Tupakoiden piilottaminen kassoilla toi oudon seurauksen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Yle: Tupakoiden piilottaminen kassoilla toi oudon seurauksen - Ilta-Sanomat

Tupakkalain kiristyminen on muuttanut myös ostajien käyttäytymistä.
Asiasta kertoo Yle.

Nykyään tupakat ovat piilossa katseilta esimerkiksi kassojen yläpuolelle, ja niitä saa ostaa merkin ilmoittamalla.

Soittokierros kioskeihin, huoltamoille ja kyläkauppoihin tuottaa tuloksen, joka tuskin oli lain suunnittelijoiden tarkoitus: Myynti onkin kasvanut.

- Se on tuonut paljon tupakanostajia. Ennen he ostivat yhden askin, nyt he ostavat kolme tai neljä askia kerrallaan. Se on lisännyt hyvin myyntiä, yrittäjä Jorma Malkamäki Kokkolan Torikadun kioskista kertoo Ylelle.

- Jopa kartonkikaupalla tupakkaa ostetaan nyt aiempaa enemmän. Meille yrittäjille on ollut hyvä, että tupakat ovat menneet piiloon.

Myös kokemukset pääkaupunkiseudulta vahvistavat asian.

Esimerkiksi kalliolainen kioskinpitäjä kertoo miettivänsä tilausten suurentamista, sillä hänen mukaansa tupakkavarasto loppuu usein ennen kuin uusi kuorma tulee.

IS

Sillälailla! Hienoa kukkahattutädit! Hurraa Hurraa Hurraa!!

:D jos polttaisin, tekisin luultavasti juuri niin että ostaisin kerralla useamman askin ettei tarvis joka kerta sitten kysellä numeroita. Toisaalta se varmasti johtais myös siihen, että tupakkaa menis enemmän kun sitä kerran runsaasti on. Tässä nähdään taas, mihin tämä prlkeen holhousyhteiskunta johtaa... ei yhtään mihinkään.

Pitäiskö alkoholijuomatkin laittaa automaatin taakse, liukuhihna varastosta toisi kätevästi kassalle. Saataisiin ehkä ajan myötä kitkettyä alkoholismi ja koko alkoholi pois yhteiskunnastamme.

Eiku perkele... unohtakaa!

Voihan tuohon olla myös muita syitä. Röökinpoltto tulossa taas muotiin, edelläkävijät hamstraavat jo kovasti etteivät jää ilman, kun jälkijunassa tulevat hoksaavat miten olla cool!

Mä olen just tollanen, jolla tupakointi on lisääntynyt... :(

Olen "tuuripolttaja", "viihdepolttaja", miksi ikinä nyt tällaista satunnaista sauhuttelijaa nyt sitten voisi kutsuakaan.

Koska ostaminen on niin vaivalloista ja ärsyttävää, hyvän ja kätevän tilaisuuden tullen (siis kun käyn pienemmissä kaupoissa, kioskeissa), ostan enemmän tupakkaa kuin "normaalisti" - vähän niin kuin varmuuden vuoksi. Ja kun sitä on, sitä myös menee.....

Juuri näin... Kaupassa ei viitti arpoa numeroita joten tupakit tulee haettua kiskalta mistä ne vielä saa ihan pyytämällä. Mieluusti tulee ostettua sitten useampi aski kerrallaan ettei tartte jatkuvasti kiskalla ravata.

Voihan tuohon olla myös muita syitä. Röökinpoltto tulossa taas muotiin, edelläkävijät hamstraavat jo kovasti etteivät jää ilman, kun jälkijunassa tulevat hoksaavat miten olla cool!

Ei röökaaminen kyllä mitenkään muotiin ole tulossa. Päinvastoin.

Katso nyt vaikka musavideoita tai leffoja. Ei niissä coolit ihmiset polta vaan luuserit. Röökaaminen on säälittävien luusereiden hommaa.

Mä polttelin ennen vain viihteellä, ostin illaksi yhden PIKKUASKIN!

Eikö nämä pikkuaskit lopetettu sillä varjolla, että se houkuttelee aloittamaan polttamisen?

No, minulla se johti siihen että piti ostaa viihteelle mennessä iso aski, joka sitten suureni entisestään.

Noh, sitten aloin polttamaan enemmän ja enemmän, ja nyt perkele näiden hemmetin veikkaustaulujen aikaan ostan kerralla 3 askia, jotka menee 2 päivässä.

[QUOTE="vieras";27144373]Ei röökaaminen kyllä mitenkään muotiin ole tulossa. Päinvastoin.

Katso nyt vaikka musavideoita tai leffoja. Ei niissä coolit ihmiset polta vaan luuserit. Röökaaminen on säälittävien luusereiden hommaa.[/QUOTE]

Se oli läbäleissön, joka perustui just siihen, ettei se oo tulossa muotiin.

[QUOTE="vieras";27144373]Ei röökaaminen kyllä mitenkään muotiin ole tulossa. Päinvastoin.

Katso nyt vaikka musavideoita tai leffoja. Ei niissä coolit ihmiset polta vaan luuserit. Röökaaminen on säälittävien luusereiden hommaa.[/QUOTE]

Sehän se selittääkin sitten tupakkiyhtiöiden koko ajan lisääntyneen tupakin myynnin.

Ei yllätä. Holhoamisella on aina, tai ainakin usein, sellainen vaikutus.

Olen perheestä jossa äitini tupakoi. On aloittanut 14.vuotiaana ja polttaa edelleen. Minua ei koskaan kielletty aloittamasta tupakointia. Sanottiin suoraan "En voi kieltää sinua polttamasta, tekisit niin kuitenkin jos oikeesti haluaisit. Toivottavasti olet niin viisas ettet ala polttaa ja tee samaa virhettä kuin minä"
Enkä koskaan alkanut polttaa. Ei käynyt edes mielessä teini-ikäisenä. Inhosin tupakan hajuakin.
Kun vastaavasti tiedän ikäisiäni joita on nuorena uhattu arestilla ja muulla jos jäävät polttamisesta kiinni...ja he polttavat tänäkin päivänä.

[QUOTE="vieras";27144481]Sehän se selittääkin sitten tupakkiyhtiöiden koko ajan lisääntyneen tupakin myynnin.[/QUOTE]

Ei vaan se, että jo vähentäneet tupakoitsijat tai nuo ns. "viihdekäyttäjät" ovat alkaneet toimia kuten edellä ovat maininneet.

Yhteistyössä