Hae Anna.fi-sivustolta

Tuskaiset kuukautiskivut!

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Kipeä, 29.03.2007.

1. Kipeä Vierailija

Hei! Kärsiikö kukaan muu tuskaisista kuukautiskivuista? Itsellä olo on ihan tukala ekana päivänä. Otin juuri 2 särkylääkettä, mutta ei tunnu tehoavan. Vatsaa särkee, ja muutenkin niin huono olo että melkein itkettää. Mikä neuvoksi?? En kestä tätä kipua!

2. katiriina Vierailija

E-pillerit? Synnytys? Molemmat auttavat kuukautiskipuihin.

3. Kipeä Vierailija

En käytä E-pillereitä...en tiedä kannattaako niiden käyttöä aloittaa pelkästään kipujen vuoksi, koska muuten en tarvitse?? Synnytys ei ajankohtainen tällä hetkellä :) Ikää minulla on 22 vuotta, voikohan ikä vaikuttaa kipuihin?

4. voi käyttää Vierailija

Kyllä monet nuoret naiset käyttävät e-pillereitä vähentääkseen kuukautiskipuja.

Jos apteekin lääkkeet eivät riitä, niin lääkäriltä saa reseptillä hehokkaampia. Hyvälaatuisissa kuukautiskivuissa kysymys on kuitenkin kohdun supistelusta. Kaikki rentouttava on hyväksi. Venytä selkälihaksesi ja lonkankoukistajat.

Luontaistuotekaupasta hanki fenkoli-öljyä. Laita sitä tuoksulamppuun tai sitten ihan nenäliinan kulmaan pari pisaraa ja nuuhkaiset siitä välillä.

5. hillamaija Vierailija

Koviin kuuukautiskipuihin ei auta mitkään haistelut ja venyttelyt. E-pillerit ovat silloin paras vaihtoehto, kun kivut ovat kovat ja säännölliset ja elämää haitaavat. Särkypillerihumala ei ole mukavaa. itselläni on ollut pillerit juurii tästä syystä käytössä 16-v alksen.

6. kuumavesipullo Vierailija

Jos tuskat ovat aina yhtä kovat, e-pillerit voivat olla hyvä vaihtoehto; muistaakseni eräs tuntemani lesbonainen hankki pillerit sen vuoksi. :)

Kuumavesipullo vatsan päällä on myös hyvä keino, joka itselläni on auttanut ja jonka teho on vastikään ihan tieteellisestikin todistettu. Minulla se toimii paremmin kuin reseptisärkylääke.

7. Konjakkipaukku Vierailija

Vaikka alkoholia ei saisikaan suositella, tässä se puolustaa paikkaansa. Yksi konjakkipaukku reippaaseen tahtiin otettuna auttaa. Se oli tyttöystäväni lääke ja apu,jonka lääkäri määräsi tosi vaikeisiin kuukautiskipuihin. Rentouttaa kouristelevan kohdun lihakset ja helpotus on nopea.

Älä ota mitään muuta lääkettä samaan aikaan, ettei tule yhteisvaikutusta!!

8. Jjoops Vierailija

minullakin oli tosi kovat kuukautiskivut melkein siitä lähtien kun 13 v kuukautiset sain ja kärsin niistä 30 vuotiaaksi eli synnytykseen asti. Sen jälkeen ei kipuja ollut koskaan enää. E-pillereitä en syönyt,mutta huomasin että särkylääke otettuna ennen kuin kivut alkavat, vähensi niitä. Tiesin heti kuukautisten alettua, milloin kivut tulevat joten osasin ennakoida asian. Toinen hyvä juttu oli tuo kuumavesipullo tai sitten jos oli mahdollista niin joku alkoholipaukku. Se siis ilman särkylääkettä. voinut oävä

9. endo todettu 2003 Vierailija

Jos olet kärsinyt kovista kuukautiskivuista, suosittelisin menemään gynekologin juttusille. Eräs syy koviin kuukautiskipuihin voi olla endometrioosi, kuten itselläni on todettu.

10. Desperation#5 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Minulla on aina ollut todella kovat kuukautiskivut, ihan ensimmäisistä menkoista lähtien. Menkkojen ensimmäisinä päivinä tuskin pystyy liikkumaan, kivut ja kouristelu on niin kovaa. Olen ottanut buranaa kipuihin, joskus kolmekin kapselia päivässä. Söin parisen vuotta e-pillereitä, jotka todella auttoivat kipuihin. Kipuja ei ollut lähes ollenkaan. Lopetin kuitenkin pillerit, kun parisuhteessa oli vaikea kausi - nyt olen ajatellut aloittaa pillerit uudelleen.

Valitettavasti en osaa oikein neuvoa, miten muuten helpottaa kipuja. Itse otan särkylääkkeen heti, kun tunnen ensimmäiset kouristelut. Sikiöasento auttaa myös, mutta esim. töissä voivat vähän ihmetellä, jos kesken kaiken käy lattialle sikiöasentoon. Olen pyytänyt avokkiani hieromaan alaselkääni, joka myös auttaa hieman. Aion itse kokeilla tuota kuumavesipulloa.

11. suosittelen Vierailija

Mä en mielellään syö särkylääkkeitä, koska menkkojen aikana joudun syömään niitä pakettitolkulla, ei hyvä. Keksin sitten laittaa kipugeeliä ihan vaan mahan alueelle ja se auttoi niin hyvin että tuntui kun olisi uudelleen syntynyt :)

12. Hematiitti Vierailija

Hei!

Itselläni oli murrosikäisenä aivan järjettömät kuukautiskivut. Koulun terveydenhoitaja neuvoi siihen lääkkeen, joka vei kivut kokonaan pois: Tannopon. Sinänsä tämä on omituista koska Tannopon on varsinaisesti ripulilääke, eikä minulla koskaan kuukautisten aikana mitään ripulia ollut. Tannoponissa on muistaakseni jotakin belladonnaa tai vastaavaa joka ehkä sitten poisti kouristelut ja kivun. Kannattaa kokeilla, Tannoponia saa reseptivapaasti apteekista eikä ole edes kovin kallis lääke. Vanhemmiten aloitin itse ehkäisypillerit jotka veivät kuukautishelvetin lopullisesti pois, eli kyllä myös ehkäisypillerit ovat ihan varteenotettava vaihtoehto, joskin myös niistä voi olla kaikenlaista kiusaa.

13. wanaha Vierailija

Minä syön kaksi ekaa menkkapäivää yhteensä 6 burana 400:sta päivässä. Muuten ei onnistu. Yöksi lämmitän lisäksi kaurapussin alavatsalle. Olen jo sen verran iäkäs ettei e-pillerit tule kyseeseen, erityisesti koska elättelen vielä pikkuriikkistä toivetta omasta vauvasta, jota ei tähän ikään (41) ole ollut edes mahdollista haaveilla. Vauvaa ei kuulu, olen kyllä kerran ollut raskaana mutta se meni kesken, joten nuo menkkakivut joka kuukausi tuntuvat henkisesti vielä raskaammilta.
    En tiedä mikä sitten auttaisi paremmin kuin nuo särkylääkkeet. Muuten en kyllä buranaakaan ihan vähässä kummassa ota.

14. autsautsauts Vierailija

mulla on myös järjettömät kivut. ibuprofeiinia kuluu myös. jos osaan ajoittaa lääkkeen juuri sopivasti kun vuoto alkaa, saatan selvitä kahdella lääkkeellä. mutta auta armias, jos lääke myöhästyy, niin silloin on helvetti irti. viimeksi jouduin poistumaan töistä kesken päivän, kun kylmä hiki iski pintaan, kouristelu veti kaksinkerroin, oksetti, pyörrytti ja sattui niin älyttömästi etten voinut kuin vaikertaa ja yrittää kävellä hallitakseni kipua. otin kerralla kolme ibuprofeiinia ja nukuin 5 tuntia putkeen ja sen jälkeen olo oli kuin jyrän alle jääneellä. minullakin pillerit auttoivat pahimpaan,mutta nyt kun en syö niitä, niin särkylääkepölly on ainoa, jolla selviän. liikunta saattaa auttaa joillakin ja toisilla juuri tuo lämmin selälle tai vatsalle.

15. min Vierailija

Itsellä myös ollut aika kovat kivut koko elämän. Särkylääkettä kuluu pakettikaupalla. Ajattelin, että synnytys poistaa kivut kuten aina sanotaan, mutta ei todellakaan minulla. Kivut vaan paheni. Yleensä olen kärsinyt kivuista etenkin toisena päivänä, mutta jo viikkoa ennen kuukautisia alkaa jonkinlaiset kivut. Ne kuitenkin kestää ilman lääkettä hyvin, kun ei ole muita kuukautisten vaivoja eli maha sekaisin, paha olo yms. Mutta tosiaan silloin toisena ja kolmantena päivänä menee helposti 5 tab päivässä Buranaa. Synnytyksen jälkeen näitä kipuja oli vielä viidentenäkin päivänä!! Meninkin lääkäriin ja sieltä suositeltiin hormonikierukkaa. Seuraavasta kierrosta se laitetaan. Toivottavasti auttaa eikä aiheuta muita vaivoja.

E-pillerit ainakin auttoivat kipuun sekä kuukautisten laatuun, huomattavasti miellyttävämmät oli! Ja muistaakseni en tarvinnut särkylääkettä ollenkaan. Harmi vaan, että sain sitten riesakseni migreeniä ym sivuvaikutuksia... Mutta pillereiden lopettamisen jälkeenkin menkat olivat siedettävämmät kuin ennen ja samoin ärsyttävät välivuodot (ovulaatiovuodot) häipyivät, niistäkin kun olin kärsinyt alusta asti.

16. apu vitamiinista Vierailija

Itselläni auttaa b-vitamiinin ottaminen paria viikkoa ennen menkkoja. Eli olen syönyt apteekista saatavia neurobion -tabletteja. Ne haisevat ihan hirveälle, mutta niitä kun syö sen kaksi viikkoa ennen menkkoja, niin kivut ovat huomattavasti pienemmät, välillä jopa olemattomat! Tämän vinkin taisin poimia aikonani peräti Akuutista tai jostain lääkärilehdestä. Mulla on auttanut :)

17. auttaako? Vierailija

sitten et taida kärsiä kovin isoista kivuista, kun kerran vain b-vitamiinilla helpottavat. jos on kunnon kouristukset, niin ne eivät vitamiineista hätkähdä.

18. N.K Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tiedän tuon tuskan, kun sattuu ja kouristaa niin, että itku (ja huuto) meinaa päästä...
    Olen yli 40v. synnyttänyt nainen. Menkkakivut alkoivat yläasteella ja olin aina ekan vuotopäivän pois koulusta, kun en päässyt sängystä ylös kouristusten takia. Itkin ja vedin hiustuppoja päästäni, oksensin ja ripuloin. Siihen aikaan ei ollut särkylääkkeissä vaihtoehtoja. Disperiiniä tai asperiiniä. Ei auttanut.

Olin 15v. kun jouduin naistenklinikalle tutkimuksiin ja sain e-pillerireseptin. Auttoivat kipuihin särkylääkkeiden lisäksi. Lääkäri lupaili synnytyksen ja iän tekevän tehtävänsä kipujen vähenemiseksi. Synnytys auttoi muutamiksi vuosiksi, mutta yhä popsin särkylääkettä menkkoihin. Kaikki hormonaaliset ehkäisyt auttoivat kipuja lieventäen. Jouduin sterilisaatioon, koska mikreeni alkoi vaivata lähes päivittäin.

Nyt kun ehkäisyä ei ole, tekisin joka kuukausi kuolemaa, ellen ottaisi pitkävaikutteista clotamia vuorokausi ennen menkkojen alkua ja sen lisäksi burana 800 mg monta kertaa päivässä. Töissä en kykenisi olemaan ja usein olenkin joutunut lähtemään kesken päivän pois kotiin sängynpohjalle "tekemään kuolemaa".

Minut on tutkittu läpikotoisin ja kaikki on ok. Endometrioosia ei ole.
    Nyt kivun kanssa on tottunut elämään, kun tietää päivän tarkkuudella milloin ne tulevat. Menkkojen alkupäiviksi en voi sopia mitään menoja, pystyn onneksi olemaan töissä, mutta illat menee kotona särkylääkkeitä popsiessa. Hymyilyttää, kun ihmiset neuvovat lämpötyynyjä, luontaistuotteita, konjakkia sun muita. Sellaiset Ellit eivät todellisuudessa voi kuvitella mitä on kärsiä tuskissaan mielettömistä kuukautiskivuista.

Kaiken A ja O on, että muista ottaa AJOISSA särkylääkettä. Heti, kun tuntuu kipristelyä tai jos on säännölliset tiettynä päivänä tulevat menkat, ota jo edellisenä päivänä. Kannattaa ehdottomasti käydä gynekologilla tutkimuksissa, keskustella hänen kanssaan ja harkita e-pillereitä. Tsemppiä!!! Älä jää kipujesi kanssa yksin.

19. kuumavesipullosta Vierailija

Ymmärrän, että yhdellä toimii yksi ja toisella toinen. Itselläni esim. Clotam ei auta kuukautiskipuihin ja reseptivapaita en edes laske lääkkeiksi. Kuumavesipullo on toiminut itselläni lääkkeitä paremmin ja sen on todettu tutkimuksissa auttavan kouristelukipuihin. Se on ilmainen, vaaraton ja sivuvaikutukseton, eikä sen suositteleminen tarkoita, että aliarvioisin kivuista kärsivien tuskia. Asuessani Yhdysvalloissa toi terveydenhoitaja minulle ensimmäiseksi kuumavesipullon. Kärsin itse kroonisesta migreenisärystä ja ymmärrän, miltä kivut tuntuvat.

20. meax Vierailija

Kannattaisi varmaan ihan ensikis käydä gynekologin juttusilla selvittämässä ettei kivut johdu endometrioosista.

Mulla tuskaisiin kuukautiskipuihin auttoi muutama käynti vyöhyketerapeutilla. Menin sinne ihan toisen jutun takia ja uteliaisuudesta, mutta suurin hyöty tuli tuosta kuukautiskipujen täydellisestä poistumisesta. Sehän ei maltaita maksa jos käyt sitä kokeilemassa, omasta puolestani voin kyllä suositella.

21. endotar Vierailija

Joo, ainakin ennen kuin ryhtyy käyttämään kuumavesipulloa, niin endon mahdollisuus pitäisi sulkea pois. Endokivut johtuvat osin tulehdusärtymyksestä, joka vain pahenee kuumahoidolla.

22. apu vitamiineista Vierailija

No kyllä vaan kärsin tosi kovista kivuista. Pelkällä särkylääkkeellä jos olen, joudun vetämään useamman burana800 päivän aikana. Eli kävelykunnossa en ole kipujen vuoksi. Unohdin mainita, että b-vitamiinin ohella joudun kyllä ottamaan sen yhden burana 400:n, mut se on kuitenkin pikkujuttu verrattuna siihen lääketokkuraan, joka ilman b-vit. olisi päällä.
    Itse mieluiten syön luontaistuotteita kuin särkylääkkeitä.

Sitä paitsi kukin kokeilkoon ja löytäköön ratkaisunsa. Nämähän ovat vain ehdotuksia. Ei kukaan pakota ketään kokeilemaan yhtään mitään. Itse söin pitkään e-pillereitä kipujen vuoksi, mutta veritulppariskin vuoksi jouduin lopettamaan ne. Mutta siinä on myös yksi keino ehkäistä kipuja.

23. testaa ensin Vierailija

Oletko edes kokeillut?

24. minä myös Vierailija

Mulla kivut olivat tuskaisimmat ja kestivät kauemmin kun olin ylipainoinen; nyt kun olen normaalipainossa kivut eivät ole ihan niin tuskaiset ja kestävätkin "vain" 1 - 2 päivää. Ibuproffaa pitää ottaa 2 - 3 kappaletta, ne kyllä sitten auttaa, mutta eivät kovin nopeasti... Yleensä joku kolmisen tuntia pitää kitua, mikä on erityisen vaikeaa, jos on töissä. Joskus lähden kotiinkin.

Olen joskus nuorempana kokeillut monet muutkin (reseptipuolen) särkylääkkeet (esim. Voltaren ja Naxopren), eikä niistä ollut yhtään sen enempää apua... Kiitän Luojaa siitä, että kivut ovat vähentyneet (ja ennen kaikkea lyhentyneet)!! En osaa muuta sanoa kuin tsemppiä teille, jotka kivuista kärsitte...

25. minä myös vielä Vierailija

(siis 2 - 3 ibuproffaa kerralla, tuo annos muutaman kerran päivässä)

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri