tuplien päivärytmit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja riihix
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

riihix

Uusi jäsen
19.02.2010
1
0
1
mitenkäs teillä tuplien vanhemmilla menee päivät vauvojen kanssa?meillä on 2kk vanhat tuplat ja meillä on ei ole sitten minkään näköistä rytmiä päivisin vaikka kuinka yritän sitä pikku hiljaa saada aikaseksi.Ainoa asia mistä pidän kiinni joka päivä on aamu unet vaunuissa mutta niiden unien jälkeen kun yritän saada sisälle nukkumaan nii siitä ei tule mitään. Esimerkkinä tämä päivä:herättiin puoli kahdeksan aikaa ja imetin molemmat ja lisäksi tarjosin myös pulloa.Kaksi tuntia siinä vierähti muissa aamun askareissa ennenkuin laitoin kaksoset ulos vaunuihin nukkumaan eli kello oli silloin puoli kymmenen. Yhdeltä heräsivät sitten syömään. Koitin siinä sitten heitä viihdyttää jotta he väsyisivät tai he kyllä viihdyttivät itse itseään lattialla maaten. Kahden jälkeen pojalla tuli uni ja laitoin hänet sänkyyn ja tytölle annoin vähän tissiä johon hän sitten kanssa nukahti joten siirsin sänkyyn jatkamaan unia.meni varmaan vartti kun molemmat heräsi eikä sen jälkeen enää nukuttu koko päivänä. Kuinka paljon teidän tuplat nukkuu päivässä?entäs millai yöt,kuinka usei heräillään syömään ja annatteko pelkkää tissiä vai myös pullosta siis tää kysymys niille jostka imettää. Tää teksi kuulostaa varmaan tosi tökeröltä mutta on niin vaikee kirjottaa jotenkin selvästi kun olisi niin paljon kysyttävää ja kerrottavaa. Olisi kiva jos joku voisi auttaa tätä tuplamammaa:)

Minulla on 6kk kaksoset ja olen todennut, että helpoimmalla pääsee kun ei yritäkään samantahtisuutta tai rytmiä. Jonkinlainen rytmi muotoutuu sitten ihan itsestään, meillä noin 4kk iässä. Usein ne omat odotukset rytmistä stressaavat enemmän kuin rytmittömyys. Meillä rytmi alkoi muodostua kun pidin kiinni ajasta, jolloin laitoin ensimmäisille päiväunille - aika oli +-1,5h, joten ehdottomuus bannaan:) Nyt vauvat nukkuvat 22-08 ja 11-16 sekä pikkutorkut 18-18.30. Näissä ajoissa edelleen joustoa suuntaansa se yksi tunti. Kyllä se siitä lähtee sujumaan, rennosti vaan ja nauti vauvoista:)

en ole tuplien äiti mutta monen lapsen äiti kuitenkin.
Mun lapset ei oo pieninä tottuneet nukkumaan ollenkaan sisällä päikkäreitä,ainut paikka jossa uni maistui ja hyvin oli ulkona vaunuissa,joten jos sun on mahdollista niin laita vauvat vielä toisillekin unille ulos:)

Samoin meillä alkoi rytmi löytyä itsekseen n. 4kk iässä (kun yksösillä ollut jo 3kk iässä tulemaan). Eikä tosiaan liian tarkkaa, kahden vauvan hoitoon kun sitä aikaa kuluu, turha stressata enää itseään kellonvilkuilemisella! Suurin piirtein riittää :)

Nuku itse aina kun voit! Minä menin välillä yksin vierashuoneeseen nukkumaan että sain vaivuttua sikeään uneen, mies nukkui lasten kans kun se ei herännyt jokaiseen tuhahdukseen. SItten kun tuli itku, niin soitti minulle että tules imettään.

Alkuperäinen kirjoittaja TELI:
Minulla on 6kk kaksoset ja olen todennut, että helpoimmalla pääsee kun ei yritäkään samantahtisuutta tai rytmiä. Jonkinlainen rytmi muotoutuu sitten ihan itsestään, meillä noin 4kk iässä. Usein ne omat odotukset rytmistä stressaavat enemmän kuin rytmittömyys. Meillä rytmi alkoi muodostua kun pidin kiinni ajasta, jolloin laitoin ensimmäisille päiväunille - aika oli +-1,5h, joten ehdottomuus bannaan:) Nyt vauvat nukkuvat 22-08 ja 11-16 sekä pikkutorkut 18-18.30. Näissä ajoissa edelleen joustoa suuntaansa se yksi tunti. Kyllä se siitä lähtee sujumaan, rennosti vaan ja nauti vauvoista:)

Nukkuuko sun puolivuotiaat tosiaan aamu 11-iltapäivä 16 putkeen vai käsitänkö mä jotain väärin? Oma puolivuotiaani nukkui yön läpi ja sitten päikkärit 12-13.30 ja 16-17.00. Onkohan mun muksuni nukkunut jotenkin liian vähän?

Alkuperäinen kirjoittaja b:
Alkuperäinen kirjoittaja TELI:

Nukkuuko sun puolivuotiaat tosiaan aamu 11-iltapäivä 16 putkeen vai käsitänkö mä jotain väärin? Oma puolivuotiaani nukkui yön läpi ja sitten päikkärit 12-13.30 ja 16-17.00. Onkohan mun muksuni nukkunut jotenkin liian vähän?

No mulla ei kaksosia ole, mutta vuorolaan vuoden välein syntyneet lapset ei tosiaankaan nukkuneet noin paljon päivisin. Ei puolivuotiaina, eikä ennenkään sitä. Joskus kahden kuukauden iässä taisivat nukkua sellaisia tunnin päiväunia kolme kappaletta päivässä. Onhan tämä kovin yksilöllistä. Edelleen meidän lapset on kyllä sellaisia, että parhaiten menee se rytmi, kun nukkuminen keskitetään yöhön.

Alkuperäinen kirjoittaja kolmen äiti:
No jos on tosiaan nukkunut klo 10-13, niin ei voi olettakaan että nukkuis heti kahdelta taas.

Niin... sitä mäkin mietin, että noi ekat unet on mun mielestä ainakin hyvin pitkät. Toki sen jälkeen on vielä pitkä aika olla hereillä, mutta jos silloin kahden aikaan yrittäis vaan sinnitellä ettei lapset menis silloin nukkumaan, niin ehkä ne vartin unet jäisi pois, ja lapset saattaisi hiukan myöhemmin nukkua vähän pidemmät unet.

Meidän vauvat nukkuu tosiaan aika hyvin. Toinen nukkuu heräämättä yön ja sitten ne pitkät päikkärit, itseasiassa joskus jopa 6-7h. Toinen herää kerran yöllä syömään ja päivällä 5-6h. En valita:)

Mulla jo 10 v kaksoset, mutta sanon että sulla on kovin pienet vauvat vielä.Anna heidän mennä rytmiensä mukaan.
Mä tykkäsinkin että nukkuivat vähän eriaikaan, sain olla toisen vauvan kanssa ihan kaksin välillä.
Pikkuhiljaa mä opin heidän rytminsä, meillä poika nukkui enemmän ja oli väsyneempi.
Annoin hänen nukkua ja puuhastelin tyttösen kanssa.
Kolmen kk:n kohdalla jo poika nukkui 7 h yöunet enkä elkanut häntä öisinkään herättämään kun tyttö söi 4 h välein.Olisin rikkonut vain toisen hyvät unet.
Se oli kyllä aamuyöstä aika rankkaa kun eri tahtiin heräsivät mutta mies hommiin vaan.
Meillä viikonloppuisin nukuin pojan kanssa ja mies tyttösen kanssa heräili.

Yhteistyössä