Turku-tukholma Tukholma risteily Viking Line

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ollaan perheen kanssa lähdössä Viking Linen risteilylle turusta Tukholmaan. Olen joskus -90 luvulla lapsena talviaikaan ollut viimeksi risteilyllä. Onko laivalla kuinka kylmä? Sillä kyselen kun mietin mitä lapsille pukea päälle että on hyvä olla etteivät palellu eivätkä läkähdy. Toisekseen Viking Linen sivuilla on kielto ettei ruokaa saa viedä mukanaan. Ajattelin ottaa evästä pillimehua ja välipalakeksejä, mutta niitäkö ei saa ottaa mukaan? Ja kolmas kysymys koskee matkatavaroita. Saako ne viedä heti risteilyn aluksi hyttiin vai vasta myöhemmin. Risteily lähtee aamulla ja jostain olin lukevinani että hytit siivotaan klo 17. Kiitän jo etukäteen asiallisista vastauksista.

Hyteissä on joskus lämpö säädetty kovin kylmälle, mutta sen voi itse korjata vääntämällä termostaattia. Käytävillä on minun kokemukseni mukaan ollut ihan normaali lämpö jopa keskellä talvea.

Omia ruokia voi kyllä syödä ihan rauhassa, ei kukaan tule hyttiin tarkastamaan syödäänkö niitä vai ei. Itse olen myös jättänyt käytetyt ruokapakkaukset hytin roskikseen, eikä ole perästä kuulunut. ;-) Kai yrittävät tuolla kiellolla lisätä kalliiden ravintoloidensa liikevaihtoa...

Heti risteilyn aluksi saa mennä hyttiin ja matkatavarat saavat olla siellä myös vaikka hyttiä olisi alettu jo siivota ennen perilletuloa.

Lautoilla on normaali huonelämpö ja siellä lapset pärjäilevät kevyellä vaatetuksella.
Ota vain omat eväät mukaan, sillä laivoissa ruokailu on aina ollut kallista ja ainakin ennen lasten leikkipaikan lähellä oli mikro jossa pystyi lämmittämäänkin valmisaterioita. Jokunen vuosi tosin aikaa kun itsekin viimeksi olin :-)
Matkatavarat voi viedä hytiin yleensä siinä vaiheessa kun lautalle astut.
Niitä hyttejä siivotaan siinä vaiheessa kun olette poistumassa lautalta risteilyn jälkeen.
Aikuisille tylsiä reissuja, mutta lapset tuntuvat viihtyvän hyvin.

Lämpötila sisällä on jossain +6 asteen tuntumassa kesähelteelläkin. Ovet ovat auki, joten merituuli puhaltaa laivan käytävillä. Omien eväiden syömistä valvotaan kameroilla, joita on piilotettu hytteihin. Kieltoa rikkomalla jättävät Maarianhaminaan ja lippurahoja ei palauteta. Matkatavaroita ei saa tuoda hyttiin ollenkaan. Ne pakataan sellaiseen isoon verkkoon, mitä laiva roikottaa peräkanneltaan meren puolella. Kannattaa siis olla veden kestävä matkalaukku.