tyhmä kyselee tulevista koulumatkoista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti pohtii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti pohtii

Vieras
lapsi kyllä menossa vasta eskariin, mutta aloin jo pohtia koulumatkoja.

millä lapsi kulkee kouluun kun jää n.100 metristä kiinni ettei ole oikeutettu taksikyytiin...?

mies lähtee töihin joka aamu klo6 ja mulla 3vuorotyö ,mutta ne kolme vuoroa ovat akselilla 05.45-17.30.

oonko mä nyt tyhmä kun en tajua...

en mä uskalla tuota päästää yksin kävelemään tota matkaa :ashamed: (vaikka kouluun vielä reilu vuosi aikaa, mutta silti.. )
ja näillä nurkilla ei oikein ole kavereita kenen kanssa kulkea, että yksin pitäis sit toi melkein 3km mennä...

Bussilla?

Taksilla omalla kustannuksella? Jonkun kimppakyytisysteemin saisi ehkä kehitettyä, tai siis tiedän että sellaisia on joillain kunnilla.

Kavereitakin voi ehtiä vielä tulla ennen koulun alkamista, sellaisia siis joiden kanssa voi matkan kulkea tai joiden vanhempien kyydillä ehkä pääsisi.

Uskoisin, että tuo on neuvottelukysymys, koska jää niin vähästä vaille. Tai onko mahdollisuutta aamuhoitoon eskarissa? Meillä kun on eskari päiväkodin kanssa samoissa tiloissa, niin poika oli osapäivähoidossa aamu- ja iltapäivällä.

[QUOTE="vieras";23649528]pääseekö bussilla? tai siihen taksiin omalla kustannuksella? onko turvallinen matka pyöräillä?[/QUOTE]

busseja ei kulje tätä reittiä.
taajamaa koko koulumatka, suojateitä n.4 matkan varrella..
meillä on suositus et alle 3luokkalaiset ei kulkis itekseen pyörillä... en tiedä onko määräys vai suositus, mutta ymmärtänyt että suositus..

kauhealta tuntuu tuo yksin laittaa tuolle matkalle... vaikka aikaistahan sitä on stressata...

en ole vielä selvitellyt noita omakustannejuttuja taksikyytiin... täytyy selvittää :)

Tota eiks eskareille kuulu vielä hoito? Siis jos molemmat vanhemmat töissä niin eiks eskarin kuulu olla silloin hoidossa ne ajat kun ei ole eskaria? Ei kai tuon ikäsen tartte vielä kotoa yksin eskariin lähteä aamulla jos vanhemmat töissä. Luulis että hoitopaikasta ois ainakin sit jonkinlainen kuljetus/saattaja sinne eskariin. Meillä kyllä eskareille kuului kuljetus eskariin, jkn matkaa saattoivat joutua kävelemään tien varteen mutta nuo matkat oli kyllä lyhyitä. Aika pitkä matka minustakin kyllä toi melkein 3kilsaa 6 vuotiaan mennä yksinään.

Uskoisin, että tuo on neuvottelukysymys, koska jää niin vähästä vaille. Tai onko mahdollisuutta aamuhoitoon eskarissa? Meillä kun on eskari päiväkodin kanssa samoissa tiloissa, niin poika oli osapäivähoidossa aamu- ja iltapäivällä.

niin siis tulevaa koulumatkaa mä jo murehdin, eskarissa on kyllä aamu- ja iltapäivähoito järjestetty eli ei ongelmaa.. :) mutta on eri rakennuksessa kun tuleva koulu.

[QUOTE="vieras";23649548]Tota eiks eskareille kuulu vielä hoito? Siis jos molemmat vanhemmat töissä niin eiks eskarin kuulu olla silloin hoidossa ne ajat kun ei ole eskaria? Ei kai tuon ikäsen tartte vielä kotoa yksin eskariin lähteä aamulla jos vanhemmat töissä. Luulis että hoitopaikasta ois ainakin sit jonkinlainen kuljetus/saattaja sinne eskariin. Meillä kyllä eskareille kuului kuljetus eskariin, jkn matkaa saattoivat joutua kävelemään tien varteen mutta nuo matkat oli kyllä lyhyitä. Aika pitkä matka minustakin kyllä toi melkein 3kilsaa 6 vuotiaan mennä yksinään.[/QUOTE]

puhun koulumatkoista, en eskariajasta :)

Jos matkan varrella on vaarallisia paikkoja, tien ylityksiä tms, voit niihin vedoten hakea lautakunalta taksikyytiä. Yleensä 1. ja 2. luokan ajan voi saada kyydin noihin vedoten siis vaikka kilometrimäärä ei tulisikaan täyteen.

Tai jos koulumatka katsotaan vaaralliseksi, esim. monta ison tien ylitystä tms. saattaa taksikyydin saada. Tai jos taksilaisia ei ole täyttä taksia, niin ehkä voitte saada pojan mukaan, jos noin pienestä uupuu.

[QUOTE="heippa";23649561]Jos matkan varrella on vaarallisia paikkoja, tien ylityksiä tms, voit niihin vedoten hakea lautakunalta taksikyytiä. Yleensä 1. ja 2. luokan ajan voi saada kyydin noihin vedoten siis vaikka kilometrimäärä ei tulisikaan täyteen.[/QUOTE]

Juu, näihin kannattaa vedota. Uskoisin kyllä, että saatte koska on niin vähästä kiinni.

Oletko ottanut selvää onko teidän kunnassa mahdollisuus aamutoimintaan? Sama kuin iltapäiväkerho. Monissa kunnissa niitä järjestetään 1. - 2. luokkalaisille.

Mitä jos alatte nyt jo harjoitella yhdessä tuon matkan kulkemista? Ei 3km ole kuitenkaan mikään hirveän pitkä matka 7-vuotiaalle. Kouluntaksin aikatauluissa kulkemiset aiheuttavat omat mutkansa. Kouluun kävelystä kertyy sensijaan joka päivä koululaiselle terveellistä liikuntaa ja ulkoilua.

[QUOTE="vieras";23649630]Mitä jos alatte nyt jo harjoitella yhdessä tuon matkan kulkemista? Ei 3km ole kuitenkaan mikään hirveän pitkä matka 7-vuotiaalle. Kouluntaksin aikatauluissa kulkemiset aiheuttavat omat mutkansa. Kouluun kävelystä kertyy sensijaan joka päivä koululaiselle terveellistä liikuntaa ja ulkoilua.[/QUOTE]

ollaan me istä mentykin koko lapsen eliniän rattailla ja pulkalla ja kävellen, mutta silti hirvittää kun kattelee miten ihmiset tuolla kaahaa... :ashamed:

meidän lapsi ei ole yhtään urheilullinen, ennemminkin sellainen "taiteellinen" ja pohdiskeleva. viime kesänä ei yhtään suostunut ajamaan pyörällä vaikka koitettiin koko perheenä tehdä siitä kiva juttu.. polkas ehkä kaks kertaa ja se oli siinä.
nyt pyörä jääny pieneks ja totesin, et pitäs mennä ostamaan sulle uus hieno pyörä =) niin lapsi totes siihen, että ei kiinnosta.. :ashamed:

mä en tiedä miten sen saa innostumaan kun en minkään pakottamisenkaan kannalla ole.

ja vuodessahan ehtii tapahtua vaikka mitä, että oon toki aika ajoissa tän huoleni kanssa, mutta tulipahan mieleen.. :)

joo, ei täällä neuvottelut auttanut, meillä jäi 150 metriä alle viisi kilsaa, ja kyytiä ei tippunut

Alkuperäinen kirjoittaja äiti pohtii;23649644:
meidän lapsi ei ole yhtään urheilullinen, ennemminkin sellainen "taiteellinen" ja pohdiskeleva. viime kesänä ei yhtään suostunut ajamaan pyörällä vaikka koitettiin koko perheenä tehdä siitä kiva juttu.. polkas ehkä kaks kertaa ja se oli siinä.
nyt pyörä jääny pieneks ja totesin, et pitäs mennä ostamaan sulle uus hieno pyörä =) niin lapsi totes siihen, että ei kiinnosta.. :ashamed:

Mä olin samanlainen lapsi...sitä suuremmalla syyllä olisi hyvä, jos lapsi kulkisi kävellen (ja sitten myöhemmin pyörällä) koulumatkat. Koska kokemuksesta tiedän, että tuollaista lasta on vapaa-ajalla erittäin vaikeaa saada kiinnostumaan mistään liikunnasta tai ulkoilusta. Itse ainakin olisin tahtonut vaan lukea tai piirustella sisällä aina. Kouluikäisen pitäisi kuitenkin liikkua vähintään puolitoista tuntia joka päivä. Koulumatkoilla sitä liikuntaa saa arkipäiviin jo aika paljon niin ei vapaalla tarvitse niin paljoa patistella lasta liikkumaan vaan voi vähän rennommin antaa hänen tehdä niitä kiinnostavampia juttuja. Mulla siis koulumatka oli kanssa vajaat 3km ja jos olisin päässyt sen bussilla tai taksilla, en olisi varmasti liikkunut juuri ollenkaan. Ihan poissuljettu ajatus, että olisin suostunut aloittamaan mitään liikuntaharrastusta edes parina iltana viikossa, saati joka päivä, kun ei se kiinnostanut yhtään.

Vuodessa tapahtuu kuitenkin paljon kehitystä ja voi olla, että vuoden kuluttua lapsella on jo ihan eri valmiudet kulkea varovaisesti liikenteessä. Toivotaan näin :)

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23649675:
joo, ei täällä neuvottelut auttanut, meillä jäi 150 metriä alle viisi kilsaa, ja kyytiä ei tippunut
Joo, mä luulen kanssa, että ovat tiukkoina matkarajojen kanssa, ellei ole näyttöä matkan vaarallisuudesta. Jos yhdelle annetaan poikkeus matkarajaan, niin tasa-arvoisuuden vuoksi kunta joutuu antamaan sen kaikille ja kalliiksi tulee. 3 kilometriä on vielä melko kohtuullinen, mutta 5 kilometriä on pitkä matka aikuisellekin, jos kävellen joutuu kulkemaan.

Johonkin se raja on vedettävä noissa koulukyydeissäkin..epäilen siis että niistä kovin joustettaisi, koska sitten taas tulee muutama muu joille pitää myös joustaa jne.

Oletteko miettineet osittaista hoitovapaata tai muita työaikajärjestelyjä? Ei ole isovanhempia lähettyvillä joista olisi apua?

Varmaan paljon riippuu ekalaisesta miten kypsä on kulkemaan. Tyhmää verrata entisaikoihin, mutta niinhän mekin lapsena kuljettiin melko pitkiä koulumatkoja, ei ollut junaradoissa alikulkuja tai puomeja.

Itse parhaiten lapsen tunnette ja tiedätte onko hänestä kulkemaan vai ei. Ja tosiaan vuodessa tapahtuu tosi paljon tuossa kouluiän kynnyksellä.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;23649675:

Meillä on 1-3 luokkalaisille rajana 3 km, 4-6 5km ja yläastelle ei saa kuljetusta ja on bussiyhteys, sit saa jos yli 5km eikä bussi kulje

[QUOTE="vieras";23649732]Joo, mä luulen kanssa, että ovat tiukkoina matkarajojen kanssa, ellei ole näyttöä matkan vaarallisuudesta. Jos yhdelle annetaan poikkeus matkarajaan, niin tasa-arvoisuuden vuoksi kunta joutuu antamaan sen kaikille ja kalliiksi tulee. 3 kilometriä on vielä melko kohtuullinen, mutta 5 kilometriä on pitkä matka aikuisellekin, jos kävellen joutuu kulkemaan.[/QUOTE]

no on toi 5 kilsaa kova sana isommalle koululaisellekin. ekarin ja 3 ensimmäistä vuotta maksoin takjsille ja nyt on sitten kulkenut pyörällä ja talvella melkeinpä vein ja hain aamulla ja päivällä, kosk oli niin kovat pakkaset

Yhteistyössä