Turvaistuimista kyselisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Hei,

kuukauden päästä 3-vuotta täyttävä poika tarvitsisi toiseen autoomme uuden turvaistuimen. Poika on noin 94 cm pitkä, painaa noin 15 kg. Toisessa autossamme on BeSafen selkä menosuuntaan oleva istuin, johon olen ollut tosi tyytyväinen. Poika mahtuu siihen vielä hyvin, mutta mietityttää vain, koska istuimen painoraja (18 kg) tulee vastaan.

Mutta nyt sitten pitäisi kakkosautoon hankkia istuin. Vaikka BeSafe hyvä onkin, en viitsi ostaa toista sellaista juuri tuon 18 kg:n painorajan takia. Haluan ehdottomasti, että istuin on isofix-kiinnitteinen. Mielelläni hankkisin selkä menosuuntaan istuimen, mutta sellaista istuinta, joka olisi isofix+selkä menosuuntaan+painoraja esim. 25 kg, ei taida juurikaan olla. Eli ilmeisesti on pakko ostaa istuin, jossa lapsi matkustaa kasvot menosuuntaan. Nytpä mietinkin, kumpi on kasvot menosuuntaan mentäessä parempi vaihtoehto: turvaistuin, jossa on valjaat vai palkki-istuin?

Kiitos kaikille neuvoista ja vinkeistä jo etukäteen!

En tiedä paremmasta tai huonommasta, mutta itse olen ollut oikein tyytyväinen palkki-istuimiin (Cybex Pallas Isofixeillä).

MUTTA ainakin Cybexin palkki-istuimissa otetaan 15 kg kohdalla palkki pois ja siirrytään käyttämään auton omaa turvavyötä joka ohjataan oikealle kohdalle ohjureilla. En oo varma onko jossain pidempi aika? Meillä poika 15 kg ja palkki on liian pieni, eikä sitä enää käytetä hänellä, vain pikkusiskollaan.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;27298533:
En tiedä paremmasta tai huonommasta, mutta itse olen ollut oikein tyytyväinen palkki-istuimiin (Cybex Pallas Isofixeillä).

MUTTA ainakin Cybexin palkki-istuimissa otetaan 15 kg kohdalla palkki pois ja siirrytään käyttämään auton omaa turvavyötä joka ohjataan oikealle kohdalle ohjureilla. En oo varma onko jossain pidempi aika? Meillä poika 15 kg ja palkki on liian pieni, eikä sitä enää käytetä hänellä, vain pikkusiskollaan.

Ei mene näin. Voit käyttää sitä palkkia 18kg:hen asti mutta _voit_ ottaa sen ja muovisen korokkeen alta pois kun lapsi on 15kg (muissakin korokkeen käytöissä sama alkaen-raja). Meillä myös Cybex Pallas.

Kasvot menosuuntaan yli 15 kg painoisella on palkki-istuin tai siten turvavyöistuin aina parempi kuin 5-pistevöillä oleva. Kun lapsen paino kasvaa, niin 5-pistevyöt ovat huono vaihtoehto, koska niissä vain pää ja niska joustaa kun vartalo on vedetty joustamattomasti tiukalle istuimeen vöillä. Auton 3-pistevyö ja turvavyöistuin toimii jo yli 15 kg painavalla ja joustaa koko vartalon ostalta. Pienemmälläkin palkki-istuin on se parempi vaihtoehto kuin 5-pistevyöt nenu menosuuntaan istuttaessa. Siksi palkki-istuimet ovat testien parhaita olleet jo vuosia.

[QUOTE="Anne";27298571]Ei mene näin. Voit käyttää sitä palkkia 18kg:hen asti mutta _voit_ ottaa sen ja muovisen korokkeen alta pois kun lapsi on 15kg (muissakin korokkeen käytöissä sama alkaen-raja). Meillä myös Cybex Pallas.[/QUOTE]

joo niinhän se menikin. Kiitos korjauksesta!

Joko palkki-istuin tai ihan pelkästään turvavyöistuin, koska nuo joustamattomat 5-pistevyöt ei ole kovin turvallisia kasvot menosuuntaan matkustaessa.

Sinuna ostaisin varmaan suoraan vyöistuimen, kun lapsi on jo noin iso.

Yhteistyössä