tupakointi raskaana???

  • Viestiketjun aloittaja pottapää
  • Ensimmäinen viesti
lapsen puolesta
Surullista luettavaa tämä ketju. Käy sääliksi lapsia, joiden äideille omat halut ovat tärkeämpiä kuin lapsen terveys ja hyvinvointi. Täällä vaaditaan, että ei saisi arvostella tai moittia, tukea ja ymmärtämystä vaan tulisi osoittaa. Mutta missä oma empatia lasta kohtaan? Eikö teiltä itseltänne löydy empatiaa sitä pientä kohtaan, joka kipristelee hapen puutteessa? Moni pyrkii määräilemään millaista palautetta tulisi antaa, sensijaan että antaisi sanan olla vapaa. Toisia haukutaan siitä, että erilaisuutta ei hyväksytä ( tupakointi raskaana muka erilaisuutta), mutta itse ei hyväksytä edes vastauksia, jotka eivät itseä miellytä!

Tottakai jokainen aikuinen, empaattinen henkilö on lapsen puolella tässä asiassa. Polttajat haluaisivat vaan jatkaa rauhassa polttamistaan ilman krittiikkiä. Jos kerran päätätte jatkaa polttamista raskaana ollessanne, niin totta helvetissä on oikein, että saatte edes omantunnontuskia. Vai ettekö halua kantaa seurauksia tekemisistänne? Lapsellenne tupakoinnin aiheuttamia vahinkoja ja seurauksia ette mitenkään voi myöhemmin korvata. Jospa ne moitteet ja omantunnontuskat saisivat aikaan sen, että osaisitte asettaa lastenne edun omien mielihalujenne edelle? Omantunnontuskat yleensä normaalilla ihmisellä johtavat siihen, että käytöstä muutetaan. Niillä on tarkoitus ja niitä on hyvä tuntea.

Monesta tekstistä paistaa läpi itsekkyys ja pelkkä omien mielihalujen huomioon ottaminen. Ei haluta nähdä, että polttaminen ei ole oma asia, kun sillä riskeerataan toisen, itsestä riippuvan henkilön terveys ja elämä. Polttaa pitäisi saada, viis siitä, mitä se sikiölle aiheuttaa. Mutta itse ei haluta vastaanottaa aiheellistakaan negatiivista palautetta, pahaa mieltä ei saisi aiheuttaa tekipä mitä tahansa. Totta helvetissä tuohdutaan, kun oman, puolustuskyvyttömän lapsen tarpeista ei välitetä!! Jo se, että omat tarpeet tulevat lapsen tarpeiden edelle jo noin aikaisessa vaiheessa, sanoo aika paljon vanhemmasta. Vastuun pakoilu, kun pyritään määräilemään millaisia vastauksia saisi lähettää, se että pidetään tupakointia raskaana ollessa omana asiana, näkemättä sikiön asemaa jne. pistää epäilemään että olisikohan parempi jättää lapset hankkimatta.
 
hyssyttely pois
Jokainen raskaana oleva, joka polttaa, voisi peiliin katsoessaan sanoa itselleen näin: Minä olen tuleva äiti, jolle tupakanpoltto on tärkeämpää kuin lapseni hyvinvointi tällä hetkellä ja terveys tulevaisuudessa! Olkaa rehellisiä itsellenne, koska juuri noin toimitte.
 
Peppi
Tupakoinnin lopettaminen seinään saattaa aiheuttaa sikiölle ja äidille niin suuren stressin, että raskaus saattaa mennä kesken ja se on fakta.

Mistäs tällainen tieto on peräisin? Taitaa olla ihan omaa sepitystäsi. Ja olen itse lopettanut tupakoinnin, eli tiedän että se on täysin mahdollista, paitsi ilmeisesti henkisille teineille joiden ei pitäisi lapsia hankkia muutenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
kioooto
Täällä puhutaan "polttajista" ja "tupakoijista" aivan kuin KAIKKI olisi samanlaisia. Tässäkin ketjussa on ollut muunlaisiakin viestejä kuin niitä, joissa puolustellaan tupakointia omaksi asiaksi, mutta kukaan ei ole niihin halunnut sitten kommentoida. Useat sanoo, että pitäisi jättää lapset hankkimatta. Onko se siis viesti heillekin, jotka koko ajan aktiivisesti yrittävät lopettaa? Melkoista. Nikotiiniriippuvuus voi olla vaikea, eikä lopettaminen onnistu ilman yritys-repsahdus/nikotiinikorvaushoito jne. apuja. Tuollaiset ilkeät kommentit ei auta ketään lainkaan.
 
kysymys tupakoitsijoille
Jos tupakka-aski maksaisi 1000 euroa tai tupakka vaan yksinkertaisiesti loppuisi kokonaan maailmasta yhtäkkiä niin mitäs sitten tapahtuisi? Kuolisitteko vieroitusoireisiin? Tekisittekö itsarin? Laittaisitteko vuokra- tai perheen kaikki ruokarahat tupakkaan? Jos ette, niin voitte aivan mainiosti olla polttamatta sitä ensimmäistäkään savuketta raskausaikana.
 
mjmjmjmjm
Jos tupakka-aski maksaisi 1000 euroa tai tupakka vaan yksinkertaisiesti loppuisi kokonaan maailmasta yhtäkkiä niin mitäs sitten tapahtuisi? Kuolisitteko vieroitusoireisiin? Tekisittekö itsarin? Laittaisitteko vuokra- tai perheen kaikki ruokarahat tupakkaan? Jos ette, niin voitte aivan mainiosti olla polttamatta sitä ensimmäistäkään savuketta raskausaikana.

No voi luoja. Jos keskustelu on tällä tasolla, niin turha edes vastata. Kyllä, moni varmaan maksaisi sen 1000 euroa vieroitusoireiden ollessa pahimmillaan. Ei, vieroitusoiireisiin ei kuole, mutta siltä voi välillä tuntua. Mitä haet siis viestilläsi? Että senkus vaan lopettaa, helppoa kuin heinänteko? Ihan typerää. Minusta jokaisen odottavan täytyy lopettaa tupakointi, mutta v**ilu tai asian vähättely ei sitä kyllä edistä lainkaan. Vähän sama kuin sanoisi, että kyllä läskikin lopettaa syömisen jos ruoka häviää maailmasta - no kyllähän läski sitten pystyy laihduttamaankin saman tien ne 30 kiloa ylipainoa!

"Tupakkaa käytetään, koska nikotiini on erittäin voimakkaasti riippuvuutta aiheuttava aine. Nikotiinin riippuvuutta aiheuttavan ominaisuuden katsotaan olevan samaa luokkaa tai jopa suuremman kuin heroiinin."

"Ihmiset tupakoivat erilaisista syistä, mutta jopa 80% tupakoivista haluaisi lopettaa ja kolmannes on yrittänyt sitä useita kertoja. Onnistuminen ei ole helppoa, sillä omin avuin vain muutama sadasta pääsee irti tupakasta. "


Nikotiiniriippuvuus - Syöpäjärjestöt
 
Viimeksi muokattu:
huoh itsellesi
Huoh, miten säälittäviä ihmiset osaavat olla. On jokaisen oma asia polttaako raskauden aikana vai ei.
Se se vasta on säälittävää, että raskaana olevat röökaajat piittaavat oman lapsensa terveydestä vähemmän kuin tuntemattomat sivulliset.

Sen kun poltatte ja vaikka vedätte viinaa koko raskausajan - oma asiahan sekin on - mutta sellaisen puolustelu on lapsellista ja ällöttävää.
 
Viimeksi muokattu:
kysymystupakoitsijoille
No voi luoja. Jos keskustelu on tällä tasolla, niin turha edes vastata. Kyllä, moni varmaan maksaisi sen 1000 euroa vieroitusoireiden ollessa pahimmillaan. Ei, vieroitusoiireisiin ei kuole, mutta siltä voi välillä tuntua. Mitä haet siis viestilläsi? Että senkus vaan lopettaa, helppoa kuin heinänteko? Ihan typerää. Minusta jokaisen odottavan täytyy lopettaa tupakointi, mutta v**ilu tai asian vähättely ei sitä kyllä edistä lainkaan. Vähän sama kuin sanoisi, että kyllä läskikin lopettaa syömisen jos ruoka häviää maailmasta - no kyllähän läski sitten pystyy laihduttamaankin saman tien ne 30 kiloa ylipainoa!

Nikotiiniriippuvuus - Syöpäjärjestöt

En usko että tupakoinnin lopettaminen olisi helppoa. Tai no, tiedän sen koska itse lopetin kymmenen vuoden polttamisen jälkeen siinä vaiheessa, kun aloimme suunnitella lasta. Olen nähnyt muutaman tutun kohdalla, kuinka he ovat tupakoineet raskausajan ja saaneet alle parikiloisia vauvoja joilla on ollut yhtä sun toista ongelmaa - toisella heti synnyttyään, toisella myöhemmin. Ja en toki voi tietää onko syy tupakassa, mutta järki sanoi minulle joka tapauksessa, että aine joka minulle voi aiheuttaa keuhkosyöpää ja kaikkiea muuta ikävää, tuskin on hyväksi vauvallenikaan. Mielestäni ei edes pitäisi ylipäänsä hankkiutua raskaaksi, jos ei voi raskaus- ja imetysaikana olla polttamatta. Juu, tämä on varmasti kauheaa jeesustelua joidenkin mielestä, mutta mielestän rasausaikainen tupakointi ei ole vain ÄIDIN asia, vaan mitä suuremmassa määrin puolustuskyvyttömän sikiön (ja mahdollisten ongelmien kautta myös yhteiskunnan) asia. Apua kyllä on tarjolla, mutta kaikista avuista huolimatta lopullinen päätös ja onnistuminen on just siitä äidistä kiinni - ei kenestäkään muusta.
 
Viimeksi muokattu:
muistin virkistykseksi
Kysymykseen vastasi Helistimen asiantuntijoista terveydenhoitaja Laura Merivirta. Merivirta kehuu kysyjää tupakoinnin vähentämisestä, mikä on jo askel eteenpäin. Toisaalta tupakoinnin vähentämien tai lopettaminen vain raskauden ajaksi ei Merivirran mielestä ole riittävä teko, vaan tärkeämpää olisi kyetä jättämään tupakointi kokonaan pois – myös odotusajan jälkeen.

Kuten mainittua, raskausajan tupakoinnilla saattaa olla erittäinkin vakavia seurauksia sikiön kehitykselle, joista voi ihan aidosti olla huolissaan. Näin tupakka Laura Merivirran mukaan haittaa sikiötä:

”Sikiön kyky poistaa nikotiinia elimistöstään on selvästi heikompi kuin aikuisella naisella. Esimerkiksi jos raskaana oleva äiti polttaa yhden tupakan aamulla klo 8.00, on häkä poistunut sikiöstä kokonaan vasta klo 15.00. Noin 15% kaikista ennenaikaisista synnytyksistä johtuu äidin tupakoinnista. Tupakoivan äidin vuoksi sikiö kärsii hapen saannin vähyydestä, jolloin sikiö syntyy normaalia kevyempänä. Tupakoivan äidin lapsi painaa noin 300-400 grammaa normaalia vähemmän. Lapsen pieneen painoon liittyy aina riski myös erilaisista komplikaatioista. --

Tupakassa oleva nikotiini aiheuttaa kohdun, istukan ja napaverisuonten supistumisen, jonka vaikutuksesta sikiön hapensaanti heikkenee. Tupakan kautta tuleva häkä puolestaan heikentää veren hapen kuljetuskykyä. Hapen puute vaikuttaa suoraan sikiön solujen jakautumiseen sekä kudosten kasvuun.”

Äidin odotusaikaisen tupakoinnin haittavaikutukset eivät kuitenkaan jää raskausaikaan, vaan sillä voi olla seurauksia vielä synnytyksenkin jälkeen.

”Tupakoitsijan imettäminen epäonnistuu usein, sillä maito maistuu pahalle ja sitä tulee noin 30% vähemmän kuin äidillä, joka ei tupakoi. Tupakoinnin lopettaminen palkitaan, sillä syntynyt lapsi on todennäköisesti paljon helpompi hoitoinen, ilman erilaisia keskittymis- ja käytöshäiriöitä, yliaktiivisuutta ja aggressiivisuutta, jota taas tupakoitsijan lapsilla esiintyy usein. Saat palkinnoksi myös vähemmän itkevän lapsen – lapsen, jonka keuhkot saivat kasvaa ja kehittyä täyteen mittaansa.

Äidin tupakoiminen näkyy syntyneessä lapsessa erilaisten allergioiden muodossa. Lapsella on myös kaksinkertainen todennäköisyys sairastua astmaan. Tupakoiminen johtaa usein myös erilaisiin raskausajan komplikaatioihin sekä lapsen alikehitykseen. Nikotiini on sikiölle hermomyrkky ja tupakoinnin vaikutukset saattavat vaikuttaa jopa lapsen 10 ensimmäistä vuotta.”

Tupakoinnin lopettaminen kannattaa!
 
Karoli
Mä en tiedä siitä videosta, mutta olen itse lopettanut tupakoinnin kymmenen vuoden jälkeen ja tiedän, että se on tosi vaikeaa! Mä koitan nyt vähän tsempittää sua:

Jos nyt poltat, tulet todennäköisesti myöhemmin tuntemaan tosi kovaa syyllisyyttä siitä, että ratkesit. Jos taas jaksat taas vaikean vaiheen yli, voit olla tosi tyytyväinen itseesi! Päivä päivältä vieroitusoireet helpottavat (silleen, että ajan kuluessa tupakanhimopäiviä tulee harvemmin ja himo kestää vähemmän aikaa). Ota mieluummin vaikka puolikas nikotiinipurkka, kuin oikea tupakka. Mua auttoi lopettamisessa tieto, että nikotiiniriippuvuus kestää aivoissa noin puoli vuotta. Siis puolen vuoden päästä lopettamisesta olet kokonaan irti tupakasta ja alun jälkeen on jo huomattavasti helpompaa se puoli vuottakin. Tsemppiä ja toivottavasti selvisit polttamatta! Vauvasi kiittää jokaisesta polttamatta jätetystä tupakasta :)
 
<3
Raskaana olevia tupakoivia on haukuttu täällä säälittäviksi ja loosereiksi. Pitääkö looseria haukkua, vai auttaa? Oletteko oikeasti omasta mielestänne hyviä ihmisiä, tai äitejä kun kohtelette muita ihmisiä näin? Mikä on sellaisen ihmisen moraalin laita, joka käyttäytyy muita kohtaan ilkeästi, heti kun näkee mahdollisuuden siihen ja tietää että että se tulee sattumaan. Näillä äideillä saattaa olla muitakin ongelmia ja oma tupakointi saattaa olla heille todella kipeä asia, johon he oikeasti toivovat ja rukoilevat apua. Aiotteko opettaa lapsennekin haukkumaan ja kiusaamaan heitä heikompia lapsia? Minun mielestäni toisten haukkuminen ja sättiminen on paljon inhottavampi tapa, kuin tupakointi. Jos itse olisin saanut valita äitini, olisin mielummin valinnut tupakoivan äidin, joka olisi osannut kuunnella ongelmiani ja auttaa, kun sellaisen mikä minulla on. Oma äitini on terveyskiihkoilija, joka tuomitsee kaikkia, jotka eivät syö, urheile, eivätkä elä niin kuin hän. Hän ei osaa käyttäytyä empaattisesti toisia kohtaan, ja hän haukkuu ketä tahansa pystyyn, joka ei ole "täydellinen, niiin kuin hän". Tupakoiva äiti voi muuten olla paljon parempi äiti lapselleen, kuin sellainen, joka ei osaa ymmärtää toisten ongelmia. (En sano, että näin aina on.) Jos äidiltä ei heru ymmärtämystä, eikä empatiaa toista naista kohtaan, ei hän välttämättä tule olemaan omalle lapselleenkaan yhtään sen inhimillisempi. Itsekkyys ei ole ainoastaan tupakointi ja lapsen terveyden vaarantaminen, vaan myös välinpitämättömyys ja ymmärtämättömyys toisia aikuisia kohtaan. Sättiminen ei ole ikinä auttanut ketään lopettamaan tupakointia, ainoastaan saattaa lisätä sitä.

Yrittäkää raskaana olevat tupakoivat, olla välittämättä haukuista ja solvauksista. Ne eivät ole teille hyväksi raskauden herkässä olotilassa. Kannustan teitä sydämeni syvyydestä vähentämään tupakointia minimiin ja sitä kautta lopettamaan. Minäkin yritän kunnes onnistun.
 
XXXXXX
Ai millä tutkimuksia todistetaan oikeiksi? Tupakointi taitaa olla ainoaita sellaisia tutkimusalueita lääketieteessä, josta kutakuinkin kaikki ovat samaa mieltä. Kyllä, tupakoitsijoiden lapset ovat pienempikokoisia ja oppivat huonommin.

Tavallaan joo "omapahan on raskautenne", mutta minä ja lapseni ja heidän lapsensa joutuvat elämään ihan samassa maailmassa muiden kanssa. Teidän elämänne ja elämäntapanne vaikuttavat minuun joka tapauksessa. Esimerkiksi lapsena hakattu no todennäköisemmin itse tulevaisuuden hakkaaja. Samalle luokalle ne joutuvat kuitenkin, kaikkien äitien lapset.

Ja muuten, kyllä, ylipaino on vaarallista, mutta ei niin vaarallista sikiölle kuin äidin tupakointi.

Jaa, millainen oppija tyttöni olisi ollut, jos en olisi polttanut yhtään raskausaikana. Lukiosta sai päättötodistukseen lukuaineiden keskiarvoksi 9,37, kolme ällää ja yksi E kirjoituksista. Sitten vielä ensimäisellä hakukerralla suoraan yliopistoon ja sille tiedealalle mihin halusi. Olisi sitten varmaan saanut yhden L:n enemmän ja täyden kympin todistuksen jos äiti ei olisi elämää pilannut jo sikiönä.

Kaikki täällä on myrkyllistä ja vaarallista, mutta vaikuttaa se äidin mielialakin sikiöön. Jatkuva syyllistäminen ei ainakaan paranna tilannetta. Mutta, on hyvä, että on täydellisiä äitejä olemassa, ainakin kirjoittajien mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
sivusta huuteleva
Jaa, millainen oppija tyttöni olisi ollut, jos en olisi polttanut yhtään raskausaikana. Lukiosta sai päättötodistukseen lukuaineiden keskiarvoksi 9,37, kolme ällää ja yksi E kirjoituksista. Sitten vielä ensimäisellä hakukerralla suoraan yliopistoon ja sille tiedealalle mihin halusi. Olisi sitten varmaan saanut yhden L:n enemmän ja täyden kympin todistuksen jos äiti ei olisi elämää pilannut jo sikiönä.

Kaikki täällä on myrkyllistä ja vaarallista, mutta vaikuttaa se äidin mielialakin sikiöön. Jatkuva syyllistäminen ei ainakaan paranna tilannetta. Mutta, on hyvä, että on täydellisiä äitejä olemassa, ainakin kirjoittajien mukaan.
Kiillota sinä kruunuasi, kun lapsesi on noin hienosti pärjännyt. Toivottavasti hän ei tule myöskään kärsimään lapsettomuudesta tupakointisi vuoksi. Olet hyvin onnekas, jos lapsesi tuska on jäänyt kohtuun. Itse henk.koht. en olisi ikinä uskaltanut ottaa moista riskiä. En voisi elää sen tuskan kanssa, jos joutuisin epäilemään aiheuttaneeni tietoisesti lapsilleni jotain ikävää. Saat vapaasti haukkua minua "syyllistämisestä" ja "täydellisenä esiintymisestä", parempaan argumentointiin tuskin kykenet.
 
Viimeksi muokattu:
Tupakoiva odottaja
Tätä ketjua lukiessa on kyllä saanut käydä läpi oikean tunteiden kirjon, milloin naurattaa, milloin itkettää ja milloin tekisi mieli lyödä vastaajia halolla päähän.

Kuten moni on jo sanonutkin, haukkumisella ei päästä puusta pitkälle toisin kuin tukemisella ja tsemppaamisella. Riippuvuudet ovat erilaisia, jokainen tupakoitsija on erilainen. Itsekkin luulin voivani lopettaa heti niiden kahden maagisen viivan jälkeen, mutta kuinkas kävikään. Lopetin vasta muutaman viikon jälkeen ja sitten ratkesin uudelleen. Nyt kamppailen joka päivä ja joka tunti addektiotani vastaan ja välillä voitan ja välilllä häviän. Päämääränä ja toiveena olisi silti saada lopetettua kokonaan, mutta tähän tarvitsen tahdonvoiman lisäksi PALJON tukea ja tsemppiä läheisiltäni. Ymmärrän aloittaja todella hyvin enkä voi häntä syyllistää, enkä voi syyllistää yhtään ketään vaikka odotusajan tupakointia en hyväksykkään. Moni tupakoiva odottaja varmasti kokee pohjatonta syyllisyyttä tavastaan ja yrittää parhaansa mukaan etsiä keinoa lopettamiselle. Tätä prosessia ei yhtään helpota syyllistäminen ja haukkuminen itsekkääksi ja paskaksi mutsiksi.
 
adhd
Jaa, millainen oppija tyttöni olisi ollut, jos en olisi polttanut yhtään raskausaikana. Lukiosta sai päättötodistukseen lukuaineiden keskiarvoksi 9,37, kolme ällää ja yksi E kirjoituksista. Sitten vielä ensimäisellä hakukerralla suoraan yliopistoon ja sille tiedealalle mihin halusi. Olisi sitten varmaan saanut yhden L:n enemmän ja täyden kympin todistuksen jos äiti ei olisi elämää pilannut jo sikiönä.

Kaikki täällä on myrkyllistä ja vaarallista, mutta vaikuttaa se äidin mielialakin sikiöön. Jatkuva syyllistäminen ei ainakaan paranna tilannetta. Mutta, on hyvä, että on täydellisiä äitejä olemassa, ainakin kirjoittajien mukaan.
Niin, ehkä hän olisi sitten ollut lapsinero. Voi tyttöparkaa kun riistit sen häneltä, nyt saa olla ihan tavallinen tallukka.

Itse tunnen parikin adhd-lasta, joiden äidit tupakoivat raskauden aikana (ja vielä nykyäänkin). Tutkimuksilla on todettu selvä yhteys tupakoinnin ja adhd:n välille. Tunnen myös yhden aikuisen jolla adhd, myös hänen äitinsä on aina polttanut. Vaikka tämä ystäväni toki äitiään rakastaakin, on seassa myös katkeruutta siitä, ettei äiti voinut olla polttamatta joitakin kuukausia niin että hänen elämänsä olisi ollut helpompaa. Koulussa kohdeltiin tyhmänä, hankalana lapsena, siihen aikaan kun ei vielä ollut tietoa adhd:stä (ainakaan niin paljon). Sitä ei tiedäkään mitä ongelmia se voi tuoda, jopa äiti-lapsisuhteeseen aikuisella iällä, kun lapsi saa tietää mistä hänen ongelmansa johtuvat. Itsekkäästä äidistä. Varsinkin nykyään kun on tietoa vaikutuksista, ja silti siitä ei välitetä.
 
Viimeksi muokattu:
tupakoikaa ihmeessä.
Se se vasta on säälittävää, että raskaana olevat röökaajat piittaavat oman lapsensa terveydestä vähemmän kuin tuntemattomat sivulliset.

Sen kun poltatte ja vaikka vedätte viinaa koko raskausajan - oma asiahan sekin on - mutta sellaisen puolustelu on lapsellista ja ällöttävää.
niimpä!! siinä sitte itkette ku lapsi on kehari ja on niin vaikeaa.
 
Viimeksi muokattu:
onneksi on netti
Tässä tupakoivat raskaana olijat -yhteydessä on kyllä loistavaa että on netti.

Ensin tupakoijat saavat puolustella älytöntä riippuvuuttaan täällä. Moni ei muuten purnaa tupakan hinnasta.

Sitten kun se lapsi on syntynyt niin voivat purnata itkuisuudesta, jatkuvista tulehdussairauksista, huonosta ihosta ja rahanmenosta. Rahanmenosta lääkkeisiin ja terveyskeskusmaksuihin. Silloinkaan ei se röökin hinta kirpaise.

Huono äiti on huono äiti vaikka voissa paistaisi tai nikotiinilla päänsä tervaisi.
 
Redheat
On teillä kans ihmiset jutut ja huolenaiheet :D niin usein tuomitaan muita ja puolustellaan omia tekosia, ettei ehditä keskittymään olenaiseen. Minä tupakoin koko raskauden ajan ja terve tyttö tuli. Vaikka kuulun näihin ns. Huonoihin äiteihin, niin voin kyllä sanoa rakastavani tytärtäni koko sydämestäni ja haluavani hänelle pelkkää hyvää. Itse taistelin koko raskauden ajan masennuksen kanssa (jota olen sairastanut jo ennen raskautta useamman vuoden), niin en tarvinnut siihen lisä stressiksi vielä kauheita nikkiksiä. Kyllä tiedän nuo kaikki mahdolliset ongelmat ja mahdolliset jälkisairaukset, että niistä ei tarvitse kertoa enempää. Enkä ota vastaan yhtään kommenttia moraalittomasta käytöksestä tai vastaavasta, koska tupakka oli minun henkireikäni.
 
Hävettää
Kun kuulin että odotan ensimmäistä lastani tupakointi loppui kuin seinään. Olin polttanut 5 vuotta. Positiivisen testin jälkeen kävin ulkona polttamassa yhden ja se oli siinä. Olin silloin 19v. Ratkesin pari kk synnytyksen jälkeen ja siihen loppui imetyskin.
Nyt 6 vuotta taas polttaneena odotan toista lastani, oon nyt viikolla 23. En oo vielä pystyny lopettamaan kokonaan vaan poltan n.3-7 tupakkaa päivässä. Sikiö on kasvanut normaalisti ja kaikki näyttäs olevan UÄ:ssä hyvin. En kuitenkaan luota tähän vaan pelkään koko ajan mitä pahaa voin aiheuttaa lapselle. Silti jostain selittämättömästä syystä sytytän aina sen tupakan. Ehkä se johtuu siitä koska EN ole saanut kritiikkiä mistään. Neuvolassakin sanoivat että jos pystyn vähentämään viiteen tupakkaan päivässä niin se on hyvä. Ehkä uskottelen alitajuisesti itelleni että ei oo vaaraa ku poltan vaan sen n.5 tupakkaa/pv vaikka tiiän silti että ei näin ole.
Minä ainakin arvostan kritiikkiä ja sitä toivon kuulevani. Jos vaan hyssytellään ja ollaan että kyllä sinä siihen vielä pystyt ja hyvä ku oot ees vähentäny nii sillähän vaa vahvistetaan odottavan äidin tunnetta siitä että ei oo hätää ja tupakointi on "sallittua". Mulle ainakin on tullu tällänen tunne ja tunnen olevani "oikeutettu" polttamaan koska ei sitä kukaan multa oo kieltäny.
Kiitän kaikki jotka täällä on käyny ilmasee paheksuntansa, tuli paha mieli ja melkein itku vaikken tunne edes teitä ja ei teidän mielipiteen pitäisi ratkaista mitään. Mutta kun en sitä kritiikkiä saa muualta nii oon tyytyväinen että sain sitä täältä. Voi olla että ei syty enää tupakka täällä ja voin hieman turvallisemmin mielin jatkaa pienen ihanuuden odottamista. Vaikeaa siitä varmasti tulee mutta kyllä sitä selkärankaa löytyy ja jos tuntuu ettei nii sit se etitään...prkl.
Tsemppiä kaikille odottajille ja lapsesta haaveilijoille.
Mua tsemppas noi kritiikit ja sai naama punasena häpeestä lukee näitä.
Ei pidä tehä mitn mistä ei kestä kuulla kritiikkiä ja tää on mulle sellanen aihe.
Joten kiitos vielä.
 
Wanted! Perfect mother!
Sit kohan tänne ilmestyy sellanen äiti joka oikeesti ilkee väittää itteesä täydelliseks ilman että on koskaan virheitä tehny nii hällä voi olla oikeius mainita muiden äitien virheistä. Muut lässyttäjät jotka pidätte itteenne täydellisinä ja todistatte sen jo vääräksi haukkumalla tänne muita nii pysykää poissa...voin taata että jos arvostelette, poljette maahan ja tuomitsette vieraita ihmisiä nii varmasti teette sen myös lapsillenne...ihanaa lapsuusaikaa vaa lapsillenne ja toivottavasti ette aiheuta traumoja ja itsetunto-ongelmia lapsille koska jos nyt pilkkuu viilataan nii sellasiahan ne nykyajan kouluampujat ym ovat.
 

Yhteistyössä