Turvaistuinkokemuksia?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja autoileva äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

autoileva äiti

Vieras
Meillä alkaa olla kaukalosta turvaistuimeen siirtyminen tapetilla. Informaatio on sekalaista ja sekavaa; auttakaa! Eli siis tarvitsen n. 9kg eteenpäin käyvän istuimen alle 1-vuotiaalle, mieluiten mahdollisimman TURVALLISEN. Joten paras on kaiketi sellainen jonka saa asennettua selkä menosuuntaan? Kuitenkin testivoittajat ovat usein sellaisia jotka kuuluvat kasvot menosuuntaan; mikä logiikka tässä on? Ajattelin ostaa joko Brio zenton tai Britax two-way eliten, mutta sitten jossain listassa olivatkin saaneet vaatimattomasti tyydyttävät arviot.. Huoh, jos joku on hiljan perehtynyt asiaan, niin jakaisitko tietosi, pliis?
Niin ja huomiotta ei myöskään sovi jättää asennushelppoutta ja tilantarvetta, meillä on kaksi autoa, iso ja pieni.

testien tekijöihin kannattaa kiinnittä huomiota kun niitä lueksii.. :) Mutta testi voittajat ovat siksi usein kasvot menosuuntaan asennettavia , koska niissä on isofix -eli kiinnittyvät varmasti oikein ja niitä tehdään aikapaljon enemmän johtuen siitä että useimmissa maissa tuota selkä menosuuntaan suositusta ei ole.. :( Mikä on huono juttu.
Ehdottomasti turvallisinta on asentaa lapsi selkä menosuuntaan. Sillä pään paino on vartaloon verrattuna iso (muistaakseni 25% ) alle 3v ja tästä syystä äkillinen jarrutustilanne voi koitua kohtalokkaaksi.
Mutta noissa istuimissa pitää olla tarkka että kiinnittää istuimen oikein. (kuiten tietty kaikissa :) ) Samoin nämä lasten mukana kasvavat istuimet eivät tarjoa niin hyvää tukea kuin tarkemmin kiloihin perusrtuvat ja näin vankemmat istuimet.
Zentoon en ole tutustunut mutta two-way elitessä ei ole juurikaan sivuttaissuojia/tukia jonka takia se ei ole kovinkaan hyvä istuin , mutta toimii kyllä! :)
Vilkaise autoliiton sivuilta niin näet hiukan testituloksia..

Sen verran kommentoin, että selkä menosuuntaan suositus perustunee kolaritilastoihin, ja niissä siihen, mistä törmäys on tullut. Mutta esim. peräänajotilanteessa, jossa itse olet etummaisessa autossa on tietysti parempi olla kasvot menosuuntaan. Ja sivutörmäyksissä taas tärkeää on sivusuojat ja se, että turvaistuin on kunnolla tukevasti kiinni, jne. Eli jos haluaa juuri itselleen todennäköisesti turvallisinta istuinta, kannattanee ensin miettiä minkä tyyppistä ajoa itse enimmäkseen tekee. Myös oma/miehen ajokäyttäytyminen vaikuttaa jne.

Eli käytännössä tämä on aika arpapeliä nämä istuimien valinnat. Koskaan ei kuitenkaan tiedä, mistä törmäys tulee. Mun mielestä tärkeimpiä ominaisuuksia ovat sivutörmäyssuojat ja tukeva kiinnitys. Mielellään tietysti selkä menosuuntaan, mutta silloin usein joutuu tinkimään juuri tuosta tukevasta kiinnityksestä. Ja tilanahtaus tulee varsinkin pienissä autoissa hyvin nopeasti vastaan. Éi ole hyväksi sekään, että turvaistuin nousee liian pystyyn, jotta etupenkille mahtuu istumaan (ellei tietysti pysty laittamaan etupenkille istuinta).

Mulla on sen verran "vanhentunutta" tietoa noista merkeistä, joten en voi suuremmin komentoida. Istuimet on ostettu jo jonkin aikaa sitten... ;-)

Joo olen lueskellut noita aiempia ketjuja. Mutta niissä vaan ihmiset kävivät toistensa kurkkuun eikä mihinkään tulokseen oikein tultu. Joku "pro" nimim. mainitsi nimeltä huonot vaihtoehdot muttei yhtään hyvää. Ja kaupoissa taas myyjillä on omat intressinsä.

Minun mielestäni kannattaa katsoa myöskin noita painorajoja, eli on turvallisempaa ostaa istuin joka on esim.9-18kg, eikä 9-25/36kg. sillä istuin ei voi olla yhtä aikaa turvallinen alle vuoden ikäiselle että n.5-6 vuotiaalle. Ja tuosta Britaxin Two way elitestä sen verran että, siinä on todella huonot sivutörmäys suojat, vaikka sitä niin monet kehuvat, itse en ainakaan siihen luottaisi.

Meille ostettiin pitkän ja vakaan harkinnan jälkeen Maxi Cosin Priori XP vaikka onkin kasvot menosuuntaan oleva, mutta päivääkään en ole hankintaa katunut. Istuin on todella "kuppimainen" ja sen saa todella kaltevaan asentoon, kun lapsi on vielä pieni (meillä lapsi oli n.9-10kk kun siirryimme istuimeen) ja isommaksi kun kasvaa sen saa istuvampaan asenton.

Ja meille kerrottiin lastentarvike liikkeessä ihan suoraan, kun istuimia katselimme, että on turvallisempaa ostaa istuin joka on pelkästään kasvot menosuuntaan kuin ostaa ns. kombi-istuin eli käännettävä. Koska mitä enemmän istuimelta ominaisuuksia vaaditaan, niin se on aina pois turvallisuudesta.

Ja kysyessäni noista selkä menosuuntaan olevista istuimista, niin ne todellakin ovat vaatimuksena ainoastaan pohjoismaissa, ei keskieuroopassa tunneta lainkaan mitään selkä menosuuntaan olevia istuimia ja ihan turvallisesti sieläkin lapsia kuljetetaan.

Ja vielä pieni lisäys, kuinka monella se lapsi tosiaan on viihtynyt selkä menosuuntaan kolme vuotiaaksi, ettei ole tarvinnut jo aiemmin istuinta kääntää toisn päin??

Alkuperäinen kirjoittaja Nanna-06:
Ja vielä pieni lisäys, kuinka monella se lapsi tosiaan on viihtynyt selkä menosuuntaan kolme vuotiaaksi, ettei ole tarvinnut jo aiemmin istuinta kääntää toisn päin??

Luulen, että aika harva lapsi viihtyy istuimessa mitenkään päin. Ei ainakaan meillä. Muita viihdykkeitä on keksittävä matkan ajaksi joka tapauksessa. Tiedän ihmisiä, jotka ottavat lapsen pois turvavöistä ja syliin, jos alkaa kitistä istuimessa. Itse en kuitenkaan lähtisi ainakaan tuolle linjalle, autossa on minusta turvallisuus tärkeämpää kuin viihtyminen!

Nuo turvaistuimet ovatkin loputon suo! Mekin ostimme ihan hiljan lapsukaiselle istuimen. Autoliiton testejä hartaasti luimme, ja sitten kun menimme kauppaan (kävimme kahdessa eri lastentarvikeliikkeessä), sieltä tarjottiin ainoastaan kahta testeissä välttävän arvosanan saanutta penkkiä, eli Brio Zentoa ja Graco Cosmicia.

Netistä tutkailin ja miellyin itse HST:n penkkeihin, vaikka ovatkin kahta em. kalliimpia. Niitä on kehuttu ainakin helposta kiinnistyksestä, kun taas em. olivat testin mukaan erittäin hankalia kiinnittää oikein. Päädyimme sitten kolmannessa liikkeessä käytyämme ja sieltä hieman asiantuntevamman myyjän bongattuamme HST:n uuteen Besafe Combi -istuimeen. Saman valmistajan Kid-istuin on menestynyt kehnosti autoliiton testeissä, kun taas Comfort-penkit paremmin. Toisaalta melkein kaikki autoliiton testissä hyvin menestyneet penkit ovat Isofix-penkkejä, joita ei ole juurikaan myynnissä ainakaan Jyväskylän liikkeissä, eikä meidän nykyisessä autossa ole isofixiä.

Valinnassamme painoi myös se, että ostamamme istuin mahtuu selkä menosuuntaan takapenkille ilman että etupenkkiä tarvitsee laittaa ihan etuasentoon ja selkänoja eteenpäin, jolloin siinä ei voi enää kukaan istua. Näin oli Gracon ja Brion penkkien kanssa. Meillä on ihan normaalin kokoinen auto, ja kuitenkin on mahdollista, että penkin selkä menosuuntaan käyttöaikana tulisi vielä toinen lapsi, jonka kaukalo pitäisi saada takapenkille, jolloin toisen vanhemmista pitäisi mahtua etupenkille istumaan. Tuo HST: penkki ei myöskään ns. syö istuinta, koska se on oman jalustansa ja metaalisen tuen varassa eikä pelkästään auton penkin varassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nanna-06:
Ja meille kerrottiin lastentarvike liikkeessä ihan suoraan, kun istuimia katselimme, että on turvallisempaa ostaa istuin joka on pelkästään kasvot menosuuntaan kuin ostaa ns. kombi-istuin eli käännettävä. Koska mitä enemmän istuimelta ominaisuuksia vaaditaan, niin se on aina pois turvallisuudesta.

Kyllä niitä törmäystestejä on tehty ja aika pahaa jälkeä tullut, kun on lapsi istunut kasvot menosuuntaan päin! Eli ei se suositus selkämenosuuntaan 3-vuotiaaksi saakka ole mistään hatusta temmattu väite! Eri asia tietysti on että monet lapset eivät välttämättä viihdy niin pitkään selkä menosuuntaan päin, mutta päälimmäisenä tulisi aina muistaa myös lapsen turvallisuus!! Kyllä meilläkin kitistään autossa ja varmasti viihtyisi paremmin kasvot menosuuntaan päin, mutta ei olla vielä vaihdettu suuntaa (lapsi 2v.), koska haluan turvata lapselleni turvallisemman tavan matkustaa ja kyllä sitä lasta siellä autossa voi viihdyttää matkalla ettei kitinöitä tule.

Eri asia on jos esim. lapsi voi pahoin selkämenosuuntaan-istuimessa, kuten muutamalla tutuillani oli, jolloin asiaan toi helpotusta kasvot menosuuntaan matkustaminen, koska muuten eivät olisi voineet matkata ollenkaan lapsen kanssa.

Muistakaa myös että peräänajossa niskaan osuu yleensä pienempi rasitus kuin nokkakolarissa, koska kummatkin autot liikkuvat samaan suuntaan (perusfysiikkaa). Tuolla muualla Euroopassa peräänajot ovat yleisempiä kuin meillä johtuen ruuhkista ja niissä syntyvistä ketjukolareista (näin olen kuullut, ei faktatietoa), meillä Suomessa taas tiestö on sellainen että nokkakolarit ovat yleisempiä.

Meillä on 2 v 4 kk joka viihtyy vielä vallan mainiosti selkä menosuuntaan. Siinä hän saa myös istua niin kauan kuin mahdollista.

Olen edellisten kanssa samaa mieltä; turvallisuus ennen kaikkea. Tämä selkä menosuuntaan -suositus perustuu tosiaan aivan kiistattomiin tutkimustuloksiin.
Ehkä peräänajossa olisi parempi olla kasvot menosuuntaan, ellei itse ole peräänajaja. Mutta kyllä istuimesta silti on apua silloinkin jos on kasvot menosuuntaan, pahimmat vammathan johtuvat pään retkahtelusta edestakaisin ("whiplash" -vamma). Joo kertokaa edelleen omista istuimistanne, isofix-kiinnikkeitä mulla siis ei ole.

Me ostimme Maxi-Cosi Priori Fix -istuimen. Siinä on sekä isofix- että turvavyökiinnitys, mikä on meille todella tarpeen. Omassa autossamme ei ole isofix-mahdollisuutta mutta toisessa usein käytössä olevassa autossa on. Olemme olleet todella tyytyväisiä, istuin on tukevan oloinen ja poika viihtyy siinä. Juuri tuo edelläkin kehuttu kaltevuuden säätö sai meidätkin muiden seikkojen lisäksi päätymään juuri tähän istuimeen. Esim. Gracon istuinta ei saanut yhtälailla lepoasentoon. Poika tulee vasta 9kk eikä vielä istu oikein hyvin.

Tosiaankin vain Suomessa ja Ruotsissa suositellaan selkä menosuuntaan istumista näin pienelle. Osa selkä menosuuntaan asennettavista istuimista saa keski-eurooppalaisissa testeissä huonot arvosanat, koska niitä ei osata siellä asentaa autoon oikein. Meille sanottiin, että kuulemma juuri Brion Zento on tämän vuoksi saanut siellä huonot arvosanat.

Meillä on ollut kahdella lapsella HTS:t takapenkillä rinnakkain selkä menosuuntaan. Kolmivuotiaalle ostettiin nyt Recaro Start turvavyöistuin, on siinä matkustanut pari viikkoa.

Hyvin meillä mahtui kolmivuotiaaksi selkä menosuuntaan, eikä valittanut. Itse asiassa maisi ekat päivät vanhaa istuintaan takaisin :D Päätettiin muiden perheenjäsenten mukavuuden vuoksi hommata kuitenkin jo uusi istuin. Hts:ssä vyöt ovat hartioista leveähköllä, joten kapeaharteinen muksu saa hartiansa puljattua irti vöistä, muuten minusta kelpo vehje.

Testit: Nekin on kyllä melkoinen viidakko, huh. Tuo Recaron istuin esim. ei ole juuri testeissä pärjännyt. Se on kuitenkin alumiinirunkoinen, kankaat on kestäviä ja pestäviä ja lapselle helposti säädettävissä. Lapsi pysyy turvavyössä, koska ei saa sitä löysytettyä itse. Testeissä sitä moitittiin kiikkeräksi, mutta hyvin tuo minusta pystyssä pysyy. Myös lapsen näkökenttää moitittiin, mutta ei tuo meidän 3 vee ainakaan moiti. Pään ja hartioiden tuki on hyvä.

Yhteistyössä