Tutkailin vielä tota fibromyalgiaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eli sairaus on todellakin paljon muuta kuin ominaisuus. Ei ehkä hänellä, mutta monella muulla, esim. itselläni. Esim. pitkälle edenneet nivelrikot joita tämä sairaus monille aiheuttaa, eivät ole pelkkä ominaisuus, eikä apuvälineitä käytetä vain siksi että jotain pitää ruinata kun kerran sairas on. :-)

Näin on ,tsemppiä sinulle.Tämä fibrohan on kilttien,muita ajattelevien ,joustavien tauti.Ja ONNEKSI nämä nuoret lääkärit jo tietävät siitä suomessakin.No nykypäivän KOVAT ihmiset ei siihen sairastukkaan onneksi.....
Mutta me vaan jaksetaan ja porskutetaan eteenpäin ja huomioidaan kivuista huolimatta muitakin.Vaikka apuvälinein...,nivelrikot myös yms,Ja pitkän uran työtä tehneenä yhteiskunnalle yli 30-vuotta:)

Mikä lääkitys muilla fibromyalgikoilla on? Mulla on vaikeaan fibromyalgiaan lääkityksinä tramal ja sirdalud. Eivät oo kovin tehokkaita lääkkeitä, mutta auttavat onneksi pahimpaan.

Mun mielestä lääketiede ja sosiaaliturva on aivan liian pitkälle kehittyneitä molemmat.

Jos on epäkelpo, niin pois vaan huonoja geenejä jatkamasta. Ja yleisiä varoja käyttämästä.

Mikä lääkitys muilla fibromyalgikoilla on? Mulla on vaikeaan fibromyalgiaan lääkityksinä tramal ja sirdalud. Eivät oo kovin tehokkaita lääkkeitä, mutta auttavat onneksi pahimpaan.

Juu kaikki lääkkeet on kokeiltu,ei mitään hyötyä.....itellä sivuvaikutukset pahemmat kuin apu.Tiedän yhden tutkijan joka sanoi ettei vielä fibroon ole lääkettä keksitty:(kehitteillä kuulemma on,aikaahan ne vie.Mutta toiveissa on hyvä elää.
Miten te fibroilijat nyt kun syksy tuli jaksatte?
Itsellä ainakin hankalaa,aamuisin on kyllä.Tavarat tippuu käsistä ,jalat on kuin pullon pohjilla kävelis,aivan niinku "sata vuotias mummu"Nekin näyttää joskus virkeämmiltä ja liikkuvammilta.

Joitakin vuosia sitten eräs ystäni ihmetteli, kun ei pääse sairaseläkkeelle fibromyalgian takia. Mä en ihmettele. Mun mies on ortopedian ja traumatologian erikoislääkäri. Fibromyalgia ei ole mitään muuta kuin psykosomaattista oireilua, ei se mikään todellinen tauti ole. Näitä ravaa mieheni vastaanotolla säännöllisesti ja yhteinen nimittäjä on aina psyykkiset ongelmat.

Kukaan ei kiistä sitä, etteivätkö kivut voisi olla koviakin, mutta mitään sairautta ei kuitenkaan voida todeta. Lääketieteellisesti Fibromyalgia on roskakoppadiagnoosi.

Onhan tuosta tehty uutta tutkimusta. Juuri kuuntelin neurobiologin keskustelua kivusta ja kivun synnystä. Käsitteli myös fibroa ja sitä, ettei kyseessä uusimpien tutkimusten mukaan olekaan vain psyykkiset ongelmat ja kuvitelma vaan paljon monimutkaisempi prosessi kivun aistimisessa ja kipualueiden aktivoitumista ja reagointia epänormaalisti verrattuna verrokkeihin.

[QUOTE="Eikku";29084210]Juu kaikki lääkkeet on kokeiltu,ei mitään hyötyä.....itellä sivuvaikutukset pahemmat kuin apu.Tiedän yhden tutkijan joka sanoi ettei vielä fibroon ole lääkettä keksitty:(kehitteillä kuulemma on,aikaahan ne vie.Mutta toiveissa on hyvä elää.
Miten te fibroilijat nyt kun syksy tuli jaksatte?
Itsellä ainakin hankalaa,aamuisin on kyllä.Tavarat tippuu käsistä ,jalat on kuin pullon pohjilla kävelis,aivan niinku "sata vuotias mummu"Nekin näyttää joskus virkeämmiltä ja liikkuvammilta.[/QUOTE]

Mulla on nyt syksyllä taas pahempi kausi, juuri sellaista, että tavarat ei pysy käsissä ja jalkapohjia särkee melkein koko ajan. Kädet on voimattomat, jalat taas on hyvin jäykät. Kyynärpäitä kirvelee ja puuduttaa, lonkat on niin kipeät, ettei nukkumisesta meinaa tulla mitään. Mutta kyllä se taas joskus helpottaa. Syön parasetamolia ja ibuprofeenia maksimiannoksia pahoina aikoina, ja kyllä ne vähän auttaa kipuihin. Liikun niin paljon kuin jaksan. Mulla on ollut fibromyalgiadiagnoosi parikymmentä vuotta.

Aivan järkyttävät kivut kun lunta satanut(:tuntuu kyllä tosi kurjalta...miten muilla?Minusta ois vertaistuki vaikka näinkin paikallaan.Kipuhan ei helpota ,mutta tieto että muillakin on samaa ja taistelee kipujen kanssa.Tänäänki ois pitänyt siivota yms.mutta tätyy siirtää parempaan päivään.Onneksi perhe ymmärtää.

Hyvä tyr!
Lääketiede on vasta apina-asteella. Atefaktit eivät ole sitä tasoa, että niillä pääsis kaikkea tutkimaan. Lääketiede kehittyy jatkuvasti ja tiedettänköhän vielä tuhanenkaan vuoden kuluttua niin paljoa, että voisi yliolkaisesti lausua, mitä tahansa. Ehkä kirjoittelit provosointimielessä-
Oli ortopedi/traumatalogi tai ei, niin ei se vielä paljoa kerro ajattelun tason syvyydestä.

Paljon opiskelleissakin on niitä, jotka luulevat, että nyt on päästy kaiken tiedon lähteelle -ei olla. Martka on vasta alkanut.