Tuuletusta... tein tänään elämäni ekat munkit!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ansu-78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ansu-78

Aktiivinen jäsen
07.07.2006
1 155
0
36
Meinasin et vapuks paistan munkkeja ja kun en ennen ole moisia tehnyt niin päätin varmuuden vuoks tehä koe.erän ensin.
Tein pikamunkkeja ja oli kyllä tosi helppoja ja nopeita tehä... ja makukin oli hyvä! :D Ulkonäkö nyt ei ollu kaikista kaunein kun ei noita sen kummemmin muotoiltu mut makuhan se on tärkein, eikös?!
Nyt vaan mietin et miks ihmeessä mä oon kaikki nää vuodet ajatellu et on kauheen vaikee ja työläs homma? :headwall:

Eiks ookin ihanaa kun "keksii" jotain uutta =) Mä teen tänään pitkästä aikaa parmesaanimuffineja ja porkkanakakkua.... :p Huomisille synttäreilleni valmistelen. Huomenna saa tulla kahville ja kaakuille :wave:

Mä tein ton satsin tällä ohjeella...

Pikamunkit 15-18kpl

5dl vehnäjauhoja
1/2dl sokeria
3/4tl suolaa
3tl leivinjauhetta
1-2tl kardemummaa
2 1/2dl maitoa
2 munaa
1/2dl sulatettua margariinia tai voita

Kypsentämiseen:öljyä tai kookosrasvaa

pinnalle:sokeria

1. sekoita kuivat aineet kulhossa
2. lisää maito, munat ja rasvasula. sekoita taikina tasaseksi.
3. Ota taikinasta välittömästi noin ruokalusikallisen verran taikinaa munkkia kohti ja auta taikina toisen lusikan avulla pataan kuumaan öljyyn (n.180c) kypsymään.
4. anna kypsyä 4-5min, kunnes munkit ovat kauniin ruskeita. Pikamunkeista tulee pinnaltaan epätasaisen nypykkäitä.
5. nostele munkit reikäkauhalla talouspaperin päälle lautaselle valumaan ja sokeroi ne lämpiminä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonteri:
Eiks ookin ihanaa kun "keksii" jotain uutta =) Mä teen tänään pitkästä aikaa parmesaanimuffineja ja porkkanakakkua.... :p Huomisille synttäreilleni valmistelen. Huomenna saa tulla kahville ja kaakuille :wave:
Älä muuta sano! Nyt vaan tekee mieli ihan hirmusesti simaa eikä se oo viel moneen päivään valmista... pitää vissiin käyä kaupan kautta kun poika herää päikkäreiltä, tosin ei ne kaupan simat oo mitään verrattuna itetehtyyn.

Onnittelut huomisen johdosta! :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten niitä tehdään? Täällä yks tumpelo..

munkit voi tehdä ihan tavallisen pullataikinan reseptillä. Kohottaa taikinan ja sitten vaan lämmittä öljyn ja upottaa ne sinne paistuun. Tekee ensin pieniä pullia ja pyörittelee niihin reiän keskelle.

Kannattaa tehdä reikämunkkeja, niitä on helpompi käsitelläkin siel öljyssä kun saa siit reiästä kätevästi kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja ponkkimussu:
Tyhmänä kysyn, mutta mistä sen tietää, että öljy on 180 asteista, jos ei omista mitään mittaria... Älkää teilatko!!! :ashamed: :ashamed:
Kokeilee pienellä taikinapalalla ensin ja jos rupee heti "poreilee" niin öljy on kuumaa. Näin sanoo ohjekirja, tosin täytyy myöntää et mun mielestä tos oli hankalinta just se et sai pidettyä sen öljyn sopivan lämpösenä kun ekaks meinas olla liian kuumaa ja sit kun pienens levyä niin meinas mennä alle sen suosituslämpötilan. ja mulla oli sentäs se lämpömittari eli pahoin pelkään et ois tullu epäonnistunut satsi jos ei mittaria ois ollu.

Yhteistyössä