Tupakka ja odotus?

  • Viestiketjun aloittaja outolintu?
  • Ensimmäinen viesti
Guest
Alkuperäinen kirjoittaja häh?:
Alkuperäinen kirjoittaja vaan kun:
minäkin tunnen ihan tupakoimattomia, raittiita ja huumeettomia äitejä, jotka mielellään touhuavat jotain aivan muuta kuin ovat lastensa rakastavia vanhempia.....
siis mitä ihmettä?
että eipä tuo tupakoimattomuus, raittius ja huumeettomuus ole tae kunnon äitiydestä, jota tässä ketjussa on kovasti koitettu esittää...
 
häh?
Alkuperäinen kirjoittaja häh?:
Alkuperäinen kirjoittaja vaan kun:
minäkin tunnen ihan tupakoimattomia, raittiita ja huumeettomia äitejä, jotka mielellään touhuavat jotain aivan muuta kuin ovat lastensa rakastavia vanhempia.....
siis mitä ihmettä?
että eipä tuo tupakoimattomuus, raittius ja huumeettomuus ole tae kunnon äitiydestä, jota tässä ketjussa on kovasti koitettu esittää...
Kukas sellasta on esittänyt? Tupakointi, alkoholismi ja huumeriippuvuus voi olla merkki huonosta äitiydestä.

 
samaa mieltä
olen samaa mieltä edellisen kanssa että ei tupakoimattomuus, raittius ja huumeettomuus takaa hyvää äitiyttä... äitiyteen liittyy hitosti asioita ja mahdollisuuksia "mokata" mutta melkein ensimmäinen asia on ehkä epäitsekkyys jota voi toteuttaa olemalla esim tupakoimatta.. ;)
 
puhipuhi
Alkuperäinen kirjoittaja häh?:
Kukas sellasta on esittänyt? Tupakointi, alkoholismi ja huumeriippuvuus voi olla merkki huonosta äitiydestä.
Lueppa ketjua, ehkä sinulle selviää :)


Ja tuolle dorkalle:
Jotkut asiat elävät, välillä painuvat unholaan ja nousevat taas uusin miettein esiin. Eipä se levykään risa olisi jos ei sitä olisi loppuun asti levylautasella pyöritetty :)
 
;D
Alkuperäinen kirjoittaja puhipuhi:
Alkuperäinen kirjoittaja häh?:
Kukas sellasta on esittänyt? Tupakointi, alkoholismi ja huumeriippuvuus voi olla merkki huonosta äitiydestä.
Lueppa ketjua, ehkä sinulle selviää :)


Ja tuolle dorkalle:
Jotkut asiat elävät, välillä painuvat unholaan ja nousevat taas uusin miettein esiin. Eipä se levykään risa olisi jos ei sitä olisi loppuun asti levylautasella pyöritetty :)
THE DORK:
Etpäs ole päässyt puusta pidemmälle.
 
tinttiliini
Tähän tupakointiin ja raskauteen: itse poltin jonkun verran ennen raskautta ja yritin sitä tietoisesti vähentää, koska yritystä plussan oli. No, yks aamu sitte tupakka maistuki hiton pahalta ja ei tehny miel polttaa. Vähän jo epäilin, että voisko olla oire. Kun plussasin ni tupakointi loppu sitte kun seinään - ei pystyny yksinkertasesti ees paria savua vetämään kun niin maistu pahalta.

Lääkärit on sanonu kaverilleni, joka siis poltti aivan valtavasti, että on "parempi" vetää se 1-2kpl päivässä, jos ei pysty lopettamaan kun että olis hirveen tressaantunu kokoajan siitä että yrittää lopettaa. Hän poltti 1-2askia pvä. Itse henk.koht.en pystyis polttamaan, mutta kukin päättäköön itse!
 
tämä höh itsellesi
Alkuperäinen kirjoittaja Uusia tuulia...:
Mikäköhän ihme on ongelma, kun täytyy käydä näitä vanhempia keskusteluja kaivelemassa esille??? Eikö ole jo olo, että tämä on jo käsitelty eikä yhtään mihinkään ole aiheessa päästy??? HÄH???

Edellinen viesti kirjoitettu 19.01 ja nyt on 28.01, siispä 9 pv väliä... löytyy niitä tuoreempiakin aiheita. Tämän oli varmasti jo suurin osa unohtanut.

Mikäli olet noin surullinen ihminen, että haluat kaivella kaikki ikävimmät keskustelut esiin, niin siitä sitten vain, mutta kannattaisi katsoa ensin itseä peilistä ja aloittaa elämän kohennus sieltä.


-Savuton odottaja
No kuules Savuton odottaja. Ihan sen takia kommentoin eilen tuohon kun en ole aikaisemmin tähän ketjuun törmänny! Kuka on kieltäyt kommentoimasta????

 
Hohhoh...
Alkuperäinen kirjoittaja tämä höh itsellesi:
Alkuperäinen kirjoittaja Uusia tuulia...:
Mikäköhän ihme on ongelma, kun täytyy käydä näitä vanhempia keskusteluja kaivelemassa esille??? Eikö ole jo olo, että tämä on jo käsitelty eikä yhtään mihinkään ole aiheessa päästy??? HÄH???

Edellinen viesti kirjoitettu 19.01 ja nyt on 28.01, siispä 9 pv väliä... löytyy niitä tuoreempiakin aiheita. Tämän oli varmasti jo suurin osa unohtanut.

Mikäli olet noin surullinen ihminen, että haluat kaivella kaikki ikävimmät keskustelut esiin, niin siitä sitten vain, mutta kannattaisi katsoa ensin itseä peilistä ja aloittaa elämän kohennus sieltä.


-Savuton odottaja
No kuules Savuton odottaja. Ihan sen takia kommentoin eilen tuohon kun en ole aikaisemmin tähän ketjuun törmänny! Kuka on kieltäyt kommentoimasta????
Jos tätä jaksaa yhtään lukea, niin varmasti hölmömpikin huomaa kuinka paljon ristiriitaisia kommentteja tämä on tuottanut. Järkevä ja tasapainoinen ihminen kyllä jättää ketjun oman onnensa nojaan.

-Ihan vain siksi, että tälläisiä riitaisia ketjuja ilmestyy tuon tuosta...
 
onneksi normaali
Nykyään KAIKKI tietävät, että odotuksen aikana tupakointi on kielletty. Vaikka joku silloin polttaisi, olen varma että hän tuntee syyllisyyttä, ellei nyt ole täysin narkkari.

Mutta! Olen 32v, ja silloin kun äitini odotti minua, ei tiedetty tupakoinnin vaaroista. Äitini, fiksu ihminen, poltti koko raskauden ajan. Silloin poltettiin myös lentokoneissa, junissa, kaikkialla. Kun taas siskoni syntyi 1982, tiedettiin jo tupakoinnin vaaroista ja neuvoloissa pidettiin huolta että se tuli äideille selväksi.

Olen kehittynyt normaalisti, terve kaikin puolin, lukenut lääkäriksi, saanut terveen lapsen itse, onneksi. Mutta silloin kun meidän ikäryhmää odotettiin ei tosiaan tiedetty näistä vaaroista.
 
moonbeam
Alkuperäinen kirjoittaja xxpp:
Olen töissä bingossa ja siellä näkee päivittäin odottavia äitejä. Enemmistö istuu savullisten puolella ja kessu palaa ketjussa.... että näin, normi työpäivä :(
Ehkä ei saisi yleistää...mutta hirveän yllättynyt en ole tästä tiedosta..Naiset(ihmiset) jotka käyttävät päivänsä bingossa istumiseen eivät varmaankaan ole ihan niitä suurimpia järjenjättiläisiä. Ovat kuulleet varmasti tupakan vaaroista, mutta eivät jaksa/ymmärrä niistä välittää. Tutkimuksista saadun tiedon mukaanhan juuri vähän koulutetut ja nuoret äidit polttavat eniten raskaana ollessaan. Älkää nyt hermostuko kaikki ed. ryhmään kuuluvat, en sanonut että kaikki polttavat, mutta tupakoivista suurin osa kuuluu juuri tähän ryhmään.
 
Wilma 68
Hienoa, että ihmiset pystyvät lopettamaan tupakoinnin, ovat sitten raskaana tai ei.
Itse olen kahden ed. raskauden + 9 kk:n imetyksen ajan ollut polttamatta. Nyt odotan kolmatta lasta ja poltan.
Sekä raskaana olevissa, että ei odottavissa ihmisissä on yllättävän paljon salaa polttavia, kuten itsekin (en polta koskaan, en ennen raskautta saatikka nyt ihmisten ilmoilla). Seuratkaapa vaikka autoja, joissa on ikkuna raollaan, siellä yleensä vedetään kessua, koska ei haluta tehdä sitä niin, että muut näkevät.
Ja kukapa polttava ei haluaisi lopettaa, joillekin se on vaan helpompaa ja onneksi monella se jää automaattisesti raskauden ajaksi pois. Itselläni on jäänyt kahvi ja makeiset pois, mutta mieluiten käyttäisin niitä, jos pystyisin lopettamaan tupakoinnin.
Aurinkoisia päiviä kaikille!
 
mimpulainen
Kuinkahan paljon "ylivilkkaita" tupakoinnille altistuneita neli-, viiskymppisiä ja sitäkin vanhempia tämä Suomen maa päällänsä kantaa? Kun tuo tupakan poltto koti-oloissa oli melkoisen yleistä vielä 80-luvullakin. Tuli vaan mieleen, että jos se tupakka niin kauhea myrkky on, niin kummasti sitä on selvitty. Vai onko nämä 2000 luvun ihmiset jotenkin heikompia luomuksia....=))
 
-BB-
Äitini poltti koko raskauden ajan, silloin 70-luvulla ei tiedetty vaaroista eikä neuvoloissa mitenkään tupakasta varoiteltu. 80-luvun alussa tulivat ensimmäiset "tutkimukset" tupakan vaaroista raskausaikana. Niin kuin täällä on mainittukin, niin 80-luvulla oli normaalia polttaa niin kotona, lentokoneissa kuin muissakin yleisissä tiloissa. Nykyään haitat tiedetään kiistatta. Mutta ei minussa mitään vikaa ole. Ja äitini oli kaiken lisäksi minua odotaessaan valmistumassa lääkäriksi. Myöhemmin hän kovin harmitellut raskausajan polttamistaan
 
seliseli
Alkuperäinen kirjoittaja -BB-:
Äitini poltti koko raskauden ajan, silloin 70-luvulla ei tiedetty vaaroista eikä neuvoloissa mitenkään tupakasta varoiteltu. 80-luvun alussa tulivat ensimmäiset "tutkimukset" tupakan vaaroista raskausaikana. Niin kuin täällä on mainittukin, niin 80-luvulla oli normaalia polttaa niin kotona, lentokoneissa kuin muissakin yleisissä tiloissa. Nykyään haitat tiedetään kiistatta. Mutta ei minussa mitään vikaa ole. Ja äitini oli kaiken lisäksi minua odotaessaan valmistumassa lääkäriksi. Myöhemmin hän kovin harmitellut raskausajan polttamistaan
Niin..ja eihän kaikki rattijuopotkaan aja kolareita....tai kaikki huumeidenkäyttäjät kuole yliannostukseen...
 
-BB-
Seliseli, et tainnut ymmärtää lainkaan kirjoitustani. Luitko sen edes?

Itse en polta, enkä ikinä polttaisi raskausaikana. Tarkoitin kirjoituksellani sitä, että äitini joka oli raskausaikanaan melkein valmis lääkäri, rehellisesti ei tiennyt tupakoinnin haitoista, eikä olisi mitenkään tietoisesti riskeerannut raskauttaan. Silloin ei yksinkertaisesti tiedetty. ONNEKSI minä olen terve, normaali. Toisinkin voisi olla. Esimerkiksi kätkykuolemat ovat 60% yleisempiä niillä vauvoilla, joiden äiti on polttanut raskaana. Tuota yhteyttä ei ennen 80-lukua tiedetty.

En selittänyt mitään siis. Kerroin vain että faktat muuttuvat. Nykyään on eri tiedot kuin aikaisemmin. Tarkoitin myös, että turha syyllistää 1-3 tupakkaa päivässä polttavia raskaana olevia, koska tuosta määrästä on vähemmän haittaa kuin stressistä, jota polttava kokee lopetettuaan raskausaikana, jos polttaa yli 15 savuketta päivässä.
 
Tätä mieltä
Alkuperäinen kirjoittaja -BB-:
Tarkoitin myös, että turha syyllistää 1-3 tupakkaa päivässä polttavia raskaana olevia, koska tuosta määrästä on vähemmän haittaa kuin stressistä, jota polttava kokee lopetettuaan raskausaikana, jos polttaa yli 15 savuketta päivässä.
Kyllä mulle vaan tulis enemmän stressiä siitä syyllisyydestä, että myrkyttäisin omaa lastani kuin siitä että lopettaisin. Mutta kukin tavallaan, ei vaan nykyään ole itsekkyydellä rajoja. Olen aivan varma, että suurin osa raskaana polttavista ei juurikaan edes yritä lopettaa, kun ovat päättäneet että se on vaikeeta ja blaah blaah. On vaan niin helppoa vetää savua keuhkoihin niinkuin aina ennenkin. Itse lopetin ja päätöksen jälkeen poltin pari henkosta enkä yksinkertaisesti pystynyt polttaa enempää: Syyllisyys oli niin valtava!

 
qwerq
Alkuperäinen kirjoittaja Tätä mieltä:
Alkuperäinen kirjoittaja -BB-:
Olen aivan varma, että suurin osa raskaana polttavista ei juurikaan edes yritä lopettaa, kun ovat päättäneet että se on vaikeeta ja blaah blaah.
Ja milläs perusteella sinä voit olla aivan varma???? En minä ainakaan tunne suurinta osaa raskaana olevista naisista, joten en myöskään esitä tuollaisia yleistyksiä.
 
Miqs
se on aika jännää että tupakointia ja alkoholinkäyttöä vielä "sallitaan" suomessa. Mutta jos lapsi on läski eikä vanhemmat onnistu hoitamaan asiaa voidaan tehdä lastensuojeluilmoitus lasten pahoinpitelystä. Luulisi lapsella olevan edes vähän enemmän omaa sanomista kuin sikiöllä...
 
tupakan vastustaja
Neuvolasta jaettiin reilu vuosi sitten opasta (vaukirjan kustantama muistaakseni), jossa kuvailtiin sikiön käyttäytymistä äidin tupakoinnin aikana: sikiö KOURISTELEE ensin, sitten liikkeet hidastuvat ja hapen loppuessa sikiö pysähtyy kokonaan - näin käy siis joka kerta kun äiti polttaa tupakan!
Oikeasti - miten pystytte polttamaan raskaana ollessa edes yhtä tupakkaa? Sama asia, kuin painaisitte tyynyt vauvan kasvoille ja odottaisitte, ettei vauva pysty enää hapen puutteen vuoksi liikkumaan. Ihan kauheaa!!
 

Yhteistyössä