tupakointi imetys-vai raskausaikana,kumpi pahempi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

outi

Vieras
molemmat moraalisesti väärin ja molemmista haittaa, mutta kaveri väittää että raskausaikana polttaminen ei ole yhtä paha kuin imetysaikana polttaminen,mä vähän ihmettelin tuota koska eikös raskausaikana nimenomaan ole enemmän niitä riskejä?kaveri siis tupakoi raskaana mutta aikoo lopettaa ennen synnytystä jottei "lapsi saa myrkkyjä"???

Olin esikoista odottaessa raskausajan polttamatta, mutta imetysaikana sitten sorruin. Tosin esikoista ei kyllä imetettykään kuin osittain 2,5 kk:tta.
Ja kyllä ainakin meidän neuvolan mukaan tuo raskausaikana polttaminen on vaarallisempaa. muistaakseni silloin sanottiin, että kun tupakointi max. kymmenen savuketta/pvä imetyksen edut tupakan haittoihin nähden suuremmat. Sitten jos menee enemmän, kannattaa harkita tuota imetystä

Raskausaikana polttaminen on pahempi asia (edellyttäen että imetysaikana ei altista vauvaa tupakansavulle tupakoimalla hänen läheisyydessä ).
Raskausaikana lapsen hapensaanti on täysin äidin hengityksen varassa.
Kun äiti täyttää osan happea kuljettavista hemoglobiineista häkä-kaasulla hapen sijaan, niin lapsen hapensaanti heikkenee.
Voi itse kuvitella sukeltavansa ja ilmasäiliöistä olisi osa hapesta korvattu häkällä.

Synnyttyään lapsi huolehtii hapensaannista hengittämällä itse ja "ainoastaan" muut tupakan myrkyt kulkeutuu lapseen ruoansulatuselimistön kautta.
Istukan kautta taas kulkee kaikki haitalliset aineet, häkä mukaan lukien.
Tupakan nikotiini supistaa myös verisuonia, myös istukan verisuonia ja vaikeuttaa häkä-annoksen lisäksi myös happi- ja ravintorikkaan veren virtausta istukasta lapseen.