Turvakaukalo lentokoneeseen, kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Etelään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Etelään

Vieras
Olemme lentämässä Thomas Cook Skandinavialla, ja ostimme 11kk vauvalle oman paikan.

Lentoyhtiöstä yritin varmistaa että mahtuuko turvakaukalomme Britax Baby Safe Plus ko.paikalle. Onko kenelläkään kokemuksia, ko.istuimesta ko.yhtiöllä?

Odottelen yhtiön vastausta, ilmeisesti riskillä saan yrittää kaukaloa paikalle, mutta jos ei mahdu => ruumaan. Ei vaan huvittaisi turvavälinettä laittaa sinne heiteltäväksi.

Tai onko kenelläkään suositusta kapeasta kaukalosta( jonka vielä edullisesti ehtisin torista, tms.metsästää), ajatuksena siis että vauvan olisi helpompi olla välillä lennon aikana kaukalossa, kun ei vielä penkillä osaa itsenäisesti istua, välillä toki sylissä, ja kuulemma nousun ja laskun aikana on oltava sylissä, huoh.

Ei ole kokemusta, mutta itse en sitä ehkä koneeseen ottaisi koska vie niin paljon tilaa ja on kauhean kuuma lapselle siinä olla. Ottaisin ennenmmin semmoisen kankaisen jutun mistä voi tehdä ns syöttötuolin mihin tahansa istuimeen.

Ainakin Lufthansan koneisiin sai muutama vuosi sitten ottaa Kiddy Comfort Pro -palkki-istuimen, jossa 11 kk pystyy hyvin istumaan. Sen sai hyvin kiinni lentokoneen vöihin. (Edellyttää tietenkin omaa istumapaikkaa lapselle.)

Viime aikoina on tullut tutkimustuloksia joiden mukaan palkki-istuimet eivät olisi kovin turvallisia autossa pienelle lapselle, mutta lentokoneessa varmasti turvallisempi kuin ei istuinta ja menee isompana lapselle oikeanakin turvaistuimena/turvavyöistuimena, joten ei olisi turha hankinta, vaikka sen joutuisi ostamaan.

Tää ei nyt vastaa kysymykseen, mutta meillä oli Brion kaukalo Finskin koneessa. Meidän 11 kk ei vaan viihtynyt siinä oikein koneessa, vaikka autossa viihtyykin.. Mutta luxusta, että teillä on oma paikka ja kaukalo on kyllä todella kätevä liikkuvaiselle lapselle, kun oon siinä paremmin kiinni kuin tavallisessa penkissä. Hauskaa matkaa, toivottavasti kaukalonne mahtuu penkkiin!

Maksetaanko omasta paikasta lapselle sama hinta kuin aikuiselle?

Alle 2-vuotias saa tietääkseni matkustaa ilmaiseksi tai pienellä lisähinnalla aikuisen sylissä? Mutta siis jos ottaa oman paikan, tuleeko sama hinta kuin aikuiselle?

Sithän on niitä sänkykaukaloita vauvoille kun erikseen pyytää.
Teidän lentoyhtiö on ihan vieras mulle... jos joku pieni, niin kannattaa tarkistaaonko kyseessä joku allianse ja kuka juuri tuon lennon oikeesti lentää

Kiitos tähänastisista kommenteista, matkayhtiö on siis Tjäreborg, ja Thomas cook Skandinavia lentää heidän lennot.
Tuntuu hassulta, ettei lentoyhtiössä tiedetä mitkä istuimet/kaukalot heidän penkkeihin käy, mainostavat kuitenkin turvallisuuden tärkeyttä toiminnassaan jne. Suositukset ovat kuitenkin laittaa lapsi turvakaukaloon/istuimeen, ja järkikinhän sen sanoo että turvallisin matkustaa samalla tavalla kuin esim. autossa.
Toki myös matkustusmukavuus on kaikilla toista luokkaa :)

Meillä kävi tuuri ja sain lapselle "äkkilähtö"-lennon, hinta 55€, kun sylipaikka 50€ :)

Olen lukuisista keskusteluista lukenut että osa lentoyhtiö antaa sylilapsen kanssa matkustavalle paikan, missä on tyhjä paikka vieressä, jos koneessa on tilaa. Mutta halusimme pelata varman päälle, etenkin kun se onnistui 5€ lisämaksusta :)

Babybasketin saantiahan ei voida varmistaa ennen koneeseen menoa, etenkin kun lapsi on jo yli 6kk.

Edelleen toivoisin kommentteja kaukalon kanssa matkustuksesta.
Hyvä pointti oli se että voi olla ettei lapsi siinä koneessa viihdy, vaikka normaalisti viihtyisi. Kankainen syöttötuoli löytyy...pitänee se ottaa varuiksi mukaan...

Ainakin Lufthansan koneisiin sai muutama vuosi sitten ottaa Kiddy Comfort Pro -palkki-istuimen, jossa 11 kk pystyy hyvin istumaan. Sen sai hyvin kiinni lentokoneen vöihin. (Edellyttää tietenkin omaa istumapaikkaa lapselle.)

Viime aikoina on tullut tutkimustuloksia joiden mukaan palkki-istuimet eivät olisi kovin turvallisia autossa pienelle lapselle, mutta lentokoneessa varmasti turvallisempi kuin ei istuinta ja menee isompana lapselle oikeanakin turvaistuimena/turvavyöistuimena, joten ei olisi turha hankinta, vaikka sen joutuisi ostamaan.

Viime aikoina ei ole ollut muuta tutkimusta kuin pritaxin kusetusjuttu palkki-istuimista. Joten se niistä tutkimuksista.

Suositukset ovat kuitenkin laittaa lapsi turvakaukaloon/istuimeen, ja järkikinhän sen sanoo että turvallisin matkustaa samalla tavalla kuin esim. autossa.

Jos se kone sieltä lentokorkeudesta putoaa ni sillä tuskin on kamalasti väliä onko se lapsi turvaistuimessa vai edessä olevan istuimen alla.

Sori, oli ihan pakko päästä sanomaan... :xmas:

Jos ette lennä jonnekin Thaikkulaan, jolloin penkkien väli on käsittääkseni pidempi niin tuskin mahtuu. Meillä on ollut kaukalo Lufthansan koneessa, jossa jalkatila on ruhtinaallinen verrattuna matkatoimistojen pakettilomalentoihin. Maxi-cosin Pebble otti kiinni edessä olleeeseen istuimeen, mutta mahtui paikalleen nätisti penkkien väliin kiilautuneena. Olisi pitänyt tosi pystyyn virittää lomalennolla, jos olisi ylipäätään mahtunut väliin. Sivusuuntaan ei pitäisi niinkään olla ongelma, tai en tiedä miten megaleveitä kaukaloita on.

Otathan huomioon ettei lentoyhtiöt yleensä ota kyytiin istuimia, joissa ei ole merkintää lentokoneessa käytön soveltuvuudesta. Meiltäkin vaadittiin vielä näytille käyttöohjevihkonen, jotta kaukalon annettiin jäädä paikalleen kun itse se oltiin (oikein) asennettu. Esim Maxi-Cosin halvemmassa kaukalossa Capriofixissa ei ole merkintää lentokonekäyttöön. Lista löytyi ainakin ennen Finnairin ja Lufthansan sivuilta, eiköhän se ole suuntaa antava muillakin yhtiöillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Etelään;30217208:
Niinhän se on, itse tarkoitin nousuja, laskuja, turbulenssia, hätälaskuja jne.mistä nyt teoriassa voisi selvitä hengissä..

Noissa tilanteissa lapsi on sulla sylissä niin kaukalosta ei ole niin väliä.

Lapsen/lasten kanssa olen lentänyt mut koskaan ei olla otettu kaukaloa mukaan aina on menny sylissä ja /tai omalla istuimella kun on osanut istua. Meillä esikoinen joka mukana usein reissasi nukkui yleensä lennot jomman kumman vanhemman sylissä.

[QUOTE="xxx";30218840]Noissa tilanteissa lapsi on sulla sylissä niin kaukalosta ei ole niin väliä.

Lapsen/lasten kanssa olen lentänyt mut koskaan ei olla otettu kaukaloa mukaan aina on menny sylissä ja /tai omalla istuimella kun on osanut istua. Meillä esikoinen joka mukana usein reissasi nukkui yleensä lennot jomman kumman vanhemman sylissä.[/QUOTE]

En nyt niin sanoisi. Ollaan lennetty kaukalon kanssa ja sylipaikalla. Kyllä sitä vauvaa ja myöhemmin taaperoa sylissä pitäessä tuumi, että rusinana se lapsi olisi minun ja penkin välissä, jos esim. laskeutuessa tömähdettäisiin kovaa maahan tai kone rullaisi pitkäksi ja törmäisi rakennukseen. Näitähän onnettomuuksia on ollut ja niistä voi selviää hengissä. Se tila penkkien välissä on niin pieni ja aikuisen paiskautuessa kohti edessä olevaa penkkiä lapsen pää todennäköisesti kolahtaa ja pahasti. Kaukalossa ollessa vaikuttaa vain törmäyksen g-voimat eikä tule aikuisen ruho niskaan. Muutenhan tuolla logiikalla lasta voisi kuljettaa autossakin sylissä.

[QUOTE="xxx";30218840]Noissa tilanteissa lapsi on sulla sylissä niin kaukalosta ei ole niin väliä.

Lapsen/lasten kanssa olen lentänyt mut koskaan ei olla otettu kaukaloa mukaan aina on menny sylissä ja /tai omalla istuimella kun on osanut istua. Meillä esikoinen joka mukana usein reissasi nukkui yleensä lennot jomman kumman vanhemman sylissä.[/QUOTE]

CAT-turbulenssia ei voi ennustaa etukäteen mitenkään, se iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Loukkaantumisia on paljon, kuolemia onneksi vähemmän. Tällaisessa tilanteessa pienelle lapselle oma kaukalo on paljon turvallisempi paikka kuin vanhemman syli vaikka olisikin siinä turvavyössä.

Yhteistyössä