Tutkimus: ADHD-diagnooseja tehty ehkä liian löyhin perustein

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras

ADHD-diagnooseja tehty ehkä liian löyhin perustein

18.08.2010 - 15:58

Luokkansa nuorimmilla voi olla suurempi riski saada väärä ADHD-diagnoosi kuin luokan vanhimmilla. Näin on ehkä tapahtunut Yhdysvalloissa, missä on saatettu tehdä liki miljoona väärää ADHD-diagnoosia. Tuoreen tutkimuksen mukaan päiväkotiryhmänsä ja luokkansa nuorimmat ovat yliedustettuina aktiivisuus- ja ylivilkkaushäiriöstä kärsivien joukossa.

Michigan State University -yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan sadoillatuhansilla lapsilla ei kuitenkaan ole ADHD-oireyhtymää - he vain ovat nuorempia ja siksi muita kypsymättömämpiä.

Väärät diagnoosit ovat saattaneet aiheuttaa satojen miljoonien dollareiden kulut ja mahdollisia turhia sivuvaikutuksia, kun lapsille on määrätty lääkettä ADHD:n hoitamiseen.

Todd Elderin johtamassa tutkimuksessa tarkastettiin kaikkiaan 12 000 lapsen tapaukset. Selvityksen mukaan esimerkiksi päiväkotiryhmän nuorimmilla jäsenillä oli 60 prosenttia suurempi todennäköisyys saada ADHD-diagnoosi.

Tutkimus ilmestyy Journal of Health Economics -aikakauskirjassa.

ADHD-oireyhtymä on tarkkaavaisuuhäiriö, johon liittyy muun muassa kyvyttömyys huomata yksityiskohtia, vaikeutta keskittyä tarkkuutta vaativiin tehtäviin ja esineiden kadottelu.

STT, AFP, Aamulehti

http://www.aamulehti.fi/uutiset/ulkomaat/adhd-diagnooseja-tehty-ehka-liian-loyhin-perustein/187789

Paljonko on prosenteissa tuo miljoona väärää diagnoosia? Ja miten se on suhteessa muihin vääriin diagnooseihin?

Mutta takuulla tuossa on todellisuuspohjaakin... :whistle:

Suomessa ei yhtä helpolla taida diagnoosia saada.

suomessa saa tapella useamman vuoden että pääsee edes tutkimuksiin.kun terveyden hoitaja joka näkee lapsen kerran vuodessa alle puolen tunnin ajan on sitä mieltä etttä lapsi on vain vilkas ja ulospäin suuntautunut.

Alkuperäinen kirjoittaja epeli:
suomessa saa tapella useamman vuoden että pääsee edes tutkimuksiin.kun terveyden hoitaja joka näkee lapsen kerran vuodessa alle puolen tunnin ajan on sitä mieltä etttä lapsi on vain vilkas ja ulospäin suuntautunut.
Tai häiriintyneesti käyttäytyvä ja huostaanotetaan.

Ja se neuvolan 5-vuotistesti on niin helppo ja tehdään kahden kesken terkkarin kanssa. Saa aika pahasti olla asiat vialla että siinä näkyy jotain ongelmia.

Tutkimuksiinpääsyä täytyy VAATIA. Olen lukenut että jotkut ovat menneet yksityisen kautta, kun yleisellä on suhtauduttu ylimalkaisesti.

Minä en juurikaan ole kuullut että tutkimuksia tarvitsisi vaatia, vaan enemmän niitä että päiväkoti ja neuvola vaatii tutkumuksia mutta vanhemmat pitää kiinni siitä ettei heidän lapsessaan ole mitään vikaa. Onko sitten niin että ne jotka joutuu vaatimaan niitä tutkimuksia olisi kuitenkin "vähäongelmaisia?".
Sattumaa ehkä, otanta ainakin on pienehkö.
Meillä muut dg:t, tosin sivu-sivu-diagnoosina yhdellä adhd

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Täällä ADHD edelleen karkeasti alidiagnosoitu.
Kaksplussan runsaslukuisia diagnooseja kun ei lasketa :D.

Ja aikuisina niistä tulee narsisti-exiä.
Niin, tai vielä pahempia, narsisseja.:D

Asperger-ihmisistä kaiketi narsasseja... tai vain pieniä porsasseja, joista kehittyy sikasseja.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Karhunkantaja:
Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Shillelagh:
Täällä ADHD edelleen karkeasti alidiagnosoitu.
Kaksplussan runsaslukuisia diagnooseja kun ei lasketa :D.

Ja aikuisina niistä tulee narsisti-exiä.
Niin, tai vielä pahempia, narsisseja.:D

Asperger-ihmisistä kaiketi narsasseja... tai vain pieniä porsasseja, joista kehittyy sikasseja.

Kas kun ei jackasseja :D

Mulla on sellanen ADHD ilman sitä ylivilkkautta, vaikkakin olen erittäin (liian) spontaani ja impulsiivinen. Luulen, että olemme alidiagNOsoitu ryhmä.

Nimim. too fast to type

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mulla on sellanen ADHD ilman sitä ylivilkkautta, vaikkakin olen erittäin (liian) spontaani ja impulsiivinen. Luulen, että olemme alidiagsoitu ryhmä.
Eli ADD. Samoin.

F98.8 (Tarkkaavuushäiriö ilman ylivilkkautta)
Eli ADD. Minulle lääkäri oli kirjoittanut diagnoosinumeroksi F90.0 ADHD, vaikka todellisuudessa ilman ylivilkkautta.

Mulla on sellanen ADHD ilman sitä ylivilkkautta, vaikkakin olen erittäin (liian) spontaani ja impulsiivinen. Luulen, että olemme alidiagsoitu ryhmä.
Eli ADD. Samoin.

F98.8 (Tarkkaavuushäiriö ilman ylivilkkautta)
Eli ADD. Minulle lääkäri oli kirjoittanut diagnoosinumeroksi F90.0 ADHD, vaikka todellisuudessa ilman ylivilkkautta.

Niin on. =) Mulla F98.8, taiteilua nuo ICD-koodit.

Yhteistyössä