Tutkimus: Lapset eivät kaipaa toimintalomaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nipsukka

Aktiivinen jäsen
29.04.2005
6 356
0
36
Tutkimus: Lapset eivät kaipaa toimintalomaa
Nykyvanhempien lomarahat hupenevat yhä enemmän muun muassa huvipuistoihin. Kuva: STT/ Vilja Vehkaoja
Helsinki
Julkaistu: 29.06. klo: 17:03
Päivitetty: 29.06. klo: 17:07

Lapset kaipaavat lomallaan tutkimuksen mukaan yhteistä aikaa perheen parissa ja irtautumista arjen rutiineista ja aikatauluista. Tuoreen tutkimuksen mukaan lapset eivät niinkään kaipaa ylenpalttista toimintaa. Nykyvanhempien lomarahat hupenevat kuitenkin yhä enemmän huvipuistoihin, kylpylöihin, matkoihin ja ulkona syömiseen.

Lapsiperheiden rahankäyttöä tutkineen Anu Raijaksen mukaan monet vanhemmat yrittävät rakentaa lomastakin kehittävän projektin. Lapsen lomatoiveet ovat kuitenkin paljon yksinkertaisempia kuin aikuiset kuvittelevat.

- Ylenpalttisen toiminnan ja kuluttamisen taustalta voi löytyä vanhempien huono omatunto. Toiminnalla yritetään korvata aikaa ja läsnäoloa, sanoo Kuluttajatutkimuskeskuksessa työskentelevä Raijas. Myönteistä hänen mukaansa on se, että yleensä päätöksiä vapaa-ajan vietosta tehdään koko perheen voimin.

Tiedot perustuvat joulukuussa julkaistuun tutkimukseen "Huolenpitoa ja jakamista - rahan ja ajan jakautuminen perheessä".

http://elisa.net/uutiset/kotimaa/?id=45595576

Tuon olen todennut ja kauan sitten omista lapsistani. Kerran kesässä Linnanmäelle ja kerran kesässä Korkeasaareen on niille riittänyt. Oleellista on, että on saanut nukkua niin pitkään kuin huvittaa ja syödä silloin, kun on nälkä.

Olen tuon aina tiennyt,mutta MINÄ EN TODELLAKAAN JAKSA OLLA KOKO LOMAANI KOTONA JA tehdä samoja arkisia asioita (pyykätä,ruan laittoa,siivousta...) vaan MINÄ tahdon vaihtaa maisemaa-olla lomalla,käydä valmiissa pöydässä jne.

Alkuperäinen kirjoittaja Boogy:
Me ollaan kesäisin kaikki lötköpötköjä....kerran kesässä on joku hurjastelujuttu.
:D :D Niin mekin. Ja elokuun puolessa välissä kuin se Itäkeskuksen mainos, jossa äiti huutaa kuistilta "LOMA LOPPUU!!!".

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Taaskaan ei muuten väitetty ettei missään saisi käydä....
Vaan sitä, ettei koko aikaa todellakaan tarvitse olla reissun päällä.

Hellekö tämän tekee että monet ottaa heti nokkiinsa...

Itse en nyt tässä ketjussa näe ketään joka olisi nokkiinsa ottanut.

Eikä kukaan varmaankaan ajattele ettei misään saisi käydä vaan muutama toi vain sen puolen esiin ettei kaikki perheet reissaa lasten tähden vaan joukkoon mahtuu myös meitä itsekkäitä äitejä (joihin siis minä lukeudun) jotka reissaavat myös itsensä, ei vain lasten vuoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Olen tuon aina tiennyt,mutta MINÄ EN TODELLAKAAN JAKSA OLLA KOKO LOMAANI KOTONA JA tehdä samoja arkisia asioita (pyykätä,ruan laittoa,siivousta...) vaan MINÄ tahdon vaihtaa maisemaa-olla lomalla,käydä valmiissa pöydässä jne.

No ei se, ettei halua kuluttaa aikaa ja rahaa huvipuistoihin tms tarkoita sitä, että pitäisi kökkiä kotona :whistle:

Minä olen aina nauttinut kun saan lomalla vaan olla ja joistakin on outoa, kun meillä ei ole hirveitä loma projekteja.Minä nautin ja saan paljon enemmän irti kun saan tehdä kotona mitä lystään ja milloin lystään, kuin että tarvii stressata minne mennä, missä syödään, mitä pakataan, mihin aikaan lähdetään, mennään edes takaisin, eikä ollenkaan rauhaa ja hirvee stressi...

Siinäpä se tulikin, eli aikatauluista irrottautuminen lomalla! Täällä kun aina paheksutaan, jos lomilla tai vapailla hieman irrottaudutaan rutiineista. Itsekkin muistan kuinka kiva oli elää lomilla ja vapailla kellotonta elämää.

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Minä olen aina nauttinut kun saan lomalla vaan olla ja joistakin on outoa, kun meillä ei ole hirveitä loma projekteja.Minä nautin ja saan paljon enemmän irti kun saan tehdä kotona mitä lystään ja milloin lystään, kuin että tarvii stressata minne mennä, missä syödään, mitä pakataan, mihin aikaan lähdetään, mennään edes takaisin, eikä ollenkaan rauhaa ja hirvee stressi...
Esikoisen ollessa pieni kauampana asuva sukuni aina oletti, että tottakai me tullaan lomalla sukulaisiin. Siinä sitten kierrettiin kolme viikkoa ympäri Suomea ja syötiin koko vuoden kahvi-, kakku- ja pikkuleipäkiintiö täyteen. Kotiin tullessa olin ihan uuvuksissa, mutta piti alkaa pyykkäämään kolmen viikon vaatteet, täyttää jääkaappi ja alkaa orientoitua taas päiväkoti- ja työrumbaan. Kun kuopus syntyi, päätin, että enää en lähde, vaikka sukulaiset siitä loukkaantuisivatkin.

Mulle parasta lomaa on, kun aamulla herätessäni voin miettiä, huvittaako nousta ylös vai ei ja kiskoa peittoa korviin, jos ei huvita. Tehdä asioita - tai olla tekemättä - täysin sen hetkisen fiiliksen mukaan.

ku aikuisilla on niin kiire arkena, on siitä lomalla vaikea irrouttautua :/ Ja muutenkin. Muistan ku vein siskon keskimmäistä viime talvena puistoon... Mä meinasin kuolla tylsyyteen (talvi = lunta = ei paljoa mitään tekemistä vähän yli 1veen kanssa) mutta poika oli niiiiiiiiiiin ilonen ja ihmeissään ku sai seistä ja kävellä vähän lumen päällä. Se oli ihan toinen poika ja ihmetteli, että ihanko oikeasti me ollaan nyt ulkona _vain siks, että hän sais olla ulkona, seistä siinä vaikka puol tuntia?_ Samoin vanhemmat lapset ovat kiitollisia ja iloisia siitä, jos mennään perheen kanssa piknikille vaikka ihan omalle pihalle, kävellään metsässä tai ehkä kerrankin isä tulee myös leikkipuistoon, jos äiti on kotiäiti ja puistoilee arkisin.

Alkuperäinen kirjoittaja opiskeleva äiti:

No ei se, ettei halua kuluttaa aikaa ja rahaa huvipuistoihin tms tarkoita sitä, että pitäisi kökkiä kotona :whistle:

Mutta kotona joudut aina tekemään ruokaa,pesemään pyykkiä,siivoamaan jne...Minä tykkään reissata kesän ja olla muiden pasuutettavana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko tuollaisia perheitä paljonkin, jotka koko loman kuluttavat jukujuku-landioissa? Enpä usko, että ainakaan valtavirta niin toimii.

Eikä me misään juku-juku maissa olla! Ollaan tänä kesänä matkalla Ruotsiin,Tanskaan, Saksaan ja myöhemmin syksyllä Espanjaan.

Mutta kotona joudut aina tekemään ruokaa,pesemään pyykkiä,siivoamaan jne...Minä tykkään reissata kesän ja olla muiden pasuutettavana.
Mä voin viedä pyykkini pesulaan ihan kuten siellä matkallakin veisin. Jos en matkalla pesetä pyykkejäni muilla, niin kyllä ne likapyykit jää mun pestäväkseni joka tapauksessa loman jälkeen. Pitsamies on Keittiksen paras ystävä, jos ei satu ruuanlaitto huvittamaan. Tai sitten tuo 100 metrin päässä oleva ravintola, josta voin hakea - kuten tänään tein - ruuat kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
ku aikuisilla on niin kiire arkena, on siitä lomalla vaikea irrouttautua :/ Ja muutenkin. Muistan ku vein siskon keskimmäistä viime talvena puistoon... Mä meinasin kuolla tylsyyteen (talvi = lunta = ei paljoa mitään tekemistä vähän yli 1veen kanssa) mutta poika oli niiiiiiiiiiin ilonen ja ihmeissään ku sai seistä ja kävellä vähän lumen päällä. Se oli ihan toinen poika ja ihmetteli, että ihanko oikeasti me ollaan nyt ulkona _vain siks, että hän sais olla ulkona, seistä siinä vaikka puol tuntia?_ Samoin vanhemmat lapset ovat kiitollisia ja iloisia siitä, jos mennään perheen kanssa piknikille vaikka ihan omalle pihalle, kävellään metsässä tai ehkä kerrankin isä tulee myös leikkipuistoon, jos äiti on kotiäiti ja puistoilee arkisin.
Joillain voi syynä olla sekin, että lomalla pitäisi ehtiä tehdä kaikki se, mitä ei normaalisti ehdi tekemään. Siksi tarvitaan aikatauluja.

Mä muuten erehdyin systerille - joka on aikataulufriikki - mainitsemaan, että ajattelin mennä jonain päivänä käymään Tampereella siinä inkkarinäyttelyssä. Lähtisin aamupäivästä junalla, kävisin Tampereella syömässä jossain ja tulisin jollain junalla takaisin. Systeristä se oli loistava idea. Paitsi että hän lähteekin mukaan, mennään hänen autollana, lähdetään aamulla yhdeksän aikaan, käydään inkkarinäyttelyssa, kahdeksi ravintolaan syömään ja hän heittää mut Tampereen asemalle, jotta ehdin klo 16 maissa lähtevään junaan ja jatkaa siitä itse autolla mökilleen. Arvaa viis kertaa, hilpasenko tästä joku aamu ihan hipihiljaa Pasilaan ja siitä Tampereen junaan? :whistle:

Samma här.

Eikä meidän lapsetkaan ole tuntuneet ruotsinristeilystä, hotelliasumisesta, Korkeasaaresta, huvipuistoista yms kärsivän.

Enimmäkseen ollaan kuitenkin kotosalla tai leppoisasti mökillä/veneilemässä.

Onko mökkeily toimintalomaa? Ainakin siellä on toimintaa paljon.

No ei vaan, eipä ollut yllätys. Tosin tälle kesälle olemme jopa varanneet muutamaksi yöksi hotellin loma"matkaa" varten.

Yhteistyössä