Tupakka!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja masentunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

masentunut

Vieras
Antaakaa mulle jotain apua nyt! En pysty lopettaan tupakointia vaikka haluaisinkin jos kuvittelen lopettavani niin tuntuu että mun elämään ei jää mitään tai että mulla ei ole mitään tekemistä sitte ja elämä on tylsää....Kaiken lisäksi olen viikolla 22 raskaana. Olisko jollakin tuomitsematta mitään apuja???

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.10.2006 klo 15:44 masentunut kirjoitti:
Antaakaa mulle jotain apua nyt! En pysty lopettaan tupakointia vaikka haluaisinkin jos kuvittelen lopettavani niin tuntuu että mun elämään ei jää mitään tai että mulla ei ole mitään tekemistä sitte ja elämä on tylsää....Kaiken lisäksi olen viikolla 22 raskaana. Olisko jollakin tuomitsematta mitään apuja???

hanki lisää halua ja tahtoa esim lukemalla niin paljon kuin jaksat ja ehdit tietoa lopettamisen eduista vauvalle ja haitoista jos jatkat. hae netistä tieoa ja kysy myös neuvolan väeltä, lue lehtisiä ym ym.
sinä onnistut!!!!!!!!!!!!
itsekin onnistuin, lopetin poltettuani yli 10 vuotta vakituisesti kun aloin odottaa esikoista.
sinun täytyy muuttaa ajatuksiasi ja vääriä uskomuksiasi tylsästä elämästä tupakatta, tekemistä löytyy...

Minä olin polttanut 14v kun lopetin kaksi vuotta sitten. Olin luvannut itselleni että lopetan hyvissä ajoin ennen kun aletaan edes yrittämään vauvelia.
Apukeinoina käytin www.tupakka.org keskustelupalstaa, sekä luin Allen Carrin kirjan. Suosittelen!!!! Se antaa ihan uuden näkökulman siihen tupakkaan.
Lopetin ilman Nicorettea tai muuta sellaista. Motivaatiota riitti, ja huonoina hetkinä tosiaan roikuin sitten netissä chateissä.
Niin, ja vauveli täyttää vuoden ensi kuussa :heart: !
Ja lopuksi: jokainen minuutti ilman röökiä on kotiinpäin! Älä mieti että olisi liian myöhästä lopettaa, nyt on just hyvä aika! :hug:

tiedän kuinka vaikeaa se on..itse olen polttanut raskausaikan myös :( siitä tulee hirveän huono omatunto ja vihaa itseään kun ei pysty lopettamaan. ainoa keino on ettei yksinkertasesti osta tupakkaa ja ei pummi keneltäkään vaikka tekisi mieli kuinka paljon tahansa. sitten vaanm yrittää olla ajattelematta koko tupakkaa ( tiedän että hankalaa ) ja aina kun tekee mieli alkaa tekemään jotain muuta esim. siivoamaan kaappeja :) muiden ihmisten halveksunta on kauheaa varsinkin kun raskaana ollessa polttaa ja silloin ei niin tullut poltettua jos oli muita ihmisiä seurassa...siis olet vaan ostamatta ja ajattelet mitä hyviä puolia lopettamisessa on sulle ja vauvalle. tiedän että elämä tuntuu "tylsältä" ilman tupakkaa, jos ei keksi korvaavaa toimintaa sille...mutta se vaihe menee nopeasti ohi :) toivottavasti onnistut !!!!! :)

Musta kiva juttu on laittaa aina vaikkapa 20senttiä kuppiin, kun päätät jättää tupakan väliin, ihana katsella kun 20senttisiä kertyy, ja keksiä niille sitten käyttöä. Niillä voi vaikka hemmotella itseään hyvin onnistuneesta lopetuksesta, esim. kasvohoidolla tms. Ja keksi joku korvaava tekeminen. Opettele vaikka kutomaan, ja tee vauvalle nuttu tms. Aina voi siirtää tupakalle menemistä. Aatellen, että en vielä, sitten vasta, ja taas ajattelee samoin, ja kohta huomaa ette koko päivänä ole polttanu.

Itse olin kans polttanu 8v ennen ekaa raskautta. Plussattuani lopetin, ja nyt ole ollut polttamatta yli 3v.

Liikuntaharrastuksesta vois kanssa olla hyötyä. Mies tossa just manas, että pitäs lopettaa, ettei alkais aina pelatessa (sählyä) yskittää yms. Kun kunto kohoaa ja on helpompi hengittää, motivaatio kasvaa. Siinä olis myös korvaavaa tekemistä. Eikä motivaatio lopahtais liikakilojen pelkoon!

Tsemppiä yritykseen, onnistut varmasti! :flower:

On tosiaan ihan hirveetä, kun ei pysty lopettamaan. Mä myös raskauden aikana poltin ja koin jatkuvasti kauheita tunnontuskia. Nyt kun tyttö on 4 kk, tuntuu, että vois lopettaa. Miksiköhän ei tuntunut siltä raskauden aikana? Vahinkoraskaus kun oli, ei pystynyt etukäteen lopettamaan, tarkoitus oli, lääkityskin olisi ollut mahdollinen, mutta sitten tuo tyttö ilmoitti tulostaan ja siihen jäi. (tyhmä minä)

Inhottavinta on se, että omasta mielestähän se on kiinni. Tuntuu kuin ei olis tahdonvoimaa lainkaan. Mä sitten vähensin reilusti ja kudoin tilkkutäkkiä luppoajan..

Tiedän perheen, jossa äiti on polttanut kaikkien raskauksien aikana paljon. Lapsilla on jatkuvasti hengitystieinfektioita ja korvatulehduksia. Lasten hengitys on todella pinnallista ja vaikean kuuloista. Mitään muuta selitysta kolmen lapsen huonoon oloon ei ole kuin äidin tupakointi. Samoin tiedän lapsen, joka sairastui alle vuoden ikäisenä vaikeaan astmaan. Äiti tupakoi raskausajan ja tupakoi edelleen paljon.

Tässä muutama huono esimerkki. Asia ei siis ole pelkästään sinun vaan myös lapsesi. Kanna vastuusi! Jos lopettaminen tuntuu hankalalta, aloita lakko. Jatka sitä päivä kerrallaan. Mieheni on ollut nyt "lakossa" 7vuotta. ;)

Tiedän tunteen. Itse olen viikolla 19 ja tupakkaa menee.. Vahinkoraskaus on minullakin kuten jollakin aikasemmin jo kirjoittaneella ja vaikka kuinka oon aina vannonut että kun raskaaksi tulen niin tupakki jää, mutta näin tässä vaan käryytellään. Huono omatunto on ja paheni vaan kun kirppu alkoi potkimaan.. jotenkin tuntuu että potkuja tulee aina tupakan jälkeen.

Olen lukenut haittavaikutuksista ja tiedän että korvatulehdukset lapsella ym. ovat paljon yleisempiä jos äiti on raskausaikana polttanut, mutta jotenkin se ei vaan onnistu. Vähentänyt onneksi olen paljon, mutta syyllisyys on silti kova.

Asun yksin ja tulen olemaan vauvankin kanssa yksin ja jotenkin tuntuu että kun ei sitä tukea ole muutenkaan niin ei sitten ole kukaan tsemppaamassa lopettamaankaan. Vaikeata..

Toivottavasti sinä onnistut lopettamaan, itsestäni en ole ollenkaan niin varma :/

Ja lapsettomuus voi olla peräisin äidin tupakan poltosta ja ylesimmin vaikuttaa naiseen.

Teeppä näin.. ensin kaikki tavat pois. pidennät aamun ensimmäistä, et ruoan päätteeksi, et kun odotat jotain. Näistä mitkä sinulle on tapoja niin niistä ensin pois.
Minä imeskelin tikkaria ja kävin lukemassa netissä juttuja ja keskustelu palstoja. Seurasin myös mitä kropassa tapahtuu kun on ollut tietyn ajan polttamatta. Ensimmäiset noin. 2viikoa ovat varmaan vaikeimmat. Itse tarvin noin 4-5 kunnollista yritystä lopettaa!

Kun olet saanut tavat pois niin pikkuhiljaa vähennät. Silloin on paljon helpompaa lopettaa kun ei ole sitä tapa tupakointia ja muutenkin on vähentänyt! aloita hitaasti älä haukkaa liianisoa palaa.

Jos olet lopettanut aiemmin mieti miksi tai mihin se loppu!

Joka kerta kuin poltat mieti mitä se aiheuttaa lapsellesi. Kätky kuolemaa, lapsettomuuta, pienikokoisuutta ym sairauksia. Joka kerta kun imaset niin mieti mitä se tekee.
Mutta älä kuitenkaan ole liian ankara itsellesi koska se ei auta.
Uskon että pystyt lopettamaan.
Itse aloitin 12 vuotiaana ja lopetn 24 vuotiaana!
Ei todellakaan ollut helppoa, ehkä vaikeimpia asioita mitä olen tehnyt mutta olen onnellinen nyt vaikka tuoakka niin hyvälle hasee =)

Ja yx juttu vielä... Minkä tuoksun haluat lapsesi muistavan sinusta vielä vuosikymmenien, jopa koko elämänsä ajan? Tupakanko? Todellisuus on se, ettei tupakoitsija haise muuta kun tupakalta käytti sitten muuten kuinka ihanan tuoksuisia parfyymeja hyvänsä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2006 klo 09:59 Sopraano kirjoitti:
Tiedän perheen, jossa äiti on polttanut kaikkien raskauksien aikana paljon. Lapsilla on jatkuvasti hengitystieinfektioita ja korvatulehduksia. Lasten hengitys on todella pinnallista ja vaikean kuuloista. Mitään muuta selitysta kolmen lapsen huonoon oloon ei ole kuin äidin tupakointi. Samoin tiedän lapsen, joka sairastui alle vuoden ikäisenä vaikeaan astmaan. Äiti tupakoi raskausajan ja tupakoi edelleen paljon.

Tässä muutama huono esimerkki. Asia ei siis ole pelkästään sinun vaan myös lapsesi. Kanna vastuusi! Jos lopettaminen tuntuu hankalalta, aloita lakko. Jatka sitä päivä kerrallaan. Mieheni on ollut nyt "lakossa" 7vuotta. ;)

mä tiiän perheen missä äiti eli kaikkien 4 raskauden aikana NIIN kunnollisesti ku pysty, kirjaimellisesti kaikkien ohjeiden mukaan...Ja kaikilla niistä lapsista on jotain, korvatulehduksia, astmaa, atooppista ihoo yms. mä tiiän tupakan vaarat mut kyl muittenki lapset sairastaa ku pelkästään tupakoitsijoitten..
Ja AP kyl sä pystyt siihen jos aikuisten oikeesti haluut.. :D tsemppiä! :hug:

Mä poltin kans vielä sillon, kun plussasin... Halusin lopettaa, joten annoin itelleni vähän armonaikaa ja vähensin polttamisen niin minimiin ku pystyin. Poltin siis vaan sillon, kun ihan hirveesti teki mieli. Suunnilleen viikko siinä meni, kun olin päättäny että sit se loppuu... En ostanu enää kiusaks. Mies polttaa, mut tuki mun lopettamista.

Asenne ja päättäväisyys on ihan tärkein juttu ja siihen saa apua lukemalla just niistä haitoista, mitä sauhuttelu aiheuttaa sikiölle (esim. saa vähemmän happea ja ravinteita). Tietoa saa neuvolasta ja netistä, edellisten vinkkejä unohtamatta. Lopettamisesta on hyötyä myös sulle itelles, joten se on nyt erityisen tärkeetä.

Tupakka koukuttaa tosi pahasti ja vaikka itellä lopettaminen kävi ilman vaikeuksia, ymmärrän sen joillekin olevan tosi tuskallista. Mulla ei ilmeisesti ollu fyysistä riippuvuutta, vaikka tupakoin 10 vuotta (kaks kertaa onnistuin "lopettamaan" siinä välillä, mut ratkesin sit uudestaan). Elämä ei kuitenkaan muutu lopettamisen takia yhtään tylsemmäks... Jäähän siitä pieni aukko ajankäyttöön, mut siihen voi keksiä jotain parempaa tilalle. Surffaa vaik näillä sivuilla tai tietoo ettimässä se aika.

Uskon, että onnistut, kun luet asiasta vielä lisää ja luotat ittees... Moni muukin on onnistunu, joten se on mahdollista. Tsemppiä! :hug:

en todellakaan haluaisi puolustella tupakointia, mutta se täytyy sanoa ettei tupakointi aina tarkoita enneaikaista synnytystä ja pienikokoista lasta. itse poltin raskausaikoina:( ja molemmat lapset synty 2viikkoa lasketunajan jälkeen, "isokokoisina"vauvoina. kummallakaan ei ole mitään allergiaa eikä ole ollut korvatulehduksia (luojan kiitos!). tuosta lapsettomuudesta en sitten tiedä, sehän selviää vasta myöhemmin:( mutta oma äitini on polttanut kun minua odotti ja omalla kohdalla ei ole onneksi lapsettomuutta.tosin ei minulla ole allergiaa eikä muita "vaivoja"ollut. En siis todellakaan halua puolustaa tupakointia ja en ole siitä millään tavalla ylpeä että poltin raskausaikoina:( mitään hyvää tupakassa ei ole ja en ynmmärrä miten se voi olla vielä nykypäivänä laillinen!?!?!
toivon että pystyt lopettamaan tai ainakin vähentämään tupakointia! tsemppiä!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2006 klo 09:11 PikkuMyy kirjoitti:
Mä poltin kans vielä sillon, kun plussasin... Halusin lopettaa, joten annoin itelleni vähän armonaikaa ja vähensin polttamisen niin minimiin ku pystyin. Poltin siis vaan sillon, kun ihan hirveesti teki mieli. Suunnilleen viikko siinä meni, kun olin päättäny että sit se loppuu... En ostanu enää kiusaks. Mies polttaa, mut tuki mun lopettamista.

Asenne ja päättäväisyys on ihan tärkein juttu ja siihen saa apua lukemalla just niistä haitoista, mitä sauhuttelu aiheuttaa sikiölle (esim. saa vähemmän happea ja ravinteita). Tietoa saa neuvolasta ja netistä, edellisten vinkkejä unohtamatta. Lopettamisesta on hyötyä myös sulle itelles, joten se on nyt erityisen tärkeetä.

Tupakka koukuttaa tosi pahasti ja vaikka itellä lopettaminen kävi ilman vaikeuksia, ymmärrän sen joillekin olevan tosi tuskallista. Mulla ei ilmeisesti ollu fyysistä riippuvuutta, vaikka tupakoin 10 vuotta (kaks kertaa onnistuin "lopettamaan" siinä välillä, mut ratkesin sit uudestaan). Elämä ei kuitenkaan muutu lopettamisen takia yhtään tylsemmäks... Jäähän siitä pieni aukko ajankäyttöön, mut siihen voi keksiä jotain parempaa tilalle. Surffaa vaik näillä sivuilla tai tietoo ettimässä se aika.

Uskon, että onnistut, kun luet asiasta vielä lisää ja luotat ittees... Moni muukin on onnistunu, joten se on mahdollista. Tsemppiä! :hug:

Mulla melkein sama...lopetin kylläkin jo toista kertaa tupakoinnin! :ashamed:
Mut tuntuu et tää kerta oli jotenkin helpompi kun kumminkin oli jo nuo lapset.... :heart: kenen takia lopettaa :$

Pöötin viime viikon Torstain että maanantaina loppuu...valmistelin itseäni koko viikon lopun ja kun sunnuntai loppu ja tupakat loppu niin se oli siinä!!! :D Yx mikä tehos mulle oli se kun puhuin kaikille että ma lopetan niin en enään voinut syödä sanojani....en siis yrittänyt yksin :p
On tosi kiva kun joku kysyy että miten onnistu ja kun kertoo tulee kauuheasti onnitteluja....
Ja voin sanoa että nyt tämä neljäs päivä on vasta ollut pahin tuntuu että koko ajan tekee mieli :ashamed: :/

Mutta täällä ainakin lapsien takia... Ei tuntunut/ kuulostanut kauhean kivalta kun 2v6kk tyttö sanoo että menee tupakalle ja tarjoaa omalle isälleen leikki tupakan! :ashamed: :ashamed: :'(
Joten tupakalla on vaikutusta monessa eri asiassa :$

ONNISTUTTE jos vain haluatte ja apuana on nykyään tabletteja, inhalaattoreita ja vaikka mitä.....
(KORVIEN VÄLISTÄ KIINNI) :headwall:

olin polttanut 7 vuotta tulematta kertaakaan raskaaksi sinä aikana ilman mitään ehkäisyä..kun pidin kuukauden lakon..ja aloin taas polttamaan niin olin tullut raskaaksi ja en enää pystynytkään heti lopettamaan..sain keskenmenon..sitten taas polttamatta ja taas raskaaksi kun tiesin tuon niin loppu kyllä tupakan poltto..raskaus sujui hyvin ja ny 10kk poika..sen jälkeen retkahtanu kerran..poltin pari viikkoa ja aattelin et kohta olen jo kunnolla koukussa ja sitähän en taas halua..kyllä on helponpi vauvan kanssa kävellä kun ei heti hengästy..onnea vaan lopetus yritykseen...kyl se siitä eka viikko voi olla hankala sen jälkeen kyl helpottaa..

Mielestäni jokainen saa tehdä itselleen mitä lystää, mutta kenelläkään ei ole oikeutta vaarantaa toisen ihmisen elämää tai terveyttä. Miten voi vaakakupissa painaa enemmän se, että on tylsää ilman tupakkaa kun pienen ihmisen terveys?! Paha mieli tulee, kun lukee tollasia. Ota itseäsi niskasta kiinni. Pystyt kyllä lopettamaan. Se on sinun velvollisuutesi pientä lastasi kohtaan.

En ihan kaikkia kommentteja jaksanut lukea, mutta halusin tsempata sinua ja kaikkia muita, jotka painivat saman ongelman kanssa. Lopetin itse rv25 apuna jo mainittu tupakka.org ja Allen Carrin ajatukset. Olin sitä ennen yritänyt lopettaa lukuisia kertoja ja olin jo vakuuttunut siitä, etten koskaan onnistuisi. Olin aiemmin kokeillut nikotiini tuotteita lopettamisen tukena ja ainakin minulla lopettaminen onnistui vasta, kun ensimmäisen kerran kokeilin lopettaa ilman niitä. Vieroitusoireiden vaiettua tuntui ihanalta olla raikas ja puhdas. Tämä tunne oli hyvin kannustava. Kannustava ajatus minulle oli myös se, kun sisäistin, että tupakka ei auta oikeasti mitään mihinkään. Yleensähän hyvin alkanut lakko loppuun jonkun harmin aiheuttamaan retkahdukseen. Lopettamisen ihanuudesta voisi kirjoittaa loputtomasti, mutta melkein kaikki ajatukset on koottuna sinne tupakka.orgiin. Toivottavasti onnistut lopettamaan! Olet taatusti onnellinen lopetettuasi tupakoinnin itsesi ja vauvasi puolesta. Voin myös vakuuttaa, että vauva-ajasta tulee sinulle helpompi ja vähemmän hermoja riipivä ilman riippuvuutta. Parasta olisi, jos voisit varata lopettamisellesi kolme viikkoa aikaa, jolloin voisit keskittyä "opiskelemaan" asiasta, roikkumaan tupakka.orgissa ja harrastamaan savuttomia tiloja, kuten uimahalleja ja elokuvateattereita. Kaikkea hyvää ja voimia ja menestystä!

Jäi sellainen kanustava ajatus äsken kirjoittamatta, että syntyvään lapseen vaikuttaa äidin tupakointi eniten raskauden viimeisellä kolmanneksella. Ehdit siis vielä hyvin "pelastamaan " lapsesi pahimmilta haitoilta:)! Tsemiä!

Yhteistyössä