tuparit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vähän maailmaa nähnyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vähän maailmaa nähnyt

Vieras
Oletteko te olleet tupareissa joissa ei tarjota mitään?
Kutsuttiin tupareihin ja menin. Vein tuparilahjan. Tupareissa ei tarjottu mitään. istuimme olohuoneessa.
Muilla jotka tulivat tupareihin oli oma pullo esim. siiderit/oluet mukana.
Olin tupareissa noin kolmisen tuntia ja lähdin pois.
Minun olisi pitänyt älytä kysyä, otanko omat juomat ja ruuat mukaan.
Kun järjestin itse tuparit joskus aikoinaan, tein ruokaa ja hankin kaikille juomatkin.

kukin tyylillään. Eiköhn se nykyään oo aika lailla käytäntö et kukin tuo juomansa ite, syötävät laittaa talonväki jos haluaa. Itekkin tosin olen tarjonnut molemmat, mutta vierailla silti omat juomat mukana

Alkuperäinen kirjoittaja hö;27010193:
kukin tyylillään. Eiköhn se nykyään oo aika lailla käytäntö et kukin tuo juomansa ite, syötävät laittaa talonväki jos haluaa. Itekkin tosin olen tarjonnut molemmat, mutta vierailla silti omat juomat mukana

muistan kun pidin aikoja sitten tuparit, ei vieraat tuoneet itse juomia ja syömisiä.
Minulle oli silloin selvää, että teen tarjottavat ja juomiset.

Tosin itse en edes käytä alkoholia, mutta vieraille hommasin silloin muutamia pulloja olutta, siideriä ja tein boolia. Ruokia yritin tehdä erilaisia, jotta kaikille maistuisi.

Niinpä minä meninkin näihin tupareihin ilman juomaa ja ruokaa. Minun olisi pitänyt ottaa pieni mehupullo sitten vaan mukaani, mutta en älynnyt.

Mä menin just viime viikonloppuna tutun tupareihin ja siellä ei ollut mitään tarjottavia sipsejä ja suolapähkinöitä lukuunottamatta. No hippi mikä hippi. Tyttöystävä tuli tunnin verran perässä, koska pääsi töistä myöhempään. Se oli käynyt hakemassa Alkosta pullon punkkua lahjaksi.

Arvaa annettiinko lahja? :D Ei vaan juotiin se itse, soittettiin parille kaverille ja lähdettiin siitä aika aikaisin baariin.

meillä on tapana tupareihin mennessämme kysyä tarviiko tuoda mitään ja viedään pyytämättäkin yleensä jotain syötävää ja etenkin juotavaa mukanamme. en oleta että isäntäväki ruokkisi ja juottaisi kaikki vieraansa, varsinkin jos kyseessä on isommat pippalot.

itse tosin tarjoan vierailleni kaiken alusta loppuun, nyyttäreistä mainitsen erikseen kutsuttaessa.

meillä on tapana tupareihin mennessämme kysyä tarviiko tuoda mitään ja viedään pyytämättäkin yleensä jotain syötävää ja etenkin juotavaa mukanamme. en oleta että isäntäväki ruokkisi ja juottaisi kaikki vieraansa, varsinkin jos kyseessä on isommat pippalot.

itse tosin tarjoan vierailleni kaiken alusta loppuun, nyyttäreistä mainitsen erikseen kutsuttaessa.

olen siis tarjonnut eri ruokia ja juomia, kun järjestin itse tuparit. Kukaan ei edes kysynyt minulta täytyykö tuoda jotain. Olen aikaisemmin ymmärtänyt, että tupareiden järjestäjä tarjoaa sen illan tarjottavat.
Niinpä minä meninkin näihin tupareihin vaan lahja kainalossa ja enkä osannut ajatella, että olisi pitänyt ottaa jotain omaa syömistä ja juomista mukaan.

Nämä käytännöt vaan vaihtelevat niin suuresti, mihin on totuttu.

Miten nuoria te kaikki olette, jos on normaalia, ettei tupareissa tartte tarjota mitään? Miksi järjestää juhlat, jos ei ole varaa tai halua tarjota vieraille yhtään mitään? Vaikka edes niitä sipsejä ja suolapähkinöitä.

Minusta ennen on ollut kirjoittamaton sääntö, että tupareihin saa viedä omat alkoholijuomat, mutta emäntä/isäntä tarjoaa ruuat ja muut juomat + halutessaan myös alkoholijuomat. Opiskelijapiireissä oli yleensä OPM, työssäkäyvät on tarjonneet esim. boolia.

Alkuperäinen kirjoittaja vanhaksi itensä tunteva;27010267:
Miten nuoria te kaikki olette, jos on normaalia, ettei tupareissa tartte tarjota mitään? Miksi järjestää juhlat, jos ei ole varaa tai halua tarjota vieraille yhtään mitään? Vaikka edes niitä sipsejä ja suolapähkinöitä.

Minusta ennen on ollut kirjoittamaton sääntö, että tupareihin saa viedä omat alkoholijuomat, mutta emäntä/isäntä tarjoaa ruuat ja muut juomat + halutessaan myös alkoholijuomat. Opiskelijapiireissä oli yleensä OPM, työssäkäyvät on tarjonneet esim. boolia.

olen reilu kolmekymppinen.
Silti olen "vähän maailmaa nähnyt". koen, että en ole kovin suurissa ympyröissä koskaan pyörinyt.

Alkuperäinen kirjoittaja vanhaksi itensä tunteva;27010267:

itse olen yli kolmekymppinen, mutta tiedän joistakin ystävistäni jotka on tupareita viettäneet että heillä ei hirmuisesti ylimääräistä ole ja sen takia olen vienyt mukana ruokaa ja juomaa nyyttäri periaattella.

Todellakin tarjoan vieraille ruuat ja juomat kun olen kutsunutkin. Olipa kyseessä lapsen synttärit, tavallinen vierailu, häät tai tuparit... Jos ajatuksena on järjestää nyyttäriperiaatteella, ilmoittaisin kyllä sen selvästi vieraille. Alkoholijuomien kanssa on ehkä tavallisempaa, että kaikki tuo omat, mutta siitäkin manittiin opiskelijaporukoissa OPM ja "aikuiset" ovat ilmoittaneet esim. että tarjolla booli, halukkaat voivat ottaa mukaan omat juomat. Mun tuttavapiirissä on aika paljon myös niitä, jotka eivät käytä alkoholia yhtään ja jos joku mennisi heidän juhliin ja kaivaisi siiderin käsilaukusta, saisi varmaan TODELLA outoja katseita :D Mun mielestä vieraille kuuluu selvästi ilmoittaa, jos heidän odotetaan tuovan jotain mukanaan.

Mä en ole koskaan ikinä milloinkaan ollut tupareissa joissa ei tarjottaisi mitään, ihan järjetön ajatuskin kutsua ihmiset juhliin eikä tarjota mitään :O

Ehkä jotkut ajattelevat tuparit sellaisina, että jutellaan kavereiden kesken esim. olohuoneessa
ja samalla näytetään uuden asunnon tiloja. Ainakin tällaisissa itse olin.

Myönnän, että en ole itsekään ollut tällaisissa aiemmin. eka kerta.

Jatkossa ongelma ratkeaa helposti kun kutsun saadessaan kohteliaasti kysyy mennäänkö tarjoilut talon puolesta, nyyttäreinä vai riittääkö pelkkä oma pullo mukaan. Nykyään ain aiheellista varmistaa kun tuttavapiirissä toisilla on varaa pitää juhlat tyyliin "all inclusive" ja toisilla taas ei mitään mahdollisuutta moiseen.

Ei mulla ainakaa oo varaa juottaa kaikkia koko iltaa vaan tein satsin boolia, mutta omat juomat suositeltavia. Syötävää tein ja ostin ettei niitä tarvinnu itte tuoda.

Yhteistyössä