Tupakoivat vanhemmat syynä tähän!!??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vaan

Vieras
Sukulaislapsessa todettiin infektioastma sitten viimein.
Korjatkaa jos olen väärässä, että sillä on vaikutusta kun äiti poltti raskausajan sekä sen minimaallisen imetyshetken (pari viikkoa). Heillä poltetaan autossa vaikka lapsi kyydissä jne.
Lapsi on "kitukasvuisen" pieni ikäänsä nähden vaikka vanhemmat isohkoja.
Tosin siihen vaikuttaa varmaan sekin, että äiti ei todellakaan laita edes joka päivä ruokaa vaan närkkivä kuka mitäkin ja milloin vaan, lähinnä eineksiä. Lapsi aloittaa aamunsä jäätelöllä jos muuta ei suostu (!!) syömään. Noista herkuista huolimatta ei siis todellakaan ole lihava.

Mä en ole mikään tupakoitsijoiden tuomitsija, paheita on itsellänikin, mutta sitä en ymmärrä että autossa sauhutellaan lasten kyydissä ollessa tai raskaana ei edes yritetä vähentää tupakointia. Muutenkin ko. perheessä on vähän hälläväliä mentaliteetti. Perheen äiti on kuitenkin kärkäs kommentoimaan minun kasvatustyyliäni yms. kun meillä aika tiukat rajat ja säännöt ja heillä ei todellakaan mitään sääntöjä.

voihan sillä olla merkitystä, mutta niin monella muullakin asialla voi olla merkitystä että ko. äiti voi saada täysin terveenkin lapsen jolle ei ko. tautia tule

Äidin raskausajan ja imetysajan tupakoinnilla on yhteys lasten astmaan, kyllä.
(ja pian tupakoivat ryntää kertomaan ettei niiden lapsilla vaan astmaa oo, ja naapurin Jaskalla on astma vaikkei sen vanhemmat polta :xmas: )

ihan tuosta koosta sen verran että minä en polta, mies lopetti justiinsa (poltti vain ulkona eikä koskaan lapsen lähellä), ollaan molemmat normaalikokoisia ainakin pituudessa :whistle: ja meidän lapsi ON PIENI IKÄISEKSEEN. aina mennyt miinuskäyrällä mutta kasvanut tasaisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Åboriginal:
Äidin raskausajan ja imetysajan tupakoinnilla on yhteys lasten astmaan, kyllä.
(ja pian tupakoivat ryntää kertomaan ettei niiden lapsilla vaan astmaa oo, ja naapurin Jaskalla on astma vaikkei sen vanhemmat polta :xmas: )

Juu näin on kyllä, eipä siitä tupakoinnista todellakaan hyötyä ole ja juuri tälläisiä vaivoja voi tulla.

Tosin tulee se sit välillä muutenkin, mutta en lähtis kokeileen onneeni.
Sen verran pitää olla vastuuntuntoa ettei raskausaikana polta!

No tuota meidänkin pojalla on infektioastma ja on pienikokoinen, mutta en ole tupakoinut kylläkään.

Kyllä varmaan jotain voi tullakkin lapselle tuosta passiivisesta tupakoinnista.

En ole ikinä tupakoinut. Raskausaikana en ole ollut missään, missä tupakansavua olisi. Synnytyksen jälkeen, vauva-aikana, lapsi ei altistunut missään tupakansavulle. Mieskään ei tupakoi.

Meillä ei ole lemmikkieläimiä jne.

Alle vuoden ikäisenä puhkesi ruoka-aineallergiat. Noin vuoden ikäisenä lapsella todettiin infektioastma.

Tämä lapsi on ikäisekseen iso, mutta vanhemmat sisarensa pieniä ja hentoja (eri isä), meillä ei ole allergioita eikä astmaa missäänmuodossa eikä hekään tupakalle ole altistunut, vaikka olemme kin kyläilleet perheissä joissa tupakoidaan..

.. mutta miettikääs mitä kaikkea saastetta ja päästöjä on ulkona !!

niin infektioastma on varsinkin pienten poikien tauti joka voi helpottaa sitten kouluikäisenä (tai jo leikki-iässä) ihan siitä syystä että lapsi kasvaa ja samoin röörit, jotka eivät suurentuessaan iän mukana tukkeudu enää niin helposti.

Kyllähän sen kaikkien järki (vaikka sitten vähäinenkin) sanoo, että jos tupakoi raskausajan ja vielä lapsen synnyttyäkin niin tottamaar siitä on enemmän haitta kuin hyötyä. Astma ja allergiat ovat perinnöllisiä juttuja ja jos esim.tupakoivalla vanhemmalla ei itsellään ole astmaa/allergioita, niin onhan se nyt ihmeellistä että niitä sitten oman paheensa kautta haluaa lapselleen hankkia. Eli niiden ei tupakoivien lapsilla joilla se astma on, niin on heillä juurikin sen perinnöllisyyden vuoksi. Ja jos se ei periydy äidiltä tai isältä, niin se voi periytyä vaikka mummolta tai vaarilta. Että kyllä minä ainakin miettisin jos polttaisin, että haluanko että lapseni on siinä passiivisena tupakoitsijana :/

Alkuperäinen kirjoittaja mietin vaan:
Sukulaislapsessa todettiin infektioastma sitten viimein.
Korjatkaa jos olen väärässä, että sillä on vaikutusta kun äiti poltti raskausajan sekä sen minimaallisen imetyshetken (pari viikkoa). Heillä poltetaan autossa vaikka lapsi kyydissä jne.
Lapsi on "kitukasvuisen" pieni ikäänsä nähden vaikka vanhemmat isohkoja.
Tosin siihen vaikuttaa varmaan sekin, että äiti ei todellakaan laita edes joka päivä ruokaa vaan närkkivä kuka mitäkin ja milloin vaan, lähinnä eineksiä. Lapsi aloittaa aamunsä jäätelöllä jos muuta ei suostu (!!) syömään. Noista herkuista huolimatta ei siis todellakaan ole lihava.

Mä en ole mikään tupakoitsijoiden tuomitsija, paheita on itsellänikin, mutta sitä en ymmärrä että autossa sauhutellaan lasten kyydissä ollessa tai raskaana ei edes yritetä vähentää tupakointia. Muutenkin ko. perheessä on vähän hälläväliä mentaliteetti. Perheen äiti on kuitenkin kärkäs kommentoimaan minun kasvatustyyliäni yms. kun meillä aika tiukat rajat ja säännöt ja heillä ei todellakaan mitään sääntöjä.

Minulla on infektioastma. Syynä tähän EI ole lapsuuden perheen tupakoivat vanhemmat, kumpikaan ei ole ikinä polttanu. Syy on liian ahtaat keuhkoputket ja tiehyet, mitkä menee vaan yksinkertaisesti tukkoon kovemman flunssan aikana, eikä niitä saa itse enää auki. Lääkkeet pitää olla kotona tai sitten pii-paa-auto on seuraava vaihtoejhto. Itse kylläkin olen tupakoinu, mutta sillon 10v sitten kun sain ekan kohtauksen, niin en ollu sillon edes maistanu tupakkaa vielä.
Että ei ne aina suoranaisesti liity toisiinsa, vaikka yhteyksiä voikin olla, sitä en kiistä.

Yhteistyössä