tyhmä kysymys äitiysvapaasta, vuosilomista ja hoitovapaasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pamppelsson
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pamppelsson

Aktiivinen jäsen
12.06.2006
20 482
6
38
Elikkä, elikkä:
Olen nyt äitiyslomalla. Tyttö 4kk. Hoitovapaahan alkaa kun tyttö täyttää 10kk, eikö?
Mulla on vaiktuinen työpaikka odottamassa, mutta en tiedä vielä milloin olen palaamassa työelämään.
Haluisin tietää, että voinko pitää ensi kesän loman äitiysloman ja hoitovapaan välissä? Voiko mies olla mun kesälomani aikana sitten kotona (isäkuukausi?)
Pitääkö mun palata töihin välillä, vai voinko suoraan äitiyslomalta jäädä kesälomalle, kesälomalle, talvilomalle ja suoraan sitten siitä hoitovapaalle?

Onko jollain tuoreita kokemuksia tästä?

Voit jäädä vanhempainrahakauden jälkeen kesälomalle ja sen jälkeen hoitovapaalle. Miehesi voi olla isäkuukaudella vain silloin kun sinä olet kesälomalla, eli et voi olla samaan aikaan hoitovapaalla. Fyysisesti sinun ei tarvitse töihin mennä, vaikka lomalaisena oletkin teoriassa töissä. Ja kotihoidontuenhan saat vaikka olisitkin lomalla etkä hoitovapaalla.

Kyllä voit pitää vanhempainvapaan jälkeen suoraan vuosilomasi ja jäädä sitten hoitovapaalle. Ja jos miehesi aikoo pitää isäkuukauden niin sen aikana sinun juuri pitääkin olla vuosilomalla (tai töissä), hoitovapaa ja isäkuukausi ei saa mennä päällekkäin.

Niin, ja työpaikallehan pitää ilmoittaa sitten viimeistään 2kk etukäteen mitä aikoo tehdä.

Kyllä ne Kelasta neuvovat sitten tarkemmin.

Yhteistyössä