Tuttipullosta eroon?! Kuinka onnistuitte ja missä ajassa heti kaikki pois vai pikkuhiljaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuttipullo pois?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuttipullo pois?

Vieras
Hei!

Meidän herra nyt 1v 5kk ja tuntuu, että tuttipullo maitoineen on enää vaan ajanviete ja lelu. Päivät on päiväkodissa hoidossa ja siellä kuulemma juo nokkamukista ihan hienosti ja itse. Kotona ottaa ruoan kanssa pari hörppyä maitoa mukista tai nokkiksesta ja ruoan jälkeen alkaa se pullon inttaaminen. Tuleekohan juotua liian vähän, jos se illan 2dl maitoa tuttipullosta jää pois? Oppiiko ne juomaan sitten enemmän mukista? Vesi ja mehu ei kelpaa ollenkaan, minkäänlaisesta astiasta (ellei koiran juomakuppia lasketa). Kesä tulossa ja maitopullo ei oikein säilykään? Kertokaa viisaammat, mitä mun pitöis tehdä?

..kolmelta pojalta lopetettu tuttipullosta juominen "kerrasta pois" -tyyliin.
Eli oon laittanu kaikki tuttipullot kaappiin ja niitä ei oo enää sit annettu.
Oon antanu ensin nokkamukista tai pilttipurkista maitoa.
Isommista lastenmukeista on vaikeempi juua, mut tyhjät pienet pilttipurkit on ollu käteviä ja niistä onnistuu paremmin.
Noi pojat on sit siirtyny tuttipullon juonnista nokkamukin juontiin, jota on juotu myös yöllä.Ni oon sit joutunu vielä vierottamaan nokkamukista,ettei sitä yöjuontia ois.
Yllättävän kivuttomasti on meillä menny se tuttipullosta vierotus.Kun pullot ei oo näkyvillä lapsi unohtaa koko pullon nopeasti.
Meillä on ollu MAM-merkkisiä nokkamukeja,joissa on venttiili,etteivät vuoda.Mut suosittelisin opettamaan myös mukista juontia tossa rinnalla,ni pääsis nokkiksestakin sit eroon.Ku se vastaa tavallaan pulloa.Maito ei siinäkään säily jne.
Pillimaidot oli myös alkuun matkoilla käteviä.Eli 2 dl Hyla-maitoja saa kaupasta pilleillä varustettuina,vähän ku pillimehujakin.

Meillä loppui tuttipulloilu päiväsaikaan ihan luonnollisesti siinä yhteydessä, kun korvikkeen juonti loppui, eli aika kerrasta poikki se meni. Ei ole neiti pulloa kaipaillut, ja on aina juonut tavallisesta kupista hörppäyttämällä, nyt jo piiitkään ihan itse, eli nokkamukienkaan kanssa ei tarvitse pelleillä. Maitoa menee joskus enemmän, joskus vähemmän, mutta arvioisin, että keskivertopäivänä saadaan se puoli litraa täyteen sekä maitona että ruoan joukossa. Vettä juodaan päivittäin janojuomana, maito on vain ruokajuoma. Paras kuppi on minusta matala muovimuki, olen Ikealta ostanut sellaisia kai retkiastiastiastoksi tarkoitettuja, niitä on laseja, lautasia, aterimia ja jälkiruokakulhoja samaa sarjaa eikä maksa juuri mitään. Ne kupit toimii meillä oikein hyvin, kun on kevyitä eikä mene rikki vaikka joskus vahingossa tippuu lattialle. Korvalliset mukit on aika hankalia, kun tyttö haluaa aikuiseen tapaan pitää vain yhdellä kädellä kupista kiinni, siitä korvasta, ja sitten keikahtaa se sisältö päälle.. Nokkamukia en ole kaipaillut, vaikka sellainenkin töröttää kaapissa koristeena. Kuulemani mukaan lapsi ei opi sen nopeampaa juomaan oikeasta kupista parivuotiaana kuin vuosikkaanakaan, eli sikäli nokkamuki on ihan turha kapine. Sama luututa se lattia muutaman kerran jo vuosikkaana :)

Meillä tyttö oli just tuon ikäinen kun jätettiin tuttipullo ja tutti molemmat yhtäaikaa pois. Tyttö ei tajunnut pullon perään huutaa kun huusi tuttia;) Siirryttiin siis nokkamukiin ja mulla oli kans huolena että ei saa tarpeeksi juotavaa kun ei juonu mukista läheskään yhtä paljon kuin pullosta. Mutta kyllä se juominen sitten lisääntyi ja tyttö alkoi pyytämään ite juotavaa aina kun tuli jano. Kesällä laitettiin vettä sellaseen urheilujuomapulloon, siitä oli tytön mielestä kiva juoda niin tuli sitte ainakin tarpeeksi nestettä kuumilla ilmoilla:)

Meillä esikoinen oppi juomaan ensin pillimehua ja joi siis yöllä vain vettä tuttipullosta. Sitten kaupasta löytyi sellainen mehu, jossa on korkki jonka kautta imetään, siihen paikkaan hävisi tuttipullon tarve ikää hänellä oli silloin alle vuoden, ruokapöydässä käytettiin normaalia lasia ja kun noista sai helpommalla jäi meillä nokkamukit käyttämättä.

Nyt kaksoset ovat 5 kk ja molemmille maitoa menee pullosta, mutta vettä tykätään juoda jo lasin / mukin reunalta sekä tuollainen retkipullosta juominen onnistuu.

Olen sitä mieltä, että sen lapset ottavat minkä kokevat tarvitsevansa jopa nämä pienet. Siirry vaan aste kerrallaan tyylistä toiseen ja tuota siirtoahan voi vauhdittaa vaikka sanomalla, että isot lapset tekee... auttaa monissa asioissa.

Yhteistyössä