tupakointi raskaana???

  • Viestiketjun aloittaja pottapää
  • Ensimmäinen viesti
No heh heh hee taas
Sit kohan tänne ilmestyy sellanen äiti joka oikeesti ilkee väittää itteesä täydelliseks ilman että on koskaan virheitä tehny nii hällä voi olla oikeius mainita muiden äitien virheistä. Muut lässyttäjät jotka pidätte itteenne täydellisinä ja todistatte sen jo vääräksi haukkumalla tänne muita nii pysykää poissa...voin taata että jos arvostelette, poljette maahan ja tuomitsette vieraita ihmisiä nii varmasti teette sen myös lapsillenne...ihanaa lapsuusaikaa vaa lapsillenne ja toivottavasti ette aiheuta traumoja ja itsetunto-ongelmia lapsille koska jos nyt pilkkuu viilataan nii sellasiahan ne nykyajan kouluampujat ym ovat.
Kukaan kai ei väitä olevansa täydellinen äiti, mutta yleensä siihen edes pyritään, tai siis virheiden minimointiin. Jos on niinkin selkeää näyttöä jonkin haitallisuudesta kuin tupakanpoltosta raskausaikana on, tuo tapa tietysti lopetetaan. Ympäristömyrkkyjä me kaikki valitettavasti joudumme kestämään, mutta sille ei tietysti voi mitään. Mutta ymmärrätkös, normaalit ihmiset yrittävät kaikkensa, että poistavat ne haitalliset tekijät, joihin on mahdollista vaikuttaa?

Mielestäni en lyttää ketään, enkä todellakaan ymmärrä, miksi vertaat lapsiani tupakkaa polttaviin odottajiin... Lapsiani minulla ei ole mitään syytä lytätä eikä yleensä edes juuri moittia.
 
Viimeksi muokattu:
W.P.M!
Kukaan kai ei väitä olevansa täydellinen äiti, mutta yleensä siihen edes pyritään, tai siis virheiden minimointiin. Jos on niinkin selkeää näyttöä jonkin haitallisuudesta kuin tupakanpoltosta raskausaikana on, tuo tapa tietysti lopetetaan. Ympäristömyrkkyjä me kaikki valitettavasti joudumme kestämään, mutta sille ei tietysti voi mitään. Mutta ymmärrätkös, normaalit ihmiset yrittävät kaikkensa, että poistavat ne haitalliset tekijät, joihin on mahdollista vaikuttaa?

Mielestäni en lyttää ketään, enkä todellakaan ymmärrä, miksi vertaat lapsiani tupakkaa polttaviin odottajiin... Lapsiani minulla ei ole mitään syytä lytätä eikä yleensä edes juuri moittia.

Joo, oot ihan oikeessa tossa. Mut ku tiiän et joka odottajalla on omat heikkoutensa ja niistä ei noin vain yli päästä nii miks ihmeessä pitää rueta moittimaan ja arvostelemaan. Jokainen ihminen on erilainen. Miks ei avoimesti moitita ja saarnata makeaan koukkuun jääneitä, pelkästään penkkiurheilua harrastavia, epähygieenisesti eläviä tai muuten huonot elämät tavat omaavia äitejä kuin aina vaa pelkästään tupakoivia. Tupakka on kyllä aikamoinen myrkky mutta toisen lasta voi vahingoittaa enempi huono ruokavalio raskausaikana kun toisen lasta pari savuketta päivässä. Ei pidä kattoo asioita putkinäöllä. Ja normaaleja ihmisiä ne tupakoitsijatkin ovat, he vaa kamppailevat pahan riippuvuuden kanssa.
Kiva kuulla että lapses ovat tottelevaisia..eikä pieni moittiminen pahaa tee. Tarkoitin lähinnä niitä lapsia jotka joutuvat alistavan, syrjivän, vanhempien paheksuvan tai muutn "traumaattisen" lapsuuden kokemaan.
 
Viimeksi muokattu:
huips
Joo, oot ihan oikeessa tossa. Mut ku tiiän et joka odottajalla on omat heikkoutensa ja niistä ei noin vain yli päästä nii miks ihmeessä pitää rueta moittimaan ja arvostelemaan. Jokainen ihminen on erilainen. Miks ei avoimesti moitita ja saarnata makeaan koukkuun jääneitä, pelkästään penkkiurheilua harrastavia, epähygieenisesti eläviä tai muuten huonot elämät tavat omaavia äitejä kuin aina vaa pelkästään tupakoivia. Tupakka on kyllä aikamoinen myrkky mutta toisen lasta voi vahingoittaa enempi huono ruokavalio raskausaikana kun toisen lasta pari savuketta päivässä. Ei pidä kattoo asioita putkinäöllä. Ja normaaleja ihmisiä ne tupakoitsijatkin ovat, he vaa kamppailevat pahan riippuvuuden kanssa.
Kiva kuulla että lapses ovat tottelevaisia..eikä pieni moittiminen pahaa tee. Tarkoitin lähinnä niitä lapsia jotka joutuvat alistavan, syrjivän, vanhempien paheksuvan tai muutn "traumaattisen" lapsuuden kokemaan.
Tyypillista tupakoitsijan puhetta: raukkaparka-tupakoitsijat ovat syrjittyja, paheksuttuja "terveysfasistien" uhreja? Kylla itseani kovasti ottaa paahan, kun nama"uhrit" sadesaalla tulevat saastuttamaan minun (mahapystyssa nakyvasti) ja 2-vuotiaani hengitysilman bussipysakilla, kun haluavat sateensuojassa tupakoida. Onneksi kaikki epakohteliaat teot kanssaihmisia (omaa syntymatonta lasta) kohtaan voidaan selittaa: Riippuvuudella! Jos olette kerran niin sairaallloisen riippuvaisia niin hankkikaa nyt hyvat ihmiset hoitoa!
Onko tupakointi tai syrjiva/alistava aiti ainoat vaihtoehdot? Tupakointi on yksi harvoja aineita, joista on TAYSIN KIIStATONTA nayttoa vaarallisuudesta eika MITAAN positiivista terveysvaikutusta. Usein tupakoitsijat ehtivat kuitenkin kuolla mm. keuhkoahtaumatautiin ennen kuin saavat sen keuhkosyovan (vain asbesti on viela pahempi). Myos naytto tupakoivien odottajien lapsien terveysvaikutuksiin on kiistaton. Se etta jonkun yksittaisen tupakoitsijan lapsi ei ole ADHD on ihana juttu, mutta ei valitettavasti takaa, etteiko jonkun toisen tupakoitsijan lapsi voisi sita saada suuremmalla todennakoisyydella kuin tupakoitsemattoman lapsi.
Kylla muutkin aidit pidattaytyvat monesta asiasta ja lihavia paheksutaan julkisessa terveydenhuollossa ja sokeritautiset odottajat myos heikkoina ihmisina, joten terveysfasismia kylla kohdistuu kaikkiin aiteihin. Monet aidit joutuvat myos tekemaan kompromisseja terveytensa kanssa, jotta syntymattomilla lapsilla olsi paremmat elinolot (epilepsia, mielenterveyslaakkeet, syopahoidot, voimakkaat sarkylaakkeet). Naihin aiteihin verrattuna olette kylla hiukan saalittavia vikisijoita! Kunhan nyt minimeissa edes varmistaisitte, ettette altista ymparistoanne passiiviselle tupakoinnille! Itsekkaita olette minun silmissani vaikka kuinka saalia anelisittekin nailla palstoilla.

Itsekin luovun kaikista ruuista, joita ei suositella raskaana ollessa syotavan (raakakala, maksa, salmiakki (ulkomailla), iso osa juustoista, kahvi, alkoholi taysin...), pyrin liikkumaan paivittain ja syomaan terveellisesti. Minua ei kiinnosta, mita ymparisto on mielta dieetistani, koska pyrin vain valttamaan sen, etta en olisi lastani vaarantamassa. Odotusaika on lyhyt ihmiselamassa. Mielestani olen sen ajan valmis uhrauksiin. Noh, ehkapa asenteeseeni vaikuttaa, etta naita ihmeita on vuosia odoteltu. En pida itseani erityisen hyvana tai huonona ihmisena/aitina (en liiku aiti ringeissa) vaan teen valintani omien arvojeni mukaan.

Jos nyt joku ei paase siita tupakasta millaan eroon, niin ikavaa, mutta en ymmarra, miksi taalla palstalla taytyy riehua tupakoinnin puolesta noin vahvasti. Antakaa niiden raukkaparkojen, jotka todellakaan eivat voi sairaudelleen mitaan, olla rauhassa. Mutta alkaa tulko tanne puolustelemaan tupakointia raskausaikana ( ja nain lisaamaan tupakalle altistuneiden sikioiden maaraa) yleisesti, koska tupakointi ei todellakaan ole sikion etu. Ei vaikka jonkun tupakoitsijan tytar olisi hymypatsaan saanutkin (moni tupakoimattomankin aidin lapsi muuten on sen saanut). Osa tupakoitsijoista muuten pystyy lopettamaan tupakoinnin raskauden ajaksi, joten heille on turha taalla palstoilla "antaa" lupaa tupakoida.
 
Viimeksi muokattu:
nonni
Kylla muutkin aidit pidattaytyvat monesta asiasta ja lihavia paheksutaan julkisessa terveydenhuollossa ja sokeritautiset odottajat myos heikkoina ihmisina, joten terveysfasismia kylla kohdistuu kaikkiin aiteihin.
Siihen on hyvä syy - kun riskejä tunnetaan, niiden minimointi on LAPSEN suojelua. Ja jos äiti ei kykene luonteenheikkouttaan suojelemaan omaa lastaan omilta valinnoiltaan, silloin terveydenhuollon tehtävänä on kannustaa siihen. Eihän Suomessa ketään PAKOTETA lopettamaan tupakointia (tai edes ryyppäämistä, huumeidenkäyttöä) vaikka ehkä syytä olisi.
 
Viimeksi muokattu:
Viki
Mä en ite ole ikinä polttanut mutta mies polttaa ja vaikka ei sisällä poltakaan niin silti hieman hirvittää se, mitä tupakointi ehkä aiheuttaa tulevalle massuasukilleni jos joskus ulkona kuljetaan yhdessä tai autossa tms. kun mies tupakoi...Eihän näitä tällaisia tilanteita jatkuvasti ole mutta...kai tämä tällainen hötkyily kuuluu asiaan.

Mistä sen kuvan/videon siitä tupakoinnin takia kouristelevasta sikiöstä löytäisi?
 
aklus
Jos ei millään pysty lopettamaan tupakointia raskaana ollessaan, suosittelen kuitenkin polttamaan lisäaineetonta tupakkaa esim. Manitouta, jota myydään ainakin Helsingissä Havanna-Aitassa, Stockmannilla ja Tampereella sekä Stockmannilla että Sokoksella. Terveellistä Manitoukaan ei varmasti ole, mutta monet sitä polttaneet ovat sanoneet tupakointinsa vähentyneen huomattavasti verrattuna normitupakkaan. Tavallisiin tupakoihin lisätään riippuvuutta pahentavia ainesosia. Olen polttanut pääasiassa Manitouta reilun vuoden verran noin 2-4 tupakkaa päivässä, viihteellä ollessa on kulunut enemmän. En ole huomannut minkäänlaisia fyysisiä oireita lopettamisyritysten jälkeen. Riippuvuuteni tupakkaan on siis täysin henkistä laatua. Raskaus toiveissa ja toivon olevani riittävän vahva lopettamaan tupakoinnin, koska en todellakaan haluaisi vahingoittaa lastani ennen kuin hän on edes nähnyt päivänvaloa.

Kannattaa opetella käärimään tupakkansa, koska tietääkseni Manitouta myydään askeissa ainoastaan Helsingissä (jos enää sielläkään). Tietysti paras vaihtoehto on lopettaa kokonaan, mutta tiedän itsekin kuinka vaikeaa se on, niin en todellakaan syyllistä. Mutta yrittää pitää kuitenkin.
 
Mie vaan
Kertokaa mulle yks asia: Te jotka poltatte 1-2 askia päivässä eli jopa 40 savuketta joka jumalan päivä - miten te ehditte tehdä mitään muuta? Töissä ollessa oletettavasti ei voi koko ajan polttaa, jos on sisätyö. Jos nukkuu 8 tuntia ja on töissä 8 tuntia, lopun 8 tunnin aikana pitäis polttaa 5 savuketta joka tunti eli sytyttää uus 12 minuutin välein. Eli pitääkö kotona sitte polttaa koko ajan ketjussa? Sehän on tietty ihan sama jos ei oo raskaana. Suorastaan terveellistähän se on pikku taaperolle tai isommallekin veikalle kotosalla etsiskellä sinisen savun lomasta äitiä, joka "vaan äkkiä polttaa yhen röökin".
 
Ei tupakkaa
Rankkoja pitää kokemusten olla et se tupakka "sallitaan" avioero, miehellä salarakas joka yhtäkkiä onkin mun kanssa yhtäaikaa raskaana. Mies toivo mulle keskenmenoo painosti aborttiin jäin yksin jo valmiiks 4 lapsen kanssa. Uskokaa tai älkää mieli tekee viinaa, huumeita ja tupakkaa. Mikä helvetti saa rakastamaan tätä vahinkolasta jota odotan yksin kaksnaamaselle paskalle. Ainii eilä pidä unohtaa, että mies on myös väkivaltainen ja uhkailee jopa repiä sikiön ulos henkarilla. Itekki välillä toivon keskenmenoo, mutta tupakkaan tai muuhunkaan riskiä lisäävään en koske. Haluaisin todella kuulla MIKÄ on niin rankkaa elämässä, että voi oman lapsensa terveyden vaarantaa oli sitten yritetty tai ei toivottu lapsi. Ennen raskautta poltin. Olen myös käyttänyt huumeita, jotka lopetin kun seinään saadessani tiedon raskaudesta. Joten te jotka vertaatte vierotusoireita tietäkää, että huumeistakin pääsee eroon jos tosissaan haluaa. Olen moralisoija, koska en löydä syytä mikä oikeuttaisi lapsen turmelemiseen kohdussa ja mulle automaattisesti sellaset äidit on takuulla syntymänkin jälkeen välinpitämättömiä ja asettaa omat tarpeensa, halunsa ja himonsa lapsen edelle.
 
rv 15+0
Haloo! Eikö kukaan joka alkaa moralisoimaan osaa lukea?? Ekoissa viesteissä selvästi pyydettiin vertaistukea, EI mitään mussutusta siitä kuinka huono ihminen on ja mitä seurauksia tulee jos polttaa. Perustakaa oma mussutus ketju jossa saa itkeä muiden kohtaloa rauhassa!

Yks lopettanut
 
niinpä...
Itsekin polttaneena huudan ja kiljun nimenomaan tuon vertaistuen ja TUEN perään. Jokaikinen tupakoitsija (raskaana tai ei) on varmasti tietoinen, mitä se aiheuttaa tai voi aiheuttaa. Samoin kuin jokaikinen lihava tietää, että suklaassa, voissa ja kermassa on sikana kaloreita ja niitä ei kannattaisi kilotolkulla vetää, jos haluaa laihtua.
Minullekin ekassa raskaudessa (lihava) neuvolantäti "opetti", että tupakoinnin lopettaminenhan on niin paljon helpompaa kuin laihduttaminen, koska syömistä ei voi lopettaa kokonaan!!!

Itse nyt toista odottaessani en onnistunut ihan seinään lopettamaan, mutta radikaalisti vähentämään kuitenkin ja sitten pienellä siirtymäajalla pääsin irti kokonaan. En vielä ainakaan usko, että sitten imetyksen jälkeen en aloittaisi uudestaan, mutta hyvä näin ainakin tässä vaiheessa.

Ainoastaan mieheni tiesi, että poltin alkuun myös raskaana ollessa, mutta todellakin kannusti ja tsemppasi ainoastaan! Uskonkin, että juuri tämän kannustuksen ja kehujen vähentämisestä ansiosta onnistun lopettamaan kokonaan.

Tsemppiä siis kanssasisaret!! Minun "metodini" oli tehdä itselleni erilaisia sääntöjä, kuten alkuun max. 3 tupakkaa päivässä ja sitten ainoastaan se yksi tupakka aamulla (voi että kun olinkin aamulla tikkana pystyssä, kun tiesin, että päivän tupakka odottaa:D:D) Sitten kun meillä olikin yövieraita ja aamutupakalle ei salaa päässyt, niin jäi sekin pois...

Jos ei heti niin pikkuhiljaa!! Repsahdus ei ole totaalinen epäonnistuminen vaan ainoastaan syy skarpata!
 
Rv 9
Hei. En tullut tänne moralisoimaan ketään vaan antamaan oman ajatukseni lopettamiseen vaikkakin ajatukseni saattavat siltä kuulostaa.
Itse olen polttanut monta vuotta noin 10 tupakkaa päivässä sekä viihteellä jopa askeittain.
Tämä on minun toinen raskauteni, edellinen keskeytyi ennen rv 12. Lopetin silloinkin tupakoinnin heti plussien jälkeen, mitä nyt muutama jännitystupakka meni alkuun kun yritti samalla sisäistää asian :) Keskenmenollani ei ollut mitään tekemistä tupakoinnin kanssa.

Itselläni tupakoinnin lopettaminen onnistui kun tupakanhimon yllättäessä ajattelen tulevaa perhe-elämää, kehittyvää lasta vatsassani ja sitä haluanko tulevaisuudessa olla tupakan tuoksuinen äiti lapselleni? Onhan nämä moralisoivia ajatuksia, mutta toimivat minun kohdallani todella hyvin!

Kun tupakkaa alkaa tekemään mieli kannattaa lukea mm. netistä meneillään olevan raskausviikkon kohdalta mitä masussa sillä hetkellä suunnilleen tapahtuu. :) Se että kuvittelen vatsani asukkaalle esim. tällä hetkelle kehittyvän sydänmen loput kammiot sekä keuhko- ja päävaltimot. Tästä mieleeni pakosta juolahtaa että entäpä jos menen tupakalle ja siitä seurauksena juuri tapahtuvaan kehitykseen tuleekin häiriö ja tuleva lapseni joutuu kantamaan seuraukset terveydessään mukana koko elämän ajan? Kuvittelen jälkikasvuni tulevaisuudessa kiittämässä minua siitä mitä aiheutin. Asia on niin kamala että tupakkaa ei tee enää mieli.

Toivottavasti ymmärrätte ideani, sillä en tullut haukkumaan ketään vaan todellakin jakamaan konstini! :)
 
niinpäjoo
Alkuperäinen kirjoittaja niinpä...;11138256:
Itsekin polttaneena huudan ja kiljun nimenomaan tuon vertaistuen ja TUEN perään.
Vaan kun lähinnä tuntuu että se "tuki" mitä täällä halutaan, on luokkaa "Ei se nyt niin vaarallista ole vaikka poltatkin raskaana!"
 
Pullero
Onko pakko tulla moralisoimaan? Olisin mielelläni keskustellut muiden yhtä heikkojen odottajien kanssa, miten tässä tilanteessa voisi toimia ja miltä tuntuu. Miksi te, jotka ette polta, tulette tähän haukkumaan ja kritisoimaan. Tiedän itse varsin hyvin että teen sikiölle huonoa. Mutta mielelläni olisin siitä keskustellut muiden samassa tilanteessa olevien kanssa.

Ja te, jotka vertaatte tupakointia raskausaikana turvavyön käyttämättä jättämiseen tai vihannesten syömättömyyteen, niin teidän kanssanne on ihan turha jutella tästä. tupakoinnin vieroitusoireet ovat samaa luokkaa kuin heroiinista vieroittuminen. Joten en aio keskustella tästä ihmisen kanssa joka vertaa tätä heijastimen käyttöön.

Hei!
Taisitkin jo viestiketjun aloitettuasi sanoa että toivot ettei tästä tulisi mitään viha-keskustelua, mutta tämä taitaa olla kirjaimellisesti niin tulenarka aihe että tunteet lämpenevät suuntaan ja toiseen. En voi antaa vertaistukea, mutta toivottavasti voin silti kirjoittaa sen mitä tuli mieleeni..

Mielestäni olet täysin oikeassa siinä että on helppo arvostella niitä asioita jotka eivät ole heikkous itselle. Minulla on monia ystäviä jotka polttavat, ja sairaanhoitajana tiedän myös että tupakoinnin lopettaminen on vaikeampaa kun heroiinin käytön lopettaminen (kuten taisitkin sanoa).

Itse olen hieman ylipainoinen ja taistellut sen asian kanssa koko elämäni, ja jos alkaisin polttaa niin olisikin varmasti helpompi laihtua kun ruokahalu vähenee. Mutta kyse ei ole nyt ollenkaan siitä mikä on vaikeampaa, vaan siitä mitä asialle tekee. Itse olen alkanut laihduttaa jo monta vuotta sitten, ja hitaasti päässyt parempaan painoon. Nyt ensimmäistä kertaa raskaana ja yritän syödä monipuolisesti ja riittävästi jotta vauva voi hyvin, mutta mahdollisimman vähän ettei paino nousisi liian paljon. Paino onkin lähtenyt vähän alaspäin, ja alkuraskaudesta sen ei kai vielä pitäisi olla vaarallista. Aion kuitenkin ottaa yhteyttä ravitsemusterapeuttiin yms. että voin varmistaa asian.

Ajattelinkin että koska selvästi tiedät miten vaarallista tupakointi on sikiölle ja lapsen tulevaisuudelle, oletko ottanut yhteyttä ammattilaisiin? Neuvolassa voitaisiin varmasti auttaa asian kanssa, ja sekä sinä että vauvasi voisitte saada apua...?

Viestilläni en siis millään tavalla halua tuomita, vaan näen että asia todella vaivaa teitä. Tästä tuomitsemisesta voin juuri ylipainoni kanssa taistelleena sanoa että toisten ongelmat ne on aina niin helppoja ratkaista. Siksi ehkä me jotka emme koskaan ole polttaneet voimme helposti tuomita tupakoivan äidin, mutta unohdamme että heikkoutemme meillä on kaikilla. Toivon että saat apua pian ja että vauvasi syntyy terveenä! Hanki viimeistään raskauden jälkeen apua tupakointiin, koska silloinkin voit tehdä suuren vaikutuksen lapsesi tulevaisuuteen. Jaksamista ja voimia taisteluunne!!

T: Pullero odottaja
 
Viimeksi muokattu:
Sivusta kommentoija
Mun mummo poltti yli 40v. Myös 3 raskauden aikana, 40-50-luvuilla. Mutta lopetti kerrasta polttamisen, kannatuksen vuoksi 1980-luvulla kun miehensä sairastui syöpään eikä voinut enää polttaa.

Jotenkin tuntuu aika naurettavalta :D Mutta jokainen tyylillään. Nykyään mummo elää edelleen (92v), kolmesta tyttärestä kaikki ovat olleet hyvin sairaita pienestä pitäen ja yksi heistä on kuollutkin sairauksiinsa viisikymppisenä.


Ja jos on tupakoinut viitisentoista vuotta, on se kyllä hatunnoston arvoinen suoritus kun onnistuu odotusaikana lopettamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eri näkemyksen tuoja
Nyt kun luin näitä kommentteja, monet näistä ovat syyllistäviä tätä tupakoivaa äitiä kohtaan. Mielestäni on parempi, että äiti on yrittänyt lopettaa ja on vähentänyt (paljon) siihen nähden mitä polttaisi esim. ennen raskautta. Mielestäni on jokaisen äidin oma asia polttaako vai ei, ja kukaan muu äiti ei saisi toimita tätä polttavaa äitiä huonoksi, koska pelkällä tupakin poltolla ei voida tuomita että on huono äiti.

Olen kuullut/kokenut että neuvolan tädit sanovat tupakoitsija äideille, että poltatko, ja äiti vastaa että kyllä ja kysyy oletko yrittänyt lopettaa tai vähentää. Ja tämä äiti on vastannut entisen tupakoinnin määrän ja sanonut sitten nykyisen määrän, niin neuvolassakin tädit olivat sanoneet että ON PAREMPI että raskaana oleva äiti polttaa sen 3-5 tupakkaa jos on pakko, entä kuin STRESSAA sen edestä, koska se stressaaminen on "yhtä vaarallista " lapselle.
 
heogneoei
Taas tuota: on jokaisen äidin oma asia. Mutta kun ei ole, vaan se on myös syntymättömän lapsen asia. Ja syntymänsä jälkeenkin lapsi saa tupakan myrkkyjä äidinmaidossa ja pahimmillaan huoneilmassa ym.

On vähän liian liberaalia sanoa, että se on vain äidin asia. Joka äiti saa vähän liiankin vapaasti päättää, miten huonot eväät antaa lapsensa elämään. Ei ole lasten edun mukaista lässyttää aikuisille, ettei vain kenellekään tulisi paha mieli. Tupakointi vahingoittaa äitiä ja lasta ja sillä selvä. On toinen asia, että sitä on vaikea lopettaa eikä jokainen onneton aloittanut pysty siihen edes lapsensa takia. Mutta pitäisi pystyä jo ennen raskautta, se nyt on selvää.

Ja se pitäisi joka äidin ja muidenkin tietää ilman neuvolan naputuksiakin.
 
Mama polttaja
Hei.
Olen nyt rv.23 ja olen polttanut 7 tupakkia päivässä. Harmittaa, kun en ole pystynyt lopettamaan.
Lohdutusta tuo se etten ole ainoa joka ei ole pystynyt lopettamaan.
Täytyy nyt ottaa vaan niskasta kii ja lopettaa;) toivottavasti onnistun. Vaikka
Nikotiinipurkan avulla. Tsemppiä niillekkin jotka yritätte. Se todellakin on sen arvoista.
 
seli seli
Alkuperäinen kirjoittaja Eri näkemyksen tuoja;11205476:
neuvolassakin tädit olivat sanoneet että ON PAREMPI että raskaana oleva äiti polttaa sen 3-5 tupakkaa jos on pakko, entä kuin STRESSAA sen edestä, koska se stressaaminen on "yhtä vaarallista " lapselle.
Taitaa tämmöiset neuvolantädit olla itsekin sauhuttelijoita.
 
ensimmäisen odottaja :)
olen polttanut noin 15 vuotta ja pari viikkoa sitten tein plussa testin :) heti ajattelin että nyt on pakko lopettaa vaikka vaikeaa se tulee olemaan (kolme vuotta sitten keskenmeno). samalla myös mietin että olen rv6+ ja mähän poltin ennen testin tekoa noin 10-15 tupakkaa päivässä,onkohan lapsella varmasti kaikki hyvin,myös alkoholia tullut nautittua runsaasti ennen plussaamista..ostin heti nikotiini purkkaa koska parempi vaihtoehto sekin on. purkka auttoi yllättävän hyvin vieroitus oireisiin,eikä edes tehnyt mieli polttaa savuketta..sitten jostain syystä tuli tressiä ja poltin yhden päivän noin 5 savuketta.. :( ja nyt todella paha morkkis.. yritän nyt tosissani lopettaa enkä kyllä polta enään ainuttakaan savuketta vaan jauhan tuota nikotiini purkkaa senkin eestä :D parin viikon päästä eka neuvolla niins saa siellä sitten purkaa tunteitaan kunnolla :) mietin myös että jos varalta kävisi yksityisellä ultrassa ihan oman mielen rauhan takia.. koko ajan mielessä että mitä jos tää on kohdunulkopuolinen raskaus tai mitä jos saan taas keskenmenon..mua ressaa sekin kun ei ole oikeastaan mitään raskaus oireitakaan.. mitä nyt rinnat turvonneet ja kipeät ja mahaa välillä vihlasee...mutta ei muuta vaikka tiiän kyllä että monillakaan ei oo välttämättä mitään oireita..mutta mää jotenki mietin ja tressaan onko kaikki varmasti ok :(

jotku on tosiaan sanoneet että ei pari tupakkaa päivässä haittaa jos on ihan pakko..mutta yritän kuitenki kovasti olla ilman koska ensimmäinen lapsi kyseessä..
 
mie
hei, Tsemppiä sinulle:) Kyllä se vaan niin on että kun lasta odottaa ei ole mitään tekosyytä jatkaa tupakoimista. Turhaa on syyllisyyttäkään kantaa ja pelkokin on turhaa. Elämässä sitä tekee parhaansa tässä hetkessä ja sinä ihan varmasti pystyt lopettamaan. Itsekkin saman asian läpi käyneenä. Elämässä on erivaiheita ja raskaana olo on niitä vaiheita, kun tupakasta ei ole kuin harmia sinulle ja lapselle joten siksi olet päättänytkin lopettaa. Et tarvitse yhtä etkä kahta, ei kukaan tarvitse:) Sä oot ihan paras.
 
piippola
Minä poltin esikoista odottaessani n10-15 tupakkaa päivässä. Lapsi syntyi alipainoisena keskosena ja joutui olemaan sairaalassa 3kk. Johtuen ehkä hänen pienestä iästä ja koosta, ei hän kärsinyt vierotusoireita. Kehittyi normaalisti, mutta hänellä oli 3vuotiaaksi asti rasitus astma. Nyt lapsi 12 vuotta, fiksu koululainen.
Toista lasta odottaessani poltin 2-5 tupakkaa päivässä, välillä saattoi mennä päiviä ilmankin. Lapsi syntyi alipainoisena muutamia viikkoja ennen la. Ei vierotusoireita ja pääsi kotiin kanssani jo seuraavana päivänä. Kehittynyt normaalisti, atooppinen ihottuma. Vilkas fiksu koululainen.

Johtuiko tupakasta? En tiedä. Painaako syyllisyys? Kyllä.
 
Tupakoiva+pullea odottaja
Alkuperäinen kirjoittaja HÄVETKÄÄ VALEHTELIJAT!;9387781:
Ei todellakaan ole mikään fakta näin! Tämä on tupakoivien äitien itselleen kehittämä mantra jotta voi paremmin perustella itsekästä tarvettaan pössyyttelyyn!!!

MIKÄÄN TUTKIMUS MAAILMASSA EI OSOITA ETTÄ STRESSI AIHEUTTAISI KESKENMENOJA.. EI TUPAKOINNIN LOPETTAMISESTA JOHTUVA EIKÄ MUUNKAANLAINEN.

ZIISUS MILLAISIA VALHEITA IHMISET ON VALMIITA KEKSIMÄÄN PUOLUSTELLAKSEEN SELKÄRANGATTOMUUTTAAN!!!!

JA JOO-O TUPAKOITSIJA EI TOSIAAN OLE MIKÄÄN HYVÄ ÄITI KUN ALUNPERIN JO OSOITTAA KYVYTTÖMYYTTÄ PISTÄÄ LAPSEN TERVEYDEN EDUN OMIEN MIELITEKOJENSA EDELLE!!!



Tähän on sen verran pakko kommentoida että on se kumma kun neuvolatäti ja lääkäri kummatkin sanoi että tupakoinnin lopettaminen äkillisesti ja kova stressi saattaa aiheuttaa keskenmenon! hieman ihmetyttää jos ihmiset jotka ovat olleet montakymmentä vuotta töissä ja tietävät asioista PIKKASEN enemmän kuin sinä sanovat aivan muuta. Että sinuna jos et ole lääkäri/asiantuntia niin pitäisin suuni kiinni ihan suosiolla.

Omasta mielestäni on aivan mahtavaa että odottavat äidit ovat pystyneet vähentämään tupakan polttoa ja vielä mahtavempaa että ovat lopettaneet kokonaan. Se on paljon parempi vähentää kun että vätäisi entiseen tahtiin. Ja mielestäni on paljon "parempi" että polttaa tupakkaa kun juo alkoholia, enemmän siitä on haittaa vauvalle. Vaikka kummatkin ovat TIETENKIN huonoja tapoja.
Kaverini äiti on vetänyt maksiaskin päivässä tupakkaa ja kappas kummaa täysinterve lapsi eikä minkään laisia oppimis vaikeuksia ole ollut (ihan keskiverto koululainen jollei jopa hieman parempikin) eikä ylivilkkautta yms...tietenkään se ei sitä tarkoita että kaikille samalla tavalla kävisi.

Itselläni on nolla toleranssi alkoholin kanssa en suostu edes yhtä huikkaa maistamaan mutta tupakoinnin kanssa en ole vielä päässyt haluttuun pisteeseen.
itse olen miettinyt sähkötupakan hommaamista mutta siitä ei ole hirveästi tutkimuksia tehty että mitä vaikutuksia on raskaana oleville( tai itse en ainakaan ole löytänyt) mutta ainakin voisin olettaa että vähemmän myrkkyjä siinä on kun normaalissa tupakassa.

Raskaus viikkoja kohta 17 ja kaikki on edelleen hyvin(tupakoinnista/lievästä ylipainosta huolimatta)!
 
Savuton
Alkuperäinen kirjoittaja Eri näkemyksen tuoja;11205476:
Nyt kun luin näitä kommentteja, monet näistä ovat syyllistäviä tätä tupakoivaa äitiä kohtaan. Mielestäni on parempi, että äiti on yrittänyt lopettaa ja on vähentänyt (paljon) siihen nähden mitä polttaisi esim. ennen raskautta. Mielestäni on jokaisen äidin oma asia polttaako vai ei, ja kukaan muu äiti ei saisi toimita tätä polttavaa äitiä huonoksi, koska pelkällä tupakin poltolla ei voida tuomita että on huono äiti.

Jos oma mukavuudenhalu menee lapsen turvallisuuden, terveyden ja kehityksen edelle, ei ole valmis äidiksi.

Suurinta ihmettelyä aiheuttavat ne tupakka-äidit, jotka ovat ihan yrittämällä yrittäneet lasta.
Suositusten mukaan tupakointi pitäisi lopettaa kolme kuukautta ennen raskauden alkua, tällöin myrkyt ovat poistuneet elimistöstä ja lapsi saa taatummin terveemän alun.
Tupakoinnin lopettamisen pitäisi olla se ensimmäinen asia, jota vauvakuumeileva nainen tekee ennen ehkäisyn poisjättöä.

Raskausajan tupakointi ei myöskään ole naisen oma asia. Se on syntymättömän lapsen, sekä myös lapsen isän asia. Mutta erityisesti lapsen asia, hän joutuu kantamaan seuraukset itsekkyydestäsi.
Mitä se lapsesi sanoisi, jos pystyisi itseään kohdusta puolustamaan? Mitä se lapsesi tykkäisi jatkuvasta hapenpuutteesta, jota äiti tupakallaan aiheuttaa?

Mitä lapsesi isä tykkää siitä, että pahoinpitelet lastanne? Mitä itse tekisit, jos syntymän jälkeen näkisit lapsesi isän kuristavan lastasi? Miksi sinä saat tehdä sen saman nyt, kun lapsi on vielä kohdussa?
 

Yhteistyössä