Tuttu lestadiolaisnainen kertoi, että laihuus/hoikkuus kuuluu osana lestadiolaisuuteen. Täh?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras...

Vieras
Tuttu lestadiolaisnainen kertoi tuossa yhtenä päivänä, että laihuus/hoikkuus kuuluu yhtenä osana lestadiolaisuuteen. Antoi myös ymmärtää, että hyvä lestadiolainen on hoikka. En nyt muista millä sanoilla tarkalleen hän tuon sanoi, mutta tuollainen käsitys siitä minulle jäi. Nyökyttelin siinä sitten vaan kun en kehdannut kysellä lisää.

Kysynkin siis täältä jos täällä olisi lestadiolaisia tai asiasta tietäviä: onko tosiaankin noin? Ja jos, niin miksi? Mulle tuli mieleen sellainen asia kuin ahneuden synti, liittyykö jotenkin asiaan vai olenko ehkä ihan hakoteillä? Vai onko se sitä, että ruumis on Jumalan temppeli tms.?

En muuta tiedä, mutta se kielto, että naiset eivät saa käyttää koruja ja meikkiä ei tarkoita sitä, että ei oltaisi pinnallisia ja ulkonäkökeskeisiä. Kuulemma muuten naisillakin on rusketukset, vaatteet ym. viimeisen päälle. Hyvännäköinen on menestynyt ja menestys taas tarkoittaa jumalan siunausta. Ehkä se hoikkuus liittyy tähän: hyvännäköinen ja hoikka ihminen on ns. "parempi ihminen" muuallakin, kuin lestapiireissä. Eikä nämä piirit ole erityisen tunnettuja suvaitsevuudestaan ja lempeästä suhtautumisesta edes omiinsa.

Uskontoon se ei liity kyllä mitenkään.. Kaikenkokoisia ja näköisiä löytyy. Nimim. Itse tällä hetkellä en ole mitenkään hoikassa kunnossa enkä todellakaan koe että uskonnon takia minun pitäisi olla jotenkin laihempi tai siksi että kelpaisin. Muuten kyllä haluaisin laihduttaa vähän.

Heh. Tämähän on suorastaan huvittava aloitus. :) kaikenlaisia juttuja keksittekin! :D Mä olen vl ja ylipainoa n 10 kg ;)

Näin minulle siis kerrottiin ja koska juttu jäi jotenkin vaivaamaan, päätin kysyä täältä, josko ymmärsin sitten jotain väärin. Tämmöisen vaikutelman tämän henkilön puheista sain mutta ehkäpä tämä sitten on vain hänen oma kokemuksensa eikä yhteisön yleinen mielipide.

Mutta kiitos kuitenkin vastauksesta, ihmettelin jo hieman että mihin tämä tämmöinen oikein liittyy :)

asian vierestä ,jehovantodistajien on näytettävä siisteiltä ja meikkaus suotavaa ,hiukset vimosen päälle onhan jumala luonut ihmisen kuvakseen, vaatteet mieluiten muodikkaita, sitä en sitten tiedä jos ei ole varaa, kuitenkin puhtaita ja ehjiä, tanssikin on sallittu mutta kotona oman miehen kanssa eikä kaikenlainen rallatuslaulu ole soveliasta

Kyllä mä ainakin pari ylipainoista lestaa tiedän.

Mutta kirjoitin joskus tänne palstalle kun mua ärsytti siinä Taivaslaulu-kirjassa sen päähenkilön eli Viljan olemuksen ihannointi: "Viljalla oli hento varsi ja kapea vyötärö, voi kuinka hän urheasti, hauraana synnytti ja imetti..."
Miksei siinä ollut päähenkilönä joku 100-kiloinen mesikki. :D

Kyllä mä ainakin pari ylipainoista lestaa tiedän.

Mutta kirjoitin joskus tänne palstalle kun mua ärsytti siinä Taivaslaulu-kirjassa sen päähenkilön eli Viljan olemuksen ihannointi: "Viljalla oli hento varsi ja kapea vyötärö, voi kuinka hän urheasti, hauraana synnytti ja imetti..."
Miksei siinä ollut päähenkilönä joku 100-kiloinen mesikki. :D

Onko tuo kirja siitä huolimatta lukemisen arvoonen?

Mä taas oon ajatellu - myös sen Taivaslaulu-kirjan pohjalta - että hoikkuuden ihannointi tulee sellasen "paljon lapsia,koti aina siisti ja muutenkin koko elämä tip top"-ihannoinnin mukana. Että kun pysyy hoikkana niin antaa itsestään paremman kuvan.

• Tykkää
Reactions: Scarlett O Harava
[QUOTE="jaa";29861136]En muuta tiedä, mutta se kielto, että naiset eivät saa käyttää koruja ja meikkiä ei tarkoita sitä, että ei oltaisi pinnallisia ja ulkonäkökeskeisiä. Kuulemma muuten naisillakin on rusketukset, vaatteet ym. viimeisen päälle. Hyvännäköinen on menestynyt ja menestys taas tarkoittaa jumalan siunausta. Ehkä se hoikkuus liittyy tähän: hyvännäköinen ja hoikka ihminen on ns. "parempi ihminen" muuallakin, kuin lestapiireissä. Eikä nämä piirit ole erityisen tunnettuja suvaitsevuudestaan ja lempeästä suhtautumisesta edes omiinsa.[/QUOTE]

Niin, monet tuntemani lestat on trendikkäitä, on hillitty meikki, vaatteet on hillittyjä mutta muodikkaita - vähän niin kuin on muuallakin se luonnollisuusihanne nykyisin.

Mä en ole lesta. Tukassa onkin tökerö väri tällä hetkellä ja meikkiäkin menee enemmän kuin lestoilla. :D

:D on se kumma kun lessut laihtuu kun aina vaan on imettämässä, mutta tavan etluv palstamamma lihoo 20kg per raskaus :D

Pitäisköhän minunkin liittyä lestoihin niin tulis läskeilleni kyytiä. :D Ai juu mut ensi alkuun erottuisin varmaan joukosta, mun kannattaisi kietoutua -ei telttavaatteisiin vaan suviseurateltan liepeisiin niin ne riittäis peittämään ihrat ja ilkeisin olla heidän joukossaan...

No, kyllähän se nyt vaan on niin että jos saat lapsia, imetät, hoidat talouden jne. Ei siinä jää ylenmäärin aikaa löhöilylle ja mässäämiseen. Siitä se johtuu. Terveelliset elämäntavat ja kohtuullinen arki. Mutta en kyllä tajua tota ihannointia/tavoittelua..

Yhteistyössä