Hae Anna.fi-sivustolta

Turnerin oireyhtymä

Viestiketju osiossa 'Erityislapset' , käynnistäjänä Mietteliäs, 04.09.2006.

1. Mietteliäs Vierailija

Sikiöllämme vahva turner-epäily. Onko kenelläkään turner-tyttöä? Miten on mennyt?

2. v Vierailija

3. turnertytön äiti Vierailija

Meillä on 4kk ikäinen ihana turner-tyttö! Kaikki on mennyt hienosti,tyttö kasvaa ja kehittyy aivan niinkuin muutkin vauvat. Saimme tietää vauvamme turnerista melkein heti synnytyksen jälkeen ja kromosomitesti vahvisti epäilyt. Aluksi tietysti pelästyimme,koska turner oli meille aivan vieras oireyhtymä,mutta kun tietoa sai,niin selvisi,ettei se todellakaan ole mikään vakava juttu! Turnertytöt ovat ihan kuin muutkin tytöt,pituuskasvua ja puberteettia vaan joudutaan hoitamaan hormonihoidoilla sitten vähän myöhemmällä iällä.

4. Mietteliäs Vierailija

Kiitos vastauksestasi, ja onnea elämään! Meidän sikiömme ei kuitenkaan jaksanut loppuun asti ja kromosomit todettiin vähän aikaa sitten normaaleiksi. Turner on minunkin käsitykseni mukaan pienen pieni vaiva, enkä ymmärrä vanhempia jotka päätyvät sen oireyhtymän takia keskeytykseen. Mutta meitä ihmisiä on niin monenlaista.

Ihanaa syksyä perheellesi!

5. turnertytön äiti Vierailija

joillakin turnertytöillä ongelmat ovat tosiaankin hyvin vähäisiä,joillakin erittäin laajamittaisia.Turneriin liittyy lähes aina jokin autoimmuuni sairaus esim reuma.Muut turneriin yleisesti liittyvät sisäiset vammat:aortan ahtauma,maksan toiminta vaikeudet,munuaisten toiminta häiriöt,vaikea refluksi,kuulon aleneminen jne..meidän 4 1/2 tytöllä nämä kaikki +se ettei ehkä ikinä kasva 120cm pidemmäksi.kasvu tällähetkellä -4 1/2 käyrällä.olisi mukava kuulla muitten kokemuksista!

6. turnertytön äiti Vierailija

joillakin turnertytöillä ongelmat ovat tosiaankin hyvin vähäisiä,joillakin erittäin laajamittaisia.Turneriin liittyy lähes aina jokin autoimmuuni sairaus esim reuma.Muut turneriin yleisesti liittyvät sisäiset vammat:aortan ahtauma,maksan toiminta vaikeudet,munuaisten toiminta häiriöt,vaikea refluksi,kuulon aleneminen jne..meidän 4 1/2 tytöllä nämä kaikki +se ettei ehkä ikinä kasva 120cm pidemmäksi.kasvu tällähetkellä -4 1/2 käyrällä.olisi mukava kuulla muitten kokemuksista!

7. Niinpäniin Vierailija

ei ehkä kannata "syyllistää" keskeytykseen päätyviä vanhempia. Esimerkiksi Downin syndrooman maine on nykyään kovin positiivinen. Ihmiset ihastelevat miten aurinkoisia ja hyväntuulisia Down-lapset ovat ja ihmettelevät, miksi joku haluaa abortin Down-diagnoosin takia. Silti esim. Down samoin kuin Turner voi olla kovin eriasteinen, joillakin sikiöillä niin vakava, ettei ole toiveita selvitä edes synnytykseen saakka. Ja kyllä se keskeytyspäätös on niin raskas, ettei siihen varmasti kukaan ryhdy kovin heppoisin perustein.

8. ******* Vierailija

Meillä on hieman alle vuoden ikäinen Turner-tyttö. Hänellä kasvu ja kehitys on edennyt todella hyvin,kasvaa tasaisesti nollakäyrällä eikä sydämessä tai munuaisissa ole vikaa. Mitään sairauksia ei ole ollut,mitä nyt pientä flunssaa pari kertaa,mutta ei esim yhtäkään korvatulehdusta. Mistään ei siis pystyisi päättelemään,että hänellä on Turnerin syndrooma,ellei asiaa tietäisi. Meille asia selvisi vasta synnytyksen jälkeen,kun kokenut lääkäri huomasi tytöllämme lieviä piirteitä jotka viittasivat Turneriin(hieman turvonneet jalkapöydät ja niskan ihossa vähän löyhyyttä). Kromosomitesti vahvisti sitten epäilyt. Aluksi järkytys oli tietysti suuri,kun koko raskausajan oli odottanut tervettä tyttöä ja koskaan ennen en ollut kuullut puhuttavan Turnerista,mutta nyt kun alkujärkytyksestä on toipunut,ei tyttömme syndroomaa enää usein edes ajattele. Meillä on ehkä käynyt sitten hyvä tuuri ja tyttömme Turner on sieltä lievimmästä päästä. Tietenkään ei voi tietää mitä tulevaisuus tuo tullessaan,mutta ainakin nyt kaikki näyttää hyvältä! Tämän takia itselläni kyllä nousee välittömästi karvat pystyyn jos joku suunnittelee keskeyttävänsä raskauden sen takia että lapsella olisi todettu Turnerin syndrooma. Turneria on kyllä eriasteista,mutta syndroomana se on kuitenkin ihan sieltä lievimmästä päästä.

9. Turner Vierailija

Hei!

Kerronpa tässä lyhyesti hieman itsestäni, vaikka aiheena onkin lapset. Eli olen 26-vuotias turner-nainen. Vaikka olenkin aika lievä tapaus, niin kyllä tämä silti asettaa jonkinverran erilaiset lähtökohdat elämään, mutta onhan tässä toimeen tultu. Itseasiassa olen menestynyt elämässä aika hyvinkin, lukuunottamatta sitä, ettei minulla ole miestä, enkä lapsia voi koskaan saada. Pituuteni on 140 cm, kyllä silläkin jo ihan normaalia elämää pystyy elämään. Onhan mulla tässä näitä lääkityksiä, mutta ei niistä ole juurikaan haittaa jokapäiväisessä elämässä. Tietysti itsehän sitä joskus tulee ajateltua olevansa poikkeava, mutta ainakaan minun tapauksessani tämä poikkeavuus ei juurikaan ulkopuoliselle näy.

Haluaisin sanoa, että kyllä meistäkin voi kehittyä ihan kelvollisia yksilöitä. Toisaalta ei kaikista terveistäkään yksilöistä tule tämän parempia. Toivoa siis on.

10. Turner-hujoppi Vierailija

Todellakaan turner ei ole mikään este..olen 22-vuotias turner-nainen, mutta varsin poikkeava siinä mielessä, että olen 158 cm pitkä..vanhempani ovat isä 194cm ja äiti 176cm, joten siinä ehkä syy..minullakin se on suhteellisen lievä, enkä koe siitä hirveästi kärsiväni..tottakai on lääkkeet, mutta mitä nyt yksi pilleri päivässä haittaa..kirjoitin ylioppilaaksi 2004 ja olen juuri valmistumassa sosionomiksi..siksi koenkin ihan hyvin onnistuneeni tähän mennessä..enkä koe olevani mitenkään poikkeavan näköinen ja pituuteni takia löydän ihan hyvin vaatteitakin..mutta ikinähän ei tiedä mitä elämö tuo tullessaan, joten nyt vain eletään täysillä..

11. turnertyttö Vierailija

Kai minäkin voin lusikkani tähän soppaan laittaa. Olen 28-vuotias turnernainen, ja tällä hetkellä ei mitään muuta lääkitystä/oireita kuin hormoonipilleri kerran päivässä. Lapsena leikattu sydän ja kasvuhormooneja otettu, joiden ansiosta pituus reilu 160 cm. Toi lastensaanti luonnollisesti mietityttää, mutta tällä hetkellä elän täysin normaalia elämää eikä syndrooma vaikuta minuun mitenkään, eikä muut kuin läheiset tiedä asiasta. Kilpaurheilen, olen tutkijana yliopistolla j.n.e ... joten hyvin pyyhkii!

12. KirsiKihara Vierailija

Minäkin olen Turnernainen, 36-vuotias, 152 cm ilman mitään kasvuhormoneja. Minullakaan ei muita lääkkeitä kuin yksi hormoonipilleri päivässä. Jalkapöydän turvotus on se minun oireeni, varsinkin kuumassa, ja lapsena olin korvatulehduskierteessä kunnes laitettiin putket. Koulutukseltani olen ekonomi, on sujunut sekä kielet että matematiikka. Lapsensaanti onkin ollut elämäni suurin "tragedia", mutta nyt odottelen saavani adoptiotyttären Kiinasta ensi keväänä eli sekin on hoidossa. Eli hyvin pyyhkii täälläkin!

13. maria87 Vierailija

Hei,

Itselläni todettiin Turnerin oireyhtymä jo ennen syntymääni lapsivesitutkimuksessa. 5- vuotiaana sain puoli vuotta hormoonihoitoa vaikka olinkin lähes keskimittainen tyttö. Murrosikäni käynnistyi normaalisti ilman hoitoja ja tällä hetkellä olen 22- vuotias ja 160cm. Hormoonilääkitykselle ei kohdallani ole enää tarvetta ja lapsiakin voin kuulemma saada luonnollisin keinoin. Omalla kohdallani sairautta ei olisi varmaankaan edes ikinä todettu ilman lapsivesitutkimusta eikä se ole hankaloittanut elämääni millään tavoin :).

14. Me81 Vierailija

Kerronpa minäkin oman tarinani. Olen 26-vuotias turnernainen. Minulla oireyhtymä havaittiin vasta 13-14 vuotiaana, kun ei puberteetti käynnistynyt normaalisti. Olen 152 cm pitkä ja tämä ilman mitään hormonihoitoa. Valmistun pian ekonomiksi ja olen hyvässä työssä. Minulla ei ole ollut mitään sydän- tai munuaisvaivoja. Harrastan aktiivisesti kestävyysurheilua. Elämä hymyilee vaikkakin tulevaisuus huolestuttaa ja mietityttää mm. lastensaannin kannalta. Pidän itseäni erittäin onnekkaana!

15. Hei kaikki,

Mahtavaa huomata, että täällä käydään keskustelua Turnerin oireyhtymästä. Voin kertoa, että Suomessa on jo 15 vuotta ollut olemassa Turner-yhdistys. Toimimme aktiivisesti. Seuraava tapahtuma on 28-30.3.2008 Tampereella urheiluopisto Varalassa. Kaikki vaan sankoin joukoin mukaan yhdistyksen toimintaan. Lisää tietoa yhdistyksen kotisivulla www.turneryhdistys.org .

Yhdistyksessä on 147 jäsentä, ja kaikki sen jäsenet pärjäävät elämässään hyvin. Turnerit voivat siis viettää ihan normaalia elämää.

16. Tässä yksi linkki
    www.lastenkuntoutus.net/palvelut_perheille/palvelut/kuntoutus-ja_sopeutumisvalmennu/lasten_kuntoutuskoti/kurssit_vuonna_v_2008/kurssiesittelyt/turner_oireyhtyma_peruskurssi

17. äiti.. Vierailija

Hei.
    Saimme kaksi viikkoa sitten tietää että kohta 13 vuotiaalla tyttärellä on Turnerin oireyhtymä. Sokki oli iso!! Hän on lyhyt, aina ollut mutta muuten ihan "normaali" eli ei mitään poimuja tai muuta siihen viittaavaa.. Ihan sattuman kautta löydettiin tämä oireyhtymä, maksaarvot vähän koholla. Nyt olemme jo niin pitkällä että kaikki kokeet on otettu ja ehkäpä noin kuukauden sisällä hän aloittaa hormoonihoidot. Näin äitinä tietysti huolestuttaa kaikki ja ei mikään....Tyttäreni on positiivinen luonteltaan ja katsoo aina asiat paremmalta kantilta. Tämä on uusi asia meille kaikille ja olikin ihan mukavaa lukea muiden Turner-naisten kertomuksia. Kiitos

18. Hei!

Minä taas en tiedä, sairastanko tuota lievästi. Lääkärissä on juostu, mutta kukaan ei ole sanonut mitään selvästi. Tiedän vain, että olen normaali 22-vuotias - mitä nyt vain 148-cm pitkä ja minulla on paljon luomia.

Joskus murroiässä hammaslääkäri lähetti minut nuorten neuvolaan. Siellä minusta taas alettiin rakentaa kummajaista, joten minut pistettiin Tampereelle perinnöllisyyslääkärin juttusille. Tämä lääkäri ihmetteli, mitä tein siellä: oli kuulemma lähetteen tehneen lääkärin antamien tietojen mukaan odottanut saapuvaksi jälkeenjäänyttä kummajaista: yllättyi kun edessä olikin normaali lukiolainen, joka ymmärsi puhetta ja osasi keskustella. Kiitos sille Tampereen yliopistollisen sairaalan perinnöllisyyslääkärille, joka sanoi minua normaaliksi nuoreksi naiseksi, jolla ei ole terveyden suhteen mitään huolta. Muuten en ehkä ikinä olisi pääsyt ajattelemasta sitä, miten poikkeava olen.

Perinnöllisyysklinikalla minulle selitettiin että X-kromosomissani on jonkinlainen ylimääräinen haara. Sen takia minulle saattaa tulla vaihdevuodet aikaisemmin (ei kuitenkaan osata sanoa tapahtuuko näin), joten lapsenteko saattaa jäädä väliin, koska lapsia haluan vasta kolmikymppisenä. Sukupuolenvalinta pitäisi lisääntyessä tehdä, koska poika saattaisi 50 prosentin mahdollisena syntyä kehitysvammaisena.

Tutkimuksiin minut lähetettiin - varmistettiin että sisäelimeni ovat ok, ja niin ne olivatkin. Murrosiän kehitys alkoi normaalisti 10 - 11 -vuotiaama. Kaikki muutokset tapahtuivat itsestään ja hyvissä ajoin. Kuukautiset alkoivat 13-vuotiaana ja vartaloltani kehityin ihan naisen näköiseksi. Munasarjatkin ilmeisesti toimivat, sillä kuukautiset ovat säännölliset ja jokaisella kierrolla tunnen ja oirehdin selvästi ovulaation. Olen perusterve, mitään lääkkeitä en käytä. Ylioppilaaksi kirjoitin vuonna 2005 ja seuraavana vuonna pääsin yliopistoon. Opinnot ovat sujuneet kiitettävin arvosanoin, joten uskon pääkoppanikin toimivan.

Avomiehen kanssa olemme olleet yhdessä pian neljä vuotta. Hän tahtoo joskus lapsia, ja minäkin tahtoisin kymmenen vuoden kuluttua. Minua vaivaa, että mitä sitten kun niitä lapsia pitäisi tehdä, minne täytyy silloin hakeutua, kun en edes tiedä, onko tämä Turnerin oireyhtymän lievä muoto vai jotain muuta sitä muistuttavaa, jolle ei ole nimeä. Miehelle en ole niistä nöyryyttävistä lääkärireissuista kertonut, vaikka ehkä pitäisi. Hän ei siis tiedä koko asiasta. Itsekin tahtoisin ne unohtaa: kuulin olevani silloin poikkeava ja kiintoisa tutkimuskohde. Noh, sikäli mielenkiintoista että tämän kummajaisen elämässä ei sellainen mitenkään näy - mitä nyt joskus painajaisina siitä miten itsetuntoni poljettiin niillä visiiteillä niin, että ihmettelen miten pystyin kaiken sen jälkeen suunnittelemaan elämää ihmisenä - kasvin sijaan

19. Äitiliini62 Vierailija

Moi
    Minulla 9 vuotias 1 tyypin diabetestä sairastava ja Turnerin oireyhtymä diagnoosin saanut tytär.Hänellä ns. mosaikismi muoto tästä oireyhtymästä eli osittain puuttuu toinen X kromosomi. Nyt on aloitettu kasvuhormoni piikit tänä vuonna ja hormonihoito kuulemma aloitetaan vuoden parin päästä.Kauan ihmettelin kun hän on huomattavan paljon lyhyempi kuin ikätoverinsa...loppujen lopuksi pääsi kromosomitestaukseen ja asia sitten selvisi.Kyllä monesti olen huokaillut että tällainenkin piti vielä tulla ihankun diabetes ei olisi jo tarpeeksi!Mutta onneksi sairaus ei ole haitannut juurikaan normaalia elämää,päinvastoin: on hirmu kiva tyttö kaikinpuolin! Näillä eväillä on elettävä niin se vaan on...Jaksamisia muille.

20. vierailija.. Vierailija

Olen 14-vuotias turnertyttö, ja pituutta löytyy vain 141 cm. (Aikuisena 146-erittäin hyvällä tuurilla 155 cm, eli todennäköisesti 146.) Se on minulle toisinaan suurikin ongelma, itsetuntoni on käynyt erittäin alhaallakin, enkä oikeastaan ajattele vieläkään olevani hyvä millään tavalla. Toivoisin, että vielä joskus olisin sinut itseni kanssa. Pelkään, että minusta tulee vain Siwan kassa tai vastaavaa.

Periaatteessa en poikkea muista ikäisistäni muuten, kuin olemalla 20-35 senttiä lyhempi ja vielä vaiheessa murrosiän kanssa. Kasvuhormoonihoito ei ole puolessa vuodessa auttanut mitään, mutta estrogeelin tuottamat tulokset ovat saaneet itsetuntoni vähän nousemaan. Pian voin ajatella olevani vain pulska pätkä, en pulska pätkä lauta. Pelkään olevani lapsellinen, kun murrosiän henkinen kehitys ei ole yhtä pitkällä, kuin ikätovereideni.

Pituuteni on rajoittanut elämääni paljolti, ja tulee kyllä rajoittamaan. Ei minua koskaan ole erityisesti kiusattu, kunhan vaan vähän pilkattu, mutta en vieläkään pysty ottaa pituuteeni kohdistuvaa läppää läppänä, vaan loukkaannun kovasti. Mitä minä sille voin, että olen tällainen?

Olisi mukava jutella myös muiden ikäisteni samassa tilanteessa olevien kanssa. Ja oli myös kiva huomata, että täällä on muitakin, ja jotka kuitenkin kykenevät normaaliin elämään. Eikö teillä ole ollut mitään vastoinkäymisiä edes minun iässäni?

21. vauvahaave Vierailija

Periytyykö turner? Miehelläni edellisestä liitosta turner-tyttö.

22. äiti viidelle Vierailija

Hei!
    Meidän masuvauvan epäillään olevan turner-tyttö.
    Nyt kysyisinkin teiltä turver-tyttöjen vanhemmat;
    -missä vaiheessa saitte tietää odottavanne turner-tyttöä?
    -mitkä olivat oireet vauvalla/sikiöllä?
    -miten teihin suhtauduttiin sairaalassa?

23. Tuuni Vierailija

Meille selvisi np-ultrassa niskapoimun turvotus ja epäiltiin Downia. Lapsivesipunktioon emme halunneet mennä ja odotukseni jatkui normaalisti ja lääkärin vastaanottoja vain oli useammin. Lastenlääkäri tutki vauvan muutama tunti synnytyksen jälkeen ja kertoi epäilevänsä Turneria. Vahvistusta asialle taisimme odottaa seuraavaan päivään. Järkytyshän se oli, varsinkin kun emme olleet ikinä kuulleetkaan koko Turnerista!

Vauvan "oireet" olivat seuraavat: Niskapoimu eli ylimääräistä ihoa niskassa, turvonneet kädet ja jalkapöydät, sekä Turner tytöille tyypilliset sydänviat aortan koarktaatio ja bikuspinen aorttaläppä. Koarktaatio leikattiin kun vauva oli reilun viikon ikäinen. Nykyisin tytöstä ei edes huomaa, että hänellä mitään syndroomaa olisikaan ellei sitten tiedä mitä ulkonäköpiirteitä etsii.

Sairaalassa meihin suhtauduttiin kuin kehen tahansa muuhun, paitsi että lastenlääkäri vieraili useammin ja sydäntä ultrattiin jne. Asumme kylläkin Englannissa jossa Turner tytöt eivät kai ole yhtä harvinaisia kuin Suomessa.

Oletko itse käynyt lapsivesipunktiossa? Joudutko vielä pitkäänkin odottelemaan vastausta?

Koitahan nauttia odotuksestasi vaikka huoli Turnerista painaakin! Kuten varmasti jo edeltä luitkin, useimmat Turner tytöt elävät onnellista ja tasapainoista elämää ja ei ole mitään syytä miksi näin ei voisi olla sinunkin vauvasi kohdalla!

24. äiti viidelle Vierailija

Tuuni:
    En olekaan niin huolissani mahdollisesta turnerista vaan ylipäätään tästä raskaudesta koska meille taas on oltu sairaalassa todella kylmiä ja jopa julmia. He eivät ymmärrä miksi jatkamme raskautta koska selvästi vauvalla on jokin "vika".
    Muistatko kuinka paljon teidän tytöllä oli turvotusta? Oliko sitä muualla kuin niskassa?
    Meillä turvotuksen mitoista puhutaan jo senteistä sekä sitä on vauvalla ihan joka puolella. Siksipä lääkärit eivät olekaan antaneet mitään toivoa että raskaus edes menisi loppuun asti. Kohta tulee täyteen 19 raskausviikkoa ja vauva tuntuu kyllä potkujen mukaan olevan vielä täysillä mukana menossa :)
    Laajan turvotuksen vuoksi lääkärit epäilevät nyt siis turneria ja meille se ei todellakaan ollut mikään shokki vaan pikemminkin helpotus. Tietenkin se nyt on vasta epäilyt kun mekään emme halunneet lapsivesi punktioon, mutta kun miettii sitä mitä kaikkea muutakin tämä voisi olla niin turner tuntuu vaihtoehdoista ns "mukavimmalta" myös lasta ajatellen.
    Kamala stressi päällä kun ne lääkärit pelottelut vauvan menehtymisestä kohtuun kummittelee mielessä :(
    Mitään rakenteellista vikaa ei (ainakaan vielä) ole vauvastamme löytynyt.

25. Tuuni Vierailija

Voi kurjuus millaisia lääkäreitä kohdallenne on sattunut! Meillekin tarjottiin keskeytyksen mahdollisuutta josta kieltäydyimme täysin. Päätöksemme onneksi hyväksyttiin mukisematta ja raskautta seurattiin tarkasti. Minusta on todella ikävää, että lääkärit painostavat tuolla tavalla keskeytykseen - helppohan se lääkäreiden on sanoa ja samalla unohtaa, että äidille ja koko perheelle asia on paljon henkilökohtaisempi ja monimutkaisempi. Sitä paitsi, jos vauvallasi todellakin on "vain" Turner, niin aika hurjaa minun mielestäni sen takia raskautta keskeyttää.

Meidän Turner tytöllämme oli niskaturvotusta 5.5mm, mutta muuta turvotusta ei lainkaan. Mitään rakenteellisia vikoja ei vielä rakenneultrassa tai kardiologin tekemässä foetal echo ultrassa näkynyt (siinä siis ultrattiin vain sikiön sydän). Sydänvika ilmeni vasta synnytyksen jälkeen.

Tiedän kyllä hyvin millaista on odottaa lasta kun on saanut huonoja uutisia eikä tiedä syntyykö lapsi terveenä vai ei ja jos ongelmia on niin kuinka vakavia ne ovat. Sinun tapauksessasi näyttää siltä että ainoa mitä voit tehdä on odottaa ja vaatia hyvää raskauden seurantaa, että saat pidettyä oman mielesi mahdollisimman rauhallisena. Kyllähän se keskenmenon riski varmasti kasvaa tämmöisillä "ongelmavauvoilla", mutta eipä siihen mitenkään voi etukäteen varautua. Täytyy vain toivoa parasta! Tämä kuullostaa tosi kliseemäiseltä jo omiin korviinikin, mutta yritä pitää positiivinen mieli töykeistä ja ajattelemattomista lääkäreistä huolimatta. Itselläni se ainakin auttoi paljon. Ja kirjoittele vaikka tänne kuulumisia - minä ainakin autan mielelläni näissä Turnerjutuissa jos vaan osaan.

Oletko muuten jo ottanut yhteyttä Suomen Turner yhdistykseen? Vaikka Turneria ei vielä vauvallasi ole varmasti todettu, niin ehkäpä voisit sieltä kysellä vähän enemmän faktatietoa jo näistä raskausajan jutuista.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri