Turvaistuimen osto/vertailu

vaahteramäki

Jäsen
12.04.2008
173
0
16
Tietääkö joku, onko netissä missään sellaista sivua, jossa vois vertailla turvaistuinten ominaisuuksia? Tuskaa etsiä itselle sopivaa istuinta (tai siis lapselle :) ) tuolta nettiviidakosta.. Ja kun kaikki tuntuu vielä olevan testivoittajia :whistle:

Pitäs olla:
- molempiin suuntiin asennettava
- kallistettava malli (ajon aikana kallistettava)
- alkaen 6kk
- riittävän pitkät vyöt
- mahd. vähän tilaa vievä

Suositelkaa jotain! En jaksa enää surffata pitkin poikin |O

Meillä on HTS Be Safe Izi Kombi ja Garcon Cosmic XTP. Molemmat voidaan asentaa kumminkin päin ja saa kallistettua. Ekaan ollaan tyytyväisiä, mutta Cosmic oli virheostos. Ostin "testivoittajana" ja ihan huijari testi oli se Tekmiikan Maailman testi ja siitä tuli jo jotain oikaisuakin. Cosmic on pärjännyt puolueettomissa testeissä suorastaan surkeasti. Olen ajatellut myydä sen pois ja ostaa jonkun muun. :kieh:

En löytänyt kyllä negatiivista sanottavaa kun selasin noita palstoja äsken hakusanalla HTS Be Safe Izi Kombi-turvaistuin. Lastentarvikeliikkeessä maksoi 425 euroa (!), mutta lasten turvallisuutta ajatellen raha EI saa ratkaista! en ole koskaan aiemmin kuullut tuollaista merkkiä, pitääpä ihan kirjoittaa ylös niin muistaa merkin =)

Turvaistuin kannattaa aina käydä sovittamassa omaan autoon, kun ne ei kaikkiin mahdu ja sovi. On muitakin rajoituksia. Ei nettisivut kerro millään kaikkea ja sellaisia vertailuja, joissa olisi kaikki automallit ja istuimet eri ikäisille lapsille, ei voi edes tehdä. Miksi kaikki sellaisetkin asiat, joita on pakko visuaalisesti tutkia ja verrata, täytyy olla virtuaalissti netissä. Huono aamu anteeksi, mutta oikeasti naapuri kertoi juuri postilaatikolla, että niiden poika pyysi aamulla katsomaan netistä minkälainen sää on ulkona. Tuli molemmille raivari.

Meillä on kokeiltu tuo Gracon Cosmic XTP (vm.2005) tosi toimissa: auto meni kolme kertaa katon kautta ympäri. Istuimessa olleelle pojalle ei tullut edes naarmuja, itseltä murtuivat molemmat jalat ja mieheltä käsi ja kylkiluita. Tilalle ostin uuden samanlaisen.
Ihan yksinkertainen ei ko. istuin ole asentaa, varsinkaan selkä menosuuntaan, mutta se vaiva kannattaa nähdä.

Sonvo75 puhuu ihan asiaa siitä että istuinta pitää sovittaa, mutta puolustan kyllä nettivertailujen tekemistä. Lastentarvikeliikkeissä ei nimittäin saa aina oikeaa tietoa istuimista, kaikkia merkkejä ei myydä yhdessä paikassa ja aina omia kehutaan maasta taivaaseen ("kunhan 9kg on täynnä niin hyvin voi laittaa kasvot menosuuntaan", näin esimerkkinä ) ja muita haukutaan. Eikä liikkeessä aina tiedetä kaikkia ominaisuuksia eikä osata asentaa kunnolla (poikkeuksia toki löytyy).

Kaikkein paras on minusta kun tutustuu istuinvalmistajien omiin sivuihin ja istuinten käyttöohjeisiin netissä, saa luotettavaa tietoa istuimista. Kaikilla valmistajilla ei kyllä ole käyttöohjeita netissä, mikä on sääli.

Täällä muutamia valmistajien sivustoja:
http://www.hts.no/english/
http://www.britax.fi/meny1Frame-1.htm
http://www.akta.se/
http://www.brio.fi/BRIO_NET/suomi/startpage

Itse en kovin luottaisi istuinvalmistajien omiin sivuihin, koska kyllähän kaikki omaa tuotettaan kehuu. Mielestäni puolueetonta infoa saa esim autoliiton sivuilta jossa on vertailtu eri istuimien ominaisuuksia
http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/lasten_turvaistuimet/

Olen samaa mieltä, että jokainen myyjä ja valmistaja kehuu omaa tuotettaan, ja niinhän pitää ollakin. "Oikeaa" tietoa ei olekaan. Kaikki "tieto" on näkemyksiä ja mielipiteitä. Niin myös Autoliiton sivuilla. Jostain muualta saa toisenlaista "tietoa" mm. tästä kumpaan suuntaan nenän pitäisi näyttää. Kuka sitten sanoo lopuksi, mikä on "oikeaa tietoa".

Tietoa saa kyselemällä useasta liikkeestä, useasta tuotemerkistä ja ennenkaikkea sovittamalla istuimia omaan autoon. Yhdestä paikasta saa vain yhden mielipiteen, kuten yllä on hyvin kirjoitettukin. Se "tieto" pitää sitten itse suodattaa. Siitähän tässä elämässä on oikeasti aina kysymys, muussakin kuin turvaistuimen ostossa. Tälläkin palstalla saa monennäköisiä "varmoja tietoja ja totuuksia", kun asiaa oikeasti tuntemattomilta tulee kannanottoja. Siksi luottaisin kuitenkin niihin myyjiin enemmän. Onhan heillä kuitenkin parempi "tieto" kuin keskimäärin tämän palstan kirjoittajilla, minullakin. Näyttää aika usein olevan myös liikkeissä aika vihreitä myyjiä, jotka antavat vääriä neuvoja, se on totta. Liikehän itse ei kerro mitään, vaan työntekijät. Olen myös sitä mieltä, että ne "kasvot eteenpäin voi laittaa 9 kg:n jälkeen" kommentit ovat myös totta. Vaikka meillä on suositus toisinpäin, niin ei koko muu maailma myöskään ole väärässä, kun laittavat kasvot eteenpäin. On heilläkin perustelunsa, kun lukee vääränkielisiäkin lehtiä. Selkä menosuuntaan istuimista on Autoliiton ja Liikenneturvan julkaisemien tietojen mukaan jopa 70% väärin tai huonosti kiinnitetty. Tämä oikean kiinnityksen vaikeus onkin syy miksi vaikkapa keski-eurooppalaisissa testeissä nämä selkä menosuuntaan olevat istuimet eivät ole pärjänneet eikä niitä siellä käytetä. Samaahan myös Ruotsissa tehty testi pari vuotta sitten todisti. Silloin olin itse ostamassa istuinta ja laittoi miettimään näitä "totuuksia".

no nyt vaavi rupee olee 6kk ja turvaistuinta pitäs katella. Olen ihan pyörällä päästä että millanen on oikeesti hyvä istuin, kun olen surffaillut netissä vaikka millasilla vertailu sivuilla ja lukenut mitä pitää tietää ennen kuin ostaa istuimen jne. :D

No ensimmäinen ongelma tulee siitä että motkotetaan kummin päin sen lapsen siinä oikein p

itää istua???? ohjeissa lukee että 3 v asti selkä meno suuntaan. Mutta kun menen katsomaan uusia istuimia niin todella monessa lukee että todella turvallinen istuin ja asennettava kasvot meno suuntaan???? siis täh!!!

jo turvallista tarkoitetaan että selkä menosuuntaan niin miten uusia istuimia voi mainostaa että kasvot menosuuntaan??? mun ymmärrykseen ei mene.

Ja suurimmassa osassa on kasvot menosuuntaan! kumman nyt sit ostan????

akuutti tilanne vastatkaa pian...niin ja meillä ei ole uusia hienoja autoja joihin nämä tietyt mallit käy...eli etsin hyvää, pehmosta, turvallista, helppo asentaa tai siirtää toiseen autoon...ja autot vuosimallia alle 1995

laittakaa ehdotuksia hyvistä istuimista...kiitos =)

Mun mielestä kannattaa jättää omaan arvoonsa jos myyjä yrittää tuputtaa liian aikaisin kasvot menosuuntaan istuinta :kieh: Itsekin teimme niin että kun menee määrätietoisesti kauppaan eikä anna myyjän pompotella piirun vertaa :p

Yhteistyössä