tupakointi raskaana???

  • Viestiketjun aloittaja pottapää
  • Ensimmäinen viesti
pottapää
Tappeluketju tästä tulee...erilaisuutta ei hyväksytä täällä ollenkaan...huono äiti olet,jos poltat raskaana ollessa...tuomitaan.

Mutta miten siis sinulla...poltatko ja kuinka paljon?

Mulla rv 30 ja poltan n 5-7 päivässä.Huonolla omallatunnolla,mutta poltan kuitenkin...enkä syyllistä ketään :)

Onko muita?
 
mimosia
Lopetin kun alettiin lapsen yritys. Tiesin että odotusaikana en siihen pystyisi.
Tupakoinnnin lopettamista verrataan terveydenhuollossakin yhtä vaikeaksi kuin heroiinin lopettamista. Riippuvuus on nimittäin yhtä suuri.

Minustakin tuo huono äiti - keskustelu on kurjaa.

Me kaikki tiedämme sen mitä tupakointi tekee mahassa olevalle asukille. Suurin osa lienee nähnyt sen videon jossa näkee kuinka äidin vetäessä savut masuasukki kouristelee vatsassa hapenpuutteessa. Kyllä siitä tiedosta tulee takuulla paha mieli ilman että sitä hoetaan jatkuvasti. Kaikki tietää että se on väärin ja omalla tavallaan syntymättömän lapsen kaltoinkohtelua. Ei kai kukaan nykyään väitä että siitä ei olisi haittaa lapselle. Riippuvuus on riippuvuus.

Onpas jännä nähdä tuleeko tästä vääntöketju niin kuin vastaaville on käynyt.
 
safiiri,
Tupakoinnin olen aloittanut yläasteella vuonna -86. Ennen ensimmäistä raskautta poltin askin kahessa päivässä. Plussatestin ku tein alkuvuonna 2000, vähensin ekaks ja loppujen lopuksi lopetin kuukauden sisällä. Imetyksen päätyttyä aloin taas polttaa mutta onnistuin lopettamaan. Viikon ajan poltin häämatkallamme kesäkuussa 2003. Sen jälkeen en ole tupakkaan koskenutkaan.

Opetus. Jos meikäläinen onnistui lopettamaan tupakoinnin, siinä onnistuvat muutkin. Ennen ensimmäistä raskautta olin yrittänyt lopettaa polttamisen useinkin, mutta oma terveys ei vissiin motivoinu tarpeeksi. Massuasukin terveys sen sijaan kyllä.

ps. tuppaan moralisoimaan tupakoivia odottavia äitejä siksi kun itse olen pystynyt odottajana lopettamaan. Odotan sitä muiltakin ;)
 
ei kaikki
Sitten löytyy niitä jotka vetävät ketjussa koko raskausajan. Sitä en voi katsoa. Tiedän useita odottajia jotka eivät ole edes yrittäneet vähentää. Itse lopetin tupakanpolton juurikin vauvahaaveiden vuoksi, nyt mennään neljännellä kuulla ja savutta. Ymmärrän kyllä että se on vaikeaa, ainakin mulla oli. Sitä en ymmärrä ettei edes yritetä.
 
opoipoipjhkjhg
oli pakko lopettaa raskauspahoinvoinnin takia rv 5+, en sietänyt sitä hajua lainkaan. varsinkin sormiin tarttuva lemu sai voimaan erityisen pahoin (olipa oikeastaan eka oire raskaudesta, ja siitä työkaveritkin heti arvasivat). Nyt 2 vuotta savuitta, ja toinen vauva masussa.
 
Tälleen täällä...
Safiiri, mun mielestä et voi vielä sanoa, että jos sinä onnistuit lopettamaan polttamisen, niin siinä onnistuu kyllä muutkin... Mun mielestä nimittäin 10 röökiä päivässä ei ole todellakaan paljon verrattuna siihen miten paljon muut saattavat polttaa.

Minä itse olin polttanut 10 vuotta ja yleensä enemmän kuin askin päivässä. Ennen raskautta vaihdoin kuitenkin miedompaan laatuun vaikka kuitenkin vedin saman verran. Tällä tavalla sain vaihdettua nikotiini riippuvuuden enemmänkin tapariippuvuudeksi ja heti kun plussa tuli, niin lopetin seinään. Mun mielestä mulla ei ole oikeutta pilata toisen elämää vaan sen takia, että olen itse hölmö. Kuitenkin, kun vauva syntyi niin aloitin uudestaan. Nyt ennen uutta raskautta aion taas lopettaa, enkä enää ikinä aloittaa!!!!!
 
nykyään savuton
Kunpa kaikki ajattelisivat noin kun sinä "Tälleen täällä". Olen kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että itseään saa tietoisesti tuhota, mutta ei muita. Tsemppiä uuteen lopetukseen!
 
Ihan alussa poltin vähän
Mun oli helppo lopettaa kun mietin sitä kuvaa, missä sikiö kiemurtelee tuskaisena nikotiinin (vai mikä savu tms. onkaan, mutta tällaista kuvaa jossain näytetty) mennessä kohtuun. Yritä ajatella, että nyt en ota tätä yhtä, vasta illalla tms. ja siirtää ja siirtää ainakin, että polttaisit mahd. vähän.
 
Huono odottaja
Minä valitettavasti en ole pystynyt lopettamaan. Vähensin kyllä, mutta lopetus ei onnistu. Tiedän kyllä olevani huono ja tiedostan kaikki riskit. Poltan mieheltäkin salaa, koska tämä hävettää niin paljon. Olen nyt melkein 39.viikolla ja sikiön painoarvio yläkäyrällä, joten onneksi peruspelkoni ei ainakaan ole toteutunut. Yleensähän tupakoivien lapset syntyvät keskosina ja normaalia pienempinä. Olen käynyt yksityisellä ultrissa koko raskausajan, koska minua niin pelottaa tupakoinnin vaikutus. Eli kyllä meitäkin on jotka polttavat. Kaikki läheiseni luulevat että olen lopettanut.
 
En enää yhtä ainutta tupakkaa ota
Minä lopetin täysin kun odotin tietoa kuumeisesti, josko siinä kierrossa raskaana, jotta en edes alkumetreillä vahingoita lastani tahallisesti. Olin polttanut 12 vuotta joka päivä melkein askin, ja kestin kuin hyvä äiti vieroituksen (hikoilut, yms..) jotka loppuivat noin kahdessa viikossa. Nykyään oksettaa jo esim ystävän joka polttaa vieressä seisominen, saa ajattelemaan heti että nuo käryt tulee mun vauvaan.
Eli tupakointia en hyväksy, sillä lapselle paha, ja nuo haitat saattavat ilmentyä vasta varhaislapsuudessa esim ADHD:na tai muuna häiriönä/vaikeutena. :( Haluan antaa vauvalleni mahdollisuuden terveeseen lähtökohtaan ja elämään, ettei tarvitse syyttää itseään jos lapselle käykin jotakin sen vuoksi.

Tsemppiä lopettamiseen kaikille sauhuttelijoille, muistakaa vauvaanne, kyllä se siitä lähtee! :)

T. Tuleva Mamma, joka näkee monina öinä unia, joissa tuhat savuketta huulessa :D
 
---
Alkuperäinen kirjoittaja Huono odottaja:
Minä valitettavasti en ole pystynyt lopettamaan. Vähensin kyllä, mutta lopetus ei onnistu. Tiedän kyllä olevani huono ja tiedostan kaikki riskit. Poltan mieheltäkin salaa, koska tämä hävettää niin paljon. Olen nyt melkein 39.viikolla ja sikiön painoarvio yläkäyrällä, joten onneksi peruspelkoni ei ainakaan ole toteutunut. Yleensähän tupakoivien lapset syntyvät keskosina ja normaalia pienempinä. Olen käynyt yksityisellä ultrissa koko raskausajan, koska minua niin pelottaa tupakoinnin vaikutus. Eli kyllä meitäkin on jotka polttavat. Kaikki läheiseni luulevat että olen lopettanut.
Miten voit polttaa salaa? Kyllä sen luulis haistavan vaatteista, hiuksista, hengityksestä.
 
Huono odottaja
En tiedä. Idioottimaista, mutta jotenkin jopa toivon jääväni kiinni. kukaan ei ole huomannut että poltan. Vauva on myös yli keskikäyrän joten kukaan ei edes polttamistani. En muutenkaan, eli ennen raskautta, haise tupakalle, aina pesen hampaani ja käteni tupakan jälkeen, tietenkin syön myös ksylitolipurkkaa. Lisäksi aina rasvaan käteni pesun jälkeen, inhoan itsekin tupakan hajua ihossa tai vaatteilla.
 
huonolle odottajalle
jos olisin miehesi, haluaisin kyllä todellakin tietää mitä teet! On se sentään teidän yhteinen lapsi, jonka terveyttä SINÄ nyt turmelet tupakoinnillasi.
 
Edelliselle!!!!
Juuri tuollaisia moralisoijia tänne kaivattiinkin! Voi Jeesus, eikö edes yhdessä ketjussa saisi keskustella ilman kritisointia???? Huono odottaja itsekin sanoi että häpeää käytöstään eikä haluaisi polttaa. Miksei voi antaa ihmisten jutella ongelmistaan ilman hyökkäystä ja moralisointia. Myös niiden huonojen ja heikkojenkin, jotka ei ole malliodottajia ja jotka itse tiedostavat ongelmansa.
 
koettakaa lopettaa
Itse sain onneksi lopetettua tupakoinnin jo muutama vuosi ennen raskautta. Minulle lopettaminen oli helppoa (vaikka ehdin polttaa lähes 18 vuotta!!), mutta ymmärrän kyllä, että kaikille se ei ole helppoa. Jokainen varmaankin tietää suurimmat tupakoinnin riskit, mutta oletteko lukeneet viimeisimmät tutkimustulokset siitä, mitä äidin tupakointi voi aiheuttaa tyttösikiölle? Eli tupakointi tuhoaa tyttösikiön munasoluja, joten sitä myöten se voi vaikeuttaa lapsenne raskaaksi tuloa. Itse en kyllä voisi antaa itselleni anteeksi, jos minun takiani (jos polttaisin) lapseni ei saisi koskaan lapsia. Yksi tuttuni poltti koko raskauden ajan ja myöhemmin pojalla todettiin Touretten syndrooma. Tiedä sitten, onko tupakoinnilla jotakin osuutta asiaan.
 
Ei pidä paikkaansa
Paljon häiriöitä tupakasta aiheutuu, mutta esimerkiksi on turha väittää että olisi mahdollista että kromosomihäiriöt voisivat johtua tupakasta. Samoin esimerkiksi Tourettea ei vaan ole mahdollista tupakalla sikiölle aiheutta. Se on ihan mahdottomuus. Paljon muuta pahaa kyllä voi.
 
Lue ajatuksella...
Alkuperäinen kirjoittaja ohikulkija.:
Aikas outo tuo kommentti että kymmenen savuketta päivässä ei ole paljoa!
...ja yritä suhteuttaa sisältöön uudestaan.

"10 röökiä päivässä ei ole todellakaan paljon verrattuna siihen miten paljon muut saattavat polttaa"

 
Hmmmm
Itse ajattelen niin, että tupakointi on niin tietoista ja itse valittua, että sen jälkeen on melkein sama vaikei käyttäisi turvavyötä, heijastinta, söisi listeriakalaa, lopettaisi vihannekset ja hedelmät ja niin edelleen. Miksi tehdä mitään lapsen hyväksi, jos häntä on kerran valmis myrkyttämään itse ja vapaaehtoisesti jopa kohdun sisälle saakka?

Uskon, että se on vaikeaa, mutta mikä syy maailmassa voisi ikinä olla niin tärkeä kuin oma lapsi? Lopettavathan monet ihan huvikseenkin.

Minusta tästä saa aivan hyvin moralisoida. Te päätätte lastenne tulevaisuuden jo tässä vaiheessa, röökillä.

 
muumimamman mamma
Alkuperäinen kirjoittaja koettakaa lopettaa:
Itse sain onneksi lopetettua tupakoinnin jo muutama vuosi ennen raskautta. Minulle lopettaminen oli helppoa (vaikka ehdin polttaa lähes 18 vuotta!!), mutta ymmärrän kyllä, että kaikille se ei ole helppoa. Jokainen varmaankin tietää suurimmat tupakoinnin riskit, mutta oletteko lukeneet viimeisimmät tutkimustulokset siitä, mitä äidin tupakointi voi aiheuttaa tyttösikiölle? Eli tupakointi tuhoaa tyttösikiön munasoluja, joten sitä myöten se voi vaikeuttaa lapsenne raskaaksi tuloa. Itse en kyllä voisi antaa itselleni anteeksi, jos minun takiani (jos polttaisin) lapseni ei saisi koskaan lapsia. Yksi tuttuni poltti koko raskauden ajan ja myöhemmin pojalla todettiin Touretten syndrooma. Tiedä sitten, onko tupakoinnilla jotakin osuutta asiaan.

Just just.
Eli äitin tupakoinnin syy,jos olet aikuisena hedelmätön.

Kyllähän tutkimuksia tehdään suuntaan jos toiseen,mutta millä niitä todistetaan oikeiksi??? Kysyn vaan.
Kertaakaan en ole vielä törmännyt fyysisesti ihmiseen,jonka raskauden aikaisella tupakoinnilla olisi ollut jotain vakavaa vaikutusta lapseen...syntymästä myöhäiseen lapsuuteen.Lpset normaaleja,oppivaisia,terveitä...

Onhan se tietysti myrkkyä jo pelkästään äidin elimistölle,mutta että te jotka ette polta,syyllistätte ja tuomitsette.Miksi? Eihän kyseessä ole teidän lapsi eikä teidän raskaus.
Pitäisikö meidän syyllistää lihavat odottajatkin siksi,että he ovat niin heikkoja laihduttamaan,eivätkä ajattele lapsen terveyttä.Sokerit ja verenpaine koholla.Sehän se sikiölle terveellistä on.
En oikeasti ole edes kuullut,että moisesta syyllistetään.Minulle kun laihduttaminen oli helppoa ja olen varma,että onnistuu laihduttaminen siinä missä tupakanpolttokin.
Mutta se joka on lihava eikä polta on eri mieltä.Se aina riippuu siitä,millainen oma elämä on.Sen mukaan myös tuomitaan...kun kaikki ei elä juuri omien arvojen mukaan.Erilaisuutta ei hyväksytä ollenkaan.

Ajatuksia vastaan tästä aatoksesta.
Kestän kyllä kritiikin,mutta että vastineita väitteelleni olisi kyllä kiva saada.Sitä vaan ei kukaan voi sanoa,ettäkö lihavuus raskauden aikana ei olisi vaaraksi.
 
Nortti huulessa
Voi hyvää päivää!
Täällä on yksi joka ei polta (eikä ole lihavakaan...). En halua teitä polttajia syyllistää joten antaa palaa, äidit! Oma on terveytenne ja lapsenne.
Älkää muista välittäkö, rööki huuleen vaan kun kerran mieli tekee! Mitä se kellekään mitään kuuluu, turha siitä on huonoa omaatuntoa kantaa kun ei sillä mitään vahinkoa aikaiseksi saa kuitenkaan.

Ja jos huvittaa ja haluttaa niin toiseen käteen drinksu.
Ja 40 kiloa ylipainoa jos hyvältä tuntuu.

Näinkö, muumimamman mamma?
Eikö tää sitten kuulosta naurettavalta?
 
Hmmmmm
Ai millä tutkimuksia todistetaan oikeiksi? Tupakointi taitaa olla ainoaita sellaisia tutkimusalueita lääketieteessä, josta kutakuinkin kaikki ovat samaa mieltä. Kyllä, tupakoitsijoiden lapset ovat pienempikokoisia ja oppivat huonommin.

Tavallaan joo "omapahan on raskautenne", mutta minä ja lapseni ja heidän lapsensa joutuvat elämään ihan samassa maailmassa muiden kanssa. Teidän elämänne ja elämäntapanne vaikuttavat minuun joka tapauksessa. Esimerkiksi lapsena hakattu no todennäköisemmin itse tulevaisuuden hakkaaja. Samalle luokalle ne joutuvat kuitenkin, kaikkien äitien lapset.

Ja muuten, kyllä, ylipaino on vaarallista, mutta ei niin vaarallista sikiölle kuin äidin tupakointi.


 
ohikulkija.
Alkuperäinen kirjoittaja Lue ajatuksella...:
Alkuperäinen kirjoittaja ohikulkija.:
Aikas outo tuo kommentti että kymmenen savuketta päivässä ei ole paljoa!
...ja yritä suhteuttaa sisältöön uudestaan.

"10 röökiä päivässä ei ole todellakaan paljon verrattuna siihen miten paljon muut saattavat polttaa"

Mietippäs kuinka monta tuntia vuorokaudessa ihminen on hereillä. Kymmenen savuketta päivässä tarkoittaa melkein tupakka kerran tunnissa. Ai ei paljoa vai?
 
Huono odottaja
Onko pakko tulla moralisoimaan? Olisin mielelläni keskustellut muiden yhtä heikkojen odottajien kanssa, miten tässä tilanteessa voisi toimia ja miltä tuntuu. Miksi te, jotka ette polta, tulette tähän haukkumaan ja kritisoimaan. Tiedän itse varsin hyvin että teen sikiölle huonoa. Mutta mielelläni olisin siitä keskustellut muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Ja te, jotka vertaatte tupakointia raskausaikana turvavyön käyttämättä jättämiseen tai vihannesten syömättömyyteen, niin teidän kanssanne on ihan turha jutella tästä. tupakoinnin vieroitusoireet ovat samaa luokkaa kuin heroiinista vieroittuminen. Joten en aio keskustella tästä ihmisen kanssa joka vertaa tätä heijastimen käyttöön.
 

Yhteistyössä