Hae Anna.fi-sivustolta

Tupaantuliaisten tarjoilu

Viestiketju osiossa 'Kodin juhlat' , käynnistäjänä minni, 05.08.2011.

1. Anni62 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Hoksasimpa, et onhan mulla pitopiirakka ohje ja sitä olen tehnyt toissa kesänä pojan rippijuhliin viimeksi.
    Se voisi olla yksi tarjottava. Tuparit pidetään vasta ensi kesänä kun tota ympäristöökin pitää kohentaa.
    Siihen kaveriksi jotain makeaa ja hyvää juotavaa.

2. Annilla onkin mukavasti, kun voi juhlia pihalla, en tietenkään sateen sattuessa. Onhan sekin ymmärrettävää, että kaikki varojensa mukaan, mutta kunnon syötävää pitää olla ja juotavat talon puolesta. Ihan normaalia olutta ja viiniä ja vettä, ei kallista samppanjaa. Se on ihan turhaa eikä oikein sovi minusta tuparien luonteeseen.
    Kun tietää montako suunnilleen tulee, varaa juotavaa sen mukaan. Liikaa naukkailijat voi jättää omaan arvoonsa, pitää sen verran olla tajua, ettei ota omaa pulloa, kun ei olla kai enää ihan nuorisoa? Viinipullon voi tietty lahjaksi tuoda.
    Ja nuotopöydän laittaisin, se on kätevää. Piirakat ja sen sellaiset sopivat hyvin. Kahvi pitää olla, mutta ei niitä makeita leivonnaisia seitsemää sorttia.
    Tää on taas vaan mielipide, eihän tuohon mitään sääntöä ole, paitsi että nälkäisiksi ei vieraita saisi jättää. Jos kutsuu, sopii olla vieraanvarainen.

3. vakiintuneet juhlat Vierailija

Tupareita ei ole aikoihin pidetty kun olla muutettukaan kuin melkein 20 v. sitten. Nuorempana tarjosin tupareissa suolaista piirakkaa, täytekakkua (jota kukaan vieraista ei tainnut edes maistaa), kahvia/teetä ja boolia, sipsejä yms. Ikää oli reilusti alle 30 v kaikilla, eikä kukaan ollut varmasti tyytymätön.

Nykyisin tapailemme ystäviä perheittäin ja teemme aina ruokaa sekä saunomme, jos vaan mahdollista. Meillä tarjotaan aina alku-, pää- ja jälkiruoka sekä juustoja, muilla ei ehkä niin runsas pöytä.
    Jos vieraamme kysyvät mitä voivat tuoda tullessaan, niin voin pyytää esim juustoja, patonkia, salaattitarpeita tai pullon puna-, valko- tai kuohuviiniä menun mukaan. Jokainen tuo omat saunajuomansa. Tarjottavissa otetaan huomioon allergiat ja ruokarajoitteet. Yhdessä voidaan puuhastella keittiössä ja valmistella ruokia, viime vuonna kuorittiin omenoita kimpassa, kun tein kaksi omenapiirakkaa ja yksi vieraista toi omenat tullessaan.

4. kukin tavallaan Vierailija

Itse suosiin sitä käytäntöä, että on vain pari-kolme erilaista tarjottavaa, mutta ne sitten ovatkin erittäin laadukkaista ruoka-aineista ammattitaidolla tehtyjä ja niitä on riittävästi.

Toki ruokarajoitteiset on huomioitu, mutta pääsääntö on, että kaikille on samaa syötävää + juotavaa. Eikä kenenkään tarvitse tuntea itseään poikkeavaksi.

Jokainen kutsuttu tietää myös, että kotini on alkoholivapaata aluetta.
    Hyvin on siitä huolimatta vieraita riittänyt kaikkiin perhejuhliin, tupareihin ja illanviettoihin.

5. Joku viittaa etikettiin.

Kurkatkaapa vielä uudelleen se Käytöksen kultainen kirja. Mites menikään vierailijan ohje? Aivan, napataan suuhun jotain ENNEN kylään menoa. Ei mennä nälkäisenä sutena ulvomaan hiukopalaa. Eihän.

6. vapaa valinta Vierailija

Ei kait nuorison bileissä tarvi välttämättä mitään ruokaa tarjota? Aikuiset eivät pidä tupaantuliasia lainkaan joten aikusinäkökulma jää tässä selvittämättä. Ja noita levitteitä...hyi... niitä on sotkuja on joillan tapana levitellä joka käänteessä. Mutta ne ovat todella sitä lasten ruokaa!

7. tuparit Vierailija

no tässä ikääntyneen ihmisen mielipide.
    Kyllä minä pidän tupaantuliaiset sitten kun kakkosasuntomme on valmis, eli tulevan joulun tienoilla. Ikää mulla on 54 ja miehellä 61 vuotta.

Itse olen pitänyt useammat tuparit. Ensimmäisessä tarjottavaa oli tosi vähän.. ihan niinkuin apn ystävillä. Onneksi mun ystävät eivät selän takana (tietääkseni) ole mua haukkuneet. Nuorena vaan kune ei ollut yhtään ylimääräistä rahaa. Kaikki meni asunnon hankintaan.
    Kun ikää on tullut, on tarjoilutkin parantuneet samaa tahtia kuin rahavarat.

Nyt kutsun kaikki rakennusmiehet, niitä ystäviämme ja sukulaisiani jotka lähellä kesäpaikkaa asuvat. Raksakavereille ja talkooporukoille mulla on pienet kiitoslahjat jo hankittuna.

Itse en odota saavani tuparilahjoja. Sanon erikseen kutsun yhteydessä ettei mitään tarvitse eikä pidä tuoda. Tosin sen tiedän että moni varmasti tuo itsetehtyjä tai löydettyjä härpäkkeitä. Tietävät näet, että olen hulluna erikoisiin "risuihin" joita metsissä vastaan tulee.
    Kaupasta ostettuja tusinajuttuja ei varmasti tule.

Tarjoilua tulee olemaan, mutta ei siis varsinaista "lämmintä" ruokaa.
    Kaikki tarjottavat teen itse, suurin osa itse kerätyistä tai kasvatetuista aineistakin.
    Kolme suolaista piirakkaa tai "pitsaa" (esim. sieni, kala, liha), marjapiirakat on mun bravuureja, hedelmiä, ehkä jotain rahkajuttuakin lisäksi. Täytyy vähän vielä miettiä.

Juotavana kahvia ja erilaisia omatekoisia mehuja.

Alkoholipitoisia juomiakin varaan, mutta kun jokainen kuitenkin tulee omalla autollaan, niin ei kukaan sitä yhtä keppanaa enempää juo. Tämä on nähty jo talkoissa sun muissa tilanteissa.
    Ei tänikäiset ihmiset viitsi juhlia enää ympärikännissä.

8. ?? Vierailija

Miten niin aikuiset eivät tupareita pitäisi?

Lauantaina olen tupareihin menossa ja kutsuja kolmikymppinen, vieraatkin suunnilleen samaa ikäluokkaa.

9. just joo Vierailija

Arvasin että oli kyse nuorten bileistä kun on kolmekymppisiä. Ei tuollaisissa mitään ruokaa tarvi olla eli lämmintä ruokaa. Jotain naposteltavaa, juomaa tietysti. Eikä mitään suuria lahoja tarvitse viedä. Ehkä eivät olleet tottuneet vastaavaan , en voi muuta sanoa.
    Mutta ihan harhaa luulla että tupaantuliaisiin mennää syömään, kotona ei tarvitse syödä sinä iltapäivänä jne.

10. vastaaja Vierailija

Ei tuonikäisiä vielä pidetä aikuisina, sorry vaan.
    Aikuisilla on erilainen elämä, seurustellaan perheittäin tai pariskunnittain, kutsutaan päivälliselle tai illalliselle.
    Tuparit ovat kerrostaloissa monta kertaa varsinainen riesa.... jotkut kun muuttavatkin koko ajan...

11. N44 Vierailija

Nimimerkin "tuparit" tarjoilut kuulostavat hyviltä. Suunnilleen samoilla linjoilla olen ollut, etten ole varsinaista ruokaa tarjonnut.

Kesällä tupareissani oli alkumaljana kuohuviinilasilliset. Tarjolla oli vihersalaattia, broileri-kasvispiirasta ja kylmäsavulohitäytteisiä tuulihattuja. Juomana viiniä ja vishyä. Jälkiruokana kahvin kanssa sai mansikkakakkua.

Vieraita kävi sen illan aikana suunnilleen kymmenen.

12. iinez62 Vierailija

Ajattelin pitää taas työkavereille tuparit, kun muutan uuteen asuntoon. Oli viimeksi (5v sitten) niin mukavaa. Mutta nyt kun luin tämän viestiketjun, niin taidan harkita uudelleen. Ehkä ovatkin valittaneet selän takana, etteivät saaneet vastinetta lahjoilleen tai ettei menty etiketin mukaan?? Ja mitä uudet naapuritkin tykkää?
    Oikeesti ihmiset, eikö teillä ole ystäviä, joiden kanssa pidetään hauskaa? Kutsutteko tupareihin väkeä vain, että voitte päteä?

13. 1111 Vierailija

Minä taas päättelen juhlien alkamisajasta mitä siellä mahdetaan tarjota. Jos juhlat on esim. klo 16 jälkeen niin oletan, että siellä ei tarjoilla varsinaista ruokaa ja syön kotona.

14. aikuisten tuparit Vierailija

Olen pitänyt tuparit sekä kerrostalossa kaksikymppisenä että rivitalossa kolmikymppisenä AIKUISENA, ne tulivat lapsineen joilla oli, muut ilman lapsiaan tai ilman miestä, jos sellaista ei ollut, en ole koskaan karsinoinut ystäviäni vaan kaikki ovat aina mahtuneet samoihin pippaloihin. Seuraavallakin kerralla kun tästä perheasunnosta muutetaan pienempään pidetään varmasti tuparit, todennäköisesti kerrostalossa, toivottavasti meitä ei silloin jo lasketa vanhuksiksi vaan saamme viettää omannäköiset tuparit.

Ja jos meillä juhlat alkaa klo 16 tarjoamme ehdottomasti ruoan, koska oma ruoka-aikamme on yleensä klo 18. Vieraammekin tietävät tämän, ainoastaan omat vanhempani ovat tankanneet niin etteivät ole jaksaneet pöydästä juuri mitään ottaa ja sitten meille on jäänyt turhaan ruokaa jääkaappiin. No tässäkin aika tekee tehtävänsä ja vuosien kokemuksella ovat tottuneet että loukkaannun jos meille tullaan kylläisenä.
    En ole teinivuosien jälkeen ostanut vieraita varten sipsejä.

15. Tuparit Vierailija

Meillä tuparit viikon kuluttua lauantaina ja alkavat klo 16, 20 henkilö.
    Suolaisia piirakoita 3 eri laatua, 3 erilaista ruokasalaattia ja pieni makea jälkkäriksi.
    Juomina kivennäisvesi, olut ja viini.

16. TAXI Vierailija

EI MUUTA,KUN RAAKASTI PÖYTÄÄN TUPLAVISKIT KAIKILLE!NIINHÄN MARJUSKAKI TEKEE,TOSIN TUPARIT EI RAHASTA;JOTEN PISTÄ VÄHÄ PIKKUSUOLASTAKI!!!JA KARJALAN PAISTI TEKEE TERÄÄ!!!

17. -- Vierailija

Voi kurjuutta. Mitäs jos jok`ikinen saisi järjestää juuri sellaiset tuparit kuin tahtoo :) Mennäänkö sinne ruoan vai ihmisten takia? Iloitkaa ystävistä!

18. kokematon Vierailija

Näin monen vuoden päästä on varmasti hyödyllistä tulla sanomaan, mutta onhan mahdollista että monet eivät ole koskaan käyneet tupareissa ja siksi niiden järjestäminen itse on niin vierasta ja asiat eivät mene, miten vieraan odottavat.

Suuri kesähoroskooppi 2017: Rakkaus, työ ja terveys

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri