Tuttigallup

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuttisankari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuttisankari

Vieras
Meidän kolmen kuukauden ikäinen vauva ei suostu imemään tuttia. Sinänsä ei ole ongelma, mutta selkeästi hän välillä käyttää rintaani huvituttina, joka on pidemmän päälle aika raskasta, varsinkin yöllä, kun itse olen rättiväsynyt. Olemme kokeilleet kolmea eri tuttimerkkiä, kahta silikonista, yhtä luonnonkumista, mutta ei kelpaa. Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta, ja mikä tutti on mahdollisesti lopulta kelvannut?

Meillä sama tilanne, neiti nyt 4,5 kk. Mikään tutti ei kelpaa...nykyisin saattaa leikkiä tutilla (NUK-merkkinen), mutta ei imemään sitä ryhdy vieläkään.
Tiedän tunteen, koska minuakin pidetään huvituttina. Voimia sinulle...

tuttu juttu. Mutta meillä tutti maistuu jo, en nyt muista, koska alkoi kelvata, mutta vähitellen. Esim. päiväunille nukahtaessa kätevä, vaikka aina muulloin ei maistu. Ulkoillessa kelpaa, mutta ei esim. yöunille mennessä yleensä. Kaikki ovat kelvanneet yhtä hyvin, on ollut erilaisia. Opetimme kai vähitellen tutinsyönnin vauvalle, joka ei alkuun ollut siitä kiinnostunut. mutta kun hän alkoi syödä myssyn nyörejä, lapasta ym., annettiin tutti kokeeksi. Siitä on apua vielä tässä vaiheessa enkä usko, että tulee riippuvaiseksikaan. Alkuun vauva riippuikin rinnassani päätoimisesti...

Yritinpä minäkin opettaa vauvaa tutille. Leluksi kelpasi sellanen vanhan mallinen, missä rinkula, ei muuten. Joskus 9 kk iässä olis alkanu kelpaamaan, mut silloin otin sen jo pois, ihan turhaa enää siinä vaiheessa alottaa tutittelua.

Meillä ei kelvannut tutti lainkaan. Kokeiltiin myös Tommee Tippeen tuttia, jonka pitäisi olla mahdollisimman sopiva versio tuttinirsoille, muttei sekään kevannut meillä. Ainakin Lastentarvike-liike myy kyseisiä tutteja, heiltä sai myös koetutin, jottei tarvitse turhaan ostaa, ellei se kelpaakkaan. Koetutti on samanlainen kuin heidän oikeakin, mutta ilman mitään värityksiä ja kuvioita.
Nyt, kun lapsi on vajaa vuoden ikäinen, olen vain tyytyväinen, ettei hän koskaan oppinut tuttia syömään. Ei ollut öisin tuttirumbaa eikä tule eteen tutista vieroitusta.

Mä luulen, että ahkeralla yrittämisella ja opettamisella saa varmaan lähes joka vauvan oppimaan tuttiin, mutta miksi...? Minun itseni mielestä se on ainakin meidän tapauksessa kovin turhaa. Jos vauva olisi ollut aina peukun kimpussa, niin ehkä sitten mieluummin tutti, mutta vähän epäilen että sittenkään. Juuri se ainainen tuttirumba varsinkin öisin olisi ihan kamalaa. Mekin ostettiin joka erilainen tutti, kun kaikki neuvoi tyrkyttämään tuttia, mutta en tajua miksi. Ollaan nyt tooosi tyytyväisiä, ettei meillä olla pidetty tutista. Anteeksi vaan, mutta me ollaan tosi iloisia, kun jotkut valittaa, että pitää nostaa tuttia takaisin 10 krt yössä... Ei varmaan kaikilla tutittelijoilla näin, mutta huonossa tapauksessa. Meillä menee peukku aina välillä suuhun, mutta ei niin paljon, että nähtäisiin se vakavana.

Meillä neiti nyt 2,5 kk ja jossain vaiheessa tyrkkäsin tutin tissin tilalle. Nooh, vaivihkaa siinä kävi niin, että iltaisin on usein tutti kun käydään nukkumaan ja.....ähelletään sitten sen tutin kanssa tunnista kahteen ennen kuin nukahdetaan kunnolla. Itse en saa unta ennen kuin saan/tutti irtoaa tytön suusta. Hemmetti, en suosittele kellekään;-)

Kaikilla ei varmaan samanlaista, mutta meillä näin;-)

Meilläkään ei koskaan tutti eikä tuttipullo kelvanneet, ja en koskaan sitä surkutellut, siis tuttia, koska paljon helpommalla päästiin mun mielestä ilman tuttia. Pullon kans ei ihan niin kiva kun ei kelvannut, mutta minkäs teet, ei sitä viitsinyt pakolla huudattaakaan hirveesti. Nyt kakkoselle haluaisin kyllä kovasti pullon kelpaavan, helpottais hirveesti elämää kun on useampi lapsi hoidettavana : )

Ekalle lapselle ei tutti kelvannut ollenkaan - alkoi myöhemmin imeä alahuultaan. Siitä tavasta onkin ollut vaikea päästä eroon. Alahuulta ei voi antaa pikkulinnuille :D.

Toinen lapsi oli tissitakiainen, joten noin puolivuotiaana tyrkytin sinnikäästi tuttia, jotta yöt paranisivat. Lopulta onnistuin, kun tarpeeksi kauan yritin. Meillä tutti ajoi positiivisesti asiansa eli yöt rauhoittuivat ja tissillä roikkuminen loppui. Meillä on onneksi sellainen lapsi, jolle tuttia ei tarvitse yöllä laittaa suuhun. Ottaa sen itse, jos tarvitsee. Edessä on keväällä vieroitus ja se voi olla "rankkaa", mutta mieluummin näin kuin että olisin kärsinyt jatkuvista yölutkutuksista kuukausitolkulla.

Parhaiten tuteista meillä kelpaa sellainen, jonka tuttiosassa on nystyröitä. Taitaa olla MAM-merkkinen ja silikonia. Muutkin versiot kelpaavat kyllä. Hänellä on jopa lempituttikausia, jolloin kelpaa vain tietty tutti :D.

Alkuperäinen kirjoittaja Oodioo:
. Meillä on onneksi sellainen lapsi, jolle tuttia ei tarvitse yöllä laittaa suuhun. Ottaa sen itse, jos tarvitsee. :D.

Enpä tätä ole ajatellut, että ehkä itse sen vielä joskus suuhunsa laittaa. Neiti kun vasta sen 2,5kk, niin ei ihan vielä onnistu. Yritys on kyllä jo kova ja välillä jopa onnistuu nappaamaan tutin vierestä suuhunsa ilman käsiä;-)

Meillä vaunhuihin pukeminen oli aluksi haastavaa ja toivoimme, että vauva käyttäisi tuttia edes joskus. Lopulta ainoa, joka kelpuutettiin on apteekin Dento bon. Se on hammasläkäreiden suunnittelema sellainen littana tutti. Se on kelvannut alusta lähtien. Nykyään vauva assosioi tutin lähinnä pipoon... Joskus harvoin nukahtamisen ollessa vaikeaa hän saa tutin suuhun. Meillä paras temppu nukuttamisessa on laittaa kyljelle ja harso käsiin. Sitä hän sitten myttää kasvoille ja pyörittelee käsissä. Peitto painellaan tiukasti ympärille. Pehmoleluja, harsoa tms. voi myös imeä tai pyöritellä suussa, jolloin imemisen tarve helpottuu ehkä osittain silläkin. Tuttia ei sitten ole sen kummemmin kaivannut. Hyvä toisaalta, että eipä sitten ole kovin iso urakka vierottaakaan. Kannattaa ehkä kokeilla jotain, mikä voisi korvata tutin.

Niin siis, joskus harvoin saa tutin myös sängyssä yöunille tai päikkäreille nukahtaessa. Pääasiassa kuitenkin vaunuissa ja yhdistettynä pipoon. Jos laittaa pipon päähän ilman tuttia, tulee huuto. Ja tutti ei pysy suussa ellei pipo ole päässä... ;) Hauska vauva. :)

Meillä tyttö on nyt 7 kuukautta, eikä ole koskaan oppinut tutille, siitä neuvolan täti ainakin on aina hyvin iloinen. Ekat kuukaudet olin huvituttina aamusta iltaan, kun tyttö oli varsinainen tissitakiainen, nyt kun on syöty kiinteitä 5 kuukautisesta asti, päivät harjoitellaan konttaamista ja muita kivoja taitoja, niin saa oikein tyrkyttämällä tyrkyttää sitä tissiä. Nyt unikoulun myötä (joka vielä kesken) yösyötötkin ovat vähentyneet 4-5 kerrasta 1-2 kertaan yössä ja tissi nykyään vain imaistaan tyhjäksi, ei sitä jouda enää jäädä huvikseen lussuttelemaan:)

Eli ajan kanssa helpottaa, mutta kaikki lapset eivät vain opi tutille, itsekin yritin kaikkia mahdollisia tutteja aina 4 kuukauteen asti ja sitten totesin, että turhaa mikä turhaa..

Oho. Kappas. Kiitos vinkistä! En ollutkaan huomannut tuota. Juuri ostin tammikuun alussa uuden tutin. Täytyypä tarkistaa tutin kunto. Hmm. Mitähän ihmettä me keksitään ynt sitten seuraavaksi tutiksi...

Oho. Kappas. Kiitos vinkistä! En ollutkaan huomannut tuota. Juuri ostin tammikuun alussa uuden tutin. Täytyypä tarkistaa tutin kunto. Hmm. Mitähän ihmettä me keksitään ynt sitten seuraavaksi tutiksi...

Yhteistyössä