlia ja bileitä että saisin kaikki ystäväni koolle kerralla ja saisin viettää heidän kanssa yhdessä hauskaa.

22. päätä itse Vierailija

Mitä sinä haluat tarjota vieraille ja mitä sinulla on varaa tarjota vieraille? Siinä se on. Joku pitää kahvikestit, toinen järjestää ruokapidot, joku muu tarjoaa kuohuviiniä ja kakkua. Ei ole mitään sääntöä. Pääasia on, että vieraille tarjotaan jotain. Tarjoilu on hyvä jossain määrin ilmetä kutsusta. Kutsumme teidät kahville uusittuun kotiimme...

23. Pohdin, että ovatko tuollaiset aloittajan kuvaamat niukemmat tarjoilut jotenkin nykyaikaa? Olen törmännyt sellaisiin pariin otteeseen ja juhlien järjestäjät ovat olleet nimenomaan päälle kolmikymppisiä. Ehkei juhliin tai kylään enää mennäkään "syömään". Aiemmin tosin opeteltiin kotitaloustunneillakin, että kuinka paljon tulee varata juhliin vieraille tarjottavaa...

Olen käynyt esimerkiksi kauempana asuvan tutun 40-vuotissynttäreillä, jossa oli kahvin kanssa tarjolla pieni leipomon kakku, useampaa laatua keksejä ja karkkeja. Silloin kieltämättä nälkä kurni, kun kyseiset juhlat olivat heti puolen päivän jälkeen. Matkaan olin lähtenyt julkisilla jo aamiaisen syötyäni. Ensi kerralla jos vierailen siellä suunnalla, otan eväät mukaan.

Toisissa illanistujaisissa isäntäväki oli laittanut kaikenlaisia huolella tehtyjä herkkuja tarjolle, mutta annospalat olivat hyvin, hyvin pieniä. Vaikutelma oli mielestäni hieno ja tarjoiluihin oli nähty vaivaa, mutta vieraan kannatti olla aika kylläinen jo tullessaan.

Vieraalle on kuitenkin selvempää, että edes jotenkin tietää, tuleeko juhliin juuri ruokailleena vai odottaako saavansa tarjottavaa juhlissa. Onnekseni parin tulevan juhlan emäntä on ilmaissut toiveensa tyyliin "lahjoja emme tarvitse, mutta voit halutessasi tuoda jotain syötävää". Toisessa kutsussa mainittiin, että "tulethan nälkäisenä ja janoisena".

24. ap:lle Vierailija

Mun mielestä apn kertomat ihmiset olivat fiksuja, elävät varojensa mukaan.

Kun kutsun jonnekin saan, minä menen sinne tapaamaan ihmisiä, en ryyppäämään peffaa olalle enkä syömään taloa tyhjäksi.

Lahjan vien mennessäni hyvillä mielin, enkä hetkeäkään ajattele, että minun pitäisi saada siitä vastineeksi jotain. Ei tulisi mieleenikään ajatella ystävistä noin ilkeästi mitä ap tekee.

25. Tämä on minusta erinomainen ohje kelle vain juhlia järjestävälle!

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri