Hae Anna.fi-sivustolta

Tuskaiset kuukautiskivut!

Viestiketju osiossa 'Klinikalla' , käynnistäjänä Kipeä, 29.03.2007.

1. tohinaa Vierailija

Heh, heh. Mikään luontaistuote ei auta koviin kuukautiskipuihin.

2. tuuba Vierailija

Sorry sinulle vaan.Minulla tuon luontaituotteen ansiosta sain kivut loppumaan. Mikään muu ei ole tehonnut. Olen itse tosi tyytyväinen tuotteeseen. Tiedät kai että jokaiselle on joku mikä auttaa ja minulle auttoi tämä. Heh Heh Heh vaan sinulle :) :) :) :) :) :) :) :)

3. Auau Vierailija

Lainaus:
    Kärsimys ohi: Älä kärsi, vaan pyydä lääkäriltä Tramal nimistä lääkettä.

Tramadolilääkkeitä on eri vahvuisia. Mulla 50 mg ei tehnyt mitään, 100 mg liikaakin tyhjään vatsaan otettuna. Välillä tuntuu ettei mikään lääke auta. Tärkeintä taitaa olla ajoitus. Panacodilla kestää usein yli tunti vaikuttaa ja silloin on jo puolikuollut, jos edes saa apua ollenkaan. Pitäisi kai pyytää sitä poreversiota.

Endometrioosi ei välttämättä ole kivun syy. Itsellä on parikymppisestä saakka ollut todella pahat ja pahenevat kuukautiskivut. Oksennellut en ole, mutta tuskenhiessa on kieritty ja tosiaan tuntuu enemmän synnytyskivuilta kuin pikku jomotukselta ( en ole synnyttänyt, mutta oletan, koska kovin paljon pahempaa kipua en kestä). Vatsa on tähystetty eikä siellä ollut endometrioosia, tai ei ainakaan löydetty. E-pillerit poisti kivut lähes kokonaan, mutta tällä hetkellä en niitä käytä. Ensimmäinen merkki jota kokeilin ei sopinut ollenkaan, toinen sopi hyvin.

4. -akp- Vierailija

Kamalissa kivuissa noin tunti sitten aloin etsimään helpotusta internetin ihmeellisestä maailmassa! JA sehän helpotti!! jo puolessa välissä tätä koko ketjua kivut olivat tiessään ja pystyn tääs elämään! :DD Ihmeellinen lääke suosittelen sullekin! :DD

Noh ei asiani ei kuintankaan ollut tuo!

Minulla kuukautiset alkoivat 2 kuukautta sen jälkeen kun olin täyttäny 9 vuotta. Viime kesänä oli sitti ne minun ja kuukautisteni 10 vuotispäivä.... Ensimäiseen 4 vuoteen ei mitään ongelmia. Se oli jotain niin taivaalista varsinkin verattuna nykyisiin kuukautisiini tai kaikkii näihin tarinoihin verattuna! Silloin joskus pystyin jopa sanomaan täsmällisen kellon ajankin milloin kuukautiseni alkaisivat, mikä on siis erittäin harvinaista varsinkin vasta kuukautisensa saaneelle!! Ei minkään laisia kipuja, ei mielialan vaihteluita, oskentelua, huimausta, järjetöntä hikoilua tai mitään. ainoa haitta puoli oli se että kuukautiset oli aika tosi runsaat... Ja on vieläkin.

Sitten se alkoi! saatoin olla kaksikin päivää pois koulusta kipujen takia. Kävin sitten tietenkin terkkarille valittamassa että saanko mennä kotiiin kun sattuu, iski buranan kouraan ja sano et mene tunnille. Menin. Tunnin jälkeen tulin takasin itkien, sillon sain mennä kotiin. Kun olin muutaman kuukauden rampannut terkkarilla hakemassa poissa olo- lappuja niin terkkari kysyi jos vaikka alottaisin e-pillerit. Samanapäivänä kun äiti tuli sitten mua taas kotiin hakemaan kesken koulupäivän, sanoin mitä terkkari oli ehdottanut, äidin vastaus oli EI. Ja siitä asiasta ei olla enää keskusteltu.
    Ihmettelen vieläkin äitini reaktiota koska äitini on yläasteen kouluterveydenhoitaja itsekkin ja tietää hyvin etten sen ikäisenä olisi niitä pillereitä muuhun tarvinnut kun niihin kipuihin! Se ehkä vaikuttaa kun äitini on kertonut omien kuukautisiensa alkaneen vasta joskus 15 vuotiaana ja ne ovat olleet aina melko kivuttomat.
    Olen niin onnelinen kaikkien äitien puolesta jotka on tänne kirjoitelleet omista kivuistaan ja siitä kuinka pitävät huolta siitä ettei tyttären tarvitse kärsiä!! Kiitos Kiitos Kiitos!

Pillereitä en ole vielä saanut hommattua koska olen jo valmiiksi ylipainoinoinen ja moni on lihonu huimasti pillereiden aloittamisen jälkeen! pelottaa...

Tässä nyt ollaan sitten elelty kipujen kanssa. Kuukautis rytmi on muuttunut ihan persiilleen, en osaa yhtään sano millon ne alkavat vaikka päiväkirjaa pidänkin. Mutta tässä nyt on vuoden verran tullut kuukautisten yhteydessä oire jota kukaan ei ole vielä listännut tänne, nimittäin rintojen turpoamine ja arkuus.
    Herran jumala kun en muutankaan ole kovin pieni rintainen naienen vaan varustusta löytyy edestä päin E-kupin verran, niin kun se siitä alkaa turpoomaan niin siinä on hauskuus kaukana! Pursuuun yli kaikista rinstisoistani ja joudun kulkemaan joko konaan ilman liivejä tai sitten ulheiluliiveissä. Eikä siinä vielä kaikki, rinnat muuttu niin aroiks et poirtaissa alaspäin meneminen tekee kyyneleet silmiin! Ja ainoo minkä oon huomannu auttavan tähän arkuuteen outoa kyllä on puristaminen!! o_O
    Urheiluliivit onkin vallan loistava apu koska ne puristaa juuri sopivasti rintaa niin että se helpottaa kipua plus ne pitää rinnat paikala niin että ei pääse heilumaan portaita alas askeltaessa! Mutta silti niitä joutuu hiplaamaan vähän väliä että kipu pysyis poissa! Välillä vähän koomista olla töissä näitten arkojen rintojen kans kun jotuu käymään puolen tunnin välein vessassa puristelemassa rintojaan!
    Likka kaveri vitsailikin että sun pitää hankkia joku henkilökohtainen rintojen puristelija joka sit puristais tarpeeks kovaa kun valitin etten ite voi puristaa itteäni tarpeeks lujasti!

Kellään mulla samankaltaista ongelmaa vai olenko yksin rintoineni?

5. lapsus Vierailija

Onko PMS pois suljettu???

6. sadju Vierailija

Mulla vetää itsellä kans kuukautiskivut vuodelepoon ensimmäiseksi päiväksi, pahimpina kertoina pyörtyilen ja kaikki tulee ulos molemmista päistä.
    Kivut alkoivat vasta kun kerran käytin menkkojen siirtopillereitä. E-pillereitä en ole edes harkinnut vaikka lääkäritkin ovat niitä ehdotelleet, ihan liikaa tulee niistä vaivaa vain yhden kipupäivän helpotuksen takia.
    Särkylääkkeet auttavat sen verran että saan unen päästä kiinni ja nukun pari tuntia ja sitten on helpompi olo, mutta koska niitäkään ei kehtaisi hirveästi vedellä ihan oman massun vuoksi... Tässä olen kuitenkin nyt muutaman kuukauden aikana päässyt toteuttamaan ISOVELJENI antamaa neuvoa joka on tosissaan helpottanut kipua, joskaan ei kokonaan sitä vielä poistanut. Hän nimittäin opetti mut 'hallitsemaan' kipua ajatuksenvoimalla. Lojuin taas peittojen alla sängyssä, hikoilin ja vaikersin kivusta ja veli tuli sitten yhtäkkiä sanomaan että pisti mulle kuuman kylvyn tulelle ja jäi siihen selittämään että KIPU KYLLÄ HELLITTÄÄ, SE EI KESTÄ IKUISESTI. Tiedä sitten onko hän kallonkutistajaluonne vai mikä siinä oli, mutta hän sai iskostettua mieleeni tuon että tämä ei kestä loputtomiin ja se ihan oikeasti helpotti kun tiesi että se loppuu ja ajatteli sitä. Ja odotus siitä lämpimästä kylvystä auttoi myös, kun tiesi että kohta pääsee lämpimään veteen ja kaikkien kylpysuolien ja aromaterapia-aineiden sekaan rentoutumaan.

Se on kaikki omasta päästä kiinni ja itseasiassa minun veljeni sanoo että jopa syöpää vastaan voi tapella omalla mielellään ja sen voi päihittää ja että loppujen lopuksi lääkkeet ovat apukeino, ei parannuskeino.

Ja sen voin vielä sanoa että jos pidät tätä täytenä huttuna niin älä kokeile, ei se sulla toimi. Mielenhallintaan pitää uskoa ja sen uskon voimalla kivun saa syrjäytettyä.

7. järkevä potilas Vierailija

^Varmasti tuosta on apua kivun hallintaan, mutta kyllä sun pitää tutkimuksiin päästä, jotta esim. hedelmällisyyttäsi vaurioittavan endometrioosin mahdollisuus saadaan suljettua pois. Ei ole normaalia olla kuukautisten takia vuodepotilas. Endoon viittaisi sekin, että keltarauhashormonitabletit auttoivat, niillähän endoakin hoidetaan - ei tarvitse yhdistelmäpillereitä ottaa.

8. inajuii Vierailija

Ajattelin googlettaa tietoa kuukautiskivuista, kun valvotti, ja onneksi löysin tänne. Olen pitkät ajat ihmetellyt, kun yleisesti ottaen annetaan ymmärtää, että kuukautiskipuja ovat pieni nipistys vatsassa ja ehkä pieni turvotus. Tämä ei ole aihe, josta puhuttaisiin paljon.

Olin 12-vuotias, kun kuukautiset alkoivat ja olen nyt 27-vuotias. Vuodon alkamisen voin onneksi ennakoida päivälleen kalenterista ja tapaan ottaa ensimmäisen Buranan jo edellisenä iltana, jotta sitten pääsen ylös. Otan kaksi tai kolme tabletta päivässä pahimpen vuotopäven ajan. Myös lämpötyyny ja lämpimät suihkut tai saunomnen auttavat. Oireina on rintojen arkuus ja turvotus päivä tai kaksi etukäten, vatsan turvotusta, ilmavaivoja, ripulia ja kipuilua alavatsassa ja -selässä. Noina pahimpina vuotopävinä myös rpuli on pahimmillaan enkä voi lähteä kotoa käymättä kolme kertaa vessassa heti aamusta. Sen jälkeen jatkuu ilmavaivat, joita puolestaan helpottaa kävelyllä käyminen.
    Olen lisäksi huomannut eroa sinä, että kummasta munasarjasta munasolu vuotoineen on lähtöisin, sillä joka toinen kuukausi on hieman vähemmän ikävä :D
    Kuukautiset kestävät viikon, jos alun ja lopun ruskehtava tihku lasketaan mukaan.

Gynellä kävin viimeksi noin kaksi vuotta sitten erityisen kivulaiden kuukautisten vuoksi. Tuolloin katsottiin mun mielenrauhan vuoksi myös ultralla nuo kystat ja endot eikä siellä sellaisia näkynyt. Mutta papapa e ollutkaan puhdas! Minulla todettiin emätintulehdus, joka hoidettiin viikossa pois emätinpuikoilla. Kun olen asiaa jälkikäteen miettinyt, minulla oli tuolloin myös jonkin verran hiivaa, mtä mnulla ei sitä ennen eikä jälkeen ole ollut. Suosittelen siis gynekologilla käymistä koko sydämestäni minäkin ensin. Sain samalla reseptin astetta kovempiin Buranoihin ja sain kokeiltavakseni ehkäisyrenkaan (reseptin), jota en sitten kuitenkaan testannut, sllä hormonaalinen ehkäisy ei mulle aiemminkaan ole sopinut.

Mtä periytymiseen tulee, tiedän perineeni ainakin "synnyttäjän lantion" äidiltän. Termiä käytti ensimmäinen gyne, jolla kävin, ja tiedän äidin kaikkien synnytysten olleen kohtalaisen nopeita ja helppoja. Ikävä kyllä äitini kuoli äkillisesti kolme vuotta sitten, joten kuukautiskvuista en voi häneltä tarkemmin kysyä...

9. el Vierailija

Moikka kaikille menkkakivuista kärsiville! Itse olen 25v ja olen AINA joutunut kamppailemaan kovien kipujen kanssa. Jopa sairaalassa olen ollut kipujen vuoksi. Söin e-pillereitä muutaman vuoden mutta nyt olen lopettanut sillä niistä aiheutui minulle muita ongelmia, enkä jaksanut rueta etsiskelemään sitä "sopivaa" e-pilleriä.

Nyt taas, pitkästä aikaa koen nämä kamalat kivut jotka olivat monta vuotta poissa pilerien avulla. Tämä tuska sai minut tänne, lukemaan muiden oireista. Kipu on niin kovaa ettei auta muu, kuin istua sykkyrässä ja ottaa vahvaa särkylääkettä. Otan päivän aikana ehkä noin 3-4 panacod lääkettä tai 4 buranaa jotka ovat 800mg. Lääkkeiden avulla kipu pysyy poissa parisen tuntia, mutta täytyy ottaa ajoissa uusi lääke, jottei kivut kerkeä tulemaan yhtä pahoina takaisin. Olisi ihanaa jos näihin olisi joku muu todellakin TEHOKAS keino, kuin e-pillerit joita en nyt aijo syödä. Tuo aijemmin mainittu ripulilääke on se mitä tietysti voisi kokeilla, jos se kerta auttaaa kipuihinkin hyvin.

Koittakaa mimmit jaksaa! Ja e-pillerit todella auttavat jos muu kärsivällisyys loppuu! Mä menen nyt taas lääkekaapille. TSEMPPIÄ!

10. toivoton Vierailija

mullaki on tosi kovat menkkakivut kärsin niistä tosi paljon.....oon vasta 15 vuotias ja tuntuu että miten mie jaksan näitä vielä seuraavatkin vuodet. Lisäksi kivut kestää yleensä koko menkkojen ajan eli mulla 5 päivää. Joskus jopa itku tullut ja ei tiedä miten päin olisi :( Kaverit on suositellu ehkäisy pillereitä, ne kuulemma auttavat. Puhuin asiasta äidille mutta se sano että et sie semmosia tartte ja niistä voi tulla syöpää yms. otan särkylääkkeitä mutta niidenki vaikutus alkaa tuntua tehottomalta... ooon kokeillu myös kylmää vatsan päällä mutta se auttaa vain vähän. Joskus meinaan oksentaakin ja voin todella pahoin, koulustakin joutunut olemaan poissa. Oisko kellään mitään muita vinkkejä miten saada oireita vähenemään?

11. vieras Vierailija

Kävin akupunktiossa aivan muista syistä ja siellä kiinalainen lääkärini kertoi, että hoiti kerran erittäin pahoista kuukautiskivuista kärsivää tyttöä ja n. 10 kerran jälkeen kaikki hänen kipunsa hävisivät. Itsekin sain pari kertaa saman hoidon ja seuraavalla kerralla ei mitään kipuja! Akupunktio on kallista ja on tärkeää löytää hyvä lääkäri, mutta sen avulla voi päästä lopullisesti kivuista. Hän pyysi minua pitämään myös joka ilta kuumavesipulloa vatsan päällä. Siis joka ikinen ilta, ei vain menkkojen aikaan!

12. wow Vierailija

AAH!!! Pakko hehkuttaa!!!! 13 vuotta olen kärsinyt jumalattomista 2-3 päivää kestäneistä menkkakivuista + 2n päivän migreenistä ennen menkkoja+ ovulaatiokivut + viikon kivut ennen menkkoja... Kipujen takia olen joutunut olemaan pois töistä ja koulustakin nuorempana (+ kaikki muut menkkoihin liittyvät oireet: viikon väsymys ja keskittymisvaikeudet, heikotus, pyörrytys, muistiongelmat, univaikeudet, ajatuksen pätkiminen, turvotukset, oksentelu, ripulointi, masennus, ahdistus, akne yms yms...) Buranaa kului pakettitolkulla (2x400mg 4 tunnin välein 3-4 päivää ja noista 4stä tunnista 2 olin kipeänä). Lievempiin kipuihin en lääkkeitä ottanut. Ja auta armias jos ei särkylääkkeitä ollut saatavilla tai niitä ei voinut ottaa heti. Järjetön paniikki ja pakokauhu iski ja kuolema tuli aina pariksi päivää. Vaikeroin ja kieriskelin lattialla ja sängyssä, hengitys salpautui, tuskan hiki nousi otsalle, tärisin tuskissani ja toivoin pyörtyväni ettei olisi tarvinut kipuja kestää, ryömin lattioita pitkin vessaan oksentamaan, valvoin menkkojen aikana yöt kivuissani ja lopulta nukahdin valvomisputken jälkeen väsymykseeni. Ja kun heräsin oli sama helvetti edessä jälleen. Toivoin aina etten olisi koskaan herännytkään. Voimia ei ollut enää edes ylösnousuun, puolitäyttä maitopurkkiakaan en jaksanu kunnolla nostaa kaksin käsin. En jaksanu välittää mistään, hiukseni saattoivat olla oksennuksessa ja kuukautissuojat vuotaneet yli, mutta en jaksanut enää välittää, en jaksanut nousta ylös vaihtamaan ja siistiytymään. Vuosia sitkuttelin töissä Buranan voimalla ja puhaltelin tuskissani toisessa huoneessa etteivät muut nähneet, itkeskelin vessassa tuskissani muilta piilossa ja yritin ajatuksen voimalla selvitä kivuista. Aina välillä saikkupäiviä tai kotiin kesken töiden. Ja luulin että se on kaikilla samanlaista niin ajattelin että kyllä kai minunkin pitää kestää kun muutkin kestävät... Mutta sitten kerran tuli puheeksi kaverini kanssa ja olin ihan äimänä kun hänellä ei ollut minkäänlaisia kuukautiskipuja!! Viimein sain lääkäriltä ajan, jota olen yli puolivuotta yrittänyt saada. Ja sain Miranax 550mg tabletteja. AAH tätä autuutta, tuntuu kuin taivaassa olisi!!!! Aamulla kun herää, niin EI MITÄÄN KIPUJA!!! tuntuu kuin menkat ei ois koskaan alkaneetkaan!!! Eikä tarvi ottaa kuin aamulla 1 ja illalla 1 tabletti!!!!!!! Nyt kun luen tuota oirelistaani niin olisi kai minun pitäny jo aikaisemmin tajuta että lääkäriin mars. Ikää myöten oireet pahenivat, mutta jotenkin ne oli jo vuosien saatossa hyväksynyt osaksi elämää. Lukemieni keskustelujen perusteella toimiva lääkitys ja keinot ovat yksilöllisiä. Koittakaa jaksaa kohtalotoverit!! Toivon todella sydämestäni että löydätte helpotuksen tuskiinne!!! Ja motaskaa turpaan niitä ihmisiä, jotka vähättelevät kipujanne (jotka moittivat matalasta kipukynnyksestä ja uskoisivat itse selviävänsä näistä tuskista kuin vettä vaan). Itse selviän kaikista muista kivuista valittamatta ja ilman särkylääkkeitä ja kipukynnykseni ei todellakaan ole matala. Särkylääkkeitä otan vain äärimmäisessä hädässä, kuukautisten aikaan.

13. Nimetön Vierailija

joo.. tälläkin hetkellä tässä mietin että mitä helvettiä minä teen kun niiin kovat kivut hiki valuu otsasta ja tuntuu että pyörryttää. Särkylääkkeisiin en ihan heti ensimmäisenä sorru koska minulla on todettu lääke riippuvuus.. on ikävä juttu, mutta olen huomannu että kuumassa suihkussa jos käy niin se auttaa ainakin hetkellisesti. kuumavesi pullo joo seki on hyvä keino. E-pillereita en ole edes miettiny olen vasta 15 vuotias joten minulla ei olisi niihin silleensä edes käyttöä paitsi tietty näihin kuukautis kipuihin.. -.- mutta kyllä minä olen aina iloinen kun kuukautiset loppuvat ja saa olla muutamia viikkoja ilman tätä kipua. Tosiaan hiki valuu otsalta ja tuntuu että olisi kuumetta, kuumeen olen mitannut sitä ei ole mutta kipu on niin kova niin hikihän se tässä tulee. En ole käynyt kertaakaan gynekologilla ja vasta olen 15 vuotias mutta olisihan se hyvä juttu jos kävisin tarkistamassa että alakerrassa kaikki on hyvin jne.. :D noo vielä pari kolme päivää niin tämä tuska on taas ohitse :) voimia kaikille jotka kärsivät juuri tällä hetkellä kuukautiskivuista! ette ole ainoa :)

14. Nimetön Vierailija

voi herrajumala ihan kuin mun lista noista kivuista ja kaikesta. mun pitäs varmaan käydä noita miranax lääkkeitä ostamassa ja kahtoo että auttaisko minulla :)

15. elina43 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ostin pari kuukautta sitten magneettitukivyön. Olin kuullut, että magneetit auttavat kipuun ja päätin kokeilla. laitoin vyön heti, kun kuukautiskivut alkoivat(yleensä tässä vaiheessa otan pari buranaa), nyt en tarvinnut kipulääkkeitä lainkaan koko kuukautisten aikana, enkä myöskään näiden toisten kuukautisten aikana, kun olen vyötä pitänyt!! En edes muista, milloin olisin ollut ilman kuukautiskipuja ennen tätä!!! Vyö oli suht kallis, reilu 50ekee, mut oon kyl aika onnellinen, etten tarvii enää kipulääkkeitä!!! Mulla auttoi, toivottavasti myös sulla!!

16. pöö Vierailija

En ole ihan varma johtuuko tämä kuukautiskivuista. Tätä on tapahtunut kaksi kertaa aikaisemmin ja se taitaa taas tulla..

Ne olivat elämäni kauheimmat yöt. Ekana yönä heräsin n. klo 2 enkä juurikaan nukkunut koko yönä, ehkä sellaisia muutamien minuuttien pituisia pätkiä. Kivut olivat järkyttävät.
    Otin buranaa ja jotain muutakin kipulääkettä, mutta oksensin ne ulos. Oksentamisen jälkeen oli vähän aikaa parempi olo.

Kivut kestivät molemmilla kerroilla 4-6 tuntia. Vatsaani sattui järkyttävästi mutta pahinta oli se pisto kyljessä. Päätimme äidin kanssa mennä lääkäriin seuraavalla kerralla jos se taas tulee, ja vaikka pelkäänkin sairaaloita, nii menen sinne jos kivun saa loppumaan.
    Mietin aina, että olivatko ne kuukautiskipuja, sillä ei sitä satu joka kuukautisten aikaan eikä minulla edes ollut silloin menkkoja.

Ja menkkani ovat melko oireettomat, olen aina ihan normaalilla tuulella eikä satu vatsaan tai selkään tai mitään?

17. Minna-anna Vierailija

Mee muualle myymään. Sun magneeteilla on yhtä iso vaikutus kuin sillä että tuijaat taskulampulla korvasta sisään tyhjään päähäsi.

18. Aikku Vierailija

Minulla on myös ihan hirveät kuukautiskivut, en tiedä mikä siihen auttaisi, kun otan särkylääkettä mutta ei sekään auta, tämä on kestänyt jo kolme päivää tää hirveä maha kipu ja huono olo.... Olen 14 vuotias.

19. hae resepti Vierailija

Jos apteekin särkylääkkeet suurimmilla sallituilla annoksilla eivät auta, niin mene lääkäriin. Saat jonkun reseptilääkkeen, jolla kivut talttuvat. Mahdollista on saada ensihätään jopa ruiskeena.

Kokeile rauhallista liikuntaa.

Kokeile lämmintä pyyhettä vatsalla. Jos kotonasi on sellainen lämmitettävä kauratyyny, se on hyvä tai sitten kuuma vesipullo pyyhkeeseen käärittynä vatsalle.

20. helppii Vierailija

Enkö olekaan ainoa? Olen 16 vuotias tyttö, kuukautiset alkoivat 12 vuotiaana, ja kivut ovat aivan järkyttävät. lamaudun sänkyyn makaamaan, ei auta mitkään särkylääkkeet (ilman reseptiä) ei lämpö kylmä tai liikunta. Kylmää hikeä ja oksennusrefleksejä, mutta vaikka mitä olisin syönyt niin ei tule kuitenkaan ylös, saatan istua puolikin tuntia pöntön vieressä oksennuskouristuksissa. Saatan syödä menkkojen aikaan buranaa ja panadolia aivan järjettömiä määriä, muttei mitään helpotusta.. Olen ajatellut että minulla on vain matala kipukynnys, sillä KENELLÄKÄÄN kavereistani ei ole kipuja, joskus pientä nipistelyä! ajattelin että kivut helpottavat aikaa myöten, mutta ne vain pahenevat -.- usein en pääse kouluunkaan parina ensimmäisenä päivänä, sillä kivut lamauttavat täysin! Ehdotin äidilleni e-pillereitä, mutta vastaus oli ehdoton EI. Miten saan äitini jolla ei ole koskaan ollut kipuja tajuamaan kuinka paljon sattuu?

21. Jane_B Vierailija

Siis ihan oikeasti, menkää lääkäriin! Minä kärvistelin myös kipujen kanssa 20 vuotta ja ne vain pahenivat vuosi vuodelta. En voinut tehdä mitään kuukautispäivinä kun oli niin kovat kivut mahassa ja alaselässä, oksensin ja oli ripulia ja Buranaa sain ottaa joka toinen tunti. Sitten koitti se kerta kun olin niin kipeä että pyörryin ja mieheni soitti ambulanssin. Minulta otettiin ultra ja todettiin että minulla on kasvanut kystoja joka kuukautisten aikana, jotka sitten puhkesivat aina silloin tällöin, siitä kovat kivut johtuivat.

Nyt syön e-pillereitä ja en edes tunne kuukautisia enää, pientä nipistelyä voi olla kerran tai pari, mutta enää ei edes vuoda mitään joka kuukausi. Kystat eivät kasva enää ja en tarvitse pelätä niitä ja puhkeamista koko ajan.

Jos olisin tiennyt tämän jo 10 vuotta sitten niin olisin heti alkanut syödä pillereitä, minulla meni noin 20 vuotta turhaan kipujen kanssa :(

22. apuamuaitkettää Vierailija

Tuntuu, että räjähdän, juuri nyt ihan järkyttävät kivut

T. 13.v tyttö

23. Sannu Vierailija

Kärsin pahoista kivuista ja oireista pitkään, kunnes lääkäri kertoi hyvin toimivan keinon. Hän neuvoi aloittamaan särkylääkeKUURIN jo muutamia päiviä ennen kipuoireiden alkamista. Aloitan siis syömällä säännöllisesti Burana 400mg 3-4krt/pv (n.6-7h välein). Syön niitä pari päivää vielä kuukautisten alkamisenkin jälkeen. Nyt pystyn elämään ja olemaan normaalisti. Ennen otin särkylääkkeitä vasta sitten, kun kivut ilmaantui. Se ei sitten enää auttanut, kun oli migreeni päällä ja hemmetinmoiset kivut ympäri kroppaa. Kannattaa ainakin kokeilla.

24. valelääkäri Vierailija

Minulla ei ibuprofeeni ole koskaan tehonnut, mutta ketoprofeeni on, joten tavalliset särkylääkkeetkin toimivat eri tavalla eri ihmisillä. Kannattaa kokeilla eri vaihtoehdot ennen kuin luopuu toivosta. Ja lääke on otettava AJOISSA eli ennen kivun varsinaista alkamista.

25. Kysyy Vierailija

Onko kukaan kokeillut melassia runsaisiin kuukautisiin ja kramppeihin? Netistä löytyy jotain tietoa englanniksi, ainakin auttaa raudanpuutteseen jos on kovat vuodot.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri