Tutkimus: Piiskaaminen lisää lapsen aggressiivisuutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Piiskaaminen lisää lapsen aggressiivisuutta

07.05.2010 - 16:27

Ruumiillinen kuritus ei tee hyvää lapselle, vaan se on haitaksi. Piiskaaminen lisää lasten aggressiivisuutta, kertoo Pediatrics-lehdessä julkaistu tutkimus.

Kolmevuotiaana säännöllisesti kuritetut lapset olivat viisivuotiaina puolet todennäköisemmin aggressiivisia kuin ne lapset, joita ei oltu kuritettu ruumiillisesti.

Säännöllisenä kurittamisena tutkimuksessa pidettiin esimerkiksi piiskaamista vähintään kolmesti edeltävän kuukauden aikana.

Tutkimuksessa mukana olleista 2 500 äidistä neljännes oli kurittanut lastaan vähintään kolmesti edellisen kuukauden aikana. Toinen neljännes oli kurittanut kerran tai kahdesti ja loput eli noin puolet äideistä ei käyttänyt fyysistä kuritusta.

Suomalaisista vajaa kolmannes hyväksyy lapsen ruumiillisen kurittamisen joissain tilanteissa. Lastensuojelun keskusliiton kyselyn mukaan piiskaamisen kannattajaa itseään on usein kuritettu lapsena.

Suomessa lasten ruumiillinen kurittaminen ja muu pahoinpitely on virallisen syytteen alainen rikos.

http://www.aamulehti.fi/teema/terveys/piiskaaminen-lisaa-lapsen-aggressiivisuutta/178337

Hyvä kuitenkin että asiasta tulee tutkimuksia. Kaikille kasvattajille kun tuo asia ei ole itsestään selvää. Valitettavasti.

Tässä tutkimuksessa oli pystytty aikaisempaa paremmin osoittamaan yhtetys nimenomaan kurituksen ja aggressiivisuuden välillä. Tutkijat huomioivat mm. lapsen aggressiivisuuden kolmivuotiaana sekä monia perheoloihin ja vanhempiin liittyviä riskitekijöitä, jotka ovat vaikeuttaneet aikaisempien tutkimusten tulkintaa.

Juu mä oon todennu tuon jo ennemmin. Mulla on yks kaveri jolla oli miehensä kanssa tapana antaa piiskaa pojalleen ja mies oli siitä jopa ylpeä kun he sentään kurittivat lasta asianmukaisesti. Lapsi oli todella aggressiivinen toisia lapsia kohtaan ja uskon, että fyysisellä kurituksella oli osansa asiassa: lapsi varmastikin ajatteli että jos vanhemmat saa lyödä häntä kun hän on tehnyt jotain pahaa niin hänkin saa lyödä toista lasta jos toinen lapsi on hänen mielestä tehnyt hänelle jotain pahaa.

ONneksi perhe lakkasi käyttämästä ko rangaistusmenetelmää ennenku ehdin tehdä ls-ilmoituksen...

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Juu mä oon todennu tuon jo ennemmin. Mulla on yks kaveri jolla oli miehensä kanssa tapana antaa piiskaa pojalleen ja mies oli siitä jopa ylpeä kun he sentään kurittivat lasta asianmukaisesti. Lapsi oli todella aggressiivinen toisia lapsia kohtaan ja uskon, että fyysisellä kurituksella oli osansa asiassa: lapsi varmastikin ajatteli että jos vanhemmat saa lyödä häntä kun hän on tehnyt jotain pahaa niin hänkin saa lyödä toista lasta jos toinen lapsi on hänen mielestä tehnyt hänelle jotain pahaa.

ONneksi perhe lakkasi käyttämästä ko rangaistusmenetelmää ennenku ehdin tehdä ls-ilmoituksen...

Pah, sanoovat vaan.

Yhteistyössä