Hae Anna.fi-sivustolta

Turnerin oireyhtymä

Viestiketju osiossa 'Erityislapset' , käynnistäjänä Mietteliäs, 04.09.2006.

1. meillä Vierailija

Vaikka onkin vanha aloitus, niin kirjoitan silti jos täällä jotkut muutkin kirjoittelee joilla turver-tyttöjä.

Eli meillä diagnosoitiin turner-oireyhtymä ihan nyt lähiaikoina, tyttö tulee ensi kuun alussa 9 kk. Ihan normaali tyttö, ulkoisesti, mutta kehitys vähän jäljessä motorisesti. Tottakai tämä tuli yllätyksenä meille, samoin kun se että minulta löytyi kromosomipoikkeavuus myöskin.

Lääkäri ei voinut sanoa, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Mutta sanoi kuitenkin, että pääasia että lapsella on kaikki hyvin, on rakastettu jne. :) <3

2. meillä Vierailija

anteeksi, siis turner!

3. huolestunut Vierailija

Olen kuullut että aikuiset ihmiset joilla on Downin oireryhmä ei voi saada lapsia onko teillä kellään mitään tietoa tästä??

4. Joopa joo. Pistää niskakarvat pystyyn kun joku kehtaa arvostella tietämättä asisoista yhtään mitään kun pystyy sanomaan että joku tekee turner löydoksen takia keskeytyksen. Itse siihen päätökseen päädyin, mitä toki olen jälkeen päin myös katunut, muttta en ikipäivänä olisi tehnyt keskeytystä pelkän turnerin takia, itseasiassa asia oli täysin selvä että lapsi pidettäisiin kunnes periinnöllisyys lääkäri löi vasten kasvoja faktat pöytään ja sanoi ettei tyttömme ole elinkelpoinen, turvotusta laajalti ympäri kehoa ja niskaturvotus molemmin puolin yli sentin... Syynä siis keskeytykseen kun 99% varmuudella olisi kuitenkin mennyt kesken, eikä vauva niillä turvotuksilla valitettavasti selviä :(

5. meitä kaikkia* Vierailija

Komppaan kirjoitustasi. Olen itse päätynyt keskeytykseen, samoilla perusteluilla ja tein oikean ratkaisun itselleni ja perheelleni. En ole katunut, tiedän tehneeni oikein, ratkaisu tehtiin perusteellisen pohdinnan jälkeen. On myös tiedettävä, että tekemänsä ratkaisun kanssa pystyy elämään.
    Jokainen tekee ja joutuu tekemään omat ratkaisunsa. Kukaan muu ei tiedä mikä on oikein toiselle ja mikä väärin, eikä sitä kenenkään tule ryhtyä arvostelemaan. Keskeytys ei ole helppo, ratkaisu ei ole helppo ja surutyö on tehtävä.
    Muiden tekemien ratkaisujen arvosteleminen ei tee kenestäkään yhtään hyveellisempää ihmistä.

Oman ratkaisuni jälkeen, kun olisi odottanut tukea tai lupaa surra, sai sammakoita kuulla aika monestakin suusta. Ne muistuvat mieleen vielä lähes kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Yksi, entinen ystävä totesi menetystäni itkiessäni, että niin, sille ja sille lääkäri sanoi että sikiössä on sitä ja tätä ja suositteli keskeytystä. Keskeytyksen jälkeen tutkimuksissa ilmeni että sikiö olikin aivan terve. Tähän kun vastasin, että valitettavasti meillä diagnoosi piti kyllä jälkeenpäinkin, ihminen totesi että ai jaa, ihan totta.

6. Turnergirl Vierailija

33-vuotias turner täällä. Pituutta 165cm ja munasarjat hiipuneet. Lääkitys: kalkki tabletti ja 1kpl hormoni lääkettä/pv. Normaalin näköinen ja ihan normaalia elämää elävä.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri