Lisään tämän viestin myös tälle palstalle sillä kaipaan edelleen lisää vastauksia. Vastaathan mielellään sähköpostilla
Teen Turun Yliopiston humanistisessa tiedekunnassa Pro gradu-tutkielmaa vauvojen muistokirjoista eli niistä kirjoista/albumeista,joihin vanhemmat saavat kirjata ylös lapsensa tärkeitä muistoja.
Minua kiinnostaa selvittää millaisia muistoja kirjoihin tallentuu ja mikä kirjojen merkitys on vanhemmille ja myöhemmin lapselle itselleen. Mitä kirjat kertovat lapsuudesta ja lapsuusmuistoista.
Toivon että kerrot minulle omia kokemuksiasi vauvojen muistokirjoista, erityisesti niiden täyttämisestä. Seuraaviin kysymyksiin tarvitsen vastauksesi:
* Onko sinun lapsellasi vauvamuistokirja? Jos on, niin minkälainen/minkä niminen se on?
* Onko kirja hankittu itse vai saatu lahjaksi? Jos on lahja, keneltä se on saatu?
*Jos olet ostanut kirjan itse, niin millaisin perustein valitsit juuri sen kirjan lapsellesi? Onko itsellläsi ollut samanlainen? Vaikuttiko kirjan kuvitus/muu sisältö valintaan?
* Oletko täyttänyt kirjan kokonaan vai onko se jäänyt jostain syystä kesken tai jokin kohta täyttämättä? Mikä kesken jäämiseen voisi olla syynä?
* Jos sinulla on useampi lapsi, niin onko kaikilla omat kirjat? Onko ollut eroja kirjojen täytössä, ovatko kaikki loppuun saakka täytettyjä?
* Onko kirjassa joitain kohtia joista et pidä tai jotka ovat mielestäsi turhia? Mitä?
*Oletko kokenut kirjan täyttämisen helppona/hankalana?
*Onko kirjaan liitetty valokuvia tai muita muistoja (esim. vauvan hiustupsu, sairaalaranneke,ultrakuvia? Jotain muuta?)
* Onko sinulla itselläsi/puolisollasi oma vauvamuistokirja? Onko sitä selailtu enemmän oman lapsen syntymän myötä?
*Jos sinulla on vanhempi lapsi/lapsia, ovatko he kiinnostuneita omista vauvakirjoistaan/haluavatko selailla kirjaa ja kuunnella lisää muistoja vauva-ajoilta?
*Oletko jäänyt kaipaamaan vauvamuistokirjoilta jotain?
* Kun lapsesi joskus muuttavat pois kotoa,annatko kirjat heidän mukaansa vai jäävätkö kirjat kotiin?
Halutessasi voit kertoa lisää! Voit lähettää vastauksesi omalla nimellä/nimimerkillä. Käsittelen vastaukset luottamuksellisesti ja vastaajan henkilötiedot pysyvät salassa. Lähetäthän vastauksesi 31.3.2007 mennessä osoitteeseen saameke@hotmail.com Jos sinulla on kysyttävää tutkimuksestani, annan mielelläni lisätietoja.
Kiitos vaivannäöstäsi! Olen kiitollinen osallistumisestasi!
Saana Keränen
Turun Yliopisto
Kulttuurien tutkimuksen laitos