Tuulimuna-epäily

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolesta sekaisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolesta sekaisin

Vieras
Hei!
Ajattelin kysellä onko muilla ollut samanlaista tai edes saman kaltaista tilannetta alkuraskaudessa. Mulla oli hormonikierukka ehkäisynä, mutta tästä huolimatta aloin epäilemään olevani raskaana. Menkat ovat koko kierukan olemassaolo aikana olleet normaalit, tosin minulla ei koskaan elämässäni ole ollut säännölliset menkat. Tein ensimmäisen raskaustestin kun menkkani olivat viikon myöhässä maksimikiertoajasta, eli kp 42/28-35. Tuolloin raskaustesti näytti normaalisti katsottuna negatiiviselta, mutta kun katsoin uudestaan n.2min päästä luonnonvalossa, siinä näkyi tosi tosi haalea haamuviiva. Ajattelin kuitenkin, että se on varmaan vain viivanpaikka, joka on kaikissa testeissä.

Koska menkat eivät olleet viikon päästä raskaustestistä edelleenkään alkaneet, tein uuden testin. Testien välissä huomasin, etten enää tuntenut kierukan poistolankoja. Testin tulos oli vain hivenen tummempi, mutta edelleen hyvin haalea haamu-positiivinen. Tällä kertaa myös mieheni näki haamuviivan, mutta päätimme kuitenkin vielä odotella josko menkat ilmestyisivät.

No, menkkoja ei näkynyt eikä kuulunut, joten tein vielä muutaman päivän päästä uuden, mutta tällä kertaa herkemmän testin, joka sitten näyttikin kunnolla positiivista. Voisiko tästä siis päätellä, että ovulaationi on ollut myöhässä? Positiivisen tuloksen saatuani, soitin lääkäriin, josta sain ajan ultraan, tarkoituksena etsiä kadonnut kierukka. Samalla sain myös lähetteen terveyskeskusken labraan raskaustestiä varten. Myös tämä testi näytti positiivista, mutta kun menin ultraan, ei löytynyt kierukkaa, mutta ei myöskään löytynyt vauvaa. Ultrassa näkyi pelkästään sikiöpussi, joka oli halkaisijaltaan 6mm. Kierukka on todennäköisesti pudonnut pois, koska minusta sitä ei löytynyt.

Edellisistä kuukautisista laskettaessa ultrausajankohtana olisi pitänyt olla menossa viikko seitsemän, mutta voisiko noin myöhään positiivista näyttänyt raskaustesti kertoa ovulaation myöhästymisestä? Jostain netistä löysinkin laskurin, josta monimutkaisten laskutoimitusten tuloksena onnistuin laskemaan positiivisen raskaustestin ajankohdan mukaan, että ovulaatio olisikin tapahtunut vasta 26.8, kun taas edelliset menkkani olivan elokuun alussa. Ovulaation mukaan tehdyn raskauslaskuroinnin tuloksena olisin nyt vasta viidennellä viikolla, jolloin sikiötä ei ymmärtääkseni normaalistikaan vielä näy ultrassa.

Sain samalla uuden ajan ultraan, jotta voitaisiin varmistaa raskauden kesto, ja vauvan olemassaolo. Lääkäri oli vanha mies, joka ei sanonut asiaan muuta kuin, että joko ovulaatio on ollut myöhässä tai sitten kyseessä on tuulimunaraskaus. Vaikka raskauden alkaminen olikin vahinko, olemme jo mieheni kanssa ehtineet iloita vauvasta, mutta nyt olenkin huolesta sekaisin, enkä millään jaksaisi odottaa ensi viikon loppuun, jotta pääsen ultraan uudestaan. Ja entä jos sekin on vielä liian aikaista, koska tuolloin ultrausaikojen välillä tulee olemaan vain viikko. Kuinka todennäköistä siis on, että vauva näkyy 6+? viikolla ultrassa, ja onko mahdollista, että se vielä sinne ilmaantuu jos ei hän vieläkään ensi viikolla suvaitse näyttäytyä? Onko täällä ketään, jolla olisi ollut tuulimunaraskaus-epaily alussa, mutta vauva olisi kuitenkin myöhemmin löytynyt? Olen kiitollinen kaikenlaisista vastauksista jotka liittyvät aiheeseen, sillä sekoan varmaan kohta, jos vielä pyörittelen itsekseni päässäni tata asiaa.

Ihan varhaisultrassa kun viikkoja vähän ei ole takeita mitä löytyy. Mulla todettiin viikoilla vajaa 6 näkyvissä vain ruskuaispussi, ei eloa, mutta ajan kun annettiin kulua niin vauvaksi se "pussi" kasvoi. Ja mistähän ketjusta juuri tänään luin kuinka monelle sanottu ettei mitään näy ja sitten parin viikon päästä näkyykin...*ei muista*

Mulle kerrottiin, että on tuulimunaraskaus ja voisin varata ajan kaavintaan, en suostunut siihen ja seuraavalla kerralla kun ultrattiin niin vauva löytyi. eka kerta oli kai viikolla 5 ja toka viikolla 7 en muista ihan tarkkaan noita viikkoja, enkä jaksa kaivaa papereita aikaa tästä 10 vuotta. Esikoinen nyt siis reilu 9v.

Eli milloin siis viimeistään vauvan pitäisi näkyä ultrassa? musta tuntuu jo nyt siltä, etten jaksaisi odottaa, mutta en kai muutakaan voi. Itselläni on myös herännyt hölmöjäkin ajatuksia, kuten että onko mahdollista että raskaushormoni alkaa kehittyä, jos on ihan varma olevansa raskaana, vaikkei olisikaan. Ymmärrän kuitenkin järjellä, ettei tuulimuna raskautta voi saada itse käynnistettyä, mutta kuten sanoin, murehdin paljon tätä asiaa ja kaikenlaista juolahtaa päähän. Pelottaa myöskin se kun olemme jo ehtineet kertoa vanhemmillemme ja muutamalle hyvälle ystävälle, ja jos nyt paljastuukin, että tämä on vain tuulimuna ja ihmiset ovat jo ehtineet innostua. Nytkin olen taas yötä myöten hereillä kun en saa unta kun pelottaa.

Onko kellään kokemusta raskaudesta kierukkaehkäisystä huolimatta? Voisiko kierukan yht' äkkinen irtoaminen vaikuttaa ovulaation myöhästymiseen? Entä kuinka tarkasti ultraäänestä pystytään kohdun koon yms. perusteella määrittelemään raskauden kesto, joko alkion kanssa tai ilman? Minulla on miljoona kysymystä päässäni, ja yritän vain koko ajan löytää tietoa siitä, kuinka todennäköistä ovuaationi myöhästyminen on verrattuna tuulimunan mahdollisuuteen. Myöskin se on minusta erikoista, että tuo ensimmäinen ultra tehtiin ehkäisyneuvolassa, vaikka sanoin, että aiomme pitää lapsen. Ei taida ehkäisyneuvola enää auttaa. :D Ja nyt seuraava ultra on naistentautien osastolla. Ihan kuin minulla olisi jokin tauti! :O Yritän koko ajan muistella ja miettiä lääkärin sanomisia, jotta keksisin pienimmänkin vihjeen siitä, kumpaa vaihtoehtoa hän pitää todennäköisempänä. Tiedän että vaikutan hysteeriseltä, mutta olen hyvin järkyttynyt tästä tilanteesta. Ensin koko raskaus tuli ihan puskista, sitten kun ehdimme tulla iloiseksi tapahtuneesta, niin kerrotaankin, ettei vauvaa ehkä olekaan. Normaalisti olen kyllä ihan täyspäinen ja tavallinen ihminen joten ei huolta siitä. :)

Viikolla 5 ei kyllä pitäisikään näkyä muuta kuin se sikiöpussi/ruskuaispussi. Itsellä näkyi rv 6+2 sikiö (tai siis alkio..) ja syke, pituutta oli huimat 5,1mm. Kohdussa näkyi myös toinen sikiöpussi, jota lääkäri epäili tuulimunaksi, km:ksi tai sitten vain kyseessä on muutaman päivän pienempi yksilö.
Valitettavasti et voi tehdä muuta kuin vain odottaa että alkio alkaa kasvamaan, viikossa VOI jo näkyä tai sitten ei. Mielummin odottaisin tuossa tilanteessa 2 viikkoa niin varmasti näkyy jos on näkyäkseen. Toinen mitä voi pyytää on hcg:n mittaaminen 2 päivänä peräkkäin verestä. Jos se n. tuplaantuu päivien välissä on kyseessä todennäköisesti normaali raskaus =)

Ovulaation ajankohtaa on vaikeaa määritellä tapauksessasi.Noin 6+ viikoilta lähtien alkaa pieni sikiökaikukin yleensä näkyä,mutta sekin riippuu vähän koneista ja ultraajastakin.5+ viikoilla pelkän ruskuaispussin näkyminen on täysin normaalia.
Tapahtuuko ovulaatiota hormonikierukan kanssa ollenkaan?Joka tapauksessa kierukan katoaminen on sekoittanut hormonitoimintaa,eikä voi sanoa,milloin ovulaatio olisi tapahtunut.
Nyt ei oikeasti voi kuin odotella,pyytää hCG-mittausta tai mennä yksityiselle varhaisultraääneen.Ymmärrän sinua täysin.Itse olen 3 keskenmenoa kokenut ja 3 onnistunutta raskautta.Tsemppiä ja voimia tuleviin päiviin hurjasti!

Ymmärtääkseni hormonikierukan aikana ovulaatio tapahtuu normaalisti, kierukka vain estäisi mahdollisesti hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen kohtuun. En ole kyllä asiasta ihan varma, mutta näin minä olen sen ymmärtänyt.

Yhteistyössä