Tutin syönnin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opettelu?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opettelu?

Vieras
Miten olette saaneet vauvan syömään tuttia? Meidän 1kk ikäinen neitonen on alkanut iltaisin käyttää tissiä ""tuttina"" kun ei yliväsyneenä meinaa nukahtaa ja olen yrittänyt kovasti antaa tilalle tuttia, mutta ei osaa syödä sitä. Hamuaa hirveällä hosumisella tuttia suuhunsa ja avustaa siinä vielä käsillään, seurauksena se että meinaa tikahtua ja yökkäilee. Olen yrittänyt pitää tutista kiinni ettei mene liian syvälle, mutta neiti ei oikein ymmärrä ideaa eikä osaa alkaa imeä tuttia. Olen kokeillut erimerkkisiäkin tutteja, tuloksetta. Vinkkejä kaivataan miten opettaa tutin käyttöön.

Alle 2 kuukauden ikäinen vauva ei vielä välttämättä hoksaa tutin ideaa, vaan yökkii ja kakoo. Tuttia kannattaa tarjota kun lapsi on kylläinen, ehkä hieman väsynyt tai seurustelee rauhallisesti. Ei pakottamalla vaan pikkuhiljaa. Pienelle vauvalle hyvä tutti voisi olla esim. Nukin luonnonkuminen, muotoiltu tutti, löytyy K-ryhmän kaupoista ainakin. Silikoninen tutti saattaa tuntua vauvan suussa liian kovalta.

6 kk vanha poikamme ei koskaan halunnut tuttia. Yritin tarjota sitä ensimmäiset pari kuukautta tuloksetta, koitin erilaisia malleja turhaan. Ensimmäiset kolme kuukautta söi molempia tissejä illalla tunnin verran. Nykyään riittää vartin imetys.

Meidän pikkumies oppi syömään tuttia vasta 2 ja ½ kk:n ikäisenä. Eräänä päivänä hän vaan hoksasi miten tuttia imetään, kun sitä jälleen kerran yritin tarjota. Ei kai sitä tutin syöntiä oikein voi opettaa, vauva oppii sen jossain vaiheessa jos oppii, ja jotkut vauvathan ei huoli tuttia koskaan.

Meillä ei neitokainen (3kk) suostu myöskään tuttia imemään. Olen ajatellut etten enää yritäkkään, koska hän tyytyväinen ilman tuttia. Nyrkkejä vähän imeskelee, mutta ei se ole mielestäni haitallista. Eipähän tarvi tuttia antaa yöllä tai yleensäkään vierottaa siitä. Illathan on usein sellaista tissillä roikkumista...se on hyvä että vauva ""tankkaa"" yötä varten ja nukkuu todennäköisesti useamman tunnin heräämättä.

Ihan ku oisin omaa kirjotustani lukenu ku luin ton alexin textin =)

Meijän neiti prikulleen samanlainen. Ja mä oon aatellu ihan samal taval ku alex =0)

Kiisseli ja Ella 3kk 11pvä

Mua ei haitannut, että vauva piti hetken mua tuttina syönnin jälkeen, niinhän se kuulukin. Ei huolinut tuttia ja nyt olen 1v. lapsen kaa ikionnellinen kun ei ole tuttia!!! Jotenkin ällöttää kun toisilla tutti roikkuu ihan turhanpäiten huulessa. kerää vaa pöpöjä! Ja monilla tutillisilla jo lähes vuoden ikäisillä korvatulehduksia! Tutittomilla ei ole ollut. Esim. 1v. ikäisellä ei pitäisi olla enää imemisen tarpeita kun syö kiinteitä ja juo taval. maitoa nokkamukista. Ei ollut pulloakaan meillä. niin ja pieneen kitinään annoin silloin tällöin tisua ja se siitä tutin tarpeesta. Silti ollaan liikuttu ja eletty muuallakin kuin kotona. mutta On kait siinä tutissakin hyvät puolensa...mene ja tiedä, mutta me ei olla sellaista edes kaivattu.

Meillä halusin kans opettaa tytön tutille(nyt 3½ kk) ku ei meinannu millään iltasin saada nukkumaan ilman tuota tuntien mittaista tissillä roikkumista. Minä vain joka ilta sinnikkäästi sivelin tuttia tytön huulilla ja poskilla ja tarjosin lempeästi suuhun ja voila! viimein hän sen otti. sitten muutaman viikon päästä oli viikon paussi että ei taas huolinut tuttia mutta kun äitini tuli yöksi hoitamaan, niin johan taas tutti kelpasi ku ei tissiä ollut saatavailla. kannattaa kokeilla tosiaan tuota jotain vierasta/mummoa tarjoamaan sitä tutua, saattaa auttaa. meilläkin tosiaan vaan siis unituttina, muuten ei lussuteta.

Yhteistyössä