Tupakka ja odotus?

  • Viestiketjun aloittaja outolintu?
  • Ensimmäinen viesti
0-3 päivässä
Pahempaa vauvalle on äidin ahdistus ja stressi kuin tupakka silloin tällöin.

Mutta en ymmärrä heitä, jotka eivät pysty edes vähentämään tupakointia raskausaikana.
 
Ihmeellinen on elämä.
Alkuperäinen kirjoittaja .............:
Tämän ketjun aloittaja on ollut selvä provo. Eihän kenekään tarvitsisi muuten tulla kehuskelemaan kuinka hassun hyvin kävi. Luulisi riittävän, että on itseensä tyytyväinen.

Ketjun aloittajalla ei tekstistä päätellen ole kyllä kehuminen mielessä, mutta sinulla taitaa olla todellakin suuri tarve opetella lukemaan. Lukemisen ymmärtäminen saattaakin sitten tehdä tiukempaa? (Kirjottaa näköjäään jotenkiúten osaat, mutta sekin vähä PROVOILEVAA sontaa...)

Johan tuo tuossa alussa sanoo, että tupakka lakkasi maistumasta, ennenkuin tiesi edes raskaudesta.

 
Sekoboltsille
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmeellinen on elämä.:
Alkuperäinen kirjoittaja .............:
Tämän ketjun aloittaja on ollut selvä provo. Eihän kenekään tarvitsisi muuten tulla kehuskelemaan kuinka hassun hyvin kävi. Luulisi riittävän, että on itseensä tyytyväinen.

Ketjun aloittajalla ei tekstistä päätellen ole kyllä kehuminen mielessä, mutta sinulla taitaa olla todellakin suuri tarve opetella lukemaan. Lukemisen ymmärtäminen saattaakin sitten tehdä tiukempaa? (Kirjottaa näköjäään jotenkiúten osaat, mutta sekin vähä PROVOILEVAA sontaa...)

Johan tuo tuossa alussa sanoo, että tupakka lakkasi maistumasta, ennenkuin tiesi edes raskaudesta.
Minullakin tuli heti mieleen, että tämä on provo ketju, kun tuon ensimmäisen kommentin lukasin. Mikäköhän sulla on ongelma...
 
a.p
Sydämestäni pahoittelen, jos aloitukseni pahoitti jonkin mielen. Tarkoitukseni ei ollut provosoida tai kehuskella(?!) millään.
Olin iloinen, kun löysin tällaisen keskustelupalstan, käsitin, että täällä saa keskustella ja kysyä kokemuksia. Kysymykseni perustui puhtaasti siihen, että omaa "oirettani" vastaavaa en löytänyt tuolta yleisimpien raskausoireiden määreistä, vaikka useampia sivuja lueskelinkin.

Kiitän kuitenkin asiallisista kommenteista omaa kysymystäni koskien, hauska kuulla, että löytyy muitakin, joilla samoja oireita, joita yhdessä ihmetellä.:)
 
janett
Tyypillinen tupakkakeskustelu jälleen käynnissä. Mun mielestä on aiheetonta puolustella tupakointia muttei se haukkuminenkaan ketään hyödytä. Jokainen tekee valintansa ja elää päätöksensä kanssa. Toiset ovat ilman toiset taas eivät. Onhan tupakointi vaarallista niin tupakoitsijalle, sikiölle/vauvalle, lähiympäristölle jne. mutta niin on moni muukin asia varallista. Onnettomuus voi sattua itse kullekin missä milloinkin, sikiöä vaurioittavasti voi kaatua jopa kotipihalla! Totuus vaan mielestäni on se että heti kun joku odottava äiti kertoo avoimesti tupakoivansa niin samantien alkaa saarna. Tuntuu tosiaankin siltä että tekeekö nämä saaraajat sitten kaiken niin säännöllisesti; ravitsemus, liikunta ym mihin itse voi raskausaikana vaikuttaa. En puolusta en tuomitse. Mielestäni jokainen joka saa lahjaksi vauvan odotuksen on näin myös katsottu riittävän fiksuksi vauva kasvattamaan niin vatsassa kun sen jälkeenkin. Kyllähän varmaan jokaisella on lähipiirissä niitä tuttuja ketkä elävät terveellisesti eikä kuitenkaan pysty lapsia saamaan.
Ja tupakan vaikutukset ovat kuitenkin yksilöllisiä lapsissa, toiset ovat terveitä aina äidin tupakoinnista huolimatta, toiset taas kärsivät jos jostain vaivoista. Ollaan nyt vaan ihmisiä ja toivotaan että jokaisen raskaus etenee hyvin, tupakoi tai ei sitten äiti.
 
janettille
Sinulla on kyllä ruusunpunaiset lasit silmillä. Kaikki eivät tosiaankaan lapsiaan ansaitse ja vaikka lapset saavat eivät kykene heitä hoitamaan. Enkä nyt puhu tupakoitsijoista.
 
janettille täältäkin
Jestas sentään mitä sontaa kirjoitit juuri! Lueppa oikein itsekkin, ihanko todella olet sitä mieltä että esim. päihdeäidit ovat täysin kelvollisia lapsia kasvattamaan kun kerran ovat kerran onnistuneet raskautumisessa? Ja lapsettomuushoidot vastaavasti ovat sitten turhia vai? Jos kerran ne joille vauva on suotu on riittävän fiksuja lasta kasvattamaan...huh huh!
Itse esikoista odottaessa en pystynyt lopettamaan heti vaan vähensin ja lopulta (ennen rv9) lopetin. Huono omatunto kuitenkin kasvoi mahan kasvaessa ja lapsen syntyessä niin suureksi että nyt kun testasin uudestaan plussan, ei olisi tulut mieleenkään vetää henkostakaan. Tupakkaa tekee silti mieli päivittäin ja todennäköisesti aloitan uudelleen imetyksen jälkeen, kuten esikoisestakin valitettavasti.
 
Mimmuli'85
Aika vastuutonta polttaa raskausaikana!! Annatteko lapselle heti synnärillä synnyttyään tupakan käteen?? Miettikääpä lapsen vierotusoireita! Olen vahvasti sitä mieltä, että jos on lapsia tehtävä on myös hyväksyttävä sellainen asia, että tupakan ja viinan täytyy jättää pois joksikin aikaa!!
 
Yäk
Hyvä ap! Älä sorry tupakkaan enää raskauden jälkeenkään.

Joku tässä keskustelussa sanoi, että tupakoivat ovat ihan yhtä fiksuja kuin savuttomat. Jostain syystä mulle on kyllä vähän toinen mielipide. Kovin montaa korkeasti koulutettua ja fiksua tupakoitsijaa en ole tavannut. Useinmiten tuntuu, että joko tupakointi on vähentänyt älyä tai älyn vähyydestä johtuen tupakoidaan. Tässä keskustelussa vedottiin myös siihen, että tupakoinnin aloittamiselle ei ole voinut mitään, kun on 12 -vuotiaana maistanut ja jäänyt koukkuun. Eihän se ole mikään muu selitys kuin se, että ihminen on ollut heikko jo nuorena.

Kaikenkaikkiaan sanoisin, että itse en kyllä arvosta tupakoitsijoita ihmisinä yhtä paljon kuin savuttomia. Tupakoiva odottaja on todella vastenmielinen ilmestys.
 
jos minä niin muutkin
Jos minä pystyin lopettamaan tupakanpolton tehtyäni positiivisen raskaustestin, siihen pystyvät muutkin. Poltin viitisentoista vuotta ja yritin lopettaa monestikin. Ei vaan ollut tarpeeksi kannustavaa syytä. Oma lapsi oli sitten mahtava motivoija. En missään nimessä halunnut vatsassani kasvavan viattoman vauvelin kärsivän itsekkäästä tupakoinnistani.

Tapasin leikkipuistossa odottavan äidin, joka poltti tupakkaa. Hänellä oli mukanaan myös parivuotias isosisko. Kävi ilmi että oma nuorimmaiseni oli tismalleen saman ikäinen kuin tämän naisen parivuotias paitsi että näytti ainakin vuoden vanhemmalta. Niin pikkuruinen tyttö oli se toinen. Jeps, nyt joku voisi ajatella että ehkäpä tämä tyttö oli perinyt vanhemmiltaan pienikokoisuuden. Tämän äiti oli kuitenkin "isojen tyttöjen" kokoa - jonkin verran siis minua kookkaampi. Päätäni puistelin kun hän ihmetteli oman tyttärensä pienikokoisuutta verrattuna minun lapseni kokoon. Mistäköhän johtuu? Raskausajan tupakoinnista??????
 
\Angel/
Miksi naiset eivät osaa ottaa kritiikkiä vastaan? Varmasti tupakoitsijat tietävät, että tekevät väärin, mutta siitä ei saisi ääneen sanoa. En ymmärrä millaista vastaanottoa toivoisitte, pitäisikö silitellä päätä ja sanoa että me ymmärretään teitä, että ootte heikkoja ja pahasti koukussa? Mä olen sitä mieltä että tupakkakoukku ei ole niin paha, ettei siitä voisi irti päästä. Se on sitten kiinni siitä, ettei huvita edes yrittää. Ei edes heikkoudesta, vaan puhtaasta itsekkyydestä ja itsekurin puutteesta.

Niinpä haluan vedota teihin arvon naiset, älkää satuttako lastanne tupakoimalla! Ajatelkaa tätä tilaisuutena, jolloin voitte itsekin päästä irti pahasta tavastanne lapsenne motivoimana! Ajatelkaa että ette pilaa ainoastaan omaa terveyttänne, tuhoatte sademetsää, mikä vaikuttaa lapsienne ja heidän lapsien elämään tulevaisuudessa. Kaiken lisäksi laskekaa paljon teillä tavallisesti menee rahaa tuon typeryyteen. Miettikää mitä tupakka teille antaa, plussat ja miinukset. Internetistä löytyy paljon tietoa tupakan haitoista ja apua lopetukseen, tässä esimerkki: http://www.stumppi.fi/portal/
 
höh
Alkuperäinen kirjoittaja jos minä niin muutkin:
Jos minä pystyin lopettamaan tupakanpolton tehtyäni positiivisen raskaustestin, siihen pystyvät muutkin. Poltin viitisentoista vuotta ja yritin lopettaa monestikin. Ei vaan ollut tarpeeksi kannustavaa syytä. Oma lapsi oli sitten mahtava motivoija. En missään nimessä halunnut vatsassani kasvavan viattoman vauvelin kärsivän itsekkäästä tupakoinnistani.

Tapasin leikkipuistossa odottavan äidin, joka poltti tupakkaa. Hänellä oli mukanaan myös parivuotias isosisko. Kävi ilmi että oma nuorimmaiseni oli tismalleen saman ikäinen kuin tämän naisen parivuotias paitsi että näytti ainakin vuoden vanhemmalta. Niin pikkuruinen tyttö oli se toinen. Jeps, nyt joku voisi ajatella että ehkäpä tämä tyttö oli perinyt vanhemmiltaan pienikokoisuuden. Tämän äiti oli kuitenkin "isojen tyttöjen" kokoa - jonkin verran siis minua kookkaampi. Päätäni puistelin kun hän ihmetteli oman tyttärensä pienikokoisuutta verrattuna minun lapseni kokoon. Mistäköhän johtuu? Raskausajan tupakoinnista??????
No ei se pienuus aina johdu äidin tupakan poltosta. Itse poltin ja lopetin juuri ennen kun plussasin. Ihan sen takia lopetin, kun yritettiin lasta. Ja sitten tärppäs ja sattumalta se röökikin oli jäänyt. Hyvä niin. MUTTA mun vauva oli tosi pieni. Sitä seurattiin äippäpolikäynnein viikoittain. Se vain kasvoi niin hitaasti ja alimmalla käyrällä. Multa kysyttiin poltanko tupakkaa tai käytänkö aineita. No vastaus oli aina EI. Silti vauva vain kasvoi hitaasti. Syy jäi siis epäselväksi ja terve lapsi kuitenkin syntyi. Minä ja mieheni oltiin molemmat syntyissämme yli 4kg ja isoja ihmisiä vieläkin. Nyt on lapsi kasvanut ja pitkä näyttää hänestä tulevan. Kovin hoikka on, mutta syö sen mitä syö...ei se aina riipu tupakasta tai päihteistä..
 
höh itsellesi!
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja jos minä niin muutkin:
Jos minä pystyin lopettamaan tupakanpolton tehtyäni positiivisen raskaustestin, siihen pystyvät muutkin. Poltin viitisentoista vuotta ja yritin lopettaa monestikin. Ei vaan ollut tarpeeksi kannustavaa syytä. Oma lapsi oli sitten mahtava motivoija. En missään nimessä halunnut vatsassani kasvavan viattoman vauvelin kärsivän itsekkäästä tupakoinnistani.

Tapasin leikkipuistossa odottavan äidin, joka poltti tupakkaa. Hänellä oli mukanaan myös parivuotias isosisko. Kävi ilmi että oma nuorimmaiseni oli tismalleen saman ikäinen kuin tämän naisen parivuotias paitsi että näytti ainakin vuoden vanhemmalta. Niin pikkuruinen tyttö oli se toinen. Jeps, nyt joku voisi ajatella että ehkäpä tämä tyttö oli perinyt vanhemmiltaan pienikokoisuuden. Tämän äiti oli kuitenkin "isojen tyttöjen" kokoa - jonkin verran siis minua kookkaampi. Päätäni puistelin kun hän ihmetteli oman tyttärensä pienikokoisuutta verrattuna minun lapseni kokoon. Mistäköhän johtuu? Raskausajan tupakoinnista??????
No ei se pienuus aina johdu äidin tupakan poltosta. Itse poltin ja lopetin juuri ennen kun plussasin. Ihan sen takia lopetin, kun yritettiin lasta. Ja sitten tärppäs ja sattumalta se röökikin oli jäänyt. Hyvä niin. MUTTA mun vauva oli tosi pieni. Sitä seurattiin äippäpolikäynnein viikoittain. Se vain kasvoi niin hitaasti ja alimmalla käyrällä. Multa kysyttiin poltanko tupakkaa tai käytänkö aineita. No vastaus oli aina EI. Silti vauva vain kasvoi hitaasti. Syy jäi siis epäselväksi ja terve lapsi kuitenkin syntyi. Minä ja mieheni oltiin molemmat syntyissämme yli 4kg ja isoja ihmisiä vieläkin. Nyt on lapsi kasvanut ja pitkä näyttää hänestä tulevan. Kovin hoikka on, mutta syö sen mitä syö...ei se aina riipu tupakasta tai päihteistä..

No ei niin johdukaan aina mutta melkoisen usein kyllä!!!!
 
missus^^
Nämä tupakoivat odottajat varmaan ajavat myös kännissä, sillä eihän kaikki jotka ovat rattijuoppoja aja kolareita. Alkoholihan VAIN suurentaa riskiä....Eikö vaan?
 
missus^^
Nämä tupakoivat odottajat varmaan ajavat myös kännissä, sillä eihän kaikki jotka ovat rattijuoppoja aja kolareita. Alkoholihan VAIN suurentaa riskiä....Eikö vaan?
 
Uusia tuulia...
Alkuperäinen kirjoittaja höh itsellesi!:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
Alkuperäinen kirjoittaja jos minä niin muutkin:
Jos minä pystyin lopettamaan tupakanpolton tehtyäni positiivisen raskaustestin, siihen pystyvät muutkin. Poltin viitisentoista vuotta ja yritin lopettaa monestikin. Ei vaan ollut tarpeeksi kannustavaa syytä. Oma lapsi oli sitten mahtava motivoija. En missään nimessä halunnut vatsassani kasvavan viattoman vauvelin kärsivän itsekkäästä tupakoinnistani.

Tapasin leikkipuistossa odottavan äidin, joka poltti tupakkaa. Hänellä oli mukanaan myös parivuotias isosisko. Kävi ilmi että oma nuorimmaiseni oli tismalleen saman ikäinen kuin tämän naisen parivuotias paitsi että näytti ainakin vuoden vanhemmalta. Niin pikkuruinen tyttö oli se toinen. Jeps, nyt joku voisi ajatella että ehkäpä tämä tyttö oli perinyt vanhemmiltaan pienikokoisuuden. Tämän äiti oli kuitenkin "isojen tyttöjen" kokoa - jonkin verran siis minua kookkaampi. Päätäni puistelin kun hän ihmetteli oman tyttärensä pienikokoisuutta verrattuna minun lapseni kokoon. Mistäköhän johtuu? Raskausajan tupakoinnista??????
No ei se pienuus aina johdu äidin tupakan poltosta. Itse poltin ja lopetin juuri ennen kun plussasin. Ihan sen takia lopetin, kun yritettiin lasta. Ja sitten tärppäs ja sattumalta se röökikin oli jäänyt. Hyvä niin. MUTTA mun vauva oli tosi pieni. Sitä seurattiin äippäpolikäynnein viikoittain. Se vain kasvoi niin hitaasti ja alimmalla käyrällä. Multa kysyttiin poltanko tupakkaa tai käytänkö aineita. No vastaus oli aina EI. Silti vauva vain kasvoi hitaasti. Syy jäi siis epäselväksi ja terve lapsi kuitenkin syntyi. Minä ja mieheni oltiin molemmat syntyissämme yli 4kg ja isoja ihmisiä vieläkin. Nyt on lapsi kasvanut ja pitkä näyttää hänestä tulevan. Kovin hoikka on, mutta syö sen mitä syö...ei se aina riipu tupakasta tai päihteistä..

No ei niin johdukaan aina mutta melkoisen usein kyllä!!!!
Mikäköhän ihme on ongelma, kun täytyy käydä näitä vanhempia keskusteluja kaivelemassa esille??? Eikö ole jo olo, että tämä on jo käsitelty eikä yhtään mihinkään ole aiheessa päästy??? HÄH???

Edellinen viesti kirjoitettu 19.01 ja nyt on 28.01, siispä 9 pv väliä... löytyy niitä tuoreempiakin aiheita. Tämän oli varmasti jo suurin osa unohtanut.

Mikäli olet noin surullinen ihminen, että haluat kaivella kaikki ikävimmät keskustelut esiin, niin siitä sitten vain, mutta kannattaisi katsoa ensin itseä peilistä ja aloittaa elämän kohennus sieltä.


-Savuton odottaja

 
what
siis mitä ihmisiä täällä oikein liikkuu - poltatte raskausaikana???
joku aiemmassa viestissä oikein ihmetteli että missä kaikki raskaana olevat tupakoijat ovat kun hänellä on monta sellaista tuttuakin! siis mitä??
Nyt täytyy kyllä rumasti todeta että ootteko ihan jostain pystymetsästä? Minä kun en tunne YHTÄKÄÄN äitiä joka olisi tupakoinut raskausaikana. Kerran näin Kättärin ulko-ovella isomahaisen naisen rööki huulessa ja sen muistan koko loppuikäni.
Huhhuh mitä porukkaa.
 
täydeliset äidit
eli ymmärinskö oikein,tupakoivat äidit ovat huonoja äiteja,alkoholisteja,narkkareita,tyhmiäkin viälä!
eivätkä ansaitse lapsia!

voi elämä,mitä arvostelua.
 
Itsekkyyden huipentuma
Tupakointi raskausaikana on todella itsekästä. En ymmärrä niitä ihmisiä, jotka eivät voi luopua oksettavasta tavastaan lapsensa tähden. Tupakka ei ole terveellistä aikuiselle ihmiselle, eikä aivan 100% varmasti pienelle vauvalle mahassasi! Suosittelen seuraavaa: Mielummin ennen raskautta, polttakaapa niin monta röökiä putkeen, että tulee huono olo, sitten miettikää miltä tupakka tuntuu pienessä sikiössä, joka ei ole siihen tottunut. Jos on myöhästä kokeilla tätä, niin tee se raskautesi jälkeen, ehkä ymmärrät millä olet myrkyttänyt lapsesi!
 

Yhteistyössä