Hae Anna.fi-sivustolta

tupakan vaikutus

Viestiketju osiossa 'Kilot kuriin' , käynnistäjänä kaisu, 22.07.2005.

1. kaisu Vierailija

haluaisin kuulla kokemuksista, kuinka tupakanpoltto on vaikuttanut painoon? etenkin onko ruokahalu vähentynyt tai paino laskenut kun on alkanut polttaa röökiä. sillähän sanotaan olevan aineenvaihduntaa kiihdyttävä vaikutus... en todellakaan ole aloittanut polttamaan laihtuakseni, mutta muuten vaan alkanut tehdä mieli paria röökiä päivässä. eli ihan mielenkiinnosta kysyn. ja jo etukäteen, ei tarvi käydä saarnaamaan polttamisen terveysvaikutuksista... tiedossa on.

2. Nisra Vierailija

Älä herranjumala sitä virhettä tee. Se on täydellinen tyhmyyden tiivistyminen ihmisellä, jos alkaa polttaa tai polttaa sen takia että paino pysyisi kurissa tai laihtuisi!

Minä lopetin tupakanpolton kolmisen kuukautta sitten, samoihin aikoihin kun aloitin laihiksen. Kaikki sanoi että hullun hommaa! Mutta yhtään tupakkaa en ole sen jälkeen polttanut. Aineenvaihdunta meni aluksi sekaisin, kyllä. Painon kanssa meni hieman jojoiluksi, mutta kyllä se pikkuhiljaa lähti tippumaan kun en vaan repsahdellut! Ja siitä repsahtelemisesta ei voi tupakan polton lopettamista syyttää.

Tupakka on MYRKKY elimistölle! Elimistö ja aineenvaihdunta on luotu elämään ILMAN TUPAKKAA! Tupakka vaan SEKOITTAA sitä aineenvaihduntaa itsessään alunperin!

Minulla ainakin tupakointi vahvensi näläntunnetta, jos oli jo alunperin pieni nälkä pohjalla. Ei se pitänyt nälkää poissa.

Aineenvaihduntaa voit kiihdyttää myös terveellisemmillä tavoilla kuin polttamalla, esim. LIIKUNNALLA!

Järki käteen nyt tämmöisessä asiassa, jookostajoo kaikki.

Ja kyllä, saarnasin polttamisen terveysvaikutuksista, koska minusta tuntui sen olevan paikallaan. Se on aina paikallaan, jos joku harkitsee tupakanpolttoa laihdutussyistä yms.

Minulla kesti monta vuotta tulla järkiini ennen kuin lopetin tupakanpolton, ja onnistuin lopettamaan vaikka laihdutin ja olen laihtunut. Se on tahdonvoimasta vaan kiinni.

Ja hitsivie, nyt jaksaa jo liikkuakin ilman että puuskuttaa heti, vaikka ylipainoa onkin paljon! Ja se liikunta jos mikä auttaa laihiksessa (ja kehon hyvinvoinnissa ylipäätään!), paljon paremmin kuin tupakka!

3. Nisra Vierailija

Ainiin, unohtui mainita vielä se, kun kysyit että miten se tupakointi on vaikuttanut painoon.

No, poltin muutaman vuoden, ja lihoin samalla tahdilla sen 30 kiloa. Että ei se tupakasta ollut kiinni se lihominen, eikä laihtuminen. Ihan omasta itsestä, tahdonvoimasta ja elämäntavoista muutoin se oli kiinni.

Joten tupakasta tosiaan on turha etsiä mitään pelastusta. Se on susi lampaan vaatteissa.

4. lopettanut Vierailija

Sanoisin kyllä, että sillä ei kannata itseään huijata että tupakanpoltolla kilot lähtisi tai pysyisi hoikkana. Itse aikoinaan saatoin ajatella tupakanpolton ""hyvänä puolena"" linjoissa pysymistä, mutta totuus oli että pysyin samassa painossa tupakin kanssa ja ilman tupakkaa - täysin typerä ajatuskuvio siis näin jälkikäteen ajatellen.

5. alkup. Vierailija

Niin, niinku tossa aloitusviestissä sanoinkii ni en todellakan oo aloittamassa tupakanpolttoa laihdutuksen takia. Pointti siis oli, että miten aloitettu polttaminen vaikuttaa ihmisellä, joka ei ole ennen polttanu. Mutta kiitos saarnasta joka tapauksessa.;) Ja edelleenkin kommentit on tervetulleita jos sellasia löytyy...

6. Poltin Vierailija

Poltin viitisen vuotta, keskimäärin askin viikossa. Siis muutama rööki päivässä, joskus ei ollenkaan, baarissa taas aski/ilta.. Mulle tupakointi kulki käsi kädessä ruoan ja juoman kanssa. Röökin vetäminen tyhjään mahaan sai kauhean kivistyksen ja närästyksen tunteen aikaan, mutta juoman ja ruoan kanssa (tai jälkeen) tupakka maistui.

Nyt en ole puoleen vuoteen polttanut. Aineenvaihduntaan lopettaminen ei ole vaikuttanut mitenkään, eika painoon. Mutta olenpahan raikkaampi ja paremmin voiva:)

7. keijuko? Vierailija

En halua provosoida, mutta mistäs nämä urbaanit legendat syntyvät, joissa kerrotaan mallien pysyvän laihana pelkän kahvin ja tupakan voimalla ;) Ei mutta uskon että niissä on oikeastikin jotain totuudenpohjaista oltava taustalla. Vai käyttävätkö he sitten näiden kahden lisäksi myös huumeita ja sen takia eivät syö mitään ja pysyvät laihana?

Itse poltan lähinnä baareissa nykyään. Ennen poltin useammin, melkein joka päivä. Enpä ole huomannut yhtään mitään tupakan vaikutuksesta aineenvaihduntaan tai ruokahaluun. Ei siis todellakaan ole mitään vaikutusta ruokahaluun!

Sen tiedän, että jos lopettaa tupakoinnin, niin tekemisen puutteeseen monet syövät ja napostelevat, eli sen takia voi ""lihottaa"".

8. höh Vierailija

Kyllä noi tupakoijat sit haisevat pahalle. Vaatteet ja hiukset, vaikka olis kuinka hienoksi pynttäytyny. Sit hengitys haisee.

9. Tanjuzka Vierailija

Luin jostakin, että tupakointi kiihdyttää perusaineen vaihduntaa 20kcal/pv, joten eipä tolla röökin vetämisellä pelkästään bikinikuntoon pääse..=)

10. ex-röökis Vierailija

No kyllähän sitä pysyy laihana jos juo vain kahvia ja vetää röökiä, niin minäkin nuorena tyttönä. Mutta eri asia on se, että ei jaksanut mitään, aina oli jotenkin huono olo, pää kipeä tai jotain.

Lopetettuani lihoin muutaman kilon, koska söin kaikkea ihan surutta päästäkseni pahimman yli. Mutta sitten reippaasti lisääntynyt kuntoilu kompensoi kyllä enemmän kuin paljon. Eli nykyisin n. 1,5 vuotta lopettamisen jälkeen olen priimakunnossa. Ruoka maistuu paremmalle, samoin kuntoilu:)

Kun muisteleekin sitä tunnetta kun piti polttaa se aamun eka rööki bussipysäkillä, yök. Ihana vapauden tunne kun ei tarvitse olla riippuvainen, haista pahalle ja olla huonokuntoinen. Hirveää moralisointia, joka olisi itseäni ärsyttänyt hulluna silloin kun poltin;))

11. typy Vierailija

kyllä tupakointi polttaa kaloreita ja pitää hoikkana itse poltan askin päivässä ja olen hoikka en kuitenkaa mikää luuranko polttanu jo kohta 10v en käy lenkillä että liikunnan avulla en ole hokistunut joo kyllä tupakointi nälän tunnetta vähentää mutta laidutus mielessä ei kannata tupakoimaan alaata

12. vierailija Vierailija

kyllä pitää hoikkana kun tupakoi itse poltan ja oon tosi hoikka tosin ei kyllä niin ruoka halua ookkaa eli kun lopettaa tupakan polton se tulee korvattua liiallisella syömisellä joka lihottaa mieluummin tupakoin ja pysyn hoikkana kun lihoisin yök

13. vierailija Vierailija

sama täälä poltan ja tupakka pitää minut hoikkana en harrasta liikuntaa ja syön normaalisti eli tupakka pitää hoikkana lopettaminen lihottaa sen takia lopettaminen ei ole käyny mielessäni

14. vierailija Vierailija

Raukkaparat!
    Hyvin läheltä liipoanneen esimerkin voin teille kertoa:
    Työparini oli tosi kaunis, missimittainen 3 lapsen nuori äiti. Kun 30 oli ylitetty, nopea rupsahtamine alkoi, eikä hän tietenkään itse sitä tajunnut. Keuhkosyöpä oli levinnyt jo laajalle elimistöön 45 korvilla eikä hän nähnyt lapsiaan aikuisina, nuorimmainen jäi toisellle kymmenelle, kun äiti kuoli.

"Tupakkikööri" työpaikallamme oli hyvin hiljaisena muutaman kuukauden ja lakossakin, mutta yksi toisensa jälkeen hipsivät savustamoonsa taas. Koska muutin paikkakunnalta pois, en tiedä, monellako heistä kävi yhtä huono tuuri, mutta varma olen siitä, että ikäänsä vanhemmilta he ainakin näyttivät jo pois lähtiessäni.

Kyllä ihminen ilman myrkkyjä ihan varmasti on kauniimpi tuhdissammassakin kehossa, kuin elävältä savustettu naama ja keho, sitä paitsi hän elää terveempänä pitempään.

15. eevertti Vierailija

onhan se tietysti noinki kun vierailija sanoo mutta itse oon polttanu noin 10 v hoikkana oon pysyny ei vai oo mielessä käyny lopettaminen pitäisi kai lopettaa ja alaata harrastamaan liikuntaa tupakka tappaa se on tosi

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri