Tupakoitko raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ellie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ellie

Vieras
Eli gallupmuodossa kysymyksiä, kopioi, liitä omaan viestiin ja vastaa.

1) Oletko raskaana? Jos et, yritätkö/haaveiletko vai onko lapsesi jo maailmassa?

2) oletko tupakoinut/aiotko tupakoida raskaudenkin aikana?

3) Pitäisikö sinusta odottavien äitien luopua tupakasta ja missä vaiheessa?

4) jos itse tupakoit raskausaikana, miten perustelet sen?

5) kerro kokemuksiasi äitien tupakoinnista.

1) Oletko raskaana? Jos et, yritätkö/haaveiletko vai onko lapsesi jo maailmassa?
*olen raskaana, yksi on jo maailmassa

*nyt en ole tupakoinut, ensimmäisen kohdalla poltin

*itse yritin lopettaa esikoista odottaessa heti alkuunsa, onnistui kuitenkin vasta kun jäin pois töistä...

*en perustellut asiaa sen kummemmin

*nyt kun en itse polta, tupakointi, etenkin pikkulasten äitien tupakointi pistää kyllä silmään - en kuitenkaan tuomitse ketään, itellekin sauhut silloin tällöin lasillisen ääressä maistuu varmaan taas raskauden jälkeenkin!

Oli pakko kommentoida tohon tupakointiin raskausaikana. Olemme mieheni kanssa lapsettomuushoidoissa miehen heikon sperman takia, normaalimuotoisia siittiöitä on todella vähän. Mieheni ei tupakoi, eikä juo alkoholia ja lääkäri sanoikin, että tämä sperman laatu on miehelläni synnynnäinen ja on tutkittu, että jos äiti tupakoi raskausaikana, se voi vaikuttaa juuri poikalapsen sperman laatuun... Mieheni äiti poltti raskausaikana ja polttaa edelleen noin pari askia päivässä... Ja kyllähän jokainen normaaliälyinen tajuaa, että kun äidin ja lapsen verenkierto on yhtä, niin tottakai tupakointi aiheuttaa vaurioita lapsessa ennemmin tai myöhemmin. En todellakaan pysty ymmärtämään äitejä, jotka tupakoi tai käyttää alkoholia raskauden aikana - todella itsekästä!

-Odotan esikoistani

-tupakoin

-tottakai pitäisi, mutta sei minunkaan kohdallani ollut niin yksi selitteistä. toivon että kukaan ei koskaan alotakkaan tupakan polttoa (ainoa asia mitä elämäsäni kadun on se että joskus alotin).

-ei tuota kovin hyvin pysty perustelemaan, en vaan pääse irti. pahalta se tuntuu ja hävettää, mutta ei kun se on vaan pakko saaha se kääryle huuleen jo aamupissan jälkeen! Olen monesti yrittänyt lopettaa ja aamuisinkin viivytellyt niin pitkään kuin suinkin, mutta päässä sumenee jos ei sitä tupakkaa saa!

-en tunne yhtään joka olisi pystynyt jättää tupakoinnin raskauden aikana, niitä on muutama ketkä ei ole koskaan tupakoinut, mutta suurin osa ystävistäni on tupakoineet ja saattaneet jo monet lapset maailmaan ja jokainen heistä on terve ja hyvin voiva, ei ole keskosia ja muuten pieninä syntyneitä, ei oppimishäiriöisiäkään. ei se ole kaunista kateltavaa kun raskaana oleva/pienten äiti tupakoi, mutta ei heitä voi tuomita. Jokainen tekee varmasti parhaansa sen tupakoinnin lopettamisen suhteen. Olemme heikkoja sen myönnän mutta minkäs teet..

tuohon edelliseen

eli

1. odotan esikoistani
2. siina aamuna kun testasin positiiviseksi lopetin tupakanpolton
3. jokainen päättää itse. Itse en halua vaurioittaa lastani
4. eli en polta
5. ja nyt kommentit. edellinen sanoi, ettei tunne ketään joka olisi pystynyt lopettamaan. Itse poltin ennen raksauttani noin puolitoista askia päivässä ja en ole polttanut siitä päivästä lähtien kun testasin positiiviseksi heti sinä päivänä kun kuukautiset olisvat pitänyt alkaa. ja olen nyt viikolla 33.
Tahdosta se on kiinni!!

Itse lopetin siksi, että tiedetään, ettei se ole hyväksi vauvalle.

Kirjoitit ""mutta ei heitä voi tuomita"". Kyllä voi tuomita, ja PITÄÄKIN tuomita polttavat (ja ryyppäävät) odottajat. Jos vahingoittaa lastaan jo raskausaikana, on se mielestäni verrattavissa pahoinpitelyyn.

Yleensähän tupakan aiheuttamat vauriot tulevat ilmi myöhemmällä iällä, keskittymis- ja oppimisvaikeuksina.

Itsellänikin on ollut addiktioita, mm. karkin syöntiin, mutta lapseni terveyden vuoksi olen luopunut niistä lähes kokonaan. Vaikeeta aluks, mutta kyl se siitä.

- Olen raskaana, esikoinen tulossa.

- viimeiset savut vetäisin samaisena aamuna ennen positiivisen testin tekoa, tämän jälkeen en ole polttanut yhtään. Ylpeä olen itsestäni, poltin kuitenkin n.10vuotta 10-20 kpl/pvä. Helppoa se ei ollut, mutta syy lopettaa on sen verran hyvä että lipsumisia ei ole ollut.

- Kyllä heti alkuun jos vain suinkin mahdollista. Heti alussa kerrasta poikki. Siinä on sen verran muuta ajattelemista, että itsellä tupakka ei ollut päällimäisenä.

- En ketään syyllistä, mutta onhan se kamalan näköistä jos odottava nainen polttaa...Jokainen tekee päätöksensä. Itse jäin erityisäitiysvapaalle heti töistä, koska työpaikallani tupakansavua -> Ei antaisi oikeutta itselle polttaa!

Olen vahvasti raskaana. =0)
Lopetin kun näin viivat raskaustestissä.
Pitäisi ehdottomasti, heti kun saavat tietää olevansa raskaana.
Olen polttanut kaksi puolikasta tupakkaa raskauteni aikana,
yritin lieventää omaa hermostuneisuuttani vanhalla tavalla.
Eihän se enää toiminut, kun muuten on ollut ilman. Näistäkin tunsin kammottavaa syyllisyyttä.
Ystävättäreni tupakoi 2/3 raskaudesta, olen iloinen hänen puolestaan, että edes tuo 1/3 menee savuttomasti.
Tupakoivat äidit: lukekaa faktatietoja tupakoinnin välittömästä vaikutuksesta sikiön vointiin!! Itse luin mahdollisimman tarkat kuvaukset, eikä ollut ollenkaan hankalaa lopettaa.

Arvasin,että tämä menee taas asiattomaksi tupakoijien morkkaamiseksi.Tupakointi ei tee kenestäkään huonoa äitiä. Ovatko kaikki odottavat äidit julkista riistaa,joiden tekemisiä ja elämäntapoja saa vapaasti arvostella? Vai koskeeko tämä vain tupakoijia?
Kuka sitten on kelvollinen äidiksi?
Äidin ylipaino ja huonot liikunta- ja ruokailutottumukset siirtyvät aina lapselle.Seurauksena sairastelua,kaikki tietävät että ylipainoiset lapset ovat vaarassa tulla koulukiusatuiksi.Miksei kuitenkaan ylipainoisia äitejä kritisoida?Pistetäänkö pystyyn uusi gallup?
1.Oletko ylipainoinen? Aiotko olla ylipainoinen raskaudenkin aikana?
2.pitäisikö odottavan äidin luopua ylipainosta ja missä vaiheessa?

Olen raskaana, 1 on maailmassakin..

En tupakoi...

Pitäisi, kun saa tietää odottavansa. Itse kyllä lopetin jo kun aloitimme lapsettomuushoidot(heikentää hedelmällisyyttä).

-

Eräällä tuttavallani tuli ainakin erittäin pieni lapsi, syynä todennäköisesti tupakointi. Vaikutti kuulemma istukan toimintaankin... Ja yhden tupakoivan äidin 3 lasta 4.stä, ovat viettäneet ensimmäiset viikkonsa(tais olla jopa kuukauden) limaisuuden(johtuen tupakoinnista) takia sairaalassa. Ja mikään ei muuten ole niin kamalan näköistä kuin odottava äiti polttamassa...:( Mulle tulee semmonen fiilis, että ne ihmiset on todella itsekkäitä, jotka ei voi luopua tupakasta edes raskausaikana.

Mitä asiatonta on siinä, että joku esittää mielipiteensä tupakoinnista raskausaikana ja on vaikkapa sitä mieltä, että odottava äiti ei saisi tupakoida. Itse ymmärrän varsin hyvin sen, jos joku on jyrkästi raskausaikatupakointia vastaan. Tällaista ""tupakoivien äitien morkkaamisesta"" herneitä nenään kiskovan ihmisen kiukuttelua taas on vaikea ymmärtää. Tai todennäköisestihän taustalla on oma lehmä ojassa; maha pystyssä ja sätkä suupielessä ja tällainen asian esiinnosto herättää huonoa omatuntoa, joka mieluiten pidettäisiin hiljaa. Onko se sitten viisasta on aivan eri juttu. (eikä välttämättä kyse edes tästä, mistä sitten? Kuulisin mielelläni)

Mielestäni tässä ketjussa ei ole edes vielä esiintynyt minkäänlaista alatyylin solvausta. Sitäpaitsi, jos sinulla on hyvät perustelut sille, että tupakoit raskauden aikana, miksi muiden vastakkaiset mielipiteet häiritsevät? Vai onko taas kyse siitä, ettei asiaan saisi koskea, ettei tupakoiville äideille tulisi paha mieli ja huono omatunto?

Eikö sinun mielestäsi kenenkään tekemisiä tai tekemättä jättämisiä saisi koskaan arvostella? Onhan yhteiskunnassakin jo lait, joilla puututaan ihmisten tekemisiin ja ne vaikuttavat yhteiskunnan asenteisiin. Nehän pitäisi logiikallasi kieltää, eikö totta?

En ymmärrä koko julkisen riistan käsitettä. Tottahan toki olet julkista riistaa jos et elä erakkona ilman ihmiskontakteja. Jokainen tuntemasi henkilö on muodostanut käsityksen sinusta ja joitain tekemisiä saattavat muut ihmiset miettiä itsekseen tai jutella tuttavansa kanssa. Näin ei siis saisi tehdä?

Jos sinä näkisit kunnanisän kavaltamassa rahaa, ei tästä asiasta saisi logiikallasi nostattaa yleistä keskustelua, sillä tunnut olevan vastaan ajatusta, että kenenkään asioista tehtäisiin ""julkista riistaa"".

Ihan totta, mitä muuta saatoit keskustelulta odottaa? Että ihmiset eivät toisi mielipiteitään esille ketjussa? Mikä tarkalleen oli tuollaista ""asiatonta tupakoitsijoiden morkkaamusta"" mielestäsi? Eihän tässä ihmisarvoa ole keneltäkään oltu repimässä pois ja toivon, että hyvät ihmiset ja keskustelijat myös pysyisitte asialinjalla jatkossakin.

Määrittele käsitteet ""hyvä äiti"" ja ""huono äiti"". Jokaiselle ne varmaankin tarkoittavat hiukan eri asiaa. Ja omasta mielestäni mitään absoluuttisia määritteitä noille ei edes ole johtuen ihmisten erilaisuudesta.

Hyvä ???, rauhoitu, mieti miksi aihe kaivertaa juuri sinua. Kuulisin mielelläni pohdintojasi asiallisesti mietittynä ja ilmaistuna ketjussa.

1.Olen raskaana

2.Positiivisen testin jälkeen polttelin harvakseltaan jämiä,lopetin rv7.

3.Kuulemma jo ennen raskaaksi tulemista pitäisi lopettaa.Itse en pystynyt ja vieläkin tulee ns.heikkoja hetkiä,että tekee kovasti mieli tupakkaa.Nyt rv 26.

5.Kaksi kaveriani on polttanut raskausaikana,lapset terveitä.

Aina näitä tupakoiva äiti juttuja lukiessa tulee mieleen, että peruskoulussa pitäisi opettaa paremmin, mitä tarkoitetaan kun sanotaan, että tutkimuksien mukaan esim. tupakoivien äitien lapset painavat syntyessään keskimäärin vähemmän, kuin tupakoimattomien äitien.

Muuten en voi ymmärtää, miksi ihmiset aina argumentoivat tupakoinnin puolesta kirjoittamalla, että kaverikin tupakoi raskauden aikana ja lapsi oli ihan normaalipainoinen.

Eli gallupmuodossa kysymyksiä, kopioi, liitä omaan viestiin ja vastaa.

-Raskaana olen rv 28

-Olen tupakoinut koko raskaudenajan.

-Minusta kannattaisi yrittää päästä tupakasta eroon, jo ennen raskaaksi tulemista. Mutta eri asia on se, että kuinka monella on motivaatiota/itsekuria tämän asian suhteen.

- en pysty perustelemaan sen kummemmin, kuin huono itsekuri!!

- Tähän asti olemme molemmat ainakin voineet hyvin. Mitään ei ainakaan vielä ole tullut vastaan. Tyhmäähän tämä on, mutta jos joku tietää hyvän keinon luopua tupakoinnista, niin vinkkejä otetaan vastaan. Olen kyllä vähentänyt tupakointia raskaudenaikana, mutta pelkkä kuvitelma olla kokonaan ilman tupakkaa saa aikaan stressin ja kiukkuisuuden. Olen itsekseni todennut, että vapaa-ajalla tulee poltettua vieläkin vähemmän kuin työaikana. Vuosilomilla sama juttu, että ei tule poltettua niin paljoa, kuin töissä. Stressaava työ on varmastikkin yks asia joka tuohon vaikuttaa. On vaan, niin ihanaa vetäytyä 2minuutiksi ihan omaan maailmaan tupakan kanssa!

...mun mielestä jokainen ihminen voi tehdä omalle elämälleen ja ruumilleen mitä lystää, mutta sitten kun on kyse jonkun muun elämästä kuin omasta, pienen ihmisalun, joka ei pysty itse vaikuttamaan asiaan yhtään, niin musta on AIVAN KÄSITTÄMÄTÖNTÄ, että nainen tietoisesti haluaa vahingoittaa omaa lastaan!!! Ja se kun on faktaa, että tupakointi niin tekee!!! Herätkää ja kantakaa itse ottamanne vastuu lapsen kehityksestä ja hyvinvoinnista!!!

Olen raskaana (6+0)

En ole, lopetin tupakoinnin noin vuosi sitten. Syystä että se alkoi jo vaikuttaa liikaa terveyteen ja halusin että saan tupakoinnin lopetettua ennen kuin olen raskaana. Poltin noin 15 vuotta, 10-20 tupakkaa päivässä. Lopettaminen oli todella vaikeaa mutta kannatti todellakin tehdä se ennen kuin olin raskaana.

Kyllä, mieluiten jo raskautta harkittaessa.

-

On omituista perustella lopettamista sillä ettei pysty lopettamaan. Kyllä jokainen siihen pystyy ja luulisi vauvan olevan tarpeeksi painava syy. Ei tulisi mieleenkään tehdä raskausaikana mitään sellaista minkä tiedän varmasti haittaavan lasta. Enhän esim. myöskään juo alkoholia, vaikka muuten sitä tasaisin väliajoin olenkin juonut. En ikinä antaisi itselleni anteeksi jos olisin tahallani satuttanut lastani...

1) Olen raskaana, toista lasta odotan.

2) En ole tupakoinut raskauden aikana, lopetin kun aloin odottaa esikoista (poltin sitä ennen 10 vuotta n. askin päivässä).

3) Mielestäni odottavien äitien pitäisi kaikin (!) keinoin pyrkiä lopettamaan tupakointi heti kun saavat tiedon raskaudestaan, koska raskaudenaikainen tupakointi ei ole ainoastaan heidän terveyttään koskeva asia vaan siinä pakotetaan myös pieni ihmisenalku ""tupakoimaan"".

5) En tiedä kovin monta kamalampaa näkyä kuin raskaana oleva, tupakoiva nainen. Tuomitsen sen kummemmin miettimättä, nikotiinikorvaushoito sopii myös raskaana olevalle (ainakin parempi vaihtoehto kuin tupakan sadat myrkyt)!

Siis eihän äidin ja sikiön verenkierrot ole yhtä? Sikiöllä oma verenkiertonsa ja siihen tulee ravinne napanuoran välityksellä ja istukka säätelee ja estää ""myrkkjen"" pääsyä sikiön verenkiertoon.

- olen raskaana rv6
- tupakoin ennen raskautta noin 5-10 tupakkaa päivässä, juhliessa enemmän, noin 10 vuoden ajan)
- lopetin samana päivänä kun testasin positiivisen tuloksen, sen jälkeen olen polttanut 2 kokonaista tupakkaa
- pitäisi ehdotomasti kaikkien raskaana olevien lopettaa ja harmittaa vain etten tehnyt sitä aikaisemmin, oma riippuvuuteni oli ehdottomasti enemmän psyykkistä/sosiaalista kuin fyysistä
- mutta en kyllä usko satunnaisten sauhujen (siis esim. 1 tupakka viikossa) paljoa haittaavan... tärkeää on minusta äidinkin mielenterveys
- tiedän minäkin terveitä vauvoja tupakoivilla äideillä, mutta itse en uskalla riskeerata

Istukka EI estä alkoholia, nikotiinia, lääkeaineita yms. puhumattakaan tupakan muista myrkyllisistä aineista. Jos istukka toimisi ""suodattimena"" niin eihän mitään rajoituksia edes tarvittaisi... Kyllä se vauva saa kaiken saman minkä äitikin, niin hyvät kuin pahatkin.

1) Oletko raskaana? Jos et, yritätkö/haaveiletko vai onko lapsesi jo maailmassa? - Jep, rv 8+6 ja esikoista odotellaan.

- Lopetin tupakoinnin kun epäilin raskautta. Ja tottahan se oli :) Yhtään en ole sen jälkeen polttanut, enkä tule polttamaan. Ennen meni 10-15 röökiä päivässä. Miehellä on lapsena ollut aika paha astma, mutta nykyään lievä, niin meidän vauvalla olisi ollut vielä perinnöllisiäkin tekijöitä astmalle minun tupakoinnin lisäksi. Kaikkeni teen, että lapsi saisi elää terveenä.

3) Pitäisikö sinusta odottavien äitien luopua tupakasta ja missä vaiheessa? - Kyllä. Jos olisin ollut viisaampi, olisin lopettanut tupakoinnin heti kun lasta alettiin yrittämään.

- Kaverit on tupakoinu raskaus aikana. Ihan kai ne lapset terveitä on ollut. Yhdellä vauvalla oli aika inhottava iho ongelma (en tiedä varsinaista nimeä ongelmalle) ja saatto se olla aika kärttynen, mutta eihän noista voi mennä takuuseen, että olis tupakasta johtunut.

Niinku nimimerkistä näkyy, raskaana ollaan.

Tupakoin ennen raskautta 5-10 tupakkaa päivässä, tein testin eräänä keskiviikkona (4+6) ja poltin sen viikon loppuun.

Kyllä mahdollisimman pian positiivisen testin jälkeen.

Olen kiukuspäissäni yrittänyt polttaa pari tupakkaa noin rv 8, mutta sen on jäänyt poskosten vetämiseksi ja muutenkin korkeintaan puoli tupakkaa oon saanu poltettua: käynyt kurkkuun pitkän tauon jälkeen ja muutenkin se on maistunut p***lta. Silloinkin kadutti.

On se vaan kauhean näköistä nähdä raskaana olevia naisia tupakka suussa, puhumattakaan niistä vaikutuksista mitä tupakalla on sikiöön. Niitä ei voi puolustella mitenkään! Mielestäni se on silkkaa itsekkyyttä että polttaa raskaana.

Ei voi kyllä kuin yhtyä Tuulin tekstiin. Suomen kielessä on sanoille merkityksensä ja monetkaan eivät tunnu ymmärtävän sanojen sisältöä.

suositellaan välttämään...
lisää riskiä...
nostaa keskimäärin mahdollisuutta...
aiheuttaa...
voi mahdollisesti aiheuttaa...
suositellaan kiinnittämään huomiota...

VAIKKA pystyttäisiin sanomaan, että 23:lla tupaikovalla äidillä sadasta syntyy aina kuollut lapsi tupaska johtuen, ei voisi olla varma, että 100 tupakoivan naisen kaveriporukassa 23 synnyttäisi lapsen terveenä. Mitä kaverille on sattunut, ei kerro mitään todennäköisyydestä tai todennäköisyys laskennasta.

Hyvähän se toki on, jos joku on tupakoinnista huolimatta synnyttänyt reippaan terveen, normaalikokoisen lapsen, joka ei kärsi astmasta, keskittymishäiriöstä tms. Hänellä on ollut onnea!

Yhteistyössä