Tyhmä kysymys: soseista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a

Vieras
Kun tähän asti on tuttipullot keitetty ja oltu niin varovaisia kaiken kanssa ja nyt aloitetaan soseiden antaminen, niin eikö sitä steriiliyttä pidäkään enää noudattaa? Tyhmä kysymys ehkä, mutta eihän mitään vauvan lusikoita muuta kuin pestä? Ei keitetä? Pullotko steriloin yhä?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaddy:
Ei tarvii keittää, joskus oon kuullut että silloin voi lopettaa kun alkaa syödä kiinteitä.
Mä en oo keittänyt oikeastaan koskaan pulloja ym.

näin se menee, eli kun kiinteitä aletaan antamaan, voi pullojen keittämisen lopettaa. minkä ikäinen vauvasi on?

noo mie aloin antaan kiinteitä jo 4kk ikäselle, ja tutit ja pullot keitin joka käytön jälkeen 6kk ikäseksi asti. nyt 7kk ja aina sillon tällön, esim reissun jälkeen. Jotkuthan eivät keitä koskaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Äpyli:
noo mie aloin antaan kiinteitä jo 4kk ikäselle, ja tutit ja pullot keitin joka käytön jälkeen 6kk ikäseksi asti. nyt 7kk ja aina sillon tällön, esim reissun jälkeen. Jotkuthan eivät keitä koskaan!

Tosi viitseliäs olet. Meillä ei pulloja ollu, mutta pari kk keitin huvitutit kerran kahdessa viikossa ja siinä se. Lopunaikaa on maasta nostettu suuhun ja on niin terve tyttö että. ( sen katon ettei ihan koirankakkaa ole mukana)

Alkuperäinen kirjoittaja Äpyli:

Tälleen meille neuvottiin ettei tarvi keitellä kun pesee hyvin. Enkä ole sitä tehny kun käyttöönoton yhteydessä. Hyvin tuo sälli voi silti.

Naistenklinikalla ei steriloitu edes vastasyntyneiden pulloa tarvitsevien pulloja joka käytön jälkeen.Hyvä pesu riitti siellä.
Kotona keitettiin ihan alkuaika ja kuukauden iästä välillä.
Kyllä normaalihygieniaa noudattaen kiinteitä aloittavalle riittää keittämättömät kipot : )

Syöhän se lapsikin jo 4-6kk iässä leluja ja nyrkkejä ja kaikkea mitä se käsiinsä saa eikä niitäkään ole keitetty.
Enemmän pöpöjä se sitä kautta siis nielee kuin hyvin pestyjä aterimia ja lautasia käyttäen.

Onkohan keittämällä desinfiointi jäänyt päälle ajoilta jolloin ei ollut niin hyviä astianpesuaineita ja puhtaita vesiä (vaan oma kaivovesi jne)...?

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärki:
Syöhän se lapsikin jo 4-6kk iässä leluja ja nyrkkejä ja kaikkea mitä se käsiinsä saa eikä niitäkään ole keitetty.
Enemmän pöpöjä se sitä kautta siis nielee kuin hyvin pestyjä aterimia ja lautasia käyttäen.

just tätä minäkin mietin :)]

Mulla ei oikeasti ole mitään faktatietoa, mikä tuon keittämissuosituksen takana on, mutta oon meinannu, että se johtuis siitä, et maidosta jäis helpommin bakteereja tuttipulloihin?

Siis kun on herkästi pilaantuva ja herkästi esim. ruokamyrkytyksiä/vatsakipuja aiheuttava tuote, niin käsipesulla vois jäädä jämiä, jos ei riittävän kuumalla pese...

Mutta enpä tiiä. Pistänpä itsekin sakeuttajan maidon sekaan ja tavallisella lusikalla sekoitan. Pullon kyllä steriloin. :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja öh?:
Alkuperäinen kirjoittaja enpä ole ennen kuullutkaan:
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Meillä alotettiin soseet 3,5kk ja nyt 4kk ei enää desinfioida pulloja..mitään ei oo tullu

miten muka olet pullot desinfioinut aiemmin? :o

Keittämällä? :)

Varmaan desinfioinnin sijasta tarkoitettiin tässä sterilointia. :) Vauvani on nyt 4kk ja aloitan soseet. Kiitos vastauksista. :)

Meillä vain esikoisella ollut pullot käytössä ja hänelle siis ainoastaan olen niitä joutunut keittelemään. Keitin 5kk asti suunnilleen, mutta koskaan en keittänyt niitä joka syötön välissä. Eli keitin kaikki pullot pari kertaa viikossa ja siinä välissä ihan vain huuhtelin ne hyvin kuumalla ja kylmällä vedellä.

Yhteistyössä