Tutkimus: ylipainoon pitää puuttua jo vauvaiässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja M:
Ja miten pidetään täysimetetyn vauvan paino kurissa jos äiti jo syö terveellisesti?

Sama kysymys tuli mulla mieleen. Uskon, että täysimetetyt vauvat ovat asia erikseen. Tyhmää, kun jutussa ei puhuttu imetyksestä eikä äidin ruokavaliosta mitään!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ja miten pidetään täysimetetyn vauvan paino kurissa jos äiti jo syö terveellisesti?

Sama kysymys tuli mulla mieleen. Uskon, että täysimetetyt vauvat ovat asia erikseen. Tyhmää, kun jutussa ei puhuttu imetyksestä eikä äidin ruokavaliosta mitään!

Miten ne täysimetetyt vauvat poikkeavat korviketta juovista tässä asiassa?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Miten ne täysimetetyt vauvat poikkeavat korviketta juovista tässä asiassa?

Tuskin korvikekaan on se todellinen ongelma, vaan kaikki muu ruoka. Jotkut lapset siirretään kiinteälle ruokavaliolle jo 4 kuukauden ikäisenä.

Mun on vaikea uskoa että vauvaikä (= alle 1v) olisi vielä mitenkään ratkaiseva. Vuoden iästä seuraavat 18 vuotta on ratkaisevat mitä ruokaa lapsi kotona saa ja millaisiin elintapoihin tottuu.

Mä olen lukenut juttuja pienen lapsen ns. lohtusyömisestä, eli jos joka itkuun tarjotaan ruokaa niin siitä kuulemma sitten voi alkaa se kierre paino-ongelmiin.
Ja meidän terkka puhui joskus samasta asiasta, kysellessään kuinka usein meidän vauva syö.

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Mä olen lukenut juttuja pienen lapsen ns. lohtusyömisestä, eli jos joka itkuun tarjotaan ruokaa niin siitä kuulemma sitten voi alkaa se kierre paino-ongelmiin.
Ja meidän terkka puhui joskus samasta asiasta, kysellessään kuinka usein meidän vauva syö.

Tuo on kyllä ihan totta! Asiaa!

Pienen lapsen vai vauvan? Pienelle vauvalle on maailman luonnollisin asia tarjota rintaa lohdukkeeksi, eri asia on sitten jos samaa jatketaan kun vauva syö kiinteitä (tyyliin maissinaksu käteen aina kun harmittaa).

Alkuperäinen kirjoittaja feger:

Tuo on kyllä ihan totta! Asiaa!

Jep, luulen että tässä on ihan itua.
Tosin yksi terkka taas on sitten sitä mieltä että rintaruokitut lapset eivät koskaan kärsi paino-ongelmista, sitä mä taas en kyllä allekirjoita.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Pienen lapsen vai vauvan? Pienelle vauvalle on maailman luonnollisin asia tarjota rintaa lohdukkeeksi, eri asia on sitten jos samaa jatketaan kun vauva syö kiinteitä (tyyliin maissinaksu käteen aina kun harmittaa).

Vauvan, ei nyt tietenkään vastasyntyneestä ollut kyse vaan 4-kk eteenpäin.

Alkuperäinen kirjoittaja niinno:
Meillä esikko oli pullea vauvana ja oli rintaruokinnalla. Lähti kävelemään 9,5kk jolloin hoikistui. Syö terveellisesti ja on edelleem hoikka 3 vuotias.

Juu, niin oli meilläkin ja samaan aikaan tuo käveli ja hoikistui siinä sitten, nyt reilu 6v ja aivan normaalivartaloinen jätkä. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:

Kyllä vauvallekin voi tarjota rintaa turhaan, vaikka imetetty vauva, yleensä kyllä hallitsee syömisensä. Mutta siis lähinnä siinä mielessä, että itkee vallan muuta kuin nälkää.

Mun kaveri on kätilö (Haikaranpesässä ja imetystuki ry:ssa, että on siis tosi imetysmyönteinen ), mutta sekin on kertonut, et joissain imetystukitapaamisissa on oikeesti äitejä, jotka kysyy, et voiko vauva sit muka itkeä muuta ku nälkää..et ne imettää ja imettää ja vauva vaan itkee.. Niin kyllähän jos vauva itkee märkää vaippaa, niin se vaipanvaihto olis ensimmäinen ratkaisu. Ja voi olla ilmavaivoja, joita imetys kyllä voi hetkellisesti helpottaa, mutta sitten taas pahentaa jos ei muista röyhtäyttää. Väsymyskin itkettää. Näin niinkuin muutama esimerkki.

Alkuperäinen kirjoittaja niinno:
Meillä esikko oli pullea vauvana ja oli rintaruokinnalla. Lähti kävelemään 9,5kk jolloin hoikistui. Syö terveellisesti ja on edelleem hoikka 3 vuotias.

Juu, niin oli meilläkin ja samaan aikaan tuo käveli ja hoikistui siinä sitten, nyt reilu 6v ja aivan normaalivartaloinen jätkä. :)

Niinpä, on luonnollista että vauva hoikistuu dramaattisesti sitten kun hän alkaa liikkua. Meilläkin keskimmäinen painoi 10 kg puolivuotiaana, mutta seuraavan puolen vuoden aikana painoa tulikin yhteensä 0,5 kg. Meillä vauvat eivät kyllä ole syöneet mitään hirveitä määriä, iso purkillinen ruokaa alkoi mennä kokonaan vasta reilun vuoden ikäisenä.

Kyllä sillä on varmasti eniten merkitystä, mitä lapsi syö sitten kun syö kiinteää ruokaa. Olen ymmärtänyt että jenkkilässä monet käsittävät hampurilaisen vauvalle sopivaksi ruoaksi, joten ei ihme että jo alle vuoden ikäiset lihovat. Ja säännöllinen ateriarytmi on tärkeä, eli ei napostelua.

Musta kuulostaa kamalalta.. Ymmärrän sen kun jenkeissä saatetaan antaa 4-kuiselle hampurilaisia ym. shittiä.

Mutta kun omalla kohdalle on sattunut vauva jonka paino on aina ollut suhteessa suurempi kuin pituus, ilman että hänelle olisi annettu mitään mikä edistäisi tuota pulleutta, niin en pysty allekirjoittamaan kyllä tätä.

Siihen taas uskon että jos lapselle työntää aina lohduksi ruokaa, se saattaa vaikuttaa vielä myöhemmässä elämässä syömistottumuksiin. Näin ollen voi tietysti vaikuttaa myös ylipainon kehittymiseen.

no mulla oli tooosi rasvanen maito vissiin, koska en syöttänyt vauvaa kokoajan, olen itse hoikka ja syön normaalista ja kuitenkin poika painoi 1 vuotiaana 15 kg.. =D lopetin imettämisen vuoden iässä ja Nyt puolitoista vuotiaana poika on enään 12,5 kg.. Ja meillä ei ole neuvolassa koskaan huolestuttu pojan painosta..

Alkuperäinen kirjoittaja !:
Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

Onko silloin paino-ongelmaa?
MItäpä jos äiti ei söisi sitä terveellisstä ruokaa sammioittain?

Sinä nyt olet aina NIIN kaikkitietävä kurppa.

Enkös vain olekin? Ja sinä varmaan ryhävalas joka on syöttänyt lapsensa tärviölle kun niiiin kovasti häntä rakastat.

Yhteistyössä