Tuulimunaraskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lelu0105
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lelu0105

Vieras
Onko mitään toivoa?
Kävin tuhruvuodon takia lääkärillä ja hän totesi, ettei sikiötä ole. Raskauspussi ja istukka vain, istukan ympärillä hieman vuotoa. Viikkoja kuukautisten mukaan 7+4.
Sain uuden ajan kolmen viikon päähän! Murehdin tätä nyt seuraavat kolme viikkoa ja mitä sitten? Julmaa! Uusi ultra ja todetaan tyhjäksi. Lääkäri ei ollut selvä, että onko sitten ultrauksen jälkeen heti kaavinta. Kaavinnasta kyllä puhui. Mitä kaavinnassa tapahtuu?
Työvuorolistan mukaan olen silloin työvuorossa. En kyllä voi selittää pomolle, että käyn tuossa ennen vuoroa toteamassa tuulimunan sekä ehkä kaavinnassa, joten voin myöhästyä hieman vuorosta.
Puolet minusta sanoo, ettei mitään toivoa ole ja puolet haluaa uskoa, että joku syy löytyy miksei alkiota näkynyt.
En huolestunut tuhrusta hirveästi ja odotinkin viikon, ennen kuin lähdin tarkastukseen. Ensimmäisessä raskaudessani vuosin useasti ja runsaasti alkuraskaudessa ja mitään syytä vuodolle ei löytynyt. Kaikki meni hyvin.
Nyt kyllä osasin aavistella jotain, koska raskausoireet ovat olleet tosi lieviä, eikä pahoinvointia ole ollut. Olo on masentunut ja surullinen. Kaksi vuotta ilman ehkäisyä ja sitten tälläinen yllätys, olin tosi iloinen. Miehen kanssa ollaan vuorotyössä ja yrityskerrat jää liian harvoiksi, nyt olin lomalla niin aikaakin oli enemmän ja heti tärppäs.
Lääkäri sanoi myös, että on mahdollista, että alkio on mennyt kesken sairastamani vatsataudin seurauksena. Lapsilla oli vatsatauti ja minäkin sen sain. Hirveää ajatella, että kärsiessäni vatsataudin kourissa, myös raskaus on keskeytynyt.

Hei!

Minulla sama tilanne luultavasti. Kävin tänään tuhruvuodon ja pienten hyytymien johdosta lääkärissä ja ultrassa ei oikein näkynyt mitään...Vuodon syytä ei löytänyt ja sanoi, että luultavasti keskenmeno/tuulimuna. Menkkojen alkamispäivän mukaan olisin 6+5 viikolla. Tosin minulla todella epäsäännölliset kuukautiset ja olen 100-varma, että edes noin pitkällä en ole. Lääkäri otti minulta hcg-arvon, joka oli 144. Eli tosi vähän näihin viikoihin nähden. Laittoi minulle uuden ajan parin päivän päähän ja otetaan silloin uusi hcg. Jos laskenut, ilmeinen keskenmeno/tuulimuna, ja silloin saan pillereitä, jotka tyhjentävä kohdun, mutta jos arvo kohonnut niin pienen pieni mahdollisuus on, että raskaus on vasta niiiiin alussa, että ultrassa ei mitään näy. Otettiinko sinulta hcg? Pyydä ihmeessä niin tiedät ainakin mihin suuntaan raskautesi on menossa. Tuohan on todella raastavaa jos joudut odottamaan 3 viikkoa.

Tiedän kyllä tasan tarkkaan tunteesi ja en oikein tiedä mitä sanoa. Tuntuu, että mitkään sanat eivät helpota tätä tuskaa. Onneksi minulla on jo ihana tytär, joka saa hetkeksi ajatukset muualle, mutta surullista tämä on:(

Mutta sinullakaan toivo ei ole vielä kokonaan mennyt, vaikka tilanne on tuo. Toivon kovasti, että syy masuasukin piileksimiseen löytyy ja kaikki menisi hyvin.

Yritän lohduttautua ajatukseen, että vielä ei ollut meidän pikkuisen aika. Se tulee kyllä ajallaan. Voimia sinulle oikein kovasti!

Itselläni on ollut neljä alkuraskauden keskenmenoa rv10 mennessä. Kaikki on hoidettu lääkkeellisesti, eli kohdunsuulle laitetaan tabletit (samaa ainetta jolla synnytys käynnistetään) mikä johtaa kohdun tyhjenemiseen. Kaavinta on nykyään ajateltuna melko raskas toimenpide. Siinä kohtu tyhjennetään nukutuksessa leikkaussaliolosuhteissa. Jokatapauksessa sairaslomaa saat n. viikon eli myöhästyt enemmän kuin hiukan työuorostasi... (Ei kait sinun tarvitse selvittää työnantajalle miksi olet sairaslomalla!?) Kuullostaa omituiselta ja pitkältä minunkin korvaani tuo kolmen viikon odotusaika. Mikäli kyseessä on keskenmeno, niin sehän on jo infektioriski. Millä lääkärillä kävit? Suosittelen käymään jollakin toisella, kuullostaa hieman omituiselta hoitolinjaukselta kaikenkaikkiaan.

Niin ja pahoitteluni menetyksestäsi. Minulle keskenmenot olivat todella raskasta aikaa henkisesti. Onneksi, kaikesta kokemastani huolimatta, olen nyt kahden ihanan lapsen äiti :)

mutta helpottaa lukea jonkin verran muiden kokemuksia. En ollut tätä ennen edes tutustunut aiheisiin keskenmeno, kohdun ulkopuolinen raskaus tai tuulimuna. Kaksi tervettä ja ns. normaalia raskautta on ollut, joten olo on epäuskoinen.
Olen lueskellut kaikkea mahdollista netistä, mutta oman tilanteenhan siellä lääkärissä vasta saa selville.
Menin päivystyksen kautta lähetteellä sairaalan naistentautien osastolle tutkimukseen. Päivystyksen lääkäri sanoi, että parempi käydä siellä, koska minulla on taaksepäin kallistunut kohtu ja hän ei pystynyt kunnon tutkimukseen.
Lääkäri heilutteli pari kertaa ympäri sitä emättimeen laitettavaa ultraa ja totesi, ettei raskauspussissa ole mitään.
Käski soittaa/tulla takaisin, jos alkaa runsas vuoto. Tuhrua tulee edelleen pyyhkiessä, mutta ei runsasta vuotoa. Vatsaa nipistelee ja vihlaisee joskus.
Hoitaja antoi käytävällä minulle ajanvarauskortin, johon oli merkitty aika 21.7. Hän sanoi, että yleensä aika annetaan kahden viikon päähän, mutta nyt on vain yksi lääkäri joten meni kolme viikkoa. Ehkä he odottavat, että tulee ulos itsestään? Olen ymmärtänyt, että tuulimuna tulee rv12 paikkeilla viimeistään itsestään. Mutta tuntuu vielä masentavammalta kantaa jotain tyhjää pussia sisällään kolme viikkoa ja silti pyörittää arkea.
Yksityinen on tosi kallis, en pysty siellä käymään, vakuutus kun ei korvaa mitään raskauteen liittyvää.

eli hedelmöittyminen on tapahtunut joskus aikavälillä 24-31.5. Sitä ennen mies oli matkoilla ja tuli kotiin 24.5. Silloin olis ensimmäinen mahdollisuus. Menkkoja odottelin alkavaksi 6-10.6. (edelliset 9-10.5) Sen jälkeen tein testin (lue:4kpl), joka oli positiivinen.
Mutta yritän katsoa eteenpäin ja toivoa, että uusi raskaus tulisi pian.

No jo on kummaa touhua lääkärissä. Voisitko soittaa ja pyytää sitä hcg:n mittausta? Kerrot kuinka sinusta on epäoikeudenmukaista odottaa kolme viikkoa kun todennäköisyys on, että kohtu on tyhjä. Ja sanot, että lapsi oli toivottu ja toivot, että pääsisit mahdollisimman nopeasti yrittämään uutta (siis jos siltä tuntuu). Meidän lääkäri oli ainakin sitä mieltä, että haluaa olla varma, että kyseessä on tosiaankin keskenmeno/tuulimuna ja sen saa selville ilmeisesti sillä hcg- arvon mittaamisella. Lääkäri vielä korosti, että koska raskautemme oli toivottu ja jos kyseessä on keskenmeno/tuulimuna niin pillereillä saa kohdun tyhjäksi nopeasti ja helposti ja 1-2 menkkojen jälkeen voi yrittää uutta lasta.

Mullakaan vuotoa ei tule paljon, mutta joka kerta pissatessa paperiin jää verta (kirkasta, välillä ruskeaa) ja pari tippaa saattaa pudota pönttöönkin. Tämä voi lääkärin mukaan jatkua pitkäänkin jos kohtu ei tyhjene itsestään. Sen vuoksi onkin tuskallista odottaa ja haluan "pillerityhjennyksen", mutta vasta sitten kun on ehdottoman varman, että alkiota ei ole.

Mullekin on kaikki nämä asiat outoja ja olen tämän viikon aikana ahkerasti lukenut netistä tietoja. Ehkä vähän liikaakin, koska sitä ajattelee aina sitä pahinta mahdollista (joka kuitenkin ehkä osottautui oikeaksi). Mut pitää kuitenkin muistaa, että jokainen raskaus on erilainen ja mitä vaan voi sattua. Siihen on vain sopeuduttava. Yritetään katsoa eteenpäin tulevaisuuteen ja kyllä me nyyttimme vielä saamme kun on sen aika.

Jonotin tutkimuksen jälkeen vielä laboratorioon antamaan verinäytteen. Hoitaja sanoi, ettei heillä ole tiedostossa veriryhmääni ja se olisi hyvä olla. Joten verta niillä on jo. Paljonko se hcg arvo pitäisi olla, jos on "oikeasti" raskaana?
Viime yönä alaselkää pakotti niin kovasti etten saanut nukuttua ja jouduin ottamaan särkylääkkeen. Vuoto sen sijaan on tuhrua, jos sitäkään. Oikein toivoin viime yönä, että tulisi sitten pois jos on tullakseen.
Ehkäpä soittelen huomenna sinne sairaalaan, jos niillä on vielä se verinäyte. En tiedä kuinka kauan niitä säilytetään.
Toivottavasti sulla menee kaikki hyvin.

Mä en osaa tarkaan sanoa, paljonko hcg:n pitäisi missäkin vaiheessa raskautta olla, mutta mulle lekuri sanoi, että jos oisin rv 6+6 (millä nyt menkkojen mukaan olisin) niin arvon pitäisi olla n. 2500 ja mulla oli 144! Eli silloin en todellakaan voi olla vielä noin pitkällä. Jännittyneenä odotan huomista, että miten käy. Jos noussut niin toivoa siis voi olla, vaikka vuodankin joka pissareissulla ja siteeseenkin tulee vähän. Mutta jos arvo laskee niin se on sitten siinä. Hyytymiä ei ole tullut perjantain jälkeen, mutta kirkasta verta kyllä. Pahaltahan tuo kuulostaa ja olen varautunut jo pahimpaan, mutta siitä olen kiitollinen, että ultrassa ei löydetty mitään "vikaa" mikä estäisi uutta raskautta nopeasti.

Mun mielialat kyllä vaihtelee niin nopeesti ja välillä on niin vahva tunne, että vatsassa on elämää ja tää kaikki vuoto on vaan alkuraskauden kiinnittymisvuotoa tai jotain. Mutta sitten putoan taas maan pinnalle ja olen ihan varma, että saan huomenna huonoja uutisia ja tää kaikki on ohi. Toisaalta hyväkin, ei tarvisi enää murehtia vaan pääsisi aloittamaan ikäänkuin puhtaalta pöydältä. Pidetään kuitenkin vielä toivoa yllä meille molemmille, koska mitään ei ole vielä todistettu!

Minulla oli tuulimuna talvella. Viikolla 8+6 tuli pyyhkiessä verta ja sitten muutaman päivän päästä paljon verta ja vuosin sitten jonkin verran pari viikkoa. Hcg oli yli 2000 ja sitä seurattiin kunnes oli alle 5. Minulla tosin epäiltiin myös kohdunulkoista eikä asia koskaan varmistunut, mutta vahvempi veikkaus oli tuo tuulimuna. En tarvinnut lääkkeellistä tyhjennystä enkä kaavintaa.

Pyydä se hcg-mittaus, se vaatii sinulta uuden verinäytteen, ei ne näytteet säily eikä niitä varmaan edes pyritä säilyttämään. On tärkeää, että hcg lähtee laskuun tai jos raskaus ok, niin sen pitäisi nousta rajusti.

Jos sinulla oli alkaselkäkipuja, niin vaikuttaisi supistelulta eli kohtu pyrkisi tyhjentymään...

Tsemppiä jatkoon, tuulimunat ovat ikävän yleisiä. Olen itse nyt uudelleen raskaana viikolla 10, mutta en tiedä vielä onko nytkään kukaan kyydissä... On sentäs ollut huonoa oloa, joskin vähemmän kuin ensimmäisestä raskaudestani, josta minulla on ihana lapsi.

Mulla tosiaan oli alaselkäkipuja toissayönä. Olen odotellut vuotoa, mutta ei mitään. Vatsaakaan ei nipistele enää. Näyttää, että joudun sinne tyhjennykseen menemään. Onhan tässä kyllä vielä aikaa odotella sitä vuotoa.
Onnea uuteen raskauteen! Kyllä noista lapsista on iloa ja lohtua tälläisessä tilanteessa.
Onnea myös papu09, toivottavasti kaikki on kohdallaan.

On tää kyllä niin hermojakoettelevaa aikaa... Kävin tänään verikokeissa ja hcg- arvo oli noussut 164 (aikaisemmin arvo oli 144). Lääkäri oli kuitenkin sitä mieltä, että arvo oli noussut liian vähän ja sanoi, että jospa annettaisiin ne lääkkeet, jotka tyhjentää kohdun. Mä en vielä suostunut niitä ottamaan ja sovittiin, että menen vielä torstaina uusiin kokeisiin ja sitten jos ei ole kunnolla noussut niin sit pillereille. Vuotoa tulee edelleen, mutta en halunnut ottaa riskiä, että täällä sittenkin olisi jotain elämää. Luulin, että saisin nyt vihdoinkin jotain selvyyttä tähän asiaan, mutta vielä pitää odottaa 3 päivää!

Olen pahoillani, toivoin, että kaikki olisi mennyt sulla hyvin. Kai sitä sitten olis voinut toivoa onnea itselleenkin. :) On tämä raskasta, vielä kun tietää odottavansa huonoja uutisia.

Jotenkin sitä takertuu niin pieniin oljenkorsiin, että on vaikea nähdä totuutta. Luin juuri, että hcg:n hidas kasvu viittaa raskauden epäonnistumiseen, joten ei sitä toivoa enää ole. Turhaa toisaalta odotan edes sinne torstaille, mutta parempi niin, saan vähän enemmän aikaa sulatella tätä juttua ja perjantaina sitten haen pillerit ja toivon, että pääsisin edes siinä helpolla. Toisilla pilleritkään eivät tehoa, joten sitten kaavintaan...sitä en haluaisi kokea.

Soititko lääkärille siitä verikokeesta vai täytyykö sun odottaa se 3 viikkoa? Toivottavasti asiasi järjestyvät sitä ennen, koska päivänkin epätietoisuus tuntuu niin pitkältä.

Mietin vielä haluanko sittenkin odottaa ja mennä annettuna päivänä. Tai sitten soittelen sinne ja kysyn vielä, että mitä sitten tapahtuu, kun menen sinne. Se jäi epäselväksi ja olin hieman kyvytön ajattelemaan lääkärin sanojen jälkeen.
Siitä olen varma, ettei mitään lääkkeellistä tyhjennystä tarjottu tai edes mainittu.
Nyt kun ajattelen asiaa, aika on varattu ensimmäiselle mahdolliselle päivälle kaavintaan.(!) (eihän lääkäri tartu oljenkorsiin, niin kuin äidit, vaan katsoo milloin on vapaa aika toimenpiteelle) Lääkäri pyysi tulemaan syömättä ja juomatta. Se onkin
"helppo" toteuttaa, kun aika on iltapäivällä! Eikös kaavinta suoriteta nukutuksessa?
Ehkä soitan huomenna aamulla ja pyydän lähetettä laboratorioon uuteen verikokeeseen ja kysäsen samalla, miksei ole puhuttu mitään niistä tyhjentävistä pillereistä...
Tänään töissä onnittelin työkaveria, joka on ehtinyt (kai) rv 20, ja oli tänään käynyt toisessa ultrassa. Vatsa on kivasti pyöristynyt ja lupasi huomenna esitellä kuvia ultrasta. Kadehdin häntä sillai hyvällä tavalla... :)

Mulla oli tm-raskaus joitakin vuosia sitten. Ei vuotoja ollut yhtään, huomattiin rv 9. Valitsin ensin lääkkeellisen tyhjennyksen, muttei toiminut minulla. Lääkettä laitettiin muistaakseni 6 kertaa, mutta ei alkanut tyhjentymään, nousi kuume ja olo oli tosi huono. Jäin sairaalaan yöksi ja kaavinta tehtiin aamulla. Kaavinnan jälkeen vuotoa ei ollut kuin muutama päivä (lääkkeiden jälkeen voi kuulemma vuotaa vielä viikkoja) ja muutenkin toipuminen oli nopeaa. Olen saanut yhden lapsen sen jälkeen ja toinen tulossa.

Eli joskus kaavinta parempi kuin lääkkeet, tosin jos teillä on jo vuotoa ollut, niin ehkä sitten lääkkeet tehoavat.

Soitin sairaalaan naistentautien osastolle, missä kävin tutkimuksessa.
Selitin tapaukseni ja sanoin, että mielestäni aika kolmen viikon kuluttua on tosi kaukana.
Minä:Onko silloin ensimmäinen vapaa aika?
Hoitaja: No eiii..tilannetta pitää seurata.
Minä: Jäi epäselväksi, mitä sitten tapahtuu?
Hoitaja: Se on ihan tavallinen poliklinikkakäynti, ei sen kummempaa.
Hoitaja: Sinullehan tehtiin raskaustesti?
Minä: ei tehty. Onko mahdollista päästä verikokeeseen?
Hoitaja: Jos haluaa tarkempaa tutkimusta, pitää keskustella lääkärin kanssa. Laboratoriotestit maksvat meille niin paljon ja kaikki on rahasta kiinni. Lääkärillä on puhelinaika, silloin voi soittaa ja kysyä.
Minä: Kiitos ja hei.

Sitten kyllä tuli itku. Lääkäri ei edes määrää raskaustestiä tehtäväksi, kun se maksaa liikaa. Jätetään vain roikkumaan moneksi viikoksi epätietoisuuteen.
Kävin tuossa omalla terveysasemalla katsomassa, jos heillä on edes hoitajavastaanotto auki, mutta kaikki on kesällä kiinni. Vain neuvolat on auki.

Siis ei voi olla totta, kuinka tylysti hoitaja kohteli sinua!! Mahtoikohan edes oikeasti tietää mistä on kyse??
Soita lääkärille ja kysy suoraan. Sano vaikka että tuhrua tulee enemmän ja sulla on ollut vatsa- ja selkäkipujakin. Ja haluat käydä verikokeessa ja tarkistaa hcg- arvon. Pieni liioittelu ei varmasti haittaa tässä tapauksessa, koska tärkeintä on, että saat mielenrauhan siitä mitä vatsassasi tapahtuu.

Mä kävin viime lauantaina päivystyksessä kun edellisenä iltana tuli vuodon joukossa pikkuisen hyytymiä (pari ihan pientä limavanaa). Hoitaja teki alatutkimuksen ja totesi, että vuotoa tosiaan vähän tulee. Soitti gynelle ja kysyi milloin pääsisin tarkastukseen ja hän lupasi ottaa minut heti. Ajoin keskussairaalaan ja siellä jouduin odottamaan sellaisen tunnin. Sit tehtiin ultra ja otettiin verenpaine ja verikoe. Tuloksia sain soitella jo iltapäivällä ja laittoi minulle vielä lähetteen maanantaille.

Luulen, että lääkärit ottavat nämä asiat ehkä enemmän tosissaan kuin hoitajat... Vielä kun vähän liioittelee oireita niin pakkohan niiden on potilaita vastaan ottaa, maksoi mitä maksoi. Ei luulisi yhden verikokeen ottamisen maksavan liikaa!

Mä oon pikkasen netistä lukenut kaavinnasta ja lääkkeellisestä tyhjennyksestä ja nyt tuntuu, että varmaan helpommalla pääsisi siinä kaavinnassa. Kestää joku 10 min ja se tehdään tosiaan nukutuksessa. Pääsisi vielä samana päivänä kotiin. Monilla on tuntunut olevat niin kovat kivut ja vuodot lääkkeiden vaikutuksesta, että oikein itteäkin pelottaa. Mulla on raskaus vasta niin alussa, että luulempa senkin vuoksi lääkkeiden olevan parempi vaihtoehto kun kerta koko sikiötäkään ei ole löydetty, eikä oikein mitään muutakaan... Vuoto senkun jatkuu, kunpa tulisi itsestään ulos. Kävin jos ostamassa ison pakkauksen yösiteitä viikonloppua varten, että toivottavasti ne on tarpeeksi imukykyisiä...tai onhan mulla noita tytön vaippojakin;)

lelu0105: Onko sulla muuten epäsäännölliset menkat? Että voisiko kuitenkin olla mahdollista, että sun raskaus olisi vasta niin alussa, että sen vuoksi ultrassa ei sikiötä näkynyt? Voimia!

hei
Ikävä kuulla, että sulla on (papu09) niin paljon vuotoa. Sulle on sattunut parempi hoitohenkilökunta, kuin mulle. Tai sitten käytännöt vaihtelevat tosi pajon.
Olin töissä, mutta soitin uudestaan sairaalaan lääkärin puhelinaikana. Ei se tietysti sama lääkäri ollut, mutta hän pystyi ainakin lukemaan tietojani.
Hän kertoi, ettei verinäytteestäni ole selvitetty muuta kuin veriryhmäni. Pyysin päästä uuteen verikokeeseen ja ihmettelin myös pitkää odotusaikaa.
Lääkäri selitti, ettei aikaisempia aikoja ilmeisesti olisi ollut ja on myös parempi tehdä tutkimus myöhemmin. Alkiot ovat niin pieniä ja sinulla on aikaiset viikot. Verikoetta ei kannata tehdä, koska se ei varmista raskauden kulkua. Tuulimunassa kun on istukka kehittynyt ja se nostaa näitä arvoja verikokeessa, ei alkio/sikiö. Eli arvoni voivat olla normaalit, mutta siltikään vauvaa ei ole tulossa.
Niin meni se keskustelu. Oli vaikea päästä puhelimella läpi, ja en sitten lähtenyt valittelemaan mitään vaivojani, kun piti jatkaa töitä.
Eikä niitä vaivoja oikeastaan olekkaan. Vuoto on loppunut...ainakin toistaiseksi. Vatsaa ei nipistele, eikä selkää jomota, paitsi nyt työvuoron jälkeen selkä on väsynyt.

Yritin tänään myös soittaa päivystykseen, mistä sain lähetteen sairaalaan. Lähetteen antanut lääkäri on tuttu aiemista raskauksistani ja hän on tosi mukava. Olisin halunnut saada yhteyden häneen. Kesällä kaikki on kuitenkin sekaisin. Puhelinnumerossa oli nauhoite, jossa pyydettiin soittamaan oman alueen terveysasemalle ja omalla terveysasemalla on nauhoite, jossa pyydetään soittamaan päivystykseen.

Onko kenelläkään kokemusta paljonko maksaa tehdä verikoe yksityisellä, esim. Mehiläisessä? Ultraus kai maksaa ainakin sata euroa, mitä olen keskusteluista lukenut.

vuotava rv9: mun kierto on aika säännöllinen, eli joka kuukausi on tullut. n. 30-34 päivää. Nyt on tullut viime vuoden aikana luettua paljon ovulaatiosta....olen kai ollut aika tietämätön tälläisistä yksityiskohdista. Nyt sitten on tälläinen tilanne, tulee luettua kaikenlaista. Lääkärit kun ovat niukkasanaisia...ehkä olettavat, että kaikki tietävät sikiön kehityksestä tai mitä kaavinta tarkoittaa. Nyt kai mun ainoa toivo on, että viikkoja on vähemmän kuin olen laskenut. Lääkärit ainakin näyttävät pitävän sitä mahdollisena, kun ei ole heti kiikutettu kaavintaan.
Kaikisssa lukemissani arkitteleissa vaan on mainittu, että jo 5-6 viikolla on mittailtu alkiota....en ole löytänyt rv 8-10 löytyneistä alkioista, joita ei olisi aikaisemmin havaittu.

hmm...tässä tuli nyt aika pitkästi purkauduttua. sorry.

Hyvä, että sait ainakin jotain selkoa tilanteeseesi ja pääsit keskustelemaan lääkärin kanssa. Toivottavasti lääkäri on oikeassa siinä, että alkio oli vielä niin pieni ettei näkynyt. Silti vähän ihmetyttää tuo hcg-arvon mittaaminen, olisihan siinä saanut tietää ainakin sen onko se noussut niin kuin olisi pitänyt. Mutta ehkä lääkärit tietävät nämä asiat paremmin, täytyy vaan luottaa siihen.

Kiva kuulla, että sulla on ainakin oireiden puolella helpottanut:) Toivottavasti mitään jomotusta ei enää tulisikaan ja mä todella toivon ja pidän sulle peukkuja, että ultrassa sitten löytyisi sikiö.

Mä oon luopunut jo toivosta. Päivä päivältä tulee vahvempi tunne siitä, että kaikki ei ole kunnossa. Vuoto on nyt ruskeaa ja tulee pieniä hyytymiä joukossa. Mutta jotenkin positiivisin mielin olen kuitenkin kun olen ajatellut asiaa tarkemmin. Toivon vain, että pääsen tyhjennyksestä helpolla, eikä vuoto jatkuisi kovin pitkään ja että menkat tulisivat nopeasti niin pääsisi aloittamaan uudestaan.

lelu0105: Musta on ainakin mukava kun kirjoittelet tänne tuntemuksiasi. Vaikka aihe on ikävä niin on kuitenkin helpottavaa jakaa ne jonkun kanssa. Kiitos tuesta:)

papu09:lle: kun minulla oli se tuulimuna (tai kohdunulkoinen), niin kaikki vuoti itsekseen pois ja vuotoa oli ehkä parisen viikkoa. Seuraavat kuukautiset tulivat pian (yleensä 3-6 viikon päästä) ja sairaalan lääkäri sanoi, että hetikin saa raskautua, mutta olisi hyvä antaa yksien kuukautisten tulla, jotta laskettu aika olisi helpompi laskea. Itselläni ekat kuukautiset tulivat jo kahden viikon päästä vuodon loppumisesta ja raskaaksi tulin sitten kolmannesta kierrosta. Toinen lääkäri sanoi, että olisi hyvä antaa tulla kahdet kuukautiset, mutta tutulleni taas oli sanottu, että heti saa yrittää ja kun keho on valmis, niin sitten tärppää.

sain lapset sänkyyn ja nukkumaan, niin alkoi vuoto, pari tuntia sitten. Päätä särkee, ehkä sen takia, kun en ole nukkunut hyvin viime päivinä. Alavatsa on kipeä, niin kuin menkkojen aikana. Vuoto on runsaampaa kuin aikaisempi tuhruttelu. Sitä varten onkin housunsuojia, mutta ei siteitä. Nyt saa sitten ravata koko yön vessassa.
Tunteet on ristiriitaiset, varmasti samoin kuin sinulla papu09.
Mies vain totesi, että ehkäpä se "pussi" tulee nyt ulos.

Voi kun ikäviä uutisia:´( Onko vuotoa tullut vielä paljon? Onko joukossa hyytymiä?

Kävin tänään verikokeessa ja soitin vastauksia juuri äsken. Arvo oli noussut taas 237:ään, mutts siis liian vähän. Lääkäri sanoi, että kohtuun on ilmeisesti jäänyt pieniä istukan palasia, jotka tuottavat vielä hormoonia. Menen nyt siis huomenna hakemaan ne pillerit ja sitten alkaa tyhjennys. Haluan vain päästä tästä, toivottavasti, nopeasti eroon niin saadaan alkaa yrittämään uutta. Toivon todellakin, että vuoto olisi lyhytaikaista, koska parin viikon päästä mennään koko perhe kylpylälomalle. Kaikesta oppineena ja positiivisin mielin lähden kuitenkin eteenpäin:)

onnea uuteen yritykseen! :) Toivotaan tosiaan ettei sinun tarvitse enää paljon vuotaa.

Oma olo on parempi kuin eilen. Vuotoa oli pari tuntia eilen illalla, nyt on vähemmän. Ajatukset pyörii vain tämän asian ympärillä. Ehkä on hyvä kun pitää mennä huomenna illaksi töihin.
Jos en tietäisi olevani "raskaana", nämä olisivat normaalit menkat. (oikea päiväkin vielä, suklaahimoineen!) Pari pientä hyytymää kyllä oli mukana. Mutta vuoto ja kivut eivät vastaa kuvauksia tyhjennysvuodosta. Vielä en siis lähde tarkastukseen. Vielä 12 päivää uuteen ultraan, sittenhän se näkyy jos on itsekseen tyhjentynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja neljä enkeliä:
Jokatapauksessa sairaslomaa saat n. viikon eli myöhästyt enemmän kuin hiukan työuorostasi... (Ei kait sinun tarvitse selvittää työnantajalle miksi olet sairaslomalla!?) /quote]

Lääkkeellisestä tuulimunaraskauden keskeytyksessä mulla meni ainakin koko päivä, vaikka päiväpotilaana vain olinkin. Menin heti aamulla ja pois pääsin joskus kolmen jälkeen, kun laittoivat naistentautien poliklinikan kiinni. Sairauslomaa sain toimenpidepäivän lisäksi kokonaista 2 päivää ja lääkärintodistuksen, jossa oli joku kirjainnumerokoodi, josta ei pystynyt päättelemään minkä takia sairauslomaa olin saanut. Itse en ainakaan työnantajalle etukäteen kertonut muuta kuin, että joutuisin pieneen operaatioon ja olisin pari päivää sairauslomalla - eikä pomo enempää kysellytkään.

Älä muuten mene omalla autolla operaatioon, jos siihen joudut. Mulle sanottiin edellisenä päivänä, kun tuulimuna todettiin (jotain viikolla 11), että voin tulla autolla ja voin ajaa itse kotiin, mutta sitten sain kuitenkin niin ytyisiä kipulääkkeitä, etten todellakaan olisi uskaltanut autolla ajaa ja kivutkin olivat sitä luokkaa, etten todellakaan ollut ajokunnossa.

Yhteistyössä