Tyhmä kysymys ylihuolehtivalta tuoreelta äidiltä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyyppä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nyyppä

Vieras
Eli seuraavanlainen kysymys joka saa varmaan monet pyörittelemään silmiään, mutta jos voisi kuitenkin saada joitain mielipiteitä kokeneemmilta:

Onko seitsemänviikkoisen lapseni unimäärä ja -rytmi "normaali"? Hänet saa yöunilleen yhden maissa yöllä. Herää syömään klo 7-9 aikaan, (saattaa valvoa tässä välissä puolisen tuntia), rupeaa taas nukkumaan ja nukkuu ehkä puolillepäivin, syö, ja valvoo tunnin tai vähän yli, nukahtaa taas pariksi-kolmeksi tunniksi, sitten herää, eikä nuku enää pitkää pätkää (ehkä nukkuu vaunuissa/sylissä/autossa pieniä hetkiä) ennen sitä kello yhtä yöllä.

Itse siis mietin, onko normaalia että valtaosa unen määrästä ajoittuu aikavälille aamuyö-iltapäivä, ja sen jälkeen on monta tuntia ettei nukahda tuntia pidemmäksi ajaksi.

Meillä vauva nukahti ensimmäisinä viikkoina yöunille monesti vasta 00 -02 välillä. Tosin monesti oli myös itkuinen tuossa ennen puolta yötä, kaipasi syliä ja hytkytystä.

Mutta mä myös uskon että mun odotusaikanen rytmi vaikutti vauvaan, kukuin mielelläni reilusti puolille öin :) Ja edelleen tuosta nyt 3v "vauvasta" huomaa et on enmmän iltaihmisiä.