Tutti vastasyntyneelle?

  • Viestiketjun aloittaja Hämillään
  • Ensimmäinen viesti
Hämillään
Hermo menee, kun joka paikasta tulee niin ristiriitaisia ohjeita!
Siis mitenköhän se teidän mielestänne tuon tutin kanssa on? Antaako vai eikö antaa?
Mitkä siis ovat ne syyt, joiden takia tuttia ei suositella?
Meidän vauva imee nyt peukaloa ja käsiään ihan jatkuvasti. Sylissä hapuilee aina paitaa tai jotain imeäkseen... ei kai voi olla ihan koko ajan nälkäinen??? Mielellään jää ruokailun jälkeen rinnalle imemään tissiä huvikseen, vaikka maitoa ei enää tule. Voisi olla siinä tuntikausia...
Olen vähän jo kokeillutkin tuttia ja kerran rauhoittui hyvin... mutta vielä ei siis oikein osaa tuttia imeä... opetanko vai enkö?
 
Millalilla
Anna vaan tuttia. Joillain vauvoilla tosiaan kova imemisen tarve ja parempi syödä tuttia kuin olla huvikseen tissillä.. Meillekin annettiin synnärillä heti tutti käyttöön juuri tuon imutarpeen takia. Ja sitten vielä, että kun oikea nälkä tulee vauvalle, niin se ei varmasti huoli tuttia :) Tsemiä pikkuisen kanssa!
 
näin meillä
Meillä tutti laitettiin ihan kysymättä suuhun jo synnärillä. Lapsi oli valolampun alla ja kätilö laittoi tutin suuhun, jotta pysyisi rauhallisena. Olisi ollut ihan kiva jos meidän mielipidettä olisi kysytty..
 
Niin tai näin..
Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Meillä tutti laitettiin ihan kysymättä suuhun jo synnärillä. Lapsi oli valolampun alla ja kätilö laittoi tutin suuhun, jotta pysyisi rauhallisena. Olisi ollut ihan kiva jos meidän mielipidettä olisi kysytty..
Toki olisi ollut kohteliasta kysyä vanhemmilta ensin mutta hoitohenkilökunta ajattelee ensisijaisesti lapsen parasta päätöksissään ja tutti ei ole lapselle pahaksi, ei oikeesti! Voithan itse sen sitten ottaa pois kun kotiudutte, eihän se vauva siellä synnärillä siihen kerkiä tottumaan niin paljoa ettetkö voisi siitä kotona luopua! Tosiaanakaan en pidä pahana jos sairaalan henkilökunta käyttää lapsella tuttia jotta vauva rauhoittuisi esim. saadessaan jotain hoitoa tms.!

Eikä tarvitse vetää hernettä nenään tästä kommentista, en vain aina ymmärrä miksi kyseenalaistetaan ammatilaisten tekemät valinnat. Toki voisi sitä ensin vanhemmilta kysyä mutta toisaalta jos ratkaisu on lapsen kannalta paras niin luottaisin kyllä heidän arviointikykyynsä...

Tulipas paatoksella, anteeksi siitä...
 
Lumette
Alkuperäinen kirjoittaja Liila:
Parempi syödä tuttia kuin peukaloa. Tutista vieroittaminen on sitten myöhemmin paljon helpompaa ja peukalosta voi jäädä paljon pahemmat hammasluustovauriot.
Juuri näin. Itse söin peukkua muksuna ja tosiaan siitä on vaikea saada vieroitettua. Tämän seurauksena hampaat on sitten pikkusen vinossa, onneksi ei kuitenkaan niin pahoin, että olis tarvinnut oikomisrautoja laittaa kouluiässä, mutta vaan nippanappa ne vältin.

Omat muksut syököön tuttia mieluumin...
 
ninnu2
Itse synnytin imetysmyönteisessä sairaalassa, jossa neuvottiin, että 6 ensimmäisen viikon aikana ei kannata antaa tuttia, koska silloin vauvalla voi olla vaikea oppia oikea imemisote rinnasta. 6 viikon jälkeen jos ja kun imetys on kunnolla käynnistynyt, voi tutin ottaa käyttöön, mutta ei se mikään välttämättömyys ole. Meillä tutti otettiin käyttöön 6 kk iässä, kun vierotettiin yösyötöistä.
 
Iitu..
Anna vaan tutti!=)Auttaa monissa tilanteissa:nukkumaan laitossa,imemisen tarpeeseen,lohtuna,rauhoittumaan ...En usko että tulevat hampaat siitä kärsii,eihän tuttia huvikseen kannata antaa lupsuttaa vaan tarpeen vaatiessa.Eipähän ainakaan ime käsiään/peukkuja vesirakoille ja tutista helpompi vierottaa.
 
Alkuperäinen
Vauva on vasta reilun viikon ikäinen eli en kyllä itsekään kovin mielellään antaisi tuttia ihan vielä. Imetys on lähtenyt tosin ihan hyvin sujumaan. Vauva imee välillä aktiivisemmin eli nielemisäänen kuulee ja tarkkailen muutenkin imemistä. Sitten jossain vaiheessa menee ihan lutkutteluksi... Jos ei anna rintaa tai yritä tarjota tuttia (jota ei siis vielä kuitenkaan oikein osaa) niin alkaa huuto ja sitten tunkee koko ajan nyrkkiä suuhun.
En vieläkään osaa päättää miten menetellä :) Tutti pitäisi sekin kuitenkin "opettaa", sillä ei tosiaan osaa sitä vielä.
 
Millalilla
Ei meilläkään tyttö osannut heti syödä tuttia, eikä tosin syö vieläkään kuin väsyneenä ja nukkumaan mennessä ja nukahdettuaan työntää tutin suustaan.. Mutta kyllä siitä oli apua "paniikki" tilanteissa kun tyttö oli pienempi esim. jos vaatteiden vaihdossa alkoi harmittamaan niin tutilla pystyi rauhoittelemaan siksi aikaa, että homma oli ohi. Kyllä on tietysti sellaisiakin vauvoja, jotka eivät kertakaikkiaan syö tuttia. Valitettavasti silloin yleensä sitten syövät sormiaan.. Ja seuraukset luulisin kaikken tietävän.. Onhan tuttisi anatomisesti muotoiltu? Tämä "asettuu" paremmin vauvan suuhun kuin tasaiset "mötkylä-tutit". Kannattaa tietysti kuunnella itseään ja vauvaa ja tehdä niin kuin parhaakseen itse katsoo!!! Toivottavasti löydätte pian tavan, joka teitä parhaiten hyödyttää :)
 
näin meillä
Alkuperäinen kirjoittaja Niin tai näin..:
Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Meillä tutti laitettiin ihan kysymättä suuhun jo synnärillä. Lapsi oli valolampun alla ja kätilö laittoi tutin suuhun, jotta pysyisi rauhallisena. Olisi ollut ihan kiva jos meidän mielipidettä olisi kysytty..
Toki olisi ollut kohteliasta kysyä vanhemmilta ensin mutta hoitohenkilökunta ajattelee ensisijaisesti lapsen parasta päätöksissään ja tutti ei ole lapselle pahaksi, ei oikeesti! Voithan itse sen sitten ottaa pois kun kotiudutte, eihän se vauva siellä synnärillä siihen kerkiä tottumaan niin paljoa ettetkö voisi siitä kotona luopua! Tosiaanakaan en pidä pahana jos sairaalan henkilökunta käyttää lapsella tuttia jotta vauva rauhoittuisi esim. saadessaan jotain hoitoa tms.!

Eikä tarvitse vetää hernettä nenään tästä kommentista, en vain aina ymmärrä miksi kyseenalaistetaan ammatilaisten tekemät valinnat. Toki voisi sitä ensin vanhemmilta kysyä mutta toisaalta jos ratkaisu on lapsen kannalta paras niin luottaisin kyllä heidän arviointikykyynsä...

Tulipas paatoksella, anteeksi siitä...
Tuota noin.. Me olimme aika kauan sairaalassa joten lapsi todellakin kerkesi oppimaan tutin syönnin. Toinen kätilö oli sitä mieltä, että tutin antaminen siinä vaiheessa vaikutti lapseni imemisotteeseen eikä hän koskaan oppinutkaan imemään rintaa. En ole tuttia vastaan ja varmasti myöhemmässä vaiheessa olisin sen itsekin hänelle antanut, mutta en vielä päivän ikäisenä kuitenkaan.
 
liuku.
Itse olin ennen synnytystä lukenut, että tuttia ei suositella ennen olikos se kolmen viikon ikää. Sairaalaan jostain syystä otin varalle tutin, ONNEKSI! Vauva itki yöt, eikä halunnut tissiä (siis lohdukkeeksi, söi kyllä muuten) ja jouduin pyytelemään hoitajia apuun, sillä en tuolloin tiennyt lapsista mitään ja ihmettelin miten auttaa pienoista kun ei edes tiedä mikä hällä on hätänä. Hoitaja sitten kysyi olenko kokeillut tuttia ja olin ihan kysymysmerkkinä että eihän sitä saa antaa ja hoitajaa nauratti että tottakai saan omalle lapselle antaa, jos katson sen olevan parhaaksi. Sanoi myös, että lapseni on jo näyttänyt että osaa imeä, imemisotteessa ei ollut korjattavaa. Siitä rauhouttui meidän tytön yöt. Hieman alle vuoden iässä tutti oli jo tarpeeton ja se otettiin pois.
 
prossanen
Minulla on kolme lasta ja kaikkien kanssa olen käyttänyt tuttia. Jokaisella on ollut kova imemisen tarve, joten jokaisella kerralla alkuvaiheessa rinnanpää on mennyt imettämisestä rikki. Vaihtoehtoina omalla kohdallani oli joko tutin antaminen tai huvituttina toimiminen. Mieluummin annoin tutin, sillä en halunnut sitäkään tilannetta, että vauva lutkuttaa nyrkkiään.

Tutin antaminen tyydyttää imemisen tarpeen (muu imemistarve kuin nälkä). Tutti myös rauhoittaa esim. pukemistilanteessa tms, kun vauva on kärttyinen. Se myös helpottaa unen saamista, kun saa imeä itsensä uneen.

Meillä kaikilla lapsilla tutti on ollut todella tärkeä ja siitä vierottaminen on onnistunut vasta lähempänä kahta vuotta.
 
ei tutti-fani
Meillä synnytyslaitoksella myös tyrkytettiin tuttia, itse en olisi sitä halunnut antaa kun maidontulo ei vielä edes ollut kunnolla alkanut. Sittemmin kotosalla aloitin vauvantahtisen imetyksen ja täysimetin melkein 6 kk ja osittain 13 kk. Tuttivauvaa ei tullut meidän lapsesta eikä ole tarviskaan. Jos haluaa mahdollisimman pitkään imettää ja varsinkin lapsentahtisesti, kannattaa kuunnella sisäistä ääntään ja unohtaa tutit. Meillä ei ole ikinä ollut mitään peukalon imemissongelmia, siihen on omat keinonsa kuin vain tutti. Esim. yöllä voi pitää vauvalla ohuita puuvillahanskoja ja päivällä ottaa peukalo suusta pois. Nyrkinimeminen on eri asia, se kuuluu asiaan, on vaaratonta ja alkaa siinä vaiheessa kun vauva löytää kätensä. Myöhemmin, kun hampaita alkaa tulla, voi tarjota puruleluja kutiseville ikenille. Tutti ei todellakaan ole välttämätön! Minusta sensijaan on outoa katsella kun 2-vuotiaat vielä imee tuttia! Siinä vaiheessa on lapsella jo hampaat suussa ja oma tahto kova. Yritä siinä sitten päästä eroon tutista, huh huh...
 
Maaruska
Lapsestahan se paljolti johtuu, tarvitaanko tuttia. Mulla on kokemusta kahdesta. Esikoinen ei tuttia huolinut, kuopus lutkutti sitten senkin edestä. Kuopuksella oli todella voimakas imemisen tarve, ja jollei tuttia ollut, imi sitten mitä tahansa muuta käsiinsä saamaansa. Suunnilleen vuoden vanhana päivätutti poistui käytöstä, nukkuessaan käytti tuttia hieman yli 1,5-vuotiaaksi.

Tutista luopumisessa ei ollut ongelmia. Yhtenä aamuna tyttö jätti tutin lattialle ja hänelle sanottiin, että jos hän ei vie sitä paikalleen hyllyyn, se viedään roskiin. Tyttö jätti tutin lattialle ja illalla nukkumaan mennessään totesi, että tutti on roskissa. Sen koommin ei ole tutin perään kysellyt.

Ja se, että tutin syöminen vaikuttaisi imettämiseen, on kyllä ihan höpöpuhetta. Mulla imettäminen onnistui paremmin tämän tuttia lutkuttavan kuin tutista kieltäytyneen vauvan kanssa.
 
Maaruskalle
Joo, sinun kokemuksesi pohjaltahan voit vetää johtopäätöksen, että on täyttä roskaa, että tutin syöminen vaikuttaisi imemiseen. Koska sinulla ei ole vaikuttanut, niin eihän se voi vaikuttaa kenelläkään muuallakaan. Aika omnipotenttia. Tuskin nyt imetykseen perehtyneet kätilöt täysin väärässä ovat, kun neuvovat, että antaa vauvan ensin harjoitella imemään nänniä ja sitten vasta tuttia.
 
Ihan oikeesti hei!!
Alkuperäinen kirjoittaja Maaruskalle:
Joo, sinun kokemuksesi pohjaltahan voit vetää johtopäätöksen, että on täyttä roskaa, että tutin syöminen vaikuttaisi imemiseen. Koska sinulla ei ole vaikuttanut, niin eihän se voi vaikuttaa kenelläkään muuallakaan. Aika omnipotenttia. Tuskin nyt imetykseen perehtyneet kätilöt täysin väärässä ovat, kun neuvovat, että antaa vauvan ensin harjoitella imemään nänniä ja sitten vasta tuttia.
Tämä pelaa myös toisin päin!! Eli jos joku sanoo kun annat tuttia niin lapsesi ei opi oikeaa imemisotetta!! Hei haloo, toisille sopii toinen tapa paremmin kuin toisille! Meillä myös kahta erilaista kokemusta, esikoinen ei imenyt tuttia eikä myöskään onnistunut imetys ja kuopus söi tuttia ja imetys onnistui loistavasti!! Nyt kolmannelle on pakattu jo sairaalakassiin tutti, katsotaan kumpaan "ryhmään" hän kuuluu!?
 
joopa joogi
Siis eihän se niin ehdotonta ole. Mutta EHKÄ kätilöt ovat nähneet työssään MONTA tapausta ja perustavat neuvonsa sille. Eiväthän he sano, että EHDOTTOMASTI lapsi ei opi nännin imemisotetta, jos syö tuttia, mutta että sillä VOI OLLA VAIKUTUSTA. Sellaiset äidit, jotka haluaa imettää, ottaa tämän huomioon, jos heillä on ollut vaikeuksia imemisotteen tai imettämisen kanssa ylipäänsä. Toki jokainen saa syöttää tai olla syöttämättä tuttia lapselleen ja se voi tai voi olla vaikuttamatta imemisotteeseen. Mutta jos haluaa varmistaa asian, niin ainakin minä otan asiantuntijoiden neuvosta vaarin. Itse en ymmärrä yhtään tutin syöttämistä lapselle. Aina kun lapsi vähän inahtaa tai itkee, niin tungetaan tutti suuhun. Lapsen kuuluu saada äännellä, löytää sormensa, imeskellä niitä. Tosin harvoin sormien syönnistä tulee pidemmän päälle ongelmaa, se kuuluu tiettyyn kehitysvaiheeseen, että niitä syötdään. Meidän lapsilla ei ole ollut tuttia eikä tule olemaan. He saavat äännellä juuri niin paljon kuin luonto on tarkoittanut. En halua mitään keinotekoisia vempaimia vaimentamaan ääntä, johon lapsella on oikeus.
 
Prossanen
En oikein tajua, miksi pitää inttää asiasta. Varmastikaan tutin imeminen ei ole suurimpia syntejä eikä tutin käyttäminen tarkoita sitä, että automaattisesti tuttia oltaisi tyrkkäämässä joka kitinään suuhun.

Imetin jokaista lastani yli vuoden ikäiseksi. Vaikka he imivät tuttia pitkään, niin esim. esikoisella (13-vuotta) on kaunis tasainen hammasrivistö, ei purentavirheitä, ei R/S-virheitä jne. Jokainen lapsista on myös oppinut normaaliin aikaan puhumaan.

Jos joku ei halua tuttia käyttää, niin hänellä on siihen oikeus. Jos taas joku haluaa antaa tutin, niin annetaan nyt ihmeessä jokaisen äidin vapaasti päättää, haluaako hän tuttiin turvautua vai ei.
 
joopa joogi
En minäkään tajua miksi sinun pitää käydä kerta toisensa jälkeen täällä perustelemassa omaa valintaasi. Onhan tuo jo kuultu. Ei ole suurimpia syntejä, kuka niin on väittänytkään ja jokainen täällä on tuonut esiin oman kantansa. sinä vain jankutat omaasi. Ja mitä sinun lapsesi hammasrivistö tähän kuuluu tai R/S-virheet. sitä en tajua. Sinä olet valinnut tutin. Minä en.
 
Maaruska
Alkuperäinen kirjoittaja Maaruskalle:
Joo, sinun kokemuksesi pohjaltahan voit vetää johtopäätöksen, että on täyttä roskaa, että tutin syöminen vaikuttaisi imemiseen. Koska sinulla ei ole vaikuttanut, niin eihän se voi vaikuttaa kenelläkään muuallakaan. Aika omnipotenttia. Tuskin nyt imetykseen perehtyneet kätilöt täysin väärässä ovat, kun neuvovat, että antaa vauvan ensin harjoitella imemään nänniä ja sitten vasta tuttia.
Olen pahoillani, että ilmaisin itseäni näin epäselvästi. Edellisistä viesteistä sain sen käsityksen, että lapsi, josta alunperin oli puhetta, ei ole enää aivan vastasyntynyt, vaan hallitsee jo rinnalla olon. Tutin antaminen ei mielestäni vaikuta jo opittuun taitoon, eli maidon rinnasta imemiseen. Edelleen olen siis sitä mieltä, että on höpöpuhetta (ei siis täyttä roskaa), että tutin syöminen ja imetyksen vaikeudet olisivat suoraan verrannollisia keskenään.

Ammattilaisetkin tuntuvat olevan aiheesta eri mieltä, kuten täälläkin olevista kirjoituksista olemme huomanneet. Yksi on huolissaan tutin käytöstä, toinen kannattaa sitä, kolmannella on taas erilainen mielipide. Meidän toista lasta yksi kätilö yritti opettaa synnärillä syömään peukaloa, kun vauvalla oli koko imutarve, mutta selvästikään ei nälkä.

Joku lapsi kaipaa tuttia, joku toinen ei. Esikoiselle emme sitä tyrkyttäneet, kun hän ei sitä tuntunut tarvitsevan, mutta kuopus oli tosiaan vauvana aivan erilainen. Eikä tutin tarjoaminen automaattisesti tarkoita sitä, että vauva ei saisi pitää mitään ääntä eikä tutustua maistellen ympäristöönsä. Muutenhan lapsella pitäisi olla koko ajan tutti suussa ja syvällä vuositolkulla. :)

 
ninnu2
Minusta tuolla aiemmin oli hyvä kommentti liittyen lapsentahtiseen imetykseen. En ole tullut itse ajatelleeksi, että tutilla ja sillä voisi olla jokin yhteys. Mutta aika kauniisti ajateltu, että jos lapsi haluaa imeä, niin miksi se ei aivan pienenä voisi olla juuri se äidin rinta. Näinhän varmaankin alkukantaisissa kulttuureissa on tehty. Mutta ainahan siihen ei ole mahdollisuutta.
Siksi toisekseen ei tuolla väitetty, että tutin imemisellä ja imetysvaikeksilla olisi suora yhteys toisiinsa. Mutta kyllä niillä varmaankin jonkilainen yhteys on, mikä se kullakin on, on eri asia. Niin monilla naisilla, jotka haluavat imettää on vaikeksia imetyksen kanssa, että minusta on aivan hyvä kertoa tutin syömisen mahdollisista vaikutuksista. Varsinkin jos on vähänkään ongelmaa alussa, niin kyllä minusta tutin voi jättää ottamatta käyttöön siinä vaiheessa. Toisekseen tuntuisi loogiselta, että vaikka vauva jo olisikin löytänyt oikean imuotteen, niin alussa olisi kuitenkin hyvä imeskellä äidin rintaa, siinä rinta saa stimulointia ja vauva imeä sitä, mitä hänet on tarkoitettu imemään. Mutta toki myöhemmässä vaiheessa tutin voi halutessaan ottaa käyttöön. Itse en olisi pitänyt sitä tarpeellisena, mutta yösyötöistä vieroitettaessa tuntui, että jotain lohduketta piti antaa.
 
niin..
Lapsentahtinen imetys on varmasti ihanteellinen ratkaisu jollekkin, jollekkin taas on samantekevää on vauva rinnalla puoli tuntia vai kaksi tuntia. No minulla on kaksi isoveikkaa häärimässä jaloissa joten en todellakaan aio imettää montaa tuntia kerralla tätä vauvaa enkä aio olla tuttina, joten tutti on käytössä ja siihen ollaan erittäin tyytyväisiä!! Mutta toki suotakoon jokaiselle se valinnan mahdollisuus, kaikki kun emme ole samanlaisia, ei äidit eikä vauvat!!
 

Yhteistyössä