Tutkitteko rintanne säännöllisesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siiruli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Siiruli

Vieras
Tutkiiko joku oikeesti rintansa säännöllisesti ja osaa sanoa, jos joku on muuttunut? Mä en ole koskaan oppinut tutkimaan ja mun gyne tutkii vaan pyytäessäni (en käy säännöllisesti "vuositarkastuksessa", vaan paljon useammin alapään vaivojen takia). Ne pitäis kai tutkia tiettyyn aikaan kuusta, mutta kun mä syön nyt pillereitä 9 viikkoa putkeen, niin en tiedä milloin kannattais tutkia. Oon lapseton 35v nainen ja äitini on sairastanut vaihdevuosien jälkeen rintasyövän. Tiedän, etten saisi olla näin välinpitämätön, mutta mua ottaa päähän kun en ymmärrä, miten kukaan voi huomata rinnassa jonkun herneenkokoisen patin kun musta rintani on ollut aina ihan "muhkuraiset". Ei sieltä mitään herneitä erikseen erota kuitenkaan.

Minulta poistettiin hyvälaatuinen kasvain rinnasta muutama vuosi sitten. Leikkauksen jälkeen ajattelin, että nyt alan tutkimaan rintani säännöllisesti. Joka kerta ne tuntuivat kovin muhkuraisilta, niin päätin että käyn mieluummin mammossa kerran vuodessa.

Tosi tosi harvoin tulee itse rintojaan tutkittua. Gynellä rintani on tutkittu muistaakseni kaksi kertaa koko aikuisikäni aikana ja olen sentään jo yli nelikymppinen.

Kyllä tutkin. Gyne tutkii kerran vuodessa, mammografiassa käyn 2-3 vuoden välein ja itse tutkin kerran kuukaudessa/parissa. Helpointa se on suihkussa saippuoidun ihon vuoksi ja sitten aina välillä vähän tarkemmin eri asennoissa; makuulla jne.

Yhteistyössä